handdator

Visa fullständig version : Blodpudding?

sunshine
2007-05-25, 21:37
Är blodpudding bra mat ??

Eddie Vedder
2007-05-25, 21:41
Är blodpudding bra mat ??

Kosten är en helhet och du kan inte bara se till ett enskilt livsmedel. I en varierad kost och en allmänt sund livsstil finns plats för det mesta i mer lr mindre hög grad. Sen kan man inte bara säga ja lr nej på en sån fråga heller.

Blodpudding är som dom flesta vet oerhört järnrikt, det är dessutom överhuvudtaget energirikt vilket är positivt för en del och negativt för en del.

Samtidigt innehåller det ju mest en sörja av blod, svål, rågmjöl, vetemjöl socker och salt typ. Finns ju både fettsnålare varianter samt en sockerfri dock.

Jag älskar blodpudding och äter det då och då, tycker inte man kan säga "dålig" mat men definitivt inget att basera ens kost på. Men bara min åsikt.

paddanboy
2007-05-25, 21:43
Egentligen inte. Det skulle vara för järnet om man har brist av just järn. I övrigt är det sämre än det mesta, men äta det för smakens skull kan man göra som annan "skräpmat".

Eddie Vedder
2007-05-25, 22:10
Det skulle vara för järnet om man har brist av just järn.

Ja eller så äter man det i vilket fall så slipper man kanske drabas av järnbrist.

Sverker
2007-05-26, 05:56
Så illa är inte blodpudding. Det fyller ju sin funktion som järnkälla. Det räcker ju med 100 g ( ca 20 mg järn ) en eller två gånger per vecka för att hålla fulla järnförråd:thumbup:

Att proteinet är uselt i blodpuddingen är en annan sak. Det mesta är ju rågmjöl så det behövs lite fullvärdigt protein till måltiden ifall man vill vara optimal.

King Grub
2007-05-26, 06:20
Även om ett paket blodpudding uppskivat och stekt på en tallrik kanske inte fyller kraven för att kallas "nyttig" måltid i sig, kan ett veckoschema där någon måltid per vecka utgörs av blodpudding bli nyttigare genom att denna finns där. Gott också. Mmmmm... blodpudding och lingon. :eating:

paddanboy
2007-05-26, 09:38
Tycker dock man får lite mat för kcalorierna alltså. För att man ska bli riktigt nöjd krävs fan ett helt paket, det blir ju över 800 kcalorier bara det. Brukar alltid när jag tagit ½ vilja ha mer...

En måltid på 800+, kanske uppemåt 1000 kcal+ med glas mjölk/bacon/apelsin eller vad man nu har till, det är ju rätt saftigt med kcalorier ändå..

Eddie Vedder
2007-05-26, 09:42
En måltid på 800+, kanske uppemåt 1000 kcal+ med glas mjölk/bacon/apelsin eller vad man nu har till, det är ju rätt saftigt med kcalorier ändå..

Visst är det mycket kcal, men det är långt ifrån någonting generellt negativt. Man kan inte utgå från att alla människor vill ha kalorisnål mat.

Dessutom är ju inte bacon och mjölk nåt krav precis. En halv blodpuddingklump, vitkålssallad, stekt mager skinka och vatten som dryck så vips är det verkligen inte lika energitätt.

BigForre
2007-05-26, 10:08
Visst är det mycket kcal, men det är långt ifrån någonting generellt negativt. Man kan inte utgå från att alla människor vill ha kalorisnål mat.

Dessutom är ju inte bacon och mjölk nåt krav precis. En halv blodpuddingklump, vitkålssallad, stekt mager skinka och vatten som dryck så vips är det verkligen inte lika energitätt.

Det är en utopi och det vet du :D . Blodpudding kommer med vitkål, bacon, lingonsylt och sväljs ned med mjölk...*drool*

King Grub
2007-05-26, 10:42
Mjölk är väl inte speciellt lyckat tillsammans med puddingen, om man är ute efter järnupptag.

BigForre
2007-05-26, 10:52
Mjölk är väl inte speciellt lyckat tillsammans med puddingen, om man är ute efter järnupptag.

Helt korrekt.. då kalcium hindrar upptaget. Men det är tyvärr godast med mjölk till, precis som till pannkakor med sylt. Apelsinjuice och blodpudding går desvärre ihop lika bra som...mja apelsinjuice och vademecum. Men ett bra upptag av järn hade vi fått.

King Grub
2007-05-26, 10:53
Men det är tyvärr godast med mjölk till,

Jag vet - fruktansvärt bra smakmässig kombination.

norsk_gadd
2007-05-26, 10:53
YIPPIE!
Ätardag idag, den här tråden är ju ett klockrent tips. Bacon, blodpudding och Rösti. Nu bär det av till ICA.

