Visa fullständig version : Jan Björklund, skolsveriges undergång!
"... berättas det om hur den nuvarande skolministern Jan Björklund (fp) efter terrorbombningarna i London 2005, inspirerad av amerikanska metoder, föreslog att lärare på svenska skolor skulle börja kartlägga elevernas inställning till religion för att sedan till Säpo kunna rapportera misstänkt fanatism. "
http://www.riksdagen.se/upload/bilder/ledamotsbilder/0603490586517_192.jpg
Vad fan gör vi Sverige?!
*edit*
Detta är alltså för er som inte vet Sveriges nya skolminister. Bra jobbat blå blocket!
shut teh face
2007-05-25, 01:20
Utmärkt.
Utmärkt.Med tanke på vilka lärare som finns på många skolor, så vill man nog ogärna att de ska ta egna slutsatser.
"... berättas det om hur den nuvarande skolministern Jan Björklund (fp) efter terrorbombningarna i London 2005, inspirerad av amerikanska metoder, föreslog att lärare på svenska skolor skulle börja kartlägga elevernas inställning till religion för att sedan till Säpo kunna rapportera misstänkt fanatism. "
http://www.riksdagen.se/upload/bilder/ledamotsbilder/0603490586517_192.jpg
Vad fan gör vi Sverige?!
*edit*
Detta är alltså för er som inte vet Sveriges nya skolminister. Bra jobbat blå blocket!
Du tog bort biten som handlade om vad socialdemokraterna planerade Haha :D
"Samtidigt talade den dåvarande justitieministern Thomas Bodström (s) om att i hemlighet börja bugga folks hem med kameror och mikrofoner, utan att det fanns någon misstanke om brott."
Ovanstående kan knappast ha ungått någon i Sverige? Så det kändes inte riktigt relevant och de flesta vet faktiskt om att Thomas Bodström är en idiot.. Tråden är inte gjord för att "höja" Socialdemokraterna på en piedestal, snarare är det väl så att jag inte känner att det skett någon vettig förändring alls sedan alliansen tillträdde, och nu har vi också belönats med ett livs levande mongo som ska sköta Sveriges unga, Sveriges framtid.. Man undrar vart vi är på väg. Håller med Moore om att vi håller på att sänka oss själva.
"Samtidigt talade den dåvarande justitieministern Thomas Bodström (s) om att i hemlighet börja bugga folks hem med kameror och mikrofoner, utan att det fanns någon misstanke om brott."
Ovanstående kan knappast ha ungått någon i Sverige? Så det kändes inte riktigt relevant och de flesta vet faktiskt om att Thomas Bodström är en idiot.. Tråden är inte gjord för att "höja" Socialdemokraterna på en piedestal, snarare är det väl så att jag inte känner att det skett någon vettig förändring alls sedan alliansen tillträdde, och nu har vi också belönats med ett livs levande mongo som ska sköta Sveriges unga, Sveriges framtid.. Man undrar vart vi är på väg. Håller med Moore om att vi håller på att sänka oss själva.
Vilka stora förändringar har du personligen märkt av efter regeringskiftet?
We shall meet in the place where there is no darkness.
Nuvarande lagstiftning har aldrig varit en bregränsning för Björklunds förslag.
På ett sätt kan man se det som positivt.
Han ser inte begränsningarna utan försöker se möjligheterna.
Ignatius72
2007-05-25, 07:26
Det kommer ju från att man ska uppmärksamma eventulla fundamentalistiska strömningar. Sådana som föregått en hel del terroristhandlingar. Det vore ju idiotiskt att inte kolla det. Att registrera att Pella Jöns från veberöd har konfirmerat sig för att han vill ha en moped är inte så intressant.
Många religionslärare jag har stött på anser antingen att frikyrkor borde terroriststämplas eller att svenska kyrkan är en plats för djävulsdyrkan så jag är inte riktigt med på hur det hela skulle bli så särskilt objektivt, särskilt inte när det dessutom kanske handlar om en helt annan religion som t ex hinduism?
Allmän åsiktsregistrering är ingen höjdare men det är å andra sidan ganska bra att rapportera misstänkta beteenden så den lärare som känner sig manad har ju bara att rapportera det. En liten lista med nassar, fundamentalistiska hinduer, extremvänster och högervridna protestanter skulle alltså gå att upprätta som det ser ut idag.
Men att aktivt be folk att kartlägga åsikter är en annan femma..
pragmatist
2007-05-25, 07:49
Tja, en av den svenska skolans huvuduppgifter är att fostra demokratiska medborgare och stärka demokratin i skola och samhälle. Enligt skollagen ska utbildningen ”ge eleverna kunskaper och färdigheter samt, i samarbete med hemmen, främja deras harmoniska utveckling till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar.” Man kan alltså hävda att det är en av svenska skolans huvuduppgifter (helt oavsett Jan Björklund eller den nya regeringen) att motverka fundamentalism och religiös intolerans. Om detta behöver innebära att man hör av sig till Säpo är väl en mer öppen fråga, men uppdraget i sig har funnits där under lång tid.
Muskelbyggaren
2007-05-25, 08:07
Vad är så hemskt med det?
Vad för skada tar ligist-Lars med nazikommunistiska sympatier av att bli registrerad fastän han inte planerar att göra ett dåd? Tänk om Londonbombarna blivit registrerade...
Jag tycker även man skall registrera personer som bygger för stora muskler eftersom anabola-bruk tydligt är kopplat till aggressivitet. Sedan så skall man nog registrera personer vars tröjor har ett pro-drog-budskap eller liknande för att tidigt kunna sätta in resurser mot droganvändande. Viss musik kan nog också kopplas till farligt leverne.
Muskelbyggaren
2007-05-25, 08:15
Allt måste dras till sin spets? Då borde, för att dra en parallell, vårt nuvarande narkotikaförbud också obönhörligen leda till att socker och koffein blir förbjudet också, eller?
Allt måste dras till sin spets? Då borde, för att dra en parallell, vårt nuvarande narkotikaförbud också obönhörligen leda till att socker och koffein blir förbjudet också, eller?
Självklart måste inte allt dras till sin spets, men har vi ett sådant problem med att skolungdomar utför terrordåd i Sverige att man ger lärare makten att registrera deras åsikter hos säpo efter en viss profil?
Jag tycker man skall vara ganska försiktig när man går på den vägen.
Självklart måste inte allt dras till sin spets, men har vi ett sådant problem med att skolungdomar utför terrordåd i Sverige att man ger lärare makten att registrera deras åsikter hos säpo efter en viss profil?
Jag tycker man skall vara ganska försiktig när man går på den vägen.
