handdator

Visa fullständig version : Liggande tricepsextensions med hantlar/hammrgrepp?


Sorabo
2007-05-26, 17:45
Om man kör liggande tricepsextensioons med vanlig skivstång håller man ju handflatorna bort från ansiktet. Men kör man med hantlar där man kan hålla hammargrepp, vilket faktiskt känns mycket bättre, tränar man kanske tricpes på ett annat sätt? Precis som man kan ändra grepp i bicepscurls för att träna muskeln på olika sätt borde det väl vara likadant med triceps?
Frågan är då, finns det några fördelar/nackdelar med att köra liggande tricepsextensions med hammargrepp? (med hammargrepp menar jag med handflatorna inåt mot kinderna)

Fatality
2007-05-26, 17:49
ser dina tankegångar men hammargrepp när man kör triceps är väl bara en isolationsövning ? kan ingenting om anatomi så det var en ren chansning

Mr. Moose
2007-05-26, 18:45
Frågan är då, finns det några fördelar/nackdelar med att köra liggande tricepsextensions med hammargrepp? (med hammargrepp menar jag med handflatorna inåt mot kinderna)

I mitt tycke är det bara fördelar att köra med hantlar.

Man kan köra på ganska tungt utan att överbelasta armbågar och handleder. För mig som har haft en bruten handled är det det enda sättet att köra på om man nu inte ska använda "fjollvikter" för högreps.

För folk utan armbågs- eller handleds-problem spelar det nog ingen större roll hur de kör. Men lyssna på kroppen, bara för att det går bra nu innebär inte att man alltid kan köra på. En del jag tränat med har fått problem med armbågarna efter för tung/frekvent tricepsextension med stång. Samma med stående rodd och axelproblem, lyssna på kroppen!

JohnRick
2007-05-28, 00:02
Om man kör liggande tricepsextensioons med vanlig skivstång håller man ju handflatorna bort från ansiktet. Men kör man med hantlar där man kan hålla hammargrepp, vilket faktiskt känns mycket bättre, tränar man kanske tricpes på ett annat sätt? Precis som man kan ändra grepp i bicepscurls för att träna muskeln på olika sätt borde det väl vara likadant med triceps?
Frågan är då, finns det några fördelar/nackdelar med att köra liggande tricepsextensions med hammargrepp? (med hammargrepp menar jag med handflatorna inåt mot kinderna)


Jepp. Jag kör uteslutande med hammargrepp, eller halvsupinerat som jag kallar det, just för att jag upplever att jag får armbågsproblem i tricepsextensions om jag har "overhand grip". Det här går igen i andra övningar också, eftersom jag är rätt uppmärksam på armbågen för närvarande. Triceps pushdowns kör jag helst med rep, även om pushdowns generellt är rätt riskfria, skivstångsrodd kan man göra med supinerat grepp, även om biceps aktiveras annorlunda då. Eller så gör jag vanliga hantelrodd. Även om armbågen ändå hade klarat sig relativt bra(vilket de nu inte gör för min del) om man kört frenchpressar o.d för triceps med "normalt" grepp, upplever jag ändå att hammargrepp är bättre då bågarna inte tenderar att flänga ut mot sidorna lika lätt.

Jorgen
2007-05-28, 08:36
Frågan är då, finns det några fördelar/nackdelar med att köra liggande tricepsextensions med hammargrepp? (med hammargrepp menar jag med handflatorna inåt mot kinderna)

För triceps involvering så spelar greppet ingen roll.
Tycker du bättre om att köra med hammergrepp så kör så.