handdator

Visa fullständig version : öka i bänkpress


lindo
2007-05-26, 17:22
Efter att ha tränat ett år efter best of kolozzeum schema förslag, tre dagars varianten, vill jag utöka min träning till 4 dagar. Jag vill öka bättre i bänkpress, genom att träna bröst 2 gånger i veckan kan väl funka.
Nån som har en bra 4 dagars split , upplägg räcker jag kan lägga till övningar själv, där man tränar bröst 2 gånger i veckan alla andra muskler en gång.

Ålder 15år
tränat 1års styrka

Tacksam för svar

jojjep91
2007-05-26, 17:30
Mån:rygg biceps
Tis:vila
Ons:bröst, axlar, triceps
Tors:vila
Fred:ben,mage
Lörd:vila
Sön:bröst, underarmar
maybe? :D

lindo
2007-05-26, 18:22
amen visst tackar så mycket

Handcuff
2007-05-26, 18:30
Du gör som du vill...men knappast läge börja prioritera "släpande" muskler efter 1års träning och 15år gammal....Mest troligt skulle du få lika bra/samma resultat på 2 st helkroppspass/halvkropp i veckan á 3set/musklgrupp eller något sådant.

Rahf
2007-05-26, 18:39
Mitt inlägg skulle kunna vara otroligt långdraget och smockfullt med klatschiga facktermer men jag nöjer mig med att skriva:

Vad Handcuff skrev. I princip.

lindo
2007-05-26, 18:52
Ok men jag vill bli starkare i bänk men ska tänka på det du skrev.
Om jag skulle lägga om upplägget ovan så att jag kan köra rygg och biceps olika dagar hur borde det se ut då?

Stivo
2007-05-26, 18:54
ifall du vill öka i bänk så kan du köra ett vanligt tungt bröst pass och ett explosivt bänkpass. Men tror hellre du ska köra halv/helkropp 2-4gånger i veckan.

dragonhaze
2007-05-26, 18:56
Nått som gav fina ökningar för mig var ett förslag jag fick av Arne,
Kör
Bänkpress:
8reps
8reps
6reps
6reps
6reps.
Så kör du så i vanlig bänk och snebänk så kommer du känna hur trött du är;) Funkade skit bra för mig värt att prova.

z_bumbi
2007-05-26, 18:58
ifall du vill öka i bänk så kan du köra ett vanligt tungt bröst pass och ett explosivt bänkpass.

Bänk, bröst, triceps

Rygg, biceps

Lätt bänk, axlar, ev lite lätt triceps

Ben

Se till att träna mycket rygg så blir bänken bättre.

lindo
2007-05-26, 19:05
Ok tackar så mycket för alla svar. Tänker nog köra efter z_bumbis förslag.

lindo
2007-05-26, 20:00
Förästen varför blir man starkare i bänk av att träna rygg?

Johan_P
2007-05-26, 21:11
Förästen varför blir man starkare i bänk av att träna rygg?

Bröst, axlar, rygg och triceps är muskler som aktiveras vid bänkpress. Den blandar säkert in fler muskler, men detta är de som är primära.

Konsultfet
2007-05-26, 22:12
Den viktigaste frågan är varför man vill bli bättre i bänk om man inte kör SL? Annars är det väl att man har oproportionerliga bröstmuskler man vill åtgärda. Då är hantelpress och dips fina grejer.

Strongman
2007-05-27, 00:24
finns ingen bröstdips"stång" på gymmet *gah!* bara några dips fast med tricepsfattning *cry*

Mr. Moose
2007-05-27, 01:11
Militarypress är också en bra övning för att öka bänkpressen.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

nutz
2007-05-27, 02:06
finns ingen bröstdips"stång" på gymmet *gah!* bara några dips fast med tricepsfattning *cry*

Tips:

sänk smithen till en bekväm höjd och kör på..! :thumbup:

z_bumbi
2007-05-27, 09:13
Förästen varför blir man starkare i bänk av att träna rygg?

Hela ryggen stabiliserar när man ligger på bänken och har man en stabil utgångställing så slösar man mindre kraft på att hålla balansen, man kan undvika onödiga skador genom att hålla kroppen något så när jämt tränad och sen hjälper latsen till att lyfta stången.

Den viktigaste frågan är varför man vill bli bättre i bänk om man inte kör SL? Annars är det väl att man har oproportionerliga bröstmuskler man vill åtgärda. Då är hantelpress och dips fina grejer.

Man kanske vill bli stark i bänken?
Just bänkpress är ju även en bra övning för hela överkroppen så man vinner ju mer på att bli stark där än i många andra bröstövningar om man är ute efter att bygga överkropp.