Är det inte du som med jämna mellanrum vill förbjuda religion? Eller väljer du din ståndpunkt utifrån vad som skapar mest debatt?
Muskelbyggaren
2007-05-25, 08:41
Självklart måste inte allt dras till sin spets, men har vi ett sådant problem med att skolungdomar utför terrordåd i Sverige att man ger lärare makten att registrera deras åsikter hos säpo efter en viss profil?
Jag tycker man skall vara ganska försiktig när man går på den vägen.
Nej, det har vi inte, och jag tvivlar på att ett sådant förslag nånsin skulle gå igenom för den delen. Lite flirt med de på andra sidan havet är aldrig fel.
Är det inte du som med jämna mellanrum vill förbjuda religion? Eller väljer du din ståndpunkt utifrån vad som skapar mest debatt?
Jag vill aldrig förbjuda åsikter, jag vill ta bort religionens särställning och inflytande i stat och skola. Rätt stor skillnad.
"... berättas det om hur den nuvarande skolministern Jan Björklund (fp) efter terrorbombningarna i London 2005, inspirerad av amerikanska metoder, föreslog att lärare på svenska skolor skulle börja kartlägga elevernas inställning till religion för att sedan till Säpo kunna rapportera misstänkt fanatism. "
http://www.riksdagen.se/upload/bilder/ledamotsbilder/0603490586517_192.jpg
Vad fan gör vi Sverige?!
*edit*
Detta är alltså för er som inte vet Sveriges nya skolminister. Bra jobbat blå blocket!
Citat utan källa?
Bra jobbat zeven!
Jag vill aldrig förbjuda åsikter, jag vill ta bort religionens särställning och inflytande i stat och skola. Rätt stor skillnad.
Jag vill göra samma sak. Fast då i fallet med geografi.
Trodde det skulle lugna ner sig med sånt här skit när Bodström försvann, ack så fel man hade!
Uuuh, Jag Björklund. Som blivande lärare fruktar jag honom.
Uuuh, Jag Björklund. Som blivande lärare fruktar jag honom.
Varför?
En skolminister som faktiskt verkar intresserad av skola och undervisning.. som kommer med ideér och förslag, som jobbar för att få mer ordning och reda i skolan etc.. vad är fel med det?
Sen är det ju politik.. "prata stort och ändra smått".
Ni är ju vuxna, har ni inte lärt er det än? :D
Ignatius72
2007-05-25, 10:32
Självklart måste inte allt dras till sin spets, men har vi ett sådant problem med att skolungdomar utför terrordåd i Sverige att man ger lärare makten att registrera deras åsikter hos säpo efter en viss profil?
Jag tycker man skall vara ganska försiktig när man går på den vägen.
Nä, det är helt rätt. Vänta först tills man sprängt upp lite oskyldiga småbarn i luften. Vill man vara islamsk fundamentalist så får man leva med att man kan bli misstänkt för att pyssla med sånt man inte borde.
Nä, det är helt rätt. Vänta först tills man sprängt upp lite oskyldiga småbarn i luften. Vill man vara islamsk fundamentalist så får man leva med att man kan bli misstänkt för att pyssla med sånt man inte borde.
Det blir säkerligen mest vanliga människor som får ta skiten för ett kontrollsamhälle. Dom seriösa terroristerna kommer inte snacka massa skit i skolan om sina terrordåd, gissningsvis kommer dom vara ganska hemlighetsfulla om dom är smarta. Du kan ju tänka dig att 9/11 killarna höll sin plan inom gruppen och inte skröt på random AA-möten.
Nä, det är helt rätt. Vänta först tills man sprängt upp lite oskyldiga småbarn i luften. Vill man vara islamsk fundamentalist så får man leva med att man kan bli misstänkt för att pyssla med sånt man inte borde.
Eller så låter man inte irrationell rädsla styra fåren? Självklart är islamsk fundamentalism ett stort problem och hot i världen, men då framför allt i länder i mellanöstern. I Sverige är snarare hotet att med hjälp av rädsla och uppblåsta faror så förhindras våran frihet, det skall du vara mer rädd för än en dödsmördarbombterroristmuslim.
Ignatius72
2007-05-25, 10:39
Det blir säkerligen mest vanliga människor som får ta skiten för ett kontrollsamhälle. Dom seriösa terroristerna kommer inte snacka massa skit i skolan om sina terrordåd, gissningsvis kommer dom vara ganska hemlighetsfulla om dom är smarta. Du kan ju tänka dig att 9/11 killarna höll sin plan inom gruppen och inte skröt på random AA-möten.
Sant, men den alltför tysta typen som med böjelser inför fundamentalistiska läror kan också väcka misstanke. jag ser förövrigt gärna att även oseriösa terrorister åker fast.
Eller så låter man inte irrationell rädsla styra fåren? Självklart är islamsk fundamentalism ett stort problem och hot i världen, men då framför allt i länder i mellanöstern. I Sverige är snarare hotet att med hjälp av rädsla och uppblåsta faror så förhindras våran frihet, det skall du vara mer rädd för än en dödsmördarbombterroristmuslim.
Fundamentalism är i sig inget problem. Det betyder ju bara att man är rätt old school. Är man fundamentalist för sig själv så utgör man nog ingen fara, sen att man irriterar andra för att man ska be fem gånger om dagen är en annan femma. Det är extremisterna som är farliag. Ja, jag märker ord ;)
Ignatius72
2007-05-25, 10:43
Eller så låter man inte irrationell rädsla styra fåren? Självklart är islamsk fundamentalism ett stort problem och hot i världen, men då framför allt i länder i mellanöstern. I Sverige är snarare hotet att med hjälp av rädsla och uppblåsta faror så förhindras våran frihet, det skall du vara mer rädd för än en dödsmördarbombterroristmuslim.
man är ju dum naiv om man tror att inget någonsin kan eller kommer inträffa i Sverige. Snarare är det ju så att om man är alltför naiv så lockar man ju till sig stollar. Att man är uppmärksam på strömningar innebär ju inte att man omedelbart har stasi och DDR som förebild. Jag är inte rädd för att bli bombad mitt i Hörby men precis som flickor ska fundera en extra gång om det är smart att gå ensam genom parken så skadar det inte att ha öronen öppna. Och det är så jag uppfattar Björklund.
Sant, men den alltför tysta typen som med böjelser inför fundamentalistiska läror kan också väcka misstanke. jag ser förövrigt gärna att även oseriösa terrorister åker fast.