Tack grabbar!

formula4shape
2007-05-26, 10:56
Blodpudding är fint.

King Grub
2007-05-26, 10:58
En amerikans första blodpuddingsupplevelse:

http://sitemaker.umich.edu/sweden0607/blood_pudding

~nikita~
2007-05-26, 10:59

Om jag har fattat saken rätt är järnupptaget beroende av c-vitamin, så även om man dricker mjölk till blodpuddingen för att det är gott måste man ju ändå kunna ta upp järnet via tex en apelsin till efterrätt?
Det måste väl inte vara preciiis samtidigt?

I övrigt har jag funderat på om man verkligen måste ha en c-vitamin-bomb i anslutning till blodpuddingen? Det här är alltså inte fakta utan mina egna funderingar, men borde det inte räcka med att man har ett normalt vitaminintag för att kroppen ska ta upp järnet? Dvs via andra frukter/sallader man äter under dagen/dagen innan?? Eller? Nån som vet?

Anledningen till att jag funderat på det här är just för att jag vill dricka mjölk till min blodpudding... :hbang: för de e griiimmt

z_bumbi
2007-05-26, 11:00
Käkar man ett halv eller ett paket blodpudding så spelar kanske inte mjölken så stor roll i just den måltiden vad gäller järnupptaget för det finns en del järn att ta av. Det är i de mål som man har lite järn som jag skulle börja fundera om det är bra med mjölk till maten.
Samma sak med apelsinjuice, apelsin etc (c-vitamin) som jag bara skulle prioritera vid måltider med lågt järninnehåll för att kunna utnyttja det järnet fullt ut. Iofs underlättar c-vitamin tydligen bara upptaget av icke-hemjärn så för att dra det till sin spets så en måltid med lite innehåll av järn och där järnet kommer från vegetabiliska källor så bör man se till att få i sig c-vitamin.

Sen funderar jag lite på bacon och blodpudding i samma måltid? *spy*

Gnusram
2007-05-26, 11:08
Sen funderar jag lite på bacon och blodpudding i samma måltid? *spy*

Inte mycket att fundera på! Ät bara, det är toppen! :hbang:

Emil_Larsson
2007-05-26, 11:16
Blodpudding är det godaste jag vet!

~nikita~
2007-05-26, 11:27

Hahahahaha
Den var skitkul ju! :D

joriice
2007-05-26, 13:04
Hah. Det var en rolig läsning Grub! :D

Sverker
2007-05-26, 13:15

Är du säker på att upptaget av hemejärnet påverkas alls ?

King Grub
2007-05-26, 13:30
Iron absorption was reduced by 50-60% at doses of 300-600 mg Ca. Giving 165 mg Ca as milk, cheese, or calcium chloride reduced absorption by 50-60%. The same amount of calcium also significantly reduced heme-iron absorption, suggesting that the effect of calcium is related to the mucosal transfer of iron.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol 53, 112-119,

olle lindblad
2007-05-26, 13:54

Underbart!:D

paddanboy
2007-05-26, 13:57

Han hade ju på för mycket lingonsylt ju, man vill ju ha mer blodpuddingsmak än lingon...

av mälarens kärlek till havet, är en blandning av sött och blodpudding

Sverker
2007-05-26, 14:04
American Journal of Clinical Nutrition, Vol 53, 112-119,

Förstod nästan att du hade någoting i bakfickan:D

Det är tydligen kalciumjonen som stör/blockerar transporten av järn genom tarmcellen ut i blodet. Låter nästan som om det inte spelar någon roll när på dagen man får i sig kalciumet. Mycket kalcium blockerar järnupptaget, eller...?

King Grub
2007-05-26, 14:09
Ja,

Some have questioned the use of single test meals, rather than whole diets, in studies of iron absorption. The nonsignificant effect of calcium on nonheme-iron absorption in one study of whole diets may have been the result of incomplete control of the experimental diets. Much as was seen in the current single-meal study, when weighed diets were tested under controlled conditions, reductions of 10–31% with {approx}800 mg calcium from different sources were not significant with a 4-d diet. In contrast, another whole-diet study showed that a redistribution of calcium sources (milk and cheese) from breakfast and an evening snack only to all meals of a 10-d diet, including lunches and dinners with iron from meat, poultry, or fish, significantly reduced total iron absorption by {approx}25%.

Ett mål här eller där spelar mindre roll - det tar lång tid för att kroppens järnstatus skall påverkas kroniskt.

