handdator

Visa fullständig version : Knäböj -> Vobblande knän


Control_61
2007-05-25, 22:49
När jag kör knäböj så börjar mina knän/ben vobbla då jag kommer upp på högre vikter. Vad kan kan det bero på och vad kan jag göra åt det?

Zakath
2007-05-25, 22:51
Hur länge har du tränat knäböj? Det beror förmodligen på att din kropp inte riktigt har vant sig vid övningen än så att rätt muskler inte riktigt kopplas in på ett effektivt sätt.

Control_61
2007-05-25, 22:52
Har tränat den relativt länge. Ungefär 0.5 år men har aldrig upplevt att benen vobblat tidigare...

Zakath
2007-05-25, 22:57
Har tränat den relativt länge. Ungefär 0.5 år men har aldrig upplevt att benen vobblat tidigare...

Och du har inte haft ett uppehåll från knäböjen nyligen?

För mig skakar t.ex. armarna om jag inte har kört bänkpress på väldigt länge, men det blir mycket bättre efter 1-2 pass.

x0nt
2007-05-25, 23:18
du e väl inte stark nog?

Timme
2007-05-25, 23:22
Jag vet tyvärr inte riktigt varför. Någon fara är det nog inte. Jag skulle tro att det försvinner med tiden ju mer säker du blir i rörelsen.

Lycka till med musklerna och hockey!

Control_61
2007-05-25, 23:24
Och du har inte haft ett uppehåll från knäböjen nyligen?

För mig skakar t.ex. armarna om jag inte har kört bänkpress på väldigt länge, men det blir mycket bättre efter 1-2 pass.


Jag har haft ett uppehåll ja (hockeysäsong) och kom igång igen för ca 2 månader sedan, men jaja, får försöka hålla dem raka ;)

Zakath
2007-05-25, 23:25
Jag har haft ett uppehåll ja (hockeysäsong) och kom igång igen för ca 2 månader sedan, men jaja, får försöka hålla dem raka ;)

Men det förklarade ju saken, det blir bättre efter några pass när CNS har vant sig vid övningen igen. :)

Flykt
2007-05-25, 23:26
Kanske inte har med frågan att göra, så ursäkta.
Knäböj = benböj? Blir förvirrad när jag ser folk skriva knäböj - är det samma sak?

Control_61
2007-05-25, 23:27
Jag vet tyvärr inte riktigt varför. Någon fara är det nog inte. Jag skulle tro att det försvinner med tiden ju mer säker du blir i rörelsen.

Lycka till med musklerna och hockey!


Får hoppas det!
Tack så mycket :)

LadyInsane
2007-05-25, 23:44
Har tränat den relativt länge. Ungefär 0.5 år men har aldrig upplevt att benen vobblat tidigare...

Okunskap I know, men vad betyder det när knän vobblar i samband med benböj?

olle lindblad
2007-05-25, 23:49
Kanske inte har med frågan att göra, så ursäkta.
Knäböj = benböj? Blir förvirrad när jag ser folk skriva knäböj - är det samma sak?
Japp.

Pez
2007-05-26, 00:37
Okunskap I know, men vad betyder det när knän vobblar i samband med benböj?

Att knäna skakar/svänger kraftigt. Vobblar liksom.

Offt: Sökte på "wobbling" på youtube. Uppenbarligen är "wobbling" ett annat ord för "skaka stjärt". Där ser man. :D

z_bumbi
2007-05-26, 07:43
Okunskap I know, men vad betyder det när knän vobblar i samband med benböj?

Som Pez skriver (inte den delen om youtube :D ), det är inte helt ovanligt och kan ha flera orsaker.

Dåliga skor
Svag häck
Svaga insidor på låren
Man fäller fram ryggen för mycket och försöker pressa sig ner i djupet
osv

Enklast är först att be någon kolla på knäna och få reda på om man har det problemet, har man problemet och det inte försvinner när man testat att sänka vikterna och jobba sig upp igen så får man leta upp någon som kan knäböj och så för man börja testa vad som kan vara orsaken.

psirus
2007-05-26, 08:55
Dåliga skor


Använder du löparskor? I så fall gör inte det. löparskor är dämpade och blev därför väldigt ostabila. Det är inte bra för knäna heller.

Köp skor med platt sula t.ex. brottarskor, tyngdlyftarskor, såna skor som va moderna för ett par år sedan som kallades brottar/boxarskor funkar nog rätt bra också. Eller kör utan skor.

bubbe
2007-05-26, 09:03
Använder du löparskor? I så fall gör inte det. löparskor är dämpade och blev därför väldigt ostabila. Det är inte bra för knäna heller.

Köp skor med platt sula t.ex. brottarskor, tyngdlyftarskor, såna skor som va moderna för ett par år sedan som kallades brottar/boxarskor funkar nog rätt bra också. Eller kör utan skor.

allra bäst är såklart skor gjorda för knäböj.

psirus
2007-05-26, 09:14
allra bäst är såklart skor gjorda för knäböj.

så klart, skrev väl med lyftarskor?

Timme
2007-05-26, 09:19
allra bäst är såklart skor gjorda för knäböj.

Helt klart, alltså lyftarskor (användes i tyngdlyftning och stykrelyft).

http://www.do-win.se/ Klicka på liftweightingshoes (ahah, de har skrivit fel).

bubbe
2007-05-26, 09:19
så klart, skrev väl med lyftarskor?

aha, tyngdlyftarskor hade du skrivit. Glöm då inte styrkelyftsskorna bara :D


edit: fast tyngdlyftarskor har inte platt sula, utan hård klack

psirus
2007-05-26, 09:26
aha, tyngdlyftarskor hade du skrivit. Glöm då inte styrkelyftsskorna bara :D


edit: fast tyngdlyftarskor har inte platt sula, utan hård klack

haha you tell me!

Har inte en aning om sånt *slap*

olle lindblad
2007-05-26, 09:26
Wobbling a la Youtube och knäböj låter inte som en bra kombo...:D

bubbe
2007-05-26, 09:32
haha you tell me!

Har inte en aning om sånt *slap*

Så bra då har du lärt dig något nytt idag också. :)

Strongman
2007-05-26, 12:35
Använder du löparskor? I så fall gör inte det. löparskor är dämpade och blev därför väldigt ostabila. Det är inte bra för knäna heller.

Köp skor med platt sula t.ex. brottarskor, tyngdlyftarskor, såna skor som va moderna för ett par år sedan som kallades brottar/boxarskor funkar nog rätt bra också. Eller kör utan skor.

asså? då måste jag ju byta ut mina dojjer :(