handdator

Visa fullständig version : Militärpress, bra för yttre delta också?


Thaiboxarn
2007-05-26, 21:33
Kan man skippa att träna hantellyft åt sidan för yttre delta, och istället lägga in några extra set militärpressar istället, för militärpress tar väll duktigt på yttre delta också va?

Tacksam för svar :thumbup:

Ugh
2007-05-27, 13:35
Kan man skippa att träna hantellyft åt sidan för yttre delta, och istället lägga in några extra set militärpressar istället, för militärpress tar väll duktigt på yttre delta också va?

Tacksam för svar :thumbup:

Vet väl inte om jag skulle säga att den tar så otroligt mycket på yttre deltan. Jag skulle personligen inte ta bort hantellyft åt sidan från träningen iaf (dels för att den bränner så skönt :thumbup: )

//Ugh

Sheogorath
2007-05-27, 14:01
Om du nu absolut inte vill ha hantelflax och tänker ersätta den med fler pressar så ska du nog istället välja en press med bred fattning bak nacke. Det är fortfarande en övning för främre delta, men aktiverar yttre delat mer jämfört med vanliga militärpressar.

Thaiboxarn
2007-05-27, 15:03
tackar för svaren, ska nog ha kvar den iaf då :naughty:

major Pectoralis
2007-05-27, 16:44
Det beror på fattningen.
Smal fattning, armbågar fram: främre delta
bredare fattning, armbågar utåt: mera "mittdelta"

Strongman
2007-05-27, 17:29
räcker det inte med militärpress och omvända flys? (kanske även hantelpress)

för att bygga upp axlarna?

jwzrd
2007-05-27, 18:20
räcker det inte med militärpress och omvända flys? (kanske även hantelpress)

för att bygga upp axlarna?

Det både räcker och blir över.

Thaiboxarn
2007-05-27, 18:27
Så man behöver inte träna isolationsövningar för yttre delta för att man ska kunna bygga upp breda axlar, det räcker alltså med tunga militärpressar och framåtböjda hantellyft ?

major Pectoralis
2007-05-27, 19:19
Hantellyft åt sidan ser jag mest som en "rehab-/genomblödningsövning", fast det beror ju visserligen på hur man utför den.

Jacksatan
2007-05-27, 19:33
Hantellyft åt sidan ser jag mest som en "rehab-/genomblödningsövning", fast det beror ju visserligen på hur man utför den.

Jo, jag känner väl samma där. Man kör den för att få pump i princip, känns inte som att det är lätt att bygga nån rejäl massa i den övningen.
Militärpress och nån övning för baksida axel tror jag personligen räcker gott för axlar.

Cerberus
2007-05-27, 19:36
så militärpress bakom nacken = klotaxlar??

jwzrd
2007-05-27, 19:54
Så man behöver inte träna isolationsövningar för yttre delta för att man ska kunna bygga upp breda axlar, det räcker alltså med tunga militärpressar och framåtböjda hantellyft ?

Inte bara räcker, du kommer sannolikt göra bättre resultat om du lägger energi på att träna militärpressen seriöst och komplettera med t ex framåtböjda hantellyft än om du - som alla andra - bränner energi och tid på övningar som är meningslösa för 95% av alla som tränar. Kan du t ex kontrahera dina yttre delta kontrollerat? Om inte: tror du att en isolationsövning - som bygger på att belasta en mindre del än det hela - ger dig något?

Timme
2007-05-27, 20:01
Inte bara räcker, du kommer sannolikt göra bättre resultat om du lägger energi på att träna militärpressen seriöst och komplettera med t ex framåtböjda hantellyft än om du - som alla andra - bränner energi och tid på övningar som är meningslösa för 95% av alla som tränar. Kan du t ex kontrahera dina yttre delta kontrollerat? Om inte: tror du att en isolationsövning - som bygger på att belasta en mindre del än det hela - ger dig något?

Jag kan bara säga att jag instämmer helt och hållet. Hantellyft åt sidan ger för dem flest aingenting och det är endat tunga pressar som vekrligen kan ge de där klotaxlrna.