Stor övervakning av samhället låter ju lite spontant som Nazi-Tyskland, Soviet och andra länder där åsiktsregistrering var viktigt för at makthavarna skulle känna sig säkra. Gamla Kina med och förmodligen dagens också. Jag vet inte riktigt om vi vill ha samam förtryck av oliktänkannde åsikter, och även om motivationen är att hidnra terrorister så har man ändå verktygen för att hindra andra (oliktänkande) med.
I USA till följd av 9/11 så har det ju tillkommit mycket mer övervakning och kritikerna säger att man även utnyttjat detta för att hindra och försvåra arbetet för regeringskritikerna, som t.ex. olika fredsgrupper. Grupper som i grunden är demokratiska och inte gör några lagbrott.
Fundamentalism är i sig inget problem. Det betyder ju bara att man är rätt old school. Är man fundamentalist för sig själv så utgör man nog ingen fara, sen att man irriterar andra för att man ska be fem gånger om dagen är en annan femma. Det är extremisterna som är farliag. Ja, jag märker ord ;)
Jag tänkte mer på ländernas utveckling, det är ju ett problem om det styrande organet är old school. Speciellt då old school när de gäller abrahams religioner menar att man dessutom har en tendends att vara en bitch mot folk och fä. Egentligen är ju det är rätt litet hot mot västvärlden, jag menar terrorism skapar rädsla och är förjävligt men det är ju inte något som kommer knäcka vårat system.
Däremot så anser jag att religionen och fundamentalismen/extremismen gör att befolkningen i deras egna länder lider och fastnar i utvecklingen.
Han har många andra idéer kring skolan, vissa som verkligen behövs. Han vill ju t ex ge lärare mycket större befogenheter, vilket verkligen behövs. Idag är det ju fan eleverna som bestämmer i skolan.
Jag tänkte mer på ländernas utveckling, det är ju ett problem om det styrande organet är old school. Speciellt då old school när de gäller abrahams religioner menar att man dessutom har en tendends att vara en bitch mot folk och fä. Egentligen är ju det är rätt litet hot mot västvärlden, jag menar terrorism skapar rädsla och är förjävligt men det är ju inte något som kommer knäcka vårat system.
Däremot så anser jag att religionen och fundamentalismen/extremismen gör att befolkningen i deras egna länder lider och fastnar i utvecklingen.
Du menar om staten och kyrkan (byt mot annat ord i andra religioners fall) är ett? Nej, det verkar inte fungera så bra i praktiken. Verkar inte fungera allmänt så bra när man inte sköter sin egen business och oroar sig för om andra är lika religiösa. Jehovas vittnen dvs ;)
Å andra sidan kan man väl diskutera hur stark kyrkan är i USA då dom är ganska religiösa men visst det går ju inte jämföra med länder som Iran där religionen och staten är ett (typ).
Han har många andra idéer kring skolan, vissa som verkligen behövs. Han vill ju t ex ge lärare mycket större befogenheter, vilket verkligen behövs. Idag är det ju fan eleverna som bestämmer i skolan.
Det gäller nog hitta en bra balans där. Jag har ingen lösning men att ge läraren extremt mycket makt är nog mest gå tillbaks till gamla (dåliga?) vanor som kanske inte resulterar i en bättre skola. Jag tror många andra länder i Europa har mycket striktare skolor där läraren har mer makt, verkar inte vara så nödvändigtvis att detta ger bättre resultat. Har läraren för mycket makt så kan det bli lite tvärtom det scenariot vi har idag, att läraren mobbar eleverna om dom inte sköter sig. Men visst, optimera kan man säkert göra och ge läraren befogenheter att ta bort dom eleverna som hindrar läroprocessen för andra elever. Det går inte idag vad jag vet.
Ja det sk inte handla om extremt mycket makt, men det ska vara tydligt att det är läraren som hr mer makt än eleven. Idag kan det väl se ut så här i ett klassrum:
En elev är jättestökig och förstör för elever som vill arbeta i lugn och ro. Läraren säger gång på gång till eleven att sluta, eleven njuter bara ev den extra uppmärksamhet som den får. Eleven blir alltså bara värre, läraren söger åt eleven att gå ut från klassrummet, men eleven vägrar. Vad göra? Att släpa ut en elev som gör motstånd är att klassa som misshandel idag, detta är dessutom eleven väl medveten om. Eleven påtalar att "du får minnsann inte ta tag i mig för då kommer min mamma polisanmäla dig".
I det här fallet så är det eleven som har makt över läraren?
Ja det sk inte handla om extremt mycket makt, men det ska vara tydligt att det är läraren som hr mer makt än eleven. Idag kan det väl se ut så här i ett klassrum:
En elev är jättestökig och förstör för elever som vill arbeta i lugn och ro. Läraren säger gång på gång till eleven att sluta, eleven njuter bara ev den extra uppmärksamhet som den får. Eleven blir alltså bara värre, läraren söger åt eleven att gå ut från klassrummet, men eleven vägrar. Vad göra? Att släpa ut en elev som gör motstånd är att klassa som misshandel idag, detta är dessutom eleven väl medveten om. Eleven påtalar att "du får minnsann inte ta tag i mig för då kommer min mamma polisanmäla dig".
I det här fallet så är det eleven som har makt över läraren?
Det är nog inte det som är problemet utan att läraren inte har rätt att hindra någon från att få sin utbildning, d.v.s. läraren måste lära eleven, det är inte om han bara sköter sig utan i vilket fall som helst. Det man möjligtvis behöver ändra på är att se till att läraren kan be en sån elev lämna utan att begå lagbrott, men för att den eleven ska få sin utbildning ändå behöver man agera fortare och hjälpa dom eleverna på rätt sätt. Kanske sätta dom i en annan klass för barn med extrar koncentrationssvårigheter och liknande. Det i sig kan ju skrämma elever att dom skärper sig lite.
Du tog bort biten som handlade om vad socialdemokraterna planerade Haha :D
Samma maktmissbrukande drägg på båda sidor oberoende av partifärg.
Ignatius72
2007-05-25, 11:04
Kanske sätta dom i en annan klass för barn med extrar koncentrationssvårigheter och liknande. Det i sig kan ju skrämma elever att dom skärper sig lite.
Vilken planet kommer du ifrån?
Tanken är naturligtvis god. Den har prövats och prövas hela tiden och det skrämmer ingen till att skärpa sig. Att sedan placera ett antal individer i samma grupp med samm atyp av problematik leder generellt sett till att alla lär sig mer skit.
Rock'nRoll
2007-05-25, 11:05
Uuuh, Jag Björklund. Som blivande lärare fruktar jag honom.
Som blivande lärare så anser jag Björklund vara svenska skolsystemts Messias.
Vilken planet kommer du ifrån?
