Visa fullständig version : Ersätta godissuget med vad?
delabitch
2007-05-24, 18:56
Då jag har tidvis ett stort godissug så känns det som om det förstör för min träning har försökt å äta nötter och mandel av alla dess sorter för att hålla suget borta. Enda gång jag inte hade nåt sug var när jag körde med proteindrink. Nån som har nåt tips?
Det släpper om du sköter kosten resten av dagen.
Handcuff
2007-05-24, 18:58
En fråga om motivation. Frukt och bär i alla dess former?
Då jag har tidvis ett stort godissug så känns det som om det förstör för min träning har försökt å äta nötter och mandel av alla dess sorter för att hålla suget borta. Enda gång jag inte hade nåt sug var när jag körde med proteindrink. Nån som har nåt tips?
krom sänker suget. finns i hälsokost
Handcuff
2007-05-24, 18:59
Inte det psykiska suget, skulle tippa på att 9/10 ej är fysiskt "sugna" på godis.
Eddie Vedder
2007-05-24, 19:00
Klassiker är ju enkla saker som mototstavar, blomkålbitar, frukt o.s.v. Det är ju i regel det som ges som tips i fråga om bättre alternativ för at dämpa sug.:)
Och det finns definitivt anledning till att de ständigt upprepas, det är helt enkelt riktigt bra grejer.:thumbup:
Cerberus
2007-05-24, 19:01
Inte det psykiska suget, skulle tippa på att 9/10 ej är fysiskt "sugna" på godis.
håller med, om jag e fysiskt sugen på godis så har jag ju inte ätit på fruktansvärt länge. Psykiskt sug kan man ju ha även om man e proppmätt.
Corratcho
2007-05-24, 19:01
Mitt godissug är alltid som minst när jag tränar som mest. Fuskar jag med träning så brukar det komma tillbaks en del..
delabitch
2007-05-24, 19:03
Precis det psykiska suget som oftast inträffar på jobbet.
delabitch
2007-05-24, 19:04
En fråga om motivation. Frukt och bär i alla dess former?
Äter mycke sånt men kan nog öka på mängden. Längtar efter svenska färska jordgubbar nu...
delabitch
2007-05-24, 19:05
Det släpper om du sköter kosten resten av dagen.
Tycker att jag sköter min kost hyfsat iaf äter regelbundet samt proteinrikt för att jag tränar mycke.
Tycker att jag sköter min kost hyfsat iaf äter regelbundet samt proteinrikt för att jag tränar mycke.
Okay. För om du har ett fysiskt behov av socker äter du inte tillräckligt.
Är det psykiskt är det bara att genomlida. Det går över efter ett tag om man ärutan.
Cerberus
2007-05-24, 19:10
helt ärligt tror jag inte man kan ta bort sötsuget mer än korta perioder, det kan ju va en signal från kroppen att man äter för lite(underskott mao).
nåt som jag tycker fungerar bra är nikotin, kanske inte det hälsosammaste alternativet men det sänker suget som fan. Det eller att umgås med människor man inte känner sig bekväm med(t.ex som jag, gå en kurs med nya människor), då tänker iaf jag inte på mat.
Jag lyckas hålla mitt sötsug i shack så länge ja tränar och äter bra. Kan gå veckor utan att jag blir sugen på godis. Om jag därimot börjar äta en eller två bitar...då slår sötsuget till med full kraft och sen är jag fast igen!*whistle*
Tycker att det bästa är att äta ngt sött iaf. en gång i veckan. Lättare att behålla motivationen då.
Sockerfritt tuggummi tar bort suget bra.
Tror det handlar mycket om vilja.
Tidigare åt jag 1kg godis fredag samt 1kg godis lördag i en ganska lång tid.
Var helt sjukt inne i det. Tänkte godis...osv osv.
Sen slutade jag helt och nu får det bli så.
Jag är en allt eller inget person.
Annars så prova Stimorol Fusion, sjukt goda och givetvis sockerfria.
mvh TT
ramagoen
2007-05-24, 21:02
Sluta ha tråkigt!