Jwzrd har alltid haft en bra träningsfilosofi. Tänk mindre, träna mer! Dvs, lägg inte fokus på de små grejerna (som ändå inte ha någon betydelse) utan koncentrera dig på den tunga och hårda träningen! Ät mycket och vila tillräckligt, träna hårt och upprepa.

Tummen upp!

Timme
2007-05-27, 20:03
så militärpress bakom nacken = klotaxlar??

Det tror jag sannerligen :)

Kolla bara på tyngdlyftarnas axlar. Värre kanonkulor får man leta efter. Tyngdlyftarna kör istortsätt bra pressar över huvudet för axlar (bakom huvudet, framför huvudet, pushpress, över stöt)

jwzrd
2007-05-27, 20:03
Jag kan bara säga att jag instämmer helt och hållet. Hantellyft åt sidan ger för dem flest aingenting och det är endat tunga pressar som vekrligen kan ge de där klotaxlrna.

Jwzrd har alltid haft en bra träningsfilosofi. Tänk mindre, träna mer! Dvs, lägg inte fokus på de små grejerna (som ändå inte ha någon betydelse) utan koncentrera dig på den tunga och hårda träningen! Ät mycket och vila tillräckligt, träna hårt och upprepa.

Tummen upp!

Mja, alltså inte hockey-attityd jag menar. Man lägger energi och tanke på att förbättra helheten hela tiden - jag lägger själv mycket tankekraft på att träna vettigast möjligt. Men det slumpar sig så att bra lösningar oftast är lätta att uttrycka och lätta att förstå.

Handcuff
2007-05-27, 20:18
Mycket mycket bra sammanfattning utav jwzrd :thumbup:

Timme
2007-05-27, 20:43
Mja, alltså inte hockey-attityd jag menar. Man lägger energi och tanke på att förbättra helheten hela tiden - jag lägger själv mycket tankekraft på att träna vettigast möjligt. Men det slumpar sig så att bra lösningar oftast är lätta att uttrycka och lätta att förstå.

Träna smartare kanske :D

Vi är ju överens om att hantellyft åt sidan inte är någon höjar övning i alla fall.

Sheogorath
2007-05-27, 20:53
Det är väl för alla människor stört omöjligt att säga "den övningen byggde det på min kropp" eftersom muskeltillväxt är en långsam process. Jag har alltid haft med hantellyft åt sidan på någon kant i min träning, och axlar (speciellt klotformen) är bland det bästa på min fysik. Beror det på mina hantellyft åt sidan? Hur i helvete ska jag kunna veta det?

Thaiboxarn
2007-05-27, 20:57
Jävligt kul att det blev en bra diskussion av det här ämnet, blev väldigt bra svar jag fick också, blir tunga pressar och baksida axlar framöver:thumbup:

Timme
2007-05-27, 21:05
Det är väl för alla människor stört omöjligt att säga "den övningen byggde det på min kropp" eftersom muskeltillväxt är en långsam process. Jag har alltid haft med hantellyft åt sidan på någon kant i min träning, och axlar (speciellt klotformen) är bland det bästa på min fysik. Beror det på mina hantellyft åt sidan? Hur i helvete ska jag kunna veta det?

sant, men på något sätt så känner man ändå vad som är bra och inte :D Jag kan inte säga hur men jag bara vet att mina pushpress bygger bra mycket mer än hantellyft åt sidan.

Sheogorath
2007-05-27, 21:22
sant, men på något sätt så känner man ändå vad som är bra och inte :D Jag kan inte säga hur men jag bara vet att mina pushpress bygger bra mycket mer än hantellyft åt sidan.

Nej, du misstänker att push-press bygger bättre. ;) Jag tror inte heller att jag ska ge credit till hantellyft åt sidan för mina axlar. Vet du vad jag ger credit till? Gener faktiskt. Jag hade kanske haft precis lika fina axlar bara med bröst och ryggövningar; vi vet inte det heller och kommer aldrig få reda på det. Jag gillar hanttelyft åt sidan och därför gör jag dem. Vad de gör kommer jag aldrig veta.