Tanken är naturligtvis god. Den har prövats och prövas hela tiden och det skrämmer ingen till att skärpa sig. Att sedan placera ett antal individer i samma grupp med samm atyp av problematik leder generellt sett till att alla lär sig mer skit.
Vad har du för alternativ att hjälpa elevel som uppenbarligen behöver mer hjälp? Spö, piskrapp eller dödsstraff?
Det jag säger är ju den man praktiserar idag och jag ser inte att man ändrar på något i approachen i hur man tar tag i elever som behöver extra hjälp. Det här täcker ni både bråkiga elever men även dyslektiker, även om det i det fallet kanske handlar om att få en assistens som hjälper dyslektikern än en egen klass.
Edit: Det handlar inte generellt sett om att ha cpklasser för jobbiga ungar. Det kan jag hålla med om att det i vissa fall kan vara kontraproduktivt.
Ignatius72
2007-05-25, 11:10
Vad har du för alternativ att hjälpa elevel som uppenbarligen behöver mer hjälp? Spö, piskrapp eller dödsstraff?
Det jag säger är ju den man praktiserar idag och jag ser inte att man ändrar på något i approachen i hur man tar tag i elever som behöver extra hjälp. Det här täcker ni både bråkiga elever men även dyslektiker, även om det i det fallet kanske handlar om att få en assistens som hjälper dyslektikern än en egen klass.
Det är en vansinnigt stor skillnad i att hjälpa en dyslektiker eller att hantera en antisocial elev. Det är överhuvudtaget inte samma sak.
ALternativa modeller är tex individuell undervisning samtidigt som eleven får träna olika fördigheter för att kunna vistas i ett vanligt klassrum. Dvs målet är att eleven ska tillbaka till skolan.
Rock'nRoll
2007-05-25, 11:10
Ja det sk inte handla om extremt mycket makt, men det ska vara tydligt att det är läraren som hr mer makt än eleven. Idag kan det väl se ut så här i ett klassrum:
En elev är jättestökig och förstör för elever som vill arbeta i lugn och ro. Läraren säger gång på gång till eleven att sluta, eleven njuter bara ev den extra uppmärksamhet som den får. Eleven blir alltså bara värre, läraren säger åt eleven att gå ut från klassrummet, men eleven vägrar. Vad göra? Att släpa ut en elev som gör motstånd är att klassa som misshandel idag, detta är dessutom eleven väl medveten om. Eleven påtalar att "du får minnsann inte ta tag i mig för då kommer min mamma polisanmäla dig".
I det här fallet så är det eleven som har makt över läraren?
Ja det där kan faktiskt vara ett rätt stort problem. Inför riktgt "vanartade" elever kan man stå rätt maktlös ibland.
Det är en vansinnigt stor skillnad i att hjälpa en dyslektiker eller att hantera en antisocial elev. Det är överhuvudtaget inte samma sak.
ALternativa modeller är tex individuell undervisning samtidigt som eleven får träna olika fördigheter för att kunna vistas i ett vanligt klassrum. Dvs målet är att eleven ska tillbaka till skolan.
En "antisocial" (associal) elev är ju bara en av många bråkstakar i skolan. Dom bråkstakarna jag stött på har varit lite för sociala, inte tvärtom. Bråkstakar är iofs rätt fel ord, jobbiga jävlar beskriver dom bättre.
Individuell undervisning är ju ändå vad som är tanken mer särklasserna - ingenting annat. Man har inte råd att ha enelevsklasser, det är helt enkelt inte ekonomiskt gångbart. Sen kan man tycka att man behöver ändra approachen till att lägga alla som ställer till problem på något sätt i en egen klass, det fungerade inte så bra när jag gick i skolan vad jag vet. Borde finnas en bättre lösning.
Ignatius72
2007-05-25, 11:16
En "antisocial" (associal) elev är ju bara en av många bråkstakar i skolan. Dom bråkstakarna jag stött på har varit lite för sociala, inte tvärtom. Bråkstakar är iofs rätt fel ord, jobbiga jävlar beskriver dom bättre.
Individuell undervisning är ju ändå vad som är tanken mer särklasserna - ingenting annat. Man har inte råd att ha enelevsklasser, det är helt enkelt inte ekonomiskt gångbart. Sen kan man tycka att man behöver ändra approachen till att lägga alla som ställer till problem på något sätt i en egen klass, det fungerade inte så bra när jag gick i skolan vad jag vet. Borde finnas en bättre lösning.
Antisocial är man om man inte klarar av att tex bete sig som folk i en grupp. Det innebär fortfarande att man kan vara översocial i andra sammanhang.
Fast om man har undervisning i en klass så blir det inte individuellt och forskningen visar tydligt att den här typen av ungdomar itne utvecklas tillsammans med andra likadana.
Vad som är ekonomiskt gångbart beror på hur man räknar.
Att placera "antisociala elever" i en klass är enbart stigmatiserande. Ge lärarna rättigheter att hantera dom istället. När de klarat högstadiet kan de praktisera på arbetsplatser istället för att tvingas läsa engelska, matte och svenska som de aldrig kommer ha nån nytta av.
Ignatius72
2007-05-25, 11:27
Att placera "antisociala elever" i en klass är enbart stigmatiserande. Ge lärarna rättigheter att hantera dom istället. När de klarat högstadiet kan de praktisera på arbetsplatser istället för att tvingas läsa engelska, matte och svenska som de aldrig kommer ha nån nytta av.
Eftersom de redan utmärker sig å det grövsta så blir det ingen större stigmatisering genom en placering.
Det andra är att en viss procent av eleverna inte kommer att klara av en vanligutbildning oavsett vilka befogenheter lärarna har. det krävs ytterligare komponenter. Ett försök som håller på är att göra program som involverar hela familjen. Det är sällan enbart ett skolproblem.
Varför?
En skolminister som faktiskt verkar intresserad av skola och undervisning.. som kommer med ideér och förslag, som jobbar för att få mer ordning och reda i skolan etc.. vad är fel med det?
Sen är det ju politik.. "prata stort och ändra smått".
Ni är ju vuxna, har ni inte lärt er det än? :D
Jo, men alla förslag jag har hört har varit dåliga, så visst, kul att han är intresserad, men synd att han är dum i huvudet. Jag vill inte att han ska förstöra skolan mer, den är redan paj nog.
Men du har rätt, det brukar ju vara mycket snack och lite hockey. I klassrummet är det ändå läraren som bestämmer vad och hur den vill göra, när det kommer till kritan.
