handdator

Visa fullständig version : En enkel fråga om bänkpress


Richyboy
2007-05-25, 19:36
Jag skulle vilja veta hur långt ner man ska gå med stången för att göra ett "godkännt" lyft.

Jag och min kompis maxade för inte så länge sen, då drog vi 70kg men vi gick inte ända ner till bröstet. Är den felaktig?

Strandbyggarn
2007-05-25, 19:38
japp , du ska ända ner och nudda bröstet , ska du köra med stopp så ska du hålla stången där x antal sek sen trycka upp stången .

Jorgen
2007-05-25, 19:42
Ända ner till bröstet och vända utan att studsa stången i bröstet.
Tävlingslyft är med stopp i botten.

Sheogorath
2007-05-25, 19:45
Ända ner till bröstet och vända utan att studsa stången i bröstet.
Tävlingslyft är med stopp i botten.

För att tillägga till Jörgens post ska även hela fotsulan vara i golvet under hela lyftet, röven i bänken och symmetrisk press till raka armar... Det är inte ofta man ser sådana lyft på gymmet, men sen är ju inte alla fixerade vid regelverk. Men ska ett lyft vara godkänt måste även ovanstående (och kanske mycket mer som jag inte vet) vara uppfyllt.

Fatality
2007-05-25, 19:57
Vad är det för posetivt och köra med stopp?

Handcuff
2007-05-25, 20:00
Vad är det för posetivt och köra med stopp?

"Vad är det för positivt att köra med stopp" (ursäkta).

Kan tänka mig för att det ska vara lika för alla (inget studs osv) + att det är själva presset man vill bedömma.

Sheogorath
2007-05-25, 20:03
Vad är det för posetivt och köra med stopp?

Det är ett kriterium för en godkänd press i styrkelyft. Det räcker för många.

Om man vill tänka muskelanatomi arbetar bröstet mest i bottenläget av pressen, varefter främre axlar tar över mer mot mitten av pressvägen, och triceps tar över merparten av jobbet i slutpressen. Om man gör det maxtungt för sig i botten (t.ex. med stopp) stressas bröstet hårdare än i vanlig bänkpress med snabb vändning. Det kanske man bryr sig om tillräckligt för att köra med stopp. Eller så gör man det inte. :)

Eller så vill man träna sig på tävlingslyft helt enkelt.

jojjep91
2007-05-26, 14:35
Fuck där rök mitt så kallade rekord i bänk då :( trodde jag drog 70 igår, men vände typ 3-4 cm innan bröstet ;z

men men! ska prova igen! DÅ JEFFLAR!

jojjep91
2007-05-26, 16:08
amen aff de va ju richard som skicka inlägget! vi ska dra 70 igen! REDIGT RICHIYYYYYYYY!

NisseEriksson
2007-05-26, 16:52
amen aff de va ju richard som skicka inlägget! vi ska dra 70 igen! REDIGT RICHIYYYYYYYY!


Det är en tävlingsregel som sagt, och jag rekommenderar att köra med stopp istället för studs eller ingen nergång alls vilket i längden kan leda till skador och/eller felutvecklade muskler

jojjep91
2007-05-26, 17:33
Det är en tävlingsregel som sagt, och jag rekommenderar att köra med stopp istället för studs eller ingen nergång alls vilket i längden kan leda till skador och/eller felutvecklade muskler

okej, mkt bra att veta tack :)