Timme
2007-05-27, 22:11
Nej, du misstänker att push-press bygger bättre. ;) Jag tror inte heller att jag ska ge credit till hantellyft åt sidan för mina axlar. Vet du vad jag ger credit till? Gener faktiskt. Jag hade kanske haft precis lika fina axlar bara med bröst och ryggövningar; vi vet inte det heller och kommer aldrig få reda på det. Jag gillar hanttelyft åt sidan och därför gör jag dem. Vad de gör kommer jag aldrig veta.

Ja, jag misstänker det. Hantellyft åt sidan och pushpress är två usla övningar som jag aldrig kommer att träna. Det är en sak som är säker.

Cerberus
2007-05-27, 22:20
där ser man, har alltid tyckt att hantellyft åt sidan känts bra som fan i utsida axel. Men de växer ooooerhört segt och axlarna suger fortfarande bajskorv, framöver blir det mer militärpressar bakom nacken o mindre hantellyft :D


btw, hur är optimalt utförande för övningen om det är utsida axlar man verkligen vill åt?

jwzrd
2007-05-27, 22:24
En period då jag körde mycket pushpress och militärpress så växte både mina axlar och triceps mycket bra.

Timme
2007-05-27, 22:34
En period då jag körde mycket pushpress och militärpress så växte både mina axlar och triceps mycket bra.

Den vrianten låter riktigt bra.

major Pectoralis
2007-05-27, 22:35
Det tror jag sannerligen :)

Kolla bara på tyngdlyftarnas axlar. Värre kanonkulor får man leta efter. Tyngdlyftarna kör istortsätt bra pressar över huvudet för axlar (bakom huvudet, framför huvudet, pushpress, över stöt)

Mja, de kör även en hel del "uppdrag" som i ryck och vändningar, vilket också tar på axlarna.

ManuelIT
2007-05-27, 22:35
Kapar tråden lite...

Hur kör ni era militärpress? sittande, stående, i smith, framför eller bakom nacken? och hur långt går ni ner? jwzrd? :)

Jag brukar köra sittande i smithen både framför och bakom nacken.

major Pectoralis
2007-05-27, 22:37
Kapar tråden lite...

Hur kör ni era militärpress? sittande, stående, i smith, framför eller bakom nacken? och hur långt går ni ner? jwzrd? :)

Jag brukar köra sittande i smithen både framför och bakom nacken.

En militärpress kan bara köras på ett sätt: stående och med fri stång framför huvudet. Annars är det ingen militärpress utan någon form av axelpress.
Hursomhelst föredrar jag militärpressen framför någon sittande press p.g.a. den "helkroppsträning" man får på köpet.

ManuelIT
2007-05-27, 22:42
En militärpress kan bara köras på ett sätt: stående och med fri stång framför huvudet. Annars är det ingen militärpress utan någon form av axelpress.
Hursomhelst föredrar jag militärpressen framför någon sittande press p.g.a. den "helkroppsträning" man får på köpet.

okay. vad är den största skillnaden mellan att ha stången framför eller bakom nacken i axelpressar? kompletterar de varandra på något sätt eller är det waste of time att köra på båda sätt?

jwzrd
2007-05-27, 22:43
Kapar tråden lite...

Hur kör ni era militärpress? sittande, stående, i smith, framför eller bakom nacken? och hur långt går ni ner? jwzrd? :)

Jag brukar köra sittande i smithen både framför och bakom nacken.

Militärpress är stående med fri skivstång, framför truten. Allt annat är varianter på overhead presses. Jag sänker stången och låter den stanna helt på nyckelbenen/axlarna.

Zakath
2007-05-27, 23:59
Jag vill bara tillägga att mina axlar länge har varit en av mina bästa muskelgrupper, speciellt bra växte de då jag inte tränade dem separat alls.

Jag tror mest på gener faktiskt.