Du menar om staten och kyrkan (byt mot annat ord i andra religioners fall) är ett? Nej, det verkar inte fungera så bra i praktiken. Verkar inte fungera allmänt så bra när man inte sköter sin egen business och oroar sig för om andra är lika religiösa. Jehovas vittnen dvs ;)
Å andra sidan kan man väl diskutera hur stark kyrkan är i USA då dom är ganska religiösa men visst det går ju inte jämföra med länder som Iran där religionen och staten är ett (typ).
Religionen i USA är ju helt klart ett problem men USA har ju ett visst skydd i och med deras enormt starka tilltro till Founding fathers och vad USA är grundat på. Där står det ju rätt tydligt att religion inte skall höra hemma i lagen, så även om de så gärna vill införa massa kristet skit i lagarna så jobbar de i motvind. I USA:s fall är det snarare fördummande genom religion samt tappande av ledarposition inom forskningen som är det största hotet i och med kreationismen, stamcellsforskning osv.
Problemet är ju då större i t.ex. i många länder mellanöstern där religionen är så mycket starkare både i stat och lagarna. Ett problem är ju t.ex. att det knappt skrivs några böcker förutom religiösa. Allting kvävs eftersom det hela tiden måste passa in i religionen.
Ignatius72
2007-05-25, 11:32
I klassrummet är det ändå läraren som bestämmer vad och hur den vill göra, när det kommer till kritan.
Tror det behövs lite mer studiebesök.
man är ju dum naiv om man tror att inget någonsin kan eller kommer inträffa i Sverige. Snarare är det ju så att om man är alltför naiv så lockar man ju till sig stollar. Att man är uppmärksam på strömningar innebär ju inte att man omedelbart har stasi och DDR som förebild. Jag är inte rädd för att bli bombad mitt i Hörby men precis som flickor ska fundera en extra gång om det är smart att gå ensam genom parken så skadar det inte att ha öronen öppna. Och det är så jag uppfattar Björklund.
Klart det kan inträffa i Sverige och jag tror även att det kan finnas flertalet terrorledare som utnyttjar att det är relativt lätt att kom in i Sverige och verka. Däremot är det knappast stor risk för dig att dö i ett terrordåd, jag menar du är väl knappast rädd när du sätter dig i en bil trots att chansen att dö är så enormt mycket större?
Jag ser inte det som en lärares uppgift att rapportera felaktiga åsikter till Säpo. Blir ju bara flört med rädslan om man nu skall rapportera dödsterrorister till höger och vänster.
Ignatius72
2007-05-25, 11:38
Jag ser inte det som en lärares uppgift att rapportera felaktiga åsikter till Säpo. Blir ju bara flört med rädslan om man nu skall rapportera dödsterrorister till höger och vänster.
Tror du att lärare ser dödsterrorister till höger och vänster? Det tror inte jag. För det andra så är det ju inte läraren som gör bedömningen utan rapporterar bara en misstanke (vilket nbog inte lär hända så många ggr per år) och SÄPO är de som gör bedömningen. Det är ju inte så att det är förbjudet att göra en anmälan idag heller.
Tror det behövs lite mer studiebesök.
För mig, eleverna, lärarna eller Jan Björklund?
Ignatius72
2007-05-25, 11:42
För mig, eleverna, lärarna eller Jan Björklund?
För dig.
I klassrummet är det ändå läraren som bestämmer vad och hur den vill göra, när det kommer till kritan.
Vilka årskurser har du tänkt undervisa?
Tror du att lärare ser dödsterrorister till höger och vänster? Det tror inte jag. För det andra så är det ju inte läraren som gör bedömningen utan rapporterar bara en misstanke (vilket nbog inte lär hända så många ggr per år) och SÄPO är de som gör bedömningen. Det är ju inte så att det är förbjudet att göra en anmälan idag heller.
Ja, läraren gör en bedömning om att min elev har en åsikt som står på pappret jag fick och är därför Fel. Därför skall den skickas in och registreras hos Säpo. Vi börjar lite mjukt med muslimer, för de gillar ingen ändå och alla vet all de bara är centimeter från att spränga bort Gotland från kartan. Jag menar, man har väl sett Baan programmera och hans val av variabelnamn:
int allInfidelsMustDie;
bool DieSwedenDIEDIEIDIEIDIEIDBURNB;
Jag tror det ser ut så i alla fall. Typisk livsfarlig som måste rapporteras. Andra personer vi kan rapportera är de som lånar fel böcker på biblioteken och läser för mycket flashback. Lika bra att registrera, jag menar det skadar ju ingen att de ligger i ett register.
Ignatius72
2007-05-25, 11:50
jag menar det skadar ju ingen att de ligger i ett register.
Så kanske det är. Sympatiserar man med militanta veganer så gör det inget att man registreras. Det gör polisens jobb lite lättare. Motsatsen verkar ju snarare bisarr. Flera av skolans lärare ser fundamentalistiska grupper med en romantisk syn på förstörelse (läs tex Djurens befrielsefront) och vi vägrar anmäla detta då vi inte har med det att göra.
Ser jag personer som agerar på ett sätt som väcker misstanke så ringer jag polisen. Konstigare än så är det inte.
För dig.
Varför tycker du det? Jag har gjort många veckors praktik.
Alltså, givetvis gör kanske inte lärarna precis som de vill, men jag har sett en extrem variation på hur man jobbar och lägger upp det, vad som är tillåtet/förbjudet, hur man hanterar saker, om man bara jobbar med bok eller inte alls, om man bara är i klassrummet eller knappt alls, vad man ska undervisa om osv, och nej, alla följer inte läroplanen.
Är du lärare?
Vilka årskurser har du tänkt undervisa?
6an och uppåt kommer jag ha behörighet för (inte högskola/universitet givetvis).
Ignatius72
2007-05-25, 11:56
Varför tycker du det? Jag har gjort många veckors praktik.
Vad har du varit på för skolor? Nya Stenkula? Slottstaden, Rosengård? Limhamn?
Vad har du varit på för skolor? Nya Stenkula? Slottstaden, Rosengård? Limhamn?
Jag ha gjort praktik i Svedala, även varit på skolor i Stenkula, Väster i Lund (dock yngre åldrar) och på gymnasieskolan Rönnen (vårdgymnasie).
Alltså, jag säger inte att det är perfekt i den svenska skolan idag, långt ifrån. Jag säger bara att de förslag jag hört från Björklund knappast kommer göra den bättre, enligt min åsikt.
NiXPhoenix
2007-05-25, 12:35
Han har många andra idéer kring skolan, vissa som verkligen behövs. Han vill ju t ex ge lärare mycket större befogenheter, vilket verkligen behövs. Idag är det ju fan eleverna som bestämmer i skolan.
