handdator

Visa fullständig version : Din favoritpjäs?


Mantus
2007-05-26, 21:06
Ja, vilken är just din favoritpjäs? Med pjäs menar jag då ett framträdande på scen. Så alla tråkiga skämt om shackpjäser o. dyl kan ni slå ur hågen redan nu.;)

Var och såg "Namnet" av den norske dramatikern Jan Fosse idag och blev faktiskt lite kär i det ordkarga och spända framträdandet. Ingen av personerna hade egentligen något att säga till varandra vilket skapade en sorts spänd atmosfär pjäsen igenom som man bara var tvungen att älska.

Andra bra pjäser är "I väntan på Godou" av whatshisname och "Gräsanden" av Ibsen.

Er tur.

olle lindblad
2007-05-26, 21:10
Namnet du söker är Samuel Beckett. Godot är grymt bra. Jag har lite svårt att rangordna, men Måsen med Tjechov är en av mina absoluta favoriter, Den inbillade sjuke med Moliere en annan.

Mantus
2007-05-26, 21:14
Namnet du söker är Samuel Beckett. Godot är grymt bra. Jag har lite svårt att rangordna, men Måsen med Tjechov är en av mina absoluta favoriter, Den inbillade sjuke med Moliere en annan.

Tack för namnet hade det på tungan men kom inte på det, jag var osäker på stavningen och såg nu att jag antagligen stavat Godot fel. Jag hade hemskt gärna sett den inbillade sjuke har inte haft tillfälle dock.
Jan Fosse vann visst Svenska Akademiens nordiska pris i år.

Pingu
2007-05-26, 21:18
Enda jag har sett i någorlunda vuxet stadium är " en midsommarnattsdröm" här i Skellefteå i sommras. Brukar inte gilla sånt men den här var faktiskt ganska bra men någon favoritpjäs har jag inte

Farsan är skådis och har en av huvudrollerna i den

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/utskrift/0,3258,844918,00.html

Mantus
2007-05-26, 21:19
Enda jag har sett i någorlunda vuxet stadium är " en midsommarnattsdröm" här i Skellefteå i sommras. Brukar inte gilla sånt men den här var faktiskt ganska bra men någon favoritpjäs har jag inte

Farsan är skådis och har en av huvudrollerna i den

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/utskrift/0,3258,844918,00.html

Kul, professionellt eller fritid?

Pingu
2007-05-26, 21:23
Kul, professionellt eller fritid?

Han tjänar lite pengar på det.
Han har skrivit en massa komik också på 80 talet

Cilia
2007-05-26, 21:45
usch, jag tycker det där är svårt.
Det handlar inte bara om pjäsen i sig utan även uppsättningen. Om regisören lyckats förmedla ut ett budskap som berör.

Jag har några favoriter dock.
Två har Bergman regiserat.
Den första är Trollflöjten som spelades in för en TV-version och som jag såg när jag var riktigt liten och blev helt betagen i. Den har sedan gått i repris flera gånger. Jag bara älskar den.

Sen har vi Bergmans uppsättning av Backanterna i Daniel Börtz operaversion. En helt fantastisk upplevelse. Han satte upp den när han var på Dramaten men det var i ett samarbete med Operan och gavs där.

Sen har jag några andra
Jonas Hassen Khemiris, Invasion
Doug Wrights, Jag är min egen fru
Tjechovs, Körsbärsträdgåden
Ibsens,Hedda Gabler
Molières Hustruskolan

Shakespeare gillar jag med men ibland är det så många kungar så jag går vilse. Rickard III är en sån pjäs. Men Alexander Mørk-Eidem har satt upp en fantastisk version av En midsommarnattsdröm som just nu spelas på Stockholms Stadsteater. Den är så bra. Inte alls så som man tänker sig Shakespeare. Den är förlagd till en folkpark i Värmland. Däremot säger dom som kan sin Shakespeare att det är väldigt mycket Shakespeare. Så kunnig är inte jag alls.

Mantus
2007-05-26, 22:01
usch, jag tycker det där är svårt.
Det handlar inte bara om pjäsen i sig utan även uppsättningen. Om regisören lyckats förmedla ut ett budskap som berör.

Jag har några favoriter dock.
Två har Bergman regiserat.
Den första är Trollflöjten som spelades in för en TV-version och som jag såg när jag var riktigt liten och blev helt betagen i. Den har sedan gått i repris flera gånger. Jag bara älskar den.