Men nuförtiden tränar jag lite lyft åt sidan, men endast för att jag vill ha den styrkan. :)

Akilles
2007-05-28, 09:47
Kolla bara på tyngdlyftarnas axlar. Värre kanonkulor får man leta efter.

Om man kollar på en byggarscen behöver man inte leta särskilt länge efter värre kanonkulor. Kroppsbyggare kör en del sidolyft, har jag hört...

Timme
2007-05-28, 12:01
Mja, de kör även en hel del "uppdrag" som i ryck och vändningar, vilket också tar på axlarna.

Det har du rätt i. Jag glömde bort det.

jwzrd
2007-05-28, 12:06
Om man kollar på en byggarscen behöver man inte leta särskilt länge efter värre kanonkulor. Kroppsbyggare kör en del sidolyft, har jag hört...

Ja. Och innan man har ett hyffsat stycke kött på axlarna så tror inte jag att isolationsövningar tjänar mycket till. När man har ett par rejäla axlar så finns hela andra möjligheter att aktivera delarna ordentligt.

pragmatist
2007-05-28, 12:07
Jag tyckte mina axlar blev markant bättre när jag prioriterade hantellyft åt sidan i olika varianter, och vilda hästar skulle inte kunna få mig att plocka bort dem ur axelträningen. Faktum är att det är den sista axelövningen jag skulle vilja kompromissa bort (därmed inte sagt att det är den bästa).

Däremot är det nog sant att många inte får ut särskilt mycket av den övningen p.g.a. felaktigt utförande.

Jay-Z
2007-05-28, 12:13
Hantellyft är bra skit. Och ja, jag kan spänna mina utsidor lika bra som framsidor. ;)

Akilles
2007-05-28, 12:27
Ja. Och innan man har ett hyffsat stycke kött på axlarna så tror inte jag att isolationsövningar tjänar mycket till. När man har ett par rejäla axlar så finns hela andra möjligheter att aktivera delarna ordentligt.

Det är mycket möjligt att du har rätt, men du verkar inte ha förstått att mitt inlägg handlade om något annat, nämligen om att argumentet "press över huvudet är en bättre axelbyggare än sidolyft eftersom tynglyftare har stora axlar" inte är giltigt.

Timme
2007-05-28, 12:35
Det är mycket möjligt att du har rätt, men du verkar inte ha förstått att mitt inlägg handlade om något annat, nämligen om att argumentet "press över huvudet är en bättre axelbyggare än sidolyft eftersom tynglyftare har stora axlar" inte är giltigt.

Jar ger mig. Du har rätt att det inte går att änvända det argumentet jag använde.

jwzrd
2007-05-28, 12:40
Det är mycket möjligt att du har rätt, men du verkar inte ha förstått att mitt inlägg handlade om något annat, nämligen om att argumentet "press över huvudet är en bättre axelbyggare än sidolyft eftersom tynglyftare har stora axlar" inte är giltigt.

Bah, sicken diss. Jag såg precis vad du sa; att dra slutsatser baserat på bs-logik. Rätt eller inte så ger jag bara uttryck för hur jag ser på träning, den fungerar men den är inte striktare än att folk bör träna det de tycker är roligast.

psirus
2007-05-28, 13:55
Jag brukar köra militärepss eller någon annan overhead press och sedan avsluta med ett par sett upright row. Tycker den kombinationen funkar rätt bra. Jag är alldeles för trött för att orka hålla bra form i sidolyft och tycker rodden känns bättre och man kan lasta på några extra kg.

Slabbefusk
2007-05-28, 14:32
Jag har börjat köra militärpress med bred fattning istället. Jag är helt enkelt felavlad för hantellyft åt sidan med fri vikt.

Thaiboxarn
2007-05-30, 11:46
Snackade med han som äger gymmet där jag tränar, en riktigt stor kille för övrigt. Han sa då till mig att för att få riktigt stora o breda axlar så skulle jag lägga krut på baksida axel och ytter sidan, jag skulle lägga dessa först på axelpasset, han sa att jag skulle träna baksida axel lika hårt o mkt som jag tränade biceps, alltså ungefär 3 övningar 4-5 sett i varje. Så jag ska ta hans råd o lägga krut på baksida/yttersida nu:naughty:

psirus
2007-05-30, 12:00
Tänk på att baksida axlar får ordentligt med smisk under ryggpasset också i många övningar lika som framsidan får smisk vid bröst.