+1
(Lag) & ordning behövs i svenska skolan idag, jag har stött på ganska mycket tokigheter och gott om lärare som inte vågar säga ifrån. Trots att jag för det mesta nog gått i rätt bra klasser.
Har varit med om att eleverna blivit utskickade, vem har inte det? Ibland går de ut direkt, ibland blir de "ångerfulla" och säger att de ska skärpa sig. Då och då fortsätter de vara uppkäftiga mot läraren och säger att de inte kan tvingas ut.
Går åt en massa tid till onödigt tjafs.
Att säga att dessa elever är "offer" och behöver extra hjälp är ett hån mot alla skötsamma. Svenska skolan satsar idag mycket på extrastöd till folk som är lite tröga, medan de duktiga absolut inte får överglänsa normala elever för mycket. Först på gymnasiet delas man upp, till viss del efter begåvning och även ambition.
Det lustiga är att det finns gott om idrottsklasser och musikklasser på tidigare stadier... Sånt är helt okej.
Deceiver85
2007-05-25, 12:56
Med tanke på hur urspråkad och hopplöst social-liberal den svenska skolan har blivit så är alla förslag mot ordning och reda välkommet. Religiös fundamentalism är viktigt att stoppa tidigt.
EDIT: Så fort någon elev visar tecken på nazism så blir det genast rabalder och kurator, lärare och rektor kopplas in. Då tycker jag i ärlighetens namn att man kan reagera på samma sätt när andra anti-demokratiska läror kommer upp till ytan, såsom kommunism och religiös fanatism.
Jag tycker även man skall registrera personer som bygger för stora muskler eftersom anabola-bruk tydligt är kopplat till aggressivitet. Sedan så skall man nog registrera personer vars tröjor har ett pro-drog-budskap eller liknande för att tidigt kunna sätta in resurser mot droganvändande. Viss musik kan nog också kopplas till farligt leverne.
Linkin Park?
Deciever85: Kommunism förstår jag faktiskt inte varför man ska jobba emot på samma sätt som nazism, med tanke på hur ideologierna ser ut i grunden. Tycker du säpo ska fortsätta registrera kommunister? Är det demokratiskt?
Deciever85: Kommunism förstår jag faktiskt inte varför man ska jobba emot på samma sätt som nazism, med tanke på hur ideologierna ser ut i grunden. Tycker du säpo ska fortsätta registrera kommunister? Är det demokratiskt?
Ordet demokratiskt används lite slarvigt ibland?
Vad utmärker en "demokratisk" handling? Och vad skiljer en passiv nazist från en passiv kommunist om vi med passiv menar en som inte tar till vapen för att påtvinga andra sin ideologi?
Scratch89
2007-05-25, 13:40
Jag tycker det verkar vara ett bra förslag. När jag var ute och kampanjade med MUF var det många som hade väldigt läskiga åsikter, och det var också dessa elever som var stadens busar med diverse misshandelsfall bakom sig. Det handlar ju inte om åsiktsregistrering a la NaziTyskland, utan det handlar om att göra ett register för folk som uppenbart uttrycker odemokratiska åsiker. Med Sverigedemokraterna nära riksdagshuset känner jag att folk borde bli ännu mer uppmärksamma på vad som är demokrati, och vad som är oacceptabelt beteende.
130kg finsk sisu
2007-05-25, 13:44
Givetvis skall Björklund leda folkpartiet och helst hela Sverige. Sunt liberal men med fasta rötter...
130kg finsk sisu
2007-05-25, 13:46
Deciever85: Kommunism förstår jag faktiskt inte varför man ska jobba emot på samma sätt som nazism, med tanke på hur ideologierna ser ut i grunden. Tycker du säpo ska fortsätta registrera kommunister? Är det demokratiskt?
Säg det åt hela östeuropa! Säg det till de 92 000 finländare som stupade i kampen mot kommunismen!
130 kg finsk liberal: Då kan du gå till chilenarna och fråga vad dom tycker om liberaler? Pinochet var också liberal, ska vi färbjuda folkpartiet för det?
Ryssland har i historien alltid krigat, även innan kommunisttiden.
NiXPhoenix
2007-05-25, 14:04
Deciever85: Kommunism förstår jag faktiskt inte varför man ska jobba emot på samma sätt som nazism, med tanke på hur ideologierna ser ut i grunden. Tycker du säpo ska fortsätta registrera kommunister? Är det demokratiskt?
Hört talas om Gulag?
Enligt den här artikeln som man kunde läsa i SvD för ett tag sen känner 90% av ungdomarna i svenska skolan (framgår inte om det gäller enbart gymnasiet, högstadiet eller både och) inte till Gulagerna. Själv vet jag inte om man kan böja det så, men gissar på det. Men jag trodde lite fler än 10% kände till det i alla fall.... Alla skrattade ju åt Emma Anderson när hon inte fattade vad Auschwitz var.
Har själv tyckt det är mycket märkligt att fyran kör sina dokumentärer om nazismen ständigt, nu när jag senast kollade på den kanalen så sändes inte programmen längre utan det var reklam för dvd-boxarna.
Sänder de nånsin dokumentärer om kommunismen på den kanalen?
http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_15409489.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_14626525.asp?id=3874
http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_14626525.asp?id=3877
130kg finsk sisu
2007-05-25, 14:06
Gädda. Jag är inte liberal. Sorgligt att du inte kan din historia.
Ok, nu har jag varit ute i skogen och gått och funderat på detta förslag och jag ratar det pga dessa två skäl:
1. Lärare är inte kompetenta nog att avgöra vem som kan vara en framtida terrorist. Tex. hade jag i min ungdom suspekta hårfärger, var vegan och bråkade om köttätning på debatter i skolan, så mig hade de säkert anmält som "militant vegan", men det värsta brott jag begått är att köra för fort, eller ha hunden lös trots koppeltvång.*rolleyes* Jag vill inte bli buggad, få mitt hem genomsökt eller finnas i nåt register när jag inte ens har gjort nåt. Visst, jag har rent mjöl i påsen, men tänk om tex. om nån kompis sa till mig, avbuggade telefon, "vi ses på demostrationen sen, tar du med.....?", något polisen tolkar som bomber och granater så de gör en razzia hos mig och kanske häktar mig, när det bara var en present till kompisens pojkvän (han stod kanske bakom och därför kunde hon inte säga vad det var).
2. Vafan ska säpo göra som kan göra nåt bättre? Låsa in alla potentiella brottslingar? Bugga alla och förfölja dem, göra razzior och låsa in dem, vilket enbart kommer leda till ett ökat polisförakt, allienering gentemot staten och rädsla.