Although nonheme-iron absorption partially adapts to changes in iron bioavailability and intake, differences in iron bioavailability do not change iron status within several weeks, and in fact it may require several years for the iron status to change

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 82, No. 3, 589-597, September 2005.

King Grub
2007-05-26, 14:12
Vidare läsning:

Am J Clin Nutr. 1991 Jan;53(1):112-9. Calcium: effect of different amounts on nonheme- and heme-iron absorption in humans. (http://www.ajcn.org/cgi/reprint/53/1/112.pdf)

Am J Clin Nutr. 2005 Sep;82(3):589-97. Inhibitory effects of dietary calcium on the initial uptake and subsequent retention of heme and nonheme iron in humans: comparisons using an intestinal lavage method. (http://www.ajcn.org/cgi/reprint/82/3/589.pdf)

Doozer
2007-05-26, 14:41
Män bör dock vara försiktiga med sitt järnintag eftersom vi inte blöder ut det på samma sätt som kvinnor gör, det kan bli för mycket om man inte tänker på det. Så blodpudding högst 2-3 gånger i veckan är nog rätt okey.

King Grub
2007-05-26, 14:47
"Iron overload" från överintag är extremt sällsynt hos friska människor utan genetiska förutsättningar som t ex hemokromatos.

-squat-
2007-05-26, 15:08
Järnbrist är inte skoj kan jag säga av egen erfarenhet.

Sverker
2007-05-26, 16:37
Vidare läsning:

Am J Clin Nutr. 2005 Sep;82(3):589-97. Inhibitory effects of dietary calcium on the initial uptake and subsequent retention of heme and nonheme iron in humans: comparisons using an intestinal lavage method. (http://www.ajcn.org/cgi/reprint/82/3/589.pdf)

Här var det upptaget som påverkades ?

Vad drar man för slutsats av det ? Att hemejärn är lätt att ta upp men att kalcium blockerar på alla fronter. Blir inte lätt att balansera på den tunna tråden när man vill både ha bra Hb-värden och bygga stark benvävnad.

Ja -squat-. Det snurrar rejält i skallen med 85 i Hb-värde:D

paddanboy
2007-05-26, 16:47
Låter ju som lite BS detta med att man ska äta blodpudding för järnet någon gång i veckan. I väst är konsumtionen av rött kött troligen mycket högt, jag tvivlar på att det skulle finnas särskilda anledningar till att ha "blodpuddingdagar" några gånger varje månad/ utspritt på veckorna. Blodpudding existerar väl knappt, om inte alls i andra länder?

Sedan kan man säkerligen jämföra och se hur det går för länder i exempelvis asien eller mellanöstern, där är väl andelen vitt kött rätt högt, kyckling exempelvis, hur går det där?

Jag gillar blodpudding för smaken, fine. Men det skulle väl mer vara för kvinnor att ha några blodpuddindagar i månaden, om det ens behövs...

heraso
2007-05-26, 22:18

:laugh: :laugh:

Squirrel
2007-05-27, 23:50
It says Cut and Squeeze. I think it kind of looks like someone has a heart in their hands that they just stabbed, and now they are tearing it in half and letting the blood drain into a jar. You know?
Hmmm. Not bad. Actually... I might kind of like it! It tastes like breakfast... it's an excuse to use lots of jam... it helps me control my vampire urges... And it's low in fat,too.
:hbang:

Men visst kan man förstå honom. Äta blod?? Weirdos vi är.

Alfred Nobel
2007-05-28, 08:42
Näringsinformation (100g)

Blodpudding fett 13 % stekt
Kalorier (kcal): 272

Protein (g): 12
Kolhydrater (g): 21.7
Fett (g): 15.2
Mättat fett (g): 6
Omättat fett (g): 8
Kolesterol (mg): 70.7

Järn (mg): 20.7

Kabuto
2007-05-28, 09:21
Man ska ha bregott extra saltat till blodpudding inte nån jäkla sylt! :D Samma sak gäller palt och kroppkakor.

Powerexpress
2007-07-12, 14:02
Precis ätit en tallrik med blodpudding.

Tycker det är gott och äter det minst 3 gånger per vecka. :thumbup:

Powerexpress
2007-07-12, 14:04
Äter det förövrigt rått. :hbang:

dessbee
2007-07-12, 14:23
Among persons with increased transferrin saturation, a daily intake of dietary iron more than 18 mg is associated with an increased risk of cancer.

http://www.medscape.com/viewarticle/502752

dessbee
2007-07-12, 14:25
Nån som vet vilken butik man får tag i blodkorv utan russin (dock ej blodpudding)?

joriice
2007-07-12, 20:55
ja, det är bra mat, ät och håll tyst.