Thaiboxarn
2007-05-30, 12:09
stämmer bra det, men man måste fortfarande träna dem för sig

Fartman
2007-05-30, 12:30
Snackade med han som äger gymmet där jag tränar, en riktigt stor kille för övrigt. Han sa då till mig att för att få riktigt stora o breda axlar så skulle jag lägga krut på baksida axel och ytter sidan, jag skulle lägga dessa först på axelpasset, han sa att jag skulle träna baksida axel lika hårt o mkt som jag tränade biceps, alltså ungefär 3 övningar 4-5 sett i varje. Så jag ska ta hans råd o lägga krut på baksida/yttersida nu:naughty:

Det ligger endel i vad han säger då du förmodligen redan smiskar framsidan en hel del genom tex alla bröstpressarna som de flesta kör. Men som sagt, akta dig för att inte bli övertränad i baksida axlar då ryggträningen smiskar dom rätt bra förutsatt att du inte bara kör chins/latsdrag.

Muskelbyggaren
2007-05-30, 12:34
Snackade med han som äger gymmet där jag tränar, en riktigt stor kille för övrigt. Han sa då till mig att för att få riktigt stora o breda axlar så skulle jag lägga krut på baksida axel och ytter sidan, jag skulle lägga dessa först på axelpasset, han sa att jag skulle träna baksida axel lika hårt o mkt som jag tränade biceps, alltså ungefär 3 övningar 4-5 sett i varje. Så jag ska ta hans råd o lägga krut på baksida/yttersida nu:naughty:
Om du tränar 12-15 set biceps, hur många sett ben kör du då egentligen? 100?

Thaiboxarn
2007-05-30, 13:22
Det ligger endel i vad han säger då du förmodligen redan smiskar framsidan en hel del genom tex alla bröstpressarna som de flesta kör. Men som sagt, akta dig för att inte bli övertränad i baksida axlar då ryggträningen smiskar dom rätt bra förutsatt att du inte bara kör chins/latsdrag.

Det ska jag passa mig för!

Om du tränar 12-15 set biceps, hur många sett ben kör du då egentligen? 100?

Framsida = ca: 20 set

Baksida = 8 - 10 set

Vader = ca: 12 set

För lite eller?

Alexton
2007-05-30, 13:51
Min kassa Chins teknik brukar smiska på baksidan av mina axlar. Vet inte om det har med att jag tar i med axlarna när jag inte orkar mycket mera med ryggen, men känns bra härligt dagen efter :)

Thaiboxarn
2007-05-30, 14:09
Min kassa Chins teknik brukar smiska på baksidan av mina axlar. Vet inte om det har med att jag tar i med axlarna när jag inte orkar mycket mera med ryggen, men känns bra härligt dagen efter :)

Bara det känns bra så är det ju kanon:thumbup:

Madara
2007-05-31, 08:01
Håller med jwzrd här lite till en viss del om att det inte direkt är nödvändigt med iso övningar förens man kan kontrahera och verkligen känna muskeln i fråga när man inte kör dvs så ska ett pass bestå av basövningar tills en viss muskelmassa är uppnådd DOCK kan det vara bra att köra lite drag åt sidan, lyft åt sidan på en väldigt lätt och kontrollerad vikt endast för att verkligen dra igång blodgenomströmningen och pumpet etc. vilket leder till hypertrofi. Sedan räcker det nog med en övning på en 3-4set på baksidan om man inte slackar med ryggträningen och framsidan ska 99% inte ens träna separat.

Niclaaas
2007-05-31, 08:34
Däremot är det nog sant att många inte får ut särskilt mycket av den övningen p.g.a. felaktigt utförande.

vad anser du är bra utförande?