Jag tycker istället att lärarna kan tjalla på de elever som inte mår bra, så kan de få hjälp, terapi och stöd. Jag ser så enormt många elever som mår dåligt och lärarna kan så lite göra. Dessa elever skadar ofta både sig själv och andra i förlängningen och kunde man komma åt dem och på nåt sätt få dem att må bara lite bättre tror jag vi skulle slippa många brott i samhället i framtiden.
Dessutom kunde lärarna istället tjalla på dem som behöver extrastöd i skolan. Många elever klarar inte skolan och känner sig då ofta dumma och som försvar så skiter de i skolan helt, eftersom de ändå "inte fattar nåt och läraren är ändå bara dum i huvudet". Kunde man komma åt dessa så skulle nog många brott och andra problem i samhället kunna stoppas.
Liksom, vilket är det reella hotet i Sverige? Terrorism eller våldtäkter, hustrumisshandel, inbrott, rån, utpressning, mobbing, misshandel och hot?
Linkin Park?
Ja fyfan, death metal som Linkin Park är ju verkligen farligt med sina texter som uppmuntrar till det ena och andra.
Det finns väl inget som hindrar att en lärare med starka misstankar om att en elev ska begå brott går till säpo/polisen ändå. Tycker att JB annars brukar häva ur sig många vettiga saker.
Det handlar ju inte om åsiktsregistrering a la NaziTyskland
Eh...
utan det handlar om att göra ett register för folk som uppenbart uttrycker odemokratiska åsiker.
Jo...
Det handlar om registrering av åsikter som staten bedömt som icke-kosher, och du försvarar det i princip med att "demokrati är ju fint, till skillnad från nazism". Tja, i vissa fall är det kanske så(förutsatt att den är tydligt avgränsad, annars leder det till precis samma förtryck) men problemet handlar liksom om att inrätta en åsiktspolis. Det vore fan en riktigt läskig och sjuk utveckling, som om det inte räcker med att alla elever ska ha vissa åsikter och värderingar enligt läroplanen.
Eh...
Jo...
Det handlar om registrering av åsikter som staten bedömt som icke-kosher, och du försvarar det i princip med att "demokrati är ju fint, till skillnad från nazism". Tja, i vissa fall är det kanske så(förutsatt att den är tydligt avgränsad, annars leder det till precis samma förtryck) men problemet handlar liksom om att inrätta en åsiktspolis. Det vore fan en riktigt läskig och sjuk utveckling, som om det inte räcker med att alla elever ska ha vissa åsikter och värderingar enligt läroplanen.
Sen kan man undra hur samhällsutvecklingen ska gå till ifall man inte får ha avvikande åsikter. Visst nu är temat att bekämpa terrorismen (som förmodligen är vanlig i Sverige *rolleyes* ) men man lägger ett bra fundament för att trycka ner andra också. Undrar hur bra kampen för dom svarta amerikanernas rättigheter hade gått ifall man kunde trycka ner sådana åsikter snabbt, eller varför inte kvinnornas kamp för lika rättigheter.
Åsiktsregistrering har skett tidigare i Sveriges historia, det föll inte nämnvärt väl ut. Jag rasar.
Antisocial är man om man inte klarar av att tex bete sig som folk i en grupp. Det innebär fortfarande att man kan vara översocial i andra sammanhang.
Fast om man har undervisning i en klass så blir det inte individuellt och forskningen visar tydligt att den här typen av ungdomar itne utvecklas tillsammans med andra likadana.
Vad som är ekonomiskt gångbart beror på hur man räknar.
Att inte klara av att bete sig som folk i grupp skulle lika gärna kunna kallas asocial. Det är väl inte bara reserverat för datornördar hoppas jag.
Om vi ska utesluta att lägga dom i en egen klass och att bara låta dom vara kvar så vad hade du tänkt dig för lösning? Det känns ju inte realistiska att ha en utbildad lärare för varje problematisk elev. Min uppfattning av vissa klasser idag är att det kan vara ganska många elever som hindrar dom andra i läroprocessen, så det är nog en del elever som skulle kunna behöva lite extra hjälp om vi säger så. Å andra sidan är det nog väldigt få som har riktiga problem och verkligen inte kan vara delaktiga i gruppsammanhang.
En reflektion jag har från min skoltid från högstadiet är att det berodde mycket på läraren vad för stämning det var i klassrummet. Jag gick inte i den värsta klassenpå skolan men var det en lärare som inte var respekterad så kunde det vara ganska många i klassen som höll på med annat. Sen hade vi en lärare som hade lite respekt och då var vi plötsligt en mönsterklass. Han var man och han var ganska arg (tänk jwzrd), det var inte dom andra lärarna. Frågan är om man ska välja en annan approach att ta tag i problemet, att se till att läraren även kan få klassens respekt. Man skulle nästan kunna ha detta som ett krav för att bli lärare. Å andra sidan tror jag det redan är krav på lärarpraktik idag. Hmm.
Gädda. Jag är inte liberal. Sorgligt att du inte kan din historia.
Det handlar inte om historia. Jag anser bara att kommunister har rätt till sina åsikter. Däremot kan man dra en tydlig gräns när det gäller nazister, då deras människosyn innebär att vissa folkgrupper inte ens förtjänar att leva. Man kan vara kommunist utan att vara Stalinist... Tro det eller ej så vill inte alla kommunister utrota alla kapitalister och moderater, bara för att Stalin gjorde så.
Säkerligen har någon redan antytt detta, men det finns nog få extremister som skyltar med sina åsikter om de blir stämplade som potentiella terrorister om de vädrar dessa. Men visst, själva tanken är inte fel.
Det handlar inte om historia. Jag anser bara att kommunister har rätt till sina åsikter. Däremot kan man dra en tydlig gräns när det gäller nazister, då deras människosyn innebär att vissa folkgrupper inte ens förtjänar att leva. Man kan vara kommunist utan att vara Stalinist... Tro det eller ej så vill inte alla kommunister utrota alla kapitalister och moderater, bara för att Stalin gjorde så.
Vem har påstått att alla nazister vill, och kommer, utrota hela folkslag? Kommunismen som ideologi har också skövlat otroligt många människors liv, men knappast alla kommunister vill ta livet av andra.
En artikel i Gefle Dagblad:
"För ett par veckor sedan publicerades en undersökning från Demoskop som gjorde mig i högsta grad upprörd. I den framkom nämligen att 90 procent av svenska skolungdomar i åldrarna 15-20 år inte känner till Sovjetkommunismens dödsläger och över huvud taget har dunkla föreställningar om kommunismen.
