handdator

Visa fullständig version : Uthållighet och styrka samtidigt?


nubbe
2007-05-25, 01:56
Det har uppstått ett litet dilemma för mig. Dryga 5 månader sedan bestämde jag mig för att det var dags att börja träna seriöst. Syftena var många, men den övervägande punkten blev ändå att jag ska rycka in i jan2008. Grejen är den att jag tränat rå styrka mer eller hela tiden, och detta var även syftet i början. Nu är frågan, med dryga 7 månader kvar, vet jag inte hur jag ska lägga upp min träning. Går det att effektivt träna båda två samtidigt på 7 månader? Med uthållighet menar jag såklart de klassiska sakerna som armböj/häv, sittup, osv.

Vad jag behöver är ju att bygga upp segheten i musklerna och därför borde ett flertal repetitioner gälla väl? Men gäller det alla övningar? Också undrar jag, är det möjligt att träna specifikt på att öka antalet armböj, chins, o situps utöver den "vanliga" träningen utan att bli övertränad? Jag läste någonstanns att om man körde cirka 50% av det antalet repetitioner man annars hade klarat, så kan man köra betydligt oftare, kanske till och med varje dag? Kan det verkligen stämma?

Tacksom för svar :)

Vinter
2007-05-25, 02:54
Visst går det att bygga styrka, men förvänta dig inga enorma ökningar i muskelmassa bara. Pröva och se hur det fungerar för dig alla människor har ju olika förutsättningar, men så länge som du tränar och ökar belastningen blir du starkare.