Sen har vi Bergmans uppsättning av Backanterna i Daniel Börtz operaversion. En helt fantastisk upplevelse. Han satte upp den när han var på Dramaten men det var i ett samarbete med Operan och gavs där.

Sen har jag några andra
Jonas Hassen Khemiris, Invasion
Doug Wrights, Jag är min egen fru
Tjechovs, Körsbärsträdgåden
Ibsens,Hedda Gabler
Molières Hustruskolan

Shakespeare gillar jag med men ibland är det så många kungar så jag går vilse. Rickard III är en sån pjäs. Men Alexander Mørk-Eidem har satt upp en fantastisk version av En midsommarnattsdröm som just nu spelas på Stockholms Stadsteater. Den är så bra. Inte alls så som man tänker sig Shakespeare. Den är förlagd till en folkpark i Värmland. Däremot säger dom som kan sin Shakespeare att det är väldigt mycket Shakespeare. Så kunnig är inte jag alls.

Tjechovs Körsbärsträdgården ligger också högt på min to do list.

Cilia
2007-05-26, 22:07
Tjechovs Körsbärsträdgården ligger också högt på min to do list.
skillnaden på dig och mig är att du kan stava till den *L*



edit: jag gillar dom ryska författarna. Dom har ett särskilt tilltal

Rahf
2007-05-26, 22:08
Räknas musikal hit eller snackar vi regelrätta pjäser/dramer?

NisseEriksson
2007-05-26, 22:11
Räknas musikal hit eller snackar vi regelrätta pjäser/dramer?

Spooky, jag tänkte exakt den tanken.
Om musikal räknas så röstar jag på Phantom of the Opera, den enda pjäsen/musikalen jag har sett.

Cilia
2007-05-26, 22:13
den enda pjäsen/musikalen jag har sett.
hhmmm då faller det väl nästan att ens prata om favorit va?

Nu är inte jag trådskapare men jag tycker det är en annan genre men jag drog in en halvopera iofs.

Jag skulle nog vilja välja Rocky horror picture show då.

Yankeee
2007-05-26, 22:13
Jag har bara sett en, kommer inte ihåg vad den heter men den väljer jag.

Mantus
2007-05-26, 22:14
Jag skulle nog vilja välja Rocky horror picture show då.


+1111111111111111111111111111111111111111111111111 1111111


Hade jag inte varit upptagen hade jag blivit kär nu.*cupid*

Mantus
2007-05-26, 22:15
Jag har bara sett en, kommer inte ihåg vad den heter men den väljer jag.

Sluta spamma hater.*slap*

Cilia
2007-05-26, 22:15
Hade jag inte varit upptagen hade jag blivit kär nu.*cupid*

men jag är inte så kräsen, jag har inga problem med att dela

Mantus
2007-05-26, 22:16
Räknas musikal hit eller snackar vi regelrätta pjäser/dramer?

Ok, jag är snäll idag, Shoot.

Yankeee
2007-05-26, 22:16
Sluta spamma hater.*slap*

Det är faktiskt sant, cilia kan intyga och säga vad den heter.

DarthHolm
2007-05-26, 22:19
Teater är inte direkt min grej, men förra sommaren var jag på gräsgården i Vadstena och såg på Hamlet. Det var riktigt bra måste jag säga! Rekommenderas!

Cilia
2007-05-26, 22:20
Det är faktiskt sant, cilia kan intyga och säga vad den heter.
Tolvskillingsoperan

Rahf
2007-05-26, 22:20
Ok, jag är snäll idag, Shoot.

Då vågar jag mig på Mamma Mia i London, alternativt Buddy Holly-musikalen som jag såg för en jädra massa år sen.

Yankeee
2007-05-26, 22:22
Tolvskillingsoperan

Se där, det var faktiskt ganska trevligt. Den var lite lång dock.

Mantus
2007-05-26, 22:22
men jag är inte så kräsen, jag har inga problem med att dela

Min flickvän har tyvärr =/ Lite ogin på det viset tycker jag.:D

Mantus
2007-05-26, 22:24
Tolvskillingsoperan

Har jag aldrig sett, hört talas om men aldrig riktigt fått veta vad den handlar om. Referat snälla?

Edit: Ett par meningar längre än Yankeees tack.