95 procent känner till Auschwitz men 90 procent känner inte till Gulag. 82 procent tror inte att Vitryssland är en diktatur. 56 procent svarar "vet ej" på frågan om de anser att samhällen baserade på västerländsk marknadsekonomi är demokratiska. 43 procent tror att det totala antalet offer för kommunismen under 1900-talet är en miljon eller färre, en femtedel tror att det är inga alls eller färre än 10 000. 40 procent anser att kommunismen bidragit till ökat välstånd i världen och 22 procent anser att kommunism är ett demokratiskt samhällsskick.
För närvarande diskuteras en del om kvaliteten på de svenska läroböckerna i historia och samhällskunskap och det står utom tvivel att de är påverkade av den långvariga socialdemokratiska maktperioden. På samma sätt kan man säga att de bristande kunskaperna om kommunismen kan sammanknippas med de politiska vänsterströmningarna. Jag har själv varit med om att på universitetet bli tillfrågad om jag var "medveten", det vill säga kommunist, och hela institutioner skrek sig andligt hesa för extremism.
Skolundervisningen måste vara undermålig när kommunismens illdåd på alla plan inte är standardkunskap. Det krävs en medveten insats från skolans sida för att belysa 1900-talets pest, kommunismen. Det behövs forskning och kunskapssatsningar, nya läromedel, lärarhandledningar och upplysningskampanjer.
Men också vi äldre har anledning att fundera över vår roll. Att många svalde kommunistbudskapet med hull och hår är klart och uppenbarligen lät de flesta andra bli att berätta för sina barn om de fruktansvärda diktaturerna och de många, många miljonerna i döda och om det mord på demokrati som ligger i kommunismens ideologi.
Tord Bergkvist"
Vem har påstått att alla nazister vill, och kommer, utrota hela folkslag? Kommunismen som ideologi har också skövlat otroligt många människors liv, men knappast alla kommunister vill ta livet av andra.
"
Adolf Hitler, samma man som skapade nazismen, har påstått det. Alla nazister vill inte utrota andra folkslag, men väl fördriva folk med en annan kultur ifrån våran kultur.
Man kan tolka det kommunistiska manifestet på många vis, men ingenstans kan man läsa att kommunismens uppgift är att ha ihjäl alla som tänker olika. Men allt går att tolka hursomhelst och enligt ditt resonemang borde vi förbjuda kristendomen också, för hur många människoliv har inte den skördat kallt räknat?
Förutom att hålla strikt koll på elevernas åsikter är det också viktigt att de får rätt sorts undervisning, som dessa mellanstadieelever i Arvika:
http://karlstad.expressen.se/Nyheter/1.691902
Förutom att hålla strikt koll på elevernas åsikter är det också viktigt att de får rätt sorts undervisning, som dessa mellanstadieelever i Arvika:
http://karlstad.expressen.se/Nyheter/1.691902
Jag tycker det kan vara en bra idé om man på något sätt kan få med att det är USA:s fel.Typ..
Förutom att hålla strikt koll på elevernas åsikter är det också viktigt att de får rätt sorts undervisning, som dessa mellanstadieelever i Arvika:
http://karlstad.expressen.se/Nyheter/1.691902
Haha, ja det där ja. Det minns jag. Jag hamnade i U-landsgruppen. Morsan (som är lärare) berättade att det nästan blev upplopp när de körde något liknande på hennes skola. De bortskämda små liven i fel grupp började gråta för att inte de också fick risifrutti :D
De bortskämda små liven i fel grupp började gråta för att inte de också fick risifrutti :D
Bortskämda små liven? Är du på riktigt? Det är ändå rätt rimligt att ungarna blir ledsna när lärarna uppför sig som ******.
Tur att jag själv inte har några ungar för jag vet inte vad jag hade tagit mig till om jag var förälder i ett sådant läge.
Bortskämda små liven? Är du på riktigt? Det är ändå rätt rimligt att ungarna blir ledsna när lärarna uppför sig som ******.
Tur att jag själv inte har några ungar för jag vet inte vad jag hade tagit mig till om jag var förälder i ett sådant läge.
Gnällt på ett Internetforum förmodligen...
Adolf Hitler, samma man som skapade nazismen, har påstått det. Alla nazister vill inte utrota andra folkslag, men väl fördriva folk med en annan kultur ifrån våran kultur.
Man kan tolka det kommunistiska manifestet på många vis, men ingenstans kan man läsa att kommunismens uppgift är att ha ihjäl alla som tänker olika. Men allt går att tolka hursomhelst och enligt ditt resonemang borde vi förbjuda kristendomen också, för hur många människoliv har inte den skördat kallt räknat?
Det finns en lång rad kommunistiska ledare som knappast värnat människans rätt att leva. Kommunismen har i alla dess former upprätthållts just genom stenhårt styre, direkt inhuman fördelninspolitik och en kontrollerande statsmakt. Jag värnar åsiktsfrihet, religionsfrihet och mest frihet överhuvudtaget. Kommunismen som ideologi gör det verkligen inte.
Visserligen avskyr jag religion i alla dess former, men att motverka religion är att börja i fel ände.
Deceiver85
2007-05-25, 23:13
Deciever85: Kommunism förstår jag faktiskt inte varför man ska jobba emot på samma sätt som nazism, med tanke på hur ideologierna ser ut i grunden. Tycker du säpo ska fortsätta registrera kommunister? Är det demokratiskt?
Båda två ideologier slutar i diktatur där man tar kål på oliktänkande, så nej, jag ser inte varför man ska behandla de två ideologierna olika.
Dissector
2007-05-25, 23:28
Man kan tolka det kommunistiska manifestet på många vis, men ingenstans kan man läsa att kommunismens uppgift är att ha ihjäl alla som tänker olika. Men allt går att tolka hursomhelst och enligt ditt resonemang borde vi förbjuda kristendomen också, för hur många människoliv har inte den skördat kallt räknat?
Nä vi kan ju låta dom testa några gånger till och hoppas på att det blir bra åtminstone nån gång....
Deceiver85
2007-05-25, 23:32
Nä vi kan ju låta dom testa några gånger till och hoppas på att det blir bra åtminstone nån gång....
Va fan, har du inte hört talas om det kommuniska paradiset Kuba? Eritrea? Nordkorea?
mangemani
2007-05-26, 00:46
svenska folket ville ju ha alliansen i makten...dom borde ju vara nöjda nu när dom har fått som dom har velat istället för sitta och gnälla över konsekvenserna.
svenska folket ville ju ha alliansen i makten...dom borde ju vara nöjda nu när dom har fått som dom har velat istället för sitta och gnälla över konsekvenserna.
Det var det dummaste jag läst idag, och då har jag fan redan kollat sportbladet så det säger inte lite.
http://www.fat-pie.com/thechildthatsmeltfunny.htm
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.