Snart går väl ingenting att klassa som "bra" här på kollo, med tanke på alla uppkommande studier osv... :P

Cohen
2007-07-12, 20:59
Nån som vet vilken butik man får tag i blodkorv utan russin (dock ej blodpudding)?

Känner inte till någon blodkorv utan russin, men ska hålla ögonen öppna.
Russinen brukar väl å andra sidan vara ganska enkla att pilla bort antingen innan eller efter stekning. Kanske ett alternativ?

Vad är för övrigt skillnaden mellan blodkorv och blodpudding (bortsett från det uppenbara; formen och russinen)? Vore intressant att veta!

Mr. Cohen

Eddie Vedder
2007-07-12, 22:15
Snart går väl ingenting att klassa som "bra" här på kollo, med tanke på alla uppkommande studier osv... :P

Vilka trådar läser du egentligen? Snarare tvärtom skulle jag säga. Tycker i regel snacket här på kolo är väldigt sunt, d.v.s. ät varierat och balanserat. Inget behöver uteslutas men vissa saker borde utgöra basen och andra saker ätas i undantagsfall.

Hur ofta läser du Anna Skipper-tips här på kolo egentligen? Ingen studie har NÅNSING postats på det här forumet där vanlig mat ansetts som dåligt. Fattar inte var du fick det där ifrån.*screwy*

dessbee
2007-07-13, 10:23
Vilka trådar läser du egentligen? Snarare tvärtom skulle jag säga. Tycker i regel snacket här på kolo är väldigt sunt, d.v.s. ät varierat och balanserat. Inget behöver uteslutas men vissa saker borde utgöra basen och andra saker ätas i undantagsfall.

Hur ofta läser du Anna Skipper-tips här på kolo egentligen? Ingen studie har NÅNSING postats på det här forumet där vanlig mat ansetts som dåligt. Fattar inte var du fick det där ifrån.*screwy*

+1 :thumbup:

dessbee
2007-07-13, 10:28
Känner inte till någon blodkorv utan russin, men ska hålla ögonen öppna.
Russinen brukar väl å andra sidan vara ganska enkla att pilla bort antingen innan eller efter stekning. Kanske ett alternativ?

Vad är för övrigt skillnaden mellan blodkorv och blodpudding (bortsett från det uppenbara; formen och russinen)? Vore intressant att veta!

Mr. Cohen

Konsistensen är annorlunda. Den godaste blodkorv jag smakat var inköpt i Köpenhamn, väldigt fast konsistens... tror jag får dra över sundet på spaning.

JonasTL
2008-06-22, 21:37
Att proteinet är uselt i blodpuddingen är en annan sak. Det mesta är ju rågmjöl så det behövs lite fullvärdigt protein till måltiden ifall man vill vara optimal.

Är du säker på det, det står på förpackningen att blodpudding inne håller rågmjöl, vetemjöl, blod, nötkött4%. i den storleksordningen. Säker på att de proteinkällorna inte kompletterar varandra? Om inte, vad ska man äta till blodpuddingen för att proteinet ska bli fullvärdigt?

1684_
2008-06-22, 21:42
mmmh, mumma blodpudding <3 blir å äta av i veckan, tur de finns en i kylen och att man ska upp i vikt med dåligt HB, värsta lyxmaten ju :D:D

Eddie Vedder
2008-06-23, 03:55
Om inte, vad ska man äta till blodpuddingen för att proteinet ska bli fullvärdigt?

Bacon givetvis.:)

Sverker
2008-06-23, 06:03
Är du säker på det, det står på förpackningen att blodpudding inne håller rågmjöl, vetemjöl, blod, nötkött4%. i den storleksordningen. Säker på att de proteinkällorna inte kompletterar varandra? Om inte, vad ska man äta till blodpuddingen för att proteinet ska bli fullvärdigt?

Det är 20 år sedan jag tittade på blodpudding. Det intressanta är plasmaproteinerna i blodet. Jag TROR/minns att de hade en rätt usel sammansättning m a p EAA. 4 % nöttkött är <1 g protein per 100 g blodpudding. Bidrar alltså mycket lite till att komplettera råg- och vetemjölet.

