handdator

Visa fullständig version : Ont i ländryggen


mvda
2007-05-25, 10:28
Har ett litet problem som jag skulle vilja få lite synpunkter på. Det är så att jag får i stort sett alltid avsluta magpasset eftersom jag får ont/verk i ländryggen.

En av de få magövningar som jag inte känner så mycket av i ländryggen är den övning där jag ligger på marken och håller runt någons vader och så trycker den andra personen ner mina ben och jag lyfter upp dom igen.

Kan det vara så enkelt att ländryggen blivit mycket starkare än magen eftersom jag slarvat med magträningen eller är detta något som jag bör kolla upp. Jag har även lite svank så jag tänkte regelbudent börja stretcha höftböjarna (igen) för att se om det kan lösa problemet.

jojjep91
2007-05-25, 11:51
Vet en kompis som har samma problem vid magövningar, men jag tror inte han tränar så mycket ländrygg. kanske drf.

champion
2007-05-25, 13:35
Hade också problem med att köra mage och fick ont i ländryggen. Men jag började köra övningar för ryggen som exempel marklyft och efter det aldrig fått ont igen. Gissar på att du är svag i ryggen å bör bums börja träna längryggen.

UrkProductions
2007-05-30, 16:39
tänk på att alltid ha en böjd rygg när du gör sit-ups. alltså böja ryggen mot benen.

Guddi
2007-05-30, 20:39
Har ett litet problem som jag skulle vilja få lite synpunkter på. Det är så att jag får i stort sett alltid avsluta magpasset eftersom jag får ont/verk i ländryggen.

En av de få magövningar som jag inte känner så mycket av i ländryggen är den övning där jag ligger på marken och håller runt någons vader och så trycker den andra personen ner mina ben och jag lyfter upp dom igen.

Kan det vara så enkelt att ländryggen blivit mycket starkare än magen eftersom jag slarvat med magträningen eller är detta något som jag bör kolla upp. Jag har även lite svank så jag tänkte regelbudent börja stretcha höftböjarna (igen) för att se om det kan lösa problemet.Jag skulle nog säga att det beror på den tekniken du använder dig av när du tränar mage. Antagligen så dra iliopsoas för mycket i dina ländkotor..

övningen du nämner för mage är först och främst en övning för höftböjarna.