handdator

Visa fullständig version : Gainer sötad med dextros? (Herr Fairing / Eiselt)


BigForre
2007-05-24, 19:35
Det är nog fler än mig som väljer att i stor utsträckning hoppa över sötningsmedel. Är absolut inte livrädd utan äter livsmedel sötat med aspartam, sucralos eller dyl någon gång då och då, men dricker inte litervis med lightläsk varje dag bara för att kalorimässigt kan det. Använder mig numera av EsaPro intill träning och en av många anledningar är att det är ett osötat alternativ, tycker dock själv iof att smaken är rätt funkis.

Dextrosol är en helt klart funktionibel kolhydratskälla intill träning, möjligtvis något långsammare än maltodextrin, men är troligtvis enbart av akademisk betydelse. Min fråga är helt enkelt varför det inte finns några gainers utan sötningsmedel, vilka har en lämplig blandning dextros / malto för att få önskad sötma. Blir det inget bra smakmässigt, eller anses inte dextros vara tillräckligt bra för att det ska gå att sälja? Eller finns det kanske redan, är inte så bevandrad när det kommer till kosttillskott?

Tycker själv att det borde finnas en marknad för kosttillskott utan sötningsmedel, eller har jag fel?

ramagoen
2007-05-24, 20:10
dextros är enligt mig inte så gott som socker/sötningsmedel att sötsätta saker med. Testat ha det i kokosbollar och det blev bara ruttet(inte samma sak som gainer dock :D). Det är så poröst tror jag med som är anledningen, blir väl svårare att blanda bra kanske.

BigForre
2007-05-24, 20:21
dextros är enligt mig inte så gott som socker/sötningsmedel att sötsätta saker med. Testat ha det i kokosbollar och det blev bara ruttet(inte samma sak som gainer dock :D). Det är så poröst tror jag med som är anledningen, blir väl svårare att blanda bra kanske.

Det var det jag såg som det troligaste svaret, att det inte går att få till en bra smak.

Fairing
2007-05-25, 07:11
Nu läste jag inte varje rad i tråden men vi har ingen Gainer som innehåller syntetiskt sötningsmedel. Dextros , fruktos , maltodextrin osv sötar tillräckligt.

När det gäller proteinpulver så blir proteinhalten för låg om man skall använda " naturligt" sötning och då blir det en 65/35 gainer typ:Virro

EiseltUK
2007-05-25, 10:11
Du kan blanda EsaPro med dextros så får du en bra gainer och smaken blir bättre då dextroset funkarsom bärare av aromen.

BigForre
2007-05-25, 16:58
Nu läste jag inte varje rad i tråden men vi har ingen Gainer som innehåller syntetiskt sötningsmedel. Dextros , fruktos , maltodextrin osv sötar tillräckligt.

När det gäller proteinpulver så blir proteinhalten för låg om man skall använda " naturligt" sötning och då blir det en 65/35 gainer typ:Virro

Första stycket; Det är taget, trodde att de flesta gainers innehöll något syntetiskt sötningsmedel, dumt att bara anta saker sådär. Då fallerade helt enkelt min fråga på att det fanns redan ;) .

Stycke två; Förstår att man inte vill söta protein med det.

Du kan blanda EsaPro med dextros så får du en bra gainer och smaken blir bättre då dextroset funkarsom bärare av aromen.

Det är beprövat, tog då en liten del dextropur blanadat med maltot och esan, var inte alls så dumt.