Scratch89
2008-06-23, 08:09
Bacon givetvis.:)

Glöm inte lingonsylten och det överblivna stekflottet! ;)

Eddie Vedder
2008-06-23, 08:21
Glöm inte lingonsylten och det överblivna stekflottet! ;)

Ja då blir aminosyraprofilen komplett.:D

King Grub
2008-06-23, 09:17
Jag äter blodpudding just nu som efterträningsmål. Optimalt.

http://sitemaker.umich.edu/sweden0607/files/228_-_pudding_2.jpg

Sniggel
2008-06-23, 10:03
Brukar ni köpa den halv-cylindriga formen eller helcylindriga? Den senare är nämligen mycket godare. (ingredienserna är olika)

Scratch89
2008-06-23, 22:21
Det var ingen vidare portion Grub, deffar du? :D

Cohen
2008-06-23, 23:28
Blodpudding äter man ju ofta tillsammans med keso, lingonsylt, stekt bacon samt mjölk. Åtminstone om man håller på det tradirionella (eller går i skolan).

I sitt sammanhang borde väl då de olika aminosyrorna komplettera varandra?

frambogir
2008-06-23, 23:28
Blodpudding ska njutas med lingonsylt och keso :)

Musselbank
2008-06-24, 01:19
Jag hittade en blodkorv utan nitrit! Jag minns inte fabrikat. Inte den godaste jag ätit tyvärr. Värt att kolla för dem som bryr sig.

Cohen
2008-06-24, 02:12
Jag hittade en blodkorv utan nitrit! Jag minns inte fabrikat. Inte den godaste jag ätit tyvärr. Värt att kolla för dem som bryr sig.

Följdfråga:

Vad (förutom formen) skiljer boldkorv från vanlig blodpudding?

Har för mig att denna fråga diskuterats tidigare, men minns inte vad vi kom fram till.

1684_
2008-06-24, 09:12
glöm aldrig rårvina morötter eller vitkål till blodpudding! Mums för potatisbullar med.

TylerDurden84
2008-06-24, 13:55

Haha!! Men han gillade det trots allt.

"Anyway. I also think it is funny that is BOB brand. The name BOB is always funny"

Det blir fanimej blodpudding till kvällsmat idag!!

Musselbank
2008-06-25, 03:05
Följdfråga:

Vad (förutom formen) skiljer boldkorv från vanlig blodpudding?

Har för mig att denna fråga diskuterats tidigare, men minns inte vad vi kom fram till.

Vet ej. Russin kanske.

glöm aldrig rårvina morötter eller vitkål till blodpudding! Mums för potatisbullar med.

Men. det. passar. ju. inte. alls!

1684_
2008-06-25, 09:45
Vet ej. Russin kanske.

Men. det. passar. ju. inte. alls!

Det gör det fanimig visst det, får vi ALLTID i skolan, dom 13år jag har gått i skolan iaf, och morsan som e utbildad kock inom sjöss har alltid severat de som gammal svensk klassiker så*gah!*

Xerxex
2008-06-26, 12:21
Jag äter blodpudding just nu som efterträningsmål. Optimalt.

http://sitemaker.umich.edu/sweden0607/files/228_-_pudding_2.jpg

Blodpudding är ju en chark vara som innehåller E250. Det undviker väl du helt?

Da2
2010-01-07, 20:41
Pumpar upp den här gamla tråden. Hur ligger det till med proteinkvaliteten i blodpuddingen?

Eddie Vedder
2010-01-07, 20:43
Pumpar upp den här gamla tråden. Hur ligger det till med proteinkvaliteten i blodpuddingen?

Blodprotein är odugligt.

Da2
2010-01-07, 20:55
Blodprotein är odugligt.

Så det är inget att föredra som efter-tränings-protein med andra ord?

mikaelj
2010-01-07, 20:56
Nej.

Drick en liter mjölk istället. Perfekt efter-tränings-protein.

Da2
2010-01-07, 20:59
Nej.

Drick en liter mjölk istället. Perfekt efter-tränings-protein.

Mjölken har räddat många träningsdagar genom åren. :)

Da2
2010-01-07, 21:00
Blodprotein är odugligt.
Sicken otur. Jag som trodde jag hade hittat en billig, svingod och bra proteinkälla. Ibland är det bara för bra för att vara sant. *gah!*

1684_
2010-01-08, 05:14
Jag behöver all slags järn jag kan få, så blodpudding blir de ofta.
Brukar då äta med kyckling, kassler, qourn eller liknande och keso, lingonsylt. Får man i sig extra protein, gott dessutom.

Morty
2010-01-08, 11:20
Juice som dryck och lingonsylt till om man vill ha optimalt näringsupptag.

Kalcium bör undvikas ur järnperspektiv. Eller mjölk till för att man äter blodpudding för ofta! Haha.

Exhale_
2010-01-08, 11:23
Blodpudding är gott men innehåller E250 (nitrit). Jag undviker det med andra ord.

EDIT: Vilket någon redan konstaterat.. :P