Rataxes
2007-05-26, 22:34
Har man inte för vana att läsa manuskript är det väl svårt att ha en åsikt om något annat än just enskilda uppsättningar av pjäser?

Jag älskade Dramaten/Cirkus Cirkörs (hela ensemblen var akrobater) uppsättning av Romeo och Julia som gick på Elverket för några år sedan, det är nog faktiskt den bästa jag har varit på. Uppsättningen av Djungelboken som går just nu i Stockholm är också riktigt bra, väldigt cinematisk med massor av popkulturreferenser, typ som en Pixar-film på scen.

Är kanske inte så mycket för traditionell teater när jag tänker efter.

NisseEriksson
2007-05-26, 22:35
hhmmm då faller det väl nästan att ens prata om favorit va?

Nu är inte jag trådskapare men jag tycker det är en annan genre men jag drog in en halvopera iofs.

Jag skulle nog vilja välja Rocky horror picture show då.

Nej, men jag gillade den iallafall :)

Mantus
2007-05-26, 22:36
Har man inte för vana att läsa manuskript är det väl svårt att ha en åsikt om något annat än just enskilda uppsättningar av pjäser?

Jag älskade Dramaten/Cirkus Cirkörs (hela ensemblen var akrobater) uppsättning av Romeo och Julia som gick på Elverket för några år sedan, det är nog faktiskt den bästa jag har varit på. Uppsättningen av Djungelboken som går just nu i Stockholm är också riktigt bra, väldigt cinematisk med massor av popkulturreferenser, typ som en Pixar-film på scen.

Är kanske inte så mycket för traditionell teater när jag tänker efter.

Visserligen, men i sådana fall kan man som Cilia så exemplariskt gjorde dessutom skriva om uppsättningen samt regissören.

Cilia
2007-05-26, 22:39
Min flickvän har tyvärr =/ Lite ogin på det viset tycker jag.:D
måste hon få veta ngt då?
man behöver inte berätta allt för varandra


Har jag aldrig sett, hört talas om men aldrig riktigt fått veta vad den handlar om. Referat snälla?

Edit: Ett par meningar längre än Yankeees tack.
Copy and paste is my friend

Jonathan Jeremiah Peachum är expert på att väcka människors medlidande. Som entreprenör i tiggeribranschen vet han precis vad som rör människors hjärtan. Och hur man omsätter medlidande i pengar. Om sin dotter Pollys hjärta vet han däremot ingenting.

1928 hade Tolvskillingsoperan av Bertolt Brecht urpremiär i Berlin. Pjäsens ämne är minst lika aktuellt idag. Människor på samhällets botten som utnyttjas av samvetslösa personer med enbart sitt eget bästa för ögonen

Cilia
2007-05-26, 22:42
Har man inte för vana att läsa manuskript är det väl svårt att ha en åsikt om något annat än just enskilda uppsättningar av pjäser?

Jag älskade Dramaten/Cirkus Cirkörs (hela ensemblen var akrobater) uppsättning av Romeo och Julia som gick på Elverket för några år sedan, det är nog faktiskt den bästa jag har varit på. Uppsättningen av Djungelboken som går just nu i Stockholm är också riktigt bra, väldigt cinematisk med massor av popkulturreferenser, typ som en Pixar-film på scen.

Är kanske inte så mycket för traditionell teater när jag tänker efter.
Jag missade faktiskt CC uppsättning av Romeo och Julia men jag menar precis det du säger. En regissör måste göra texten tillgänglig annars faller den.

Jag gillar också Djungelboken jättemycket. Jag tycker Alexander Mörk är en genial regissör. Han har också satt upp Hedda som går på Stadsteatern just nu.


Nej, men jag gillade den iallafall :)
absolut och det gillar jag.
det kanske gör att du ser fler uppsättningar

Mantus
2007-05-26, 22:49
Har man inte för vana att läsa manuskript är det väl svårt att ha en åsikt om något annat än just enskilda uppsättningar av pjäser?

Jag älskade Dramaten/Cirkus Cirkörs (hela ensemblen var akrobater) uppsättning av Romeo och Julia som gick på Elverket för några år sedan, det är nog faktiskt den bästa jag har varit på. Uppsättningen av Djungelboken som går just nu i Stockholm är också riktigt bra, väldigt cinematisk med massor av popkulturreferenser, typ som en Pixar-film på scen.

Är kanske inte så mycket för traditionell teater när jag tänker efter.

