handdator

Visa fullständig version : Kolozzeum- SÅ långsamt för mig! Varför?


Pinglan
2007-05-26, 09:13
De som känner mig vet att jag sitter mitt ute i skogen utan möjlighet till bredband och dylikt. Har provat de alternativ som finns för att kunna surfa på bästa sätt
1. Vanligt modem- långsamt, dyrt, blir upptaget i telefon.
2. Internet över satellit- Man surfar snabbt men det är bara envägs och dessutom fruktansvärt dyrt, det sämsta är att det blir upptaget i telefon när man surfar.
3. Nu senast har vi provat (och har fortfarande) bredband över mobil via 3G och det har fungerat hyfsat för oss även om inte täckningen är helt 100%-ig här ute i skogen. Fördelen är såklart att det är billigare, lite snabbare (än vanligt modem) det är snabbare i båda riktningarna (till skillnad från satellit) och den största fördelen är att det inte är upptaget i telefonen när man surfar.

Vad är nu problemet undrar ni! Jo, som jag sa så har detta fungerat hyfsat bra för oss, det är inte skitsnabbt men fullt godkänt. Men på senaste tiden så har det börjat gå så fruktansvärt långsamt att surfa på Kolo!!! Och bara på Kolo! Varför? Jag överdriver inte när jag säger att det tar mig flera minuter att komma in i en tråd för att läsa...det är fruktansvärt tidsödande, det är helt enkelt så att det inte fungerar om man vill behålla förståndet! Att posta i trådar tar ännu längre tid! Vid vissa tillfällen (tex på tidig morgon) går det lite bättre men på kvällstid är det hopplöst! Surfar jag då in på tex Body fungerar det hur bra som helst så det kan ju inte vara min uppkoppling bara som det är fel på? Jag har märkt om jag surfar på Kolo utan att vara inloggad går det lite snabbare!

Vad ska jag göra? Finns det något jag kan göra? Vad är problemet? Om jag inte får ordning på det blir jag galen *gah!*

Allan
2007-05-26, 09:16
Flyttad till Teknikmagasinet!

champion
2007-05-26, 09:23
Har haft samma problem då formaterade jag datorn och efter det så flöt det på. Kanske är virus?
En kompis sa att det är brandväggen som blockar/segar ner vissa sidor. Nu vet jag inte om det är sant men har du kollat brandväggen?

Nu vet jag inte om man kan ha router till 3G men ifall du har router till den så kan det vara den som cp:ar sig. Förut kom jag inte in på kolo, aftonbladet, metro etc etc pga routern.

Vet inte om detta var till så mycket hjälp? :(

Simon.
2007-05-26, 10:50
Svårt att säga vad det beror på, Body kör inte samma version av vBulletin.

Gå in på din kontrollpanel (UserCP) -> Edit Options och stäng av visning av Avatarer så bör det går snabbare att ladda sidorna i alla fall.

Jag har nu gjort en annan ändring på Kolozzeum också, får se om det hjälper.

Pinglan
2007-05-26, 15:41
champion: tycker det är konstigt om det är virus det beror på...isf borde det ju gå långsamt var jag än surfar eller hur? Vet inte om det kan bero på brandväggen heller, det har ju funkat förut och jag har inte ändrat brandvägg....nå, jag testade att stänga av bandvägg och virusskydd men det hjälpte inte heller....router har jag inte så det kan det inte heller vara...blir inte klok på problemet *grr27* men tack för att du försökte hjälpa :thumbup:

SimonP: Nej det är inte bättre nu.....sitter på mitt vanliga modem nu, det är det enda som funkar....och överallt annars går det bra med mobilbredbandet...jag fattar inte *gah!* Jag märkte ingen större skillnad när jag ändrade inställningar heller....alltså, det tar typ 5 minuter bara att öppna en tråd...och sedan lika lång tid när man ska byta sida eller vad som helst! Det går ju bara inte! Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp

champion
2007-05-26, 15:46
Har du kollat med en annan dator om det går lika segt då? Då vet du att det ligger nått i din burk.

Pinglan
2007-05-26, 16:10
Har du kollat med en annan dator om det går lika segt då? Då vet du att det ligger nått i din burk.

Nja, på jobbet går det ju hur snabbt som helst men där har vi ju riktigt bredband så det är ju inte jämförbart....här hemma har vi bara den här datorn så jag kan inte testa det mobila bredbandet på någon annan dator. Jag har pratat med support från 3G och han kunde inte förstå vad det är som strular....om det skulle bero på att vi har för dålig täckning hade ju allt gått lika trögt men det är ju bara Kolo.....(bara och bara förresten*gah!* )Och när jag sitter på vanligt modem funkar det ju....det går inte snabbt men det går ju iaf...när jag är uppkopplad på det mobila går det så långsamt att man nästan kan säga att det inte går öht....*grr27* *cry*

Nitrometan
2007-05-27, 15:17
Har du testat NMT? http://www.nmt.net/

Nordisk Mobiltelefon. De ska ordna trådlös täckning i skogarna.

Beroende på ditt avstånd från sändaren samt rådande terräng varierar hastigheten på mobilt bredband mellan 300 kbit/s och 1 Mbit/s. Nätet byggs ut kontinuerligt och den genomsnittliga hastigheten förbättras i takt med utbyggnaden.

Fullt utbyggt kommer nätet att ha lika god täckning som det gamla NMT450-nätet och ha en teoretisk maxhastighet om 2,4 Mbit/s. En extern antenn kan användas för att förbättra täckning och datahastighet.


För att återgå till ditt problem: Nej, jag vet inte vad det kan vara.

wo0ord
2011-09-11, 19:52
Det går löjligt långsamt idag... Why?

Jarod
2011-09-11, 20:33
Jag har inte märkt nåt..

vicarious
2011-09-19, 22:01
Går segt som snor nu. Är det bara jag?

tossefar
2011-09-19, 22:26
Man får ha en ängels tålamod om man ska surfa kolo just nu...

Zoidy
2011-09-19, 22:46
Det går helt fantastiskt långsamt för mig också. Det är knappt användbart

rutiga
2011-09-19, 22:54
för mig med

christian9
2011-09-19, 22:55
Samma här. Något lite bättre nu i alla fall jämfört med för 10 min sen eller så.

Vad beror det här på? Det är ju inte sååå stort användartryck vid den här tiden på kvällen.