handdator

Visa fullständig version : Promenadens tidpunkt


zeratul82
2007-05-25, 06:41
Jag komm jusst på mej själv att jag tar bara:
promenad på morgonen innan frukost
promenad 2+ timmar efter att jag har ätit
promenad efter styrketräningen
utan att igentligen veta varför.

ja kan väll gissa mej till varför de är bra på morgonen. för på morgonen är man väll helt tom, så promenaden kan inte ta sin energi från annat än fettet?

är promenader dessa tidpunkter överlägsna för fettförbränning?
vilken av dessa tidpunkter är den bästa?
är skillnaden stor på att ta en promenad innan frukost än att ta den mitt på dagen?

tigerofsweden
2007-05-25, 06:54
är skillnaden stor på att ta en promenad innan frukost än att ta den mitt på dagen?

Nej

Kalori in - Kalori ut osv :)

zeratul82
2007-05-25, 07:01
Nej

Kalori in - Kalori ut osv :)

men varför då alt prat om promenad innan frukost?

tigerofsweden
2007-05-25, 07:07
men varför då alt prat om promenad innan frukost?

Uppdaterade kostexperter som King Grub och Eddie Vedder rekommenderar inte morgonpromenader innan frukost som någon mirakelmetod för att minska på fettet utan kalori in - kalori ut som sagt

Morgonpromenader innan frukost som något magisk har visat sig vara fel. Men jag kör själv det fortfarande för att komma igång på morgonen och få en bra start och ökad energi :)

krilleh
2007-05-25, 07:46
Det kan vara bra att ta sin promenad på morgonen så man inte använder kolhydraterna som energi, utan kan spara dom till styrketräningen.

Men du förbränner inte mer för att ta promenaden just då. Du får samma resultat om du tar den på kvällen, eller dagen.

Eddie Vedder
2007-05-25, 07:55
ja kan väll gissa mej till varför de är bra på morgonen. för på morgonen är man väll helt tom, så promenaden kan inte ta sin energi från annat än fettet?

För det första är du inte "tom" på morgonen, förutsatt att du inte svultit dej rejält dom senaste dagarna. Maten du äter lagras in i kroppen och muskelglykognet man använder vid träning är inte det från senaste måltiden utan från dagen/dagarna innan.
En person som exempelvis skall ge sej på ett Vasalopp lr ett marathon äter inte extremt mycket samma dag utan laddar kontinuerligt under veckan för att ha energi lagrad i kroppen. Nu menar jag ju förstås inte att du är tankad som inför ett Vasalopp på morgonen men det är en myt att man är totalt tömd.:)


Dock är ju insulinnivåerna mycket låga vid den tidpunkten och ja, du har betydligt mindre mat i cirkulation även om du som sagt inte är tom på all energi och alla kolhydratdepåer.

Detta genererar ju i en högre procentuell andel fett som energikälla, lågintensiv aktivitet, låga insulinnivåer och lägre mängd kolhydrater i omlopp.

Så långt har du alltså rätt, MEN:

Eftersom det du i slutändan vill uppnå (gissar jag?) är en viktnedgång och en fettförlust så är det enbart energibalansen som avgör i vilket fall. En morgonpromenad med hög andel fett som bränsle där du förbrukar 250kcal är ju självklart mindre gynnsamt i viktnedgång (=fettförlust) än om du tar en promenad åtta på kvällen och förbrukar 400kcal, detta förutsatt att ditt intag är likvärdigt. Den första promenaden förbränner mest fett men barar under en viss tidpunkt och att se på fettförbränningen över en så kort tid är oväsentligt när det som i slutändan avgör är fettförbränning kontra fettinlagring över en längre tid.

Men om du trivs med dina morgonpromenader skall du absolut fortsätta ge dej ut på dom!:thumbup: Du får inte tolka detta som att jag dömmer ut morgonpromenader överhuvudtaget, bara det att en promenad före frukost inte är nån skillnad jämfört med en annan tidpunkt egentligen.

Det bästa med morgonpromenader enligt mej är att dom 1.) kan vara en riktigt skön start på dagen, särskilt en fin sommarmorgon*cupid* , 2.) man har redan motionerat "innan dagen börjat" om du förstår vad jag menar och alltså har man hela dagen framför sej (helt enkelt praktiskt att träna så tidigt) samt 3.) att du har många timmars vila till att eventuellt köra ett till pass senare under dagen.*flex* Löper man vid tolvtiden kan det vara svårt att ge sej ut vid fem igen, har man dock joggat en sväng vid fem på morgon är det ju nästan 12 timmars vila.


Kör det du tycker är roligast och då du presterar bäst! Den motionsformen som genererar i högst energiförbrukning är ju i regel den som lättast genererar i fettfärlust.

Lycka till!:thumbup:

knackwursten
2007-05-26, 22:36
Jag har några citat som jag undrar om de är sanna eller falska:

"Jag kan ju direkt avråda från att springa på tom mage om du värnar om eventuell muskelmassa."

"det som händer är om du springer innan frukost så har du förstört omsättningen i kroppen för resten av dagen...."

"ska du träna något innan frukost är den lågintensivt som gäller för att förhindra att kroppens sätts i en katabolt fas."

Jag som älskar att jogga på morgonen! :) Vore snällt om någon kunde svara på dessa..

apa_ola
2007-05-26, 23:58
Drar mig till minnes att jag frågade nåt liknande nån gång, det där med att jogga på morgonen alltså. Är ganska säker på att svaret var att det var ofarligt för musklerna sålänge man äter när man kommer tillbaks, inom rimlig tid då. För så länge man fastar är man alltid katabol, vare sig man joggar eller ej.

varifrån kommer påståendena? Låter som humbug enligt mig.

Sverker
2007-05-27, 07:13
Eddie Vedder har redan svarat på de flesta myterna där.

Vad som är fjädern till denna höna är inte lätt att veta:
"det som händer är om du springer innan frukost så har du förstört omsättningen i kroppen för resten av dagen...."


Möjligen, möjligen så tänker skaparn på kortisol och förhöjda nivåer av kortisol på morgonen under intensiv träning.
Kortisolen blockerar ju musklernas energiupptag och kan störa återhämtningen. Nu är det lätt att minimera kortisolen genom att träna med välfylda glykogendepåer.

knackwursten
2007-05-27, 08:09
Tack så mycket för svaren båda två! Vedders inlägg handlade ju om promenader och inte jogging, så jag frågade för säkerhets skull..
Påståenderna kommer från ett annat skabbigt forum som jag inte ska lita på igen! Go Kollo! :)

King Grub
2007-05-27, 08:14
Nedbrytningen av protein är alltid förhöjd under aktivitet, mer så vid fastande tillstånd, men det kompenseras vid normala förhållanden under dygnet, om man inte svälter sig. Konditionsträning stimulerar nybildningen av muskelprotein.

Är man riktigt (obefogat) orolig, kan man tillföra ett par gram grenade aminosyror innan aktiviteten, vilket effektivt motverkar nedbrytningen, utan att ge signifikanta mängder energi.