På vilket sätt är den uppbyggd, följer den boken, eller koncentrerar de sig på Mowglii?
Intressant att göra en modern dramatisering på, önskar jag bodde i Sthlm nu.

Rataxes
2007-05-26, 23:33
Jag missade faktiskt CC uppsättning av Romeo och Julia men jag menar precis det du säger. En regissör måste göra texten tillgänglig annars faller den.Ahh, stor förlust, kollade upp det och det var tydligen en dansk regissör som heter Katrine Wiedemann som stod för den uppsättningen, vet inte om hon har gjort något annat sevärt.

Men ja, kanske borde se på uppsättningar lite på samma sätt som på filmer? Där är det mer självklart att det är den färdiga produktionen som bedöms, att manus bara är en del av helheten som inte betyder något utan en regissör med en vision för manuset och en skådespelarensemble/producent som kan göra visionen rätta. Det är annars lite intressant hur man alltid förknippar filmer med regissörer och teaterpjäser med manusförfattare.

På vilket sätt är den uppbyggd, följer den boken, eller koncentrerar de sig på Mowglii?
Intressant att göra en modern dramatisering på, önskar jag bodde i Sthlm nu.Har inte läst boken, så där går jag bet, men ja, den är fokuserad på Mowgli. Vette fan om inte handlingen är mest lik Disneys version, i övrigt så är karaktärer, dialog, miljöer, etc som sagt rätt hårt inspirerade av populärkultur.

Mantus
2007-05-26, 23:50
Vette fan om inte handlingen är mest lik Disneys version


*mini* Det gillar vi inte. Bra tanke dock, hade kanske blivit lite plåttrigt om man tog med alla berättelser.

Cilia
2007-05-27, 10:40
På vilket sätt är den uppbyggd, följer den boken, eller koncentrerar de sig på Mowglii?
Intressant att göra en modern dramatisering på, önskar jag bodde i Sthlm nu.

Har inte läst boken, så där går jag bet, men ja, den är fokuserad på Mowgli. Vette fan om inte handlingen är mest lik Disneys version, i övrigt så är karaktärer, dialog, miljöer, etc som sagt rätt hårt inspirerade av populärkultur.

*mini* Det gillar vi inte. Bra tanke dock, hade kanske blivit lite plåttrigt om man tog med alla berättelser.
Nej, den är inte utifrån Disneyversionen utan utifrån Kiplings version. Den är grymmare precis som boken. Riktigt bra är den och den rockar. Helt klart sevärd. Eric Gadd ha skrivit musiken och den är kanonbra. Det som är coolt med den är att Alexander alltid ser miljöer som man inte har kunnat tänka sig. Här har han förlagt den till storstadsdjungeln dvs Sergels torg. Där djungelns djur är olika figurer från storstadsdjungeln. Scenografin är så häftig. Det är som att komma ut på Sergels torg. Ja, du förstår. Bör inte missas. Kommer upp i höst igen


Men ja, kanske borde se på uppsättningar lite på samma sätt som på filmer? Där är det mer självklart att det är den färdiga produktionen som bedöms, att manus bara är en del av helheten som inte betyder något utan en regissör med en vision för manuset och en skådespelarensemble/producent som kan göra visionen rätta. Det är annars lite intressant hur man alltid förknippar filmer med regissörer och teaterpjäser med manusförfattare.
inför varje produktion så går man igenom manus och stryker och så. Det gör att varje uppsättning är unik. Många pjäser skulle vara för långa om man skulle utgå ifrån orginalet helt och hållet. Dessutom är det inte alltid man vill berätta hela. Men det är ju alltid grundhistorien som är med.

Mantus
2007-05-27, 18:56
Nej, den är inte utifrån Disneyversionen utan utifrån Kiplings version. Den är grymmare precis som boken. Riktigt bra är den och den rockar. Helt klart sevärd. Eric Gadd ha skrivit musiken och den är kanonbra. Det som är coolt med den är att Alexander alltid ser miljöer som man inte har kunnat tänka sig. Här har han förlagt den till storstadsdjungeln dvs Sergels torg. Där djungelns djur är olika figurer från storstadsdjungeln. Scenografin är så häftig. Det är som att komma ut på Sergels torg. Ja, du förstår. Bör inte missas. Kommer upp i höst igen.


Får dra med mig några och åka ned till Stockholm i sådana fall, är ju inte så fasligt långt.