handdator

Visa fullständig version : Minimum för kolhydrater under deff


Halldin
2007-05-26, 18:06
För det första: Kommentarer om kcal in vs kcal ut är överflödiga. :)

Det jag undrar är hur lågt en normal människa kan ligga och ändå fungera normalt (sömn, studier etcetera), under en tidsperiod på åtminstone 3-4 månader.

Jag sitter och filar lite på en deff, väger för tillfället 87kg.
Tänkte gå ut på ett högt underskott när jag är som fetast, och sen öka intaget gradvis.

Jag vet inte exakt vart som blir lagom att ligga eftersom jag inte brukar räkna kalorier, men jag kom fram till att om jag ska ligga på 2000kcal och få i mig 1g fett per kg samt 200g protein, så har jag inte ens 100g till godo för kolhydrater.

95-100g kolhydrater låter ganska lite. Hade det funkat, eller hur lågt kan man gå?
Jag siktar givetvis på att röra mig mycket mer också, men det är enklare att dra ner på maten.

King Grub
2007-05-26, 19:25
Kolhydrat är inte en essentiell makronutrient, så det går att leva "helt" utan kolhydrat i dieten. En ketogen diet. Efter någon vecka har fettanpassning skett och man fungerar normalt (med individuella skillnader). Vid lågt kolhydratintag blir prestation på maxintensitet ett problem, medan moderat intensitet fungerar bra.

"Normalt" minimiintag för icke-ketogent syfte ligger på runt 130 gram per dygn. Atleter minst 250 gram per dag eller 60% av energin enligt "officiella" rekommendationer.

Cerberus
2007-05-26, 19:32
atleter = folk som springer flera mil varje dag låter det som?

apa_ola
2007-05-26, 19:56
förstår inte riktigt varför det är så populärt med att minska kolhydraterna istället för fettet (till kanske 0,5-1 g/dag). Man bli ju mättare på kolhydrater än fett, och sen så bör det väl skicka antikatabola signaler på ett sätt som fett inte gör.

eller har jag missat något?

Handcuff
2007-05-26, 20:00
förstår inte riktigt varför det är så populärt med att minska kolhydraterna istället för fettet (till kanske 0,5-1 g/dag). Man bli ju mättare på kolhydrater än fett, och sen så bör det väl skicka antikatabola signaler på ett sätt som fett inte gör.

eller har jag missat något?

Ja. Minska på proteinet istället :)

King Grub
2007-05-26, 20:03
eller har jag missat något?

Nej.

Halldin
2007-05-28, 09:50
Tack för svaren, men vad räknas som atlet? Är det att springa massor varje dag, eller räknas även hård styrketräning dit?

z_bumbi
2007-05-28, 11:37
atleter = folk som springer flera mil varje dag låter det som?

Nej, bara folk som vill kunna prestera på träning och tävling.

L-Sami
2007-05-28, 11:38
Tack för svaren, men vad räknas som atlet? Är det att springa massor varje dag, eller räknas även hård styrketräning dit?

Kanske det?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Atlet