130kg finsk sisu
2007-05-27, 10:52
Som Z_sumbi redan lite varit inne på så om DU VILL LYFTA MYCKET I BÄNKPRESS skall du skippa tanken "bänkpress är en bröstövning".
Du verkar vara ganska nybörjare och ung så jag skall inte lägga nåt schema förslag. Men Z_sumbi vet vad han pratar om så lyssna på honom...

The Rookie
2007-05-27, 11:57
Hört talas om MM2K ? Det är ju speciellt utpassat för bänkpress ökning .
Finns flera trådar om det här på kolo så bara att lete upp och läsa! Good Luck !

lindo
2007-05-27, 12:51
Som Z_sumbi redan lite varit inne på så om DU VILL LYFTA MYCKET I BÄNKPRESS skall du skippa tanken "bänkpress är en bröstövning".
Du verkar vara ganska nybörjare och ung så jag skall inte lägga nåt schema förslag. Men Z_sumbi vet vad han pratar om så lyssna på honom...

Ok. Visste att bänk var för bröst, axlar och triceps men inte rygg så där lärde jag mig nåt nytt. Jag ska köra efter z_bumbis schema förslag.

The Rookie kanske ska kolla på det nån gång.

Tackar för alla tips

jojjep91
2007-05-27, 16:21
amen visst tackar så mycket

hahaha, ja svara ju på din fråga :D alla muskelgrupper 1 gång, bröst 2 ggr

Nesz
2007-05-27, 23:44
Tänk även på att köra olika övningar så ofta du kan och med olika vikter, försök "chocka" musklerna så att dom inte vänjer sig. Då kommer det gå utmärkt och relativt snabbt.

lindo
2007-05-28, 06:23
Tänk även på att köra olika övningar så ofta du kan och med olika vikter, försök "chocka" musklerna så att dom inte vänjer sig. Då kommer det gå utmärkt och relativt snabbt.

Ok ska tänka på det. Har nästan enbart kört smith för att man kan lägga på mer vikt i den.

Mantus
2007-05-28, 06:28
Tips:

sänk smithen till en bekväm höjd och kör på..! :thumbup:

Hur fanken tänker du då? Om du inte egentligen menar chins så har jag svårt att förstå hur den övningen skulle gå till.

bubbe
2007-05-28, 06:47
Börja med att träna ren bänkpress istället för smith, grunden för att bli bra i bänkpress är att köra just bänkpress.

Finns det behov att byta ut övningen bänkpress mot annat, så håll dig till övningar som liknar bänkpress och som stimulerar din svagaste punkt i lyftet.
Men tills dess kommer antagligen ren bänkpress ge dig tillräckligt. Finns massor att hämta bara genom inlärning av rörelsen och mobilisering av styrka.

Kör på z_bumbis förslag, det kommer ge resultat.

lindo
2007-05-28, 07:08
Börja med att träna ren bänkpress istället för smith, grunden för att bli bra i bänkpress är att köra just bänkpress.

Finns det behov att byta ut övningen bänkpress mot annat, så håll dig till övningar som liknar bänkpress och som stimulerar din svagaste punkt i lyftet.
Men tills dess kommer antagligen ren bänkpress ge dig tillräckligt. Finns massor att hämta bara genom inlärning av rörelsen och mobilisering av styrka.

Kör på z_bumbis förslag, det kommer ge resultat.

Ok ska hålla mig till ren bänkpress då.

Smuuurf
2007-05-28, 09:19
jag håller helt med att z_bumbis förslag är riktigt bra men annars kan du testa att följa ett mm2k program dom dagar du har bröst för det gav en förvånandsvärt bra ökning :D

-----------------------------
Ålder: 17
Vikt: 77kg (i dagens läge)
Längd: 170cm

Bänkpress: 120kg
Marklyft: Aldrig vågat maxa
Benböj: Aldrig vågat maxa

Damien Thorne
2007-05-28, 12:54
Hört talas om MM2K ? Det är ju speciellt utpassat för bänkpress ökning .
Finns flera trådar om det här på kolo så bara att lete upp och läsa! Good Luck !

Länk till bänkpressprogrammet MM2K:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=92512

nubbe
2007-05-28, 15:23
Hur fanken tänker du då? Om du inte egentligen menar chins så har jag svårt att förstå hur den övningen skulle gå till.

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/WtChestDip.html

En övning jag personligen inte är stark nog för att genomföra mer än 1-2 reps av ..

lindo
2007-05-28, 16:06
Länk till bänkpressprogrammet MM2K:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=92512

ok tackar ska kolla igenom det.