När man gör saker, är ute med kompisarna, diskar, städar, klipper gräset osv så har man faktiskt inget sug efter godis. Inte jag iaf.
Det är när man sitter å TRÖÖÖÖKAR som man får det där suget.
I övrigt försvinner också mitt godissug med en välplanerad kost, men det är inge som jag kan hålla hemma faktiskt, utan jag äter mackor när jag blir sugen/lagar vanlig mat. Eller så äter jag bara godis :D
belzebub
2007-05-24, 21:20
*drool* En kork ren äppelcidervinäger tar bort suget efter vad fan som helst.*spy*
En bra strukturerad kost och disciplin. ;)
Du ska inte proppa i dig frukt och nötter, då kan du lika gärna äta godis. Frukt är ett bättre alternativ än godis, ja. Men i måttliga mängder.
The Rookie
2007-05-24, 22:30
Tugga tuggummi då du blir sötsugen. det dämpar oftast behovet för mig :)
Nr 1 är att äta tillräckligt och få i sig tillräckligt av alla näringsämnen.
När det handlar om ett psykiskt sug så är det bra att sysselsätta sig för har man tråkigt är det lätt att få sug. Själv dricker jag te fun light och cola light vilket kan funka. Tuggumi och läkerol använder jag mig också av ibland. Det bästa för mig har varit att dricka något med smak.
jabba the hut
2007-05-25, 07:52
Stoppar in en riktig feting. (Snus alltså).
Hjälper inte ovanstående så tänker jag på min planerade viktnedgång, och inser att den är viktigare än att gynna någon skamlös framställare av socker/fett-produkter.
Funkar inte något av ovanstående så blir det någon sockerfri variant av Fisherman's Friend eller annan frisk (hals)tablett.
Funkar inte något av ovanstående så blir det någon sockerfri variant av Fisherman's Friend eller annan frisk (hals)tablett.
Synd bara att de flesta sockerfria godisarna består till större delen av minst lika energirika sockeralkoholer. Men visst, det är ett bättre alternativ.
http://susning.nu/Sockeralkohol
CoolHandLuke
2007-05-27, 15:05
Syrlig frukt + lite nötter funkar bäst för mig.
Får alltid sötsug efter jag ätit såvida jag inte har tränat rätt hårt. Snus löser det 9/10 gånger, annars så brukar jag dricka så mycket vatten att jag mår illa :P
Om jag inte passar mig så kan jag käka upp hela bolivias BNP i frukt..
Äpple är såååå gott.. eller hur Mela? ;)
Nr 1 är att äta tillräckligt och få i sig tillräckligt av alla näringsämnen.
När det handlar om ett psykiskt sug så är det bra att sysselsätta sig för har man tråkigt är det lätt att få sug. Själv dricker jag te fun light och cola light vilket kan funka. Tuggumi och läkerol använder jag mig också av ibland. Det bästa för mig har varit att dricka något med smak.
HAr hört att cola light(sukralos) skjuter dina insulin nivåer i höjden, då är cola zero(aspartam) mycket bättre
Eddie Vedder
2007-05-30, 09:22
HAr hört att cola light(sukralos) skjuter dina insulin nivåer i höjden, då är cola zero(aspartam) mycket bättre
Då har du hört helt fel.
Själv dricker jag te fun light och cola light vilket kan funka. Tuggumi och läkerol använder jag mig också av ibland. Det bästa för mig har varit att dricka något med smak.
Jag dricker 1-2 light läsk om dagen, fungerar otroligt bra. Känner i stors sett inget behov av att impulsköpa godis, men så äter jag bra och mycket vanlig mat.
Jag dricker 1-2 light läsk om dagen, fungerar otroligt bra. Känner i stors sett inget behov av att impulsköpa godis, men så äter jag bra och mycket vanlig mat.
Inte speciellt bra att få massor av sötningsmedel i sig som kan framkalla cancer när man blir äldre... :/
Som andra sagt, bara det fysiska suget, och bara om man har brist på krom.
Mycket är bara vilja.
Jag åt 1kg godis fre samt 1kg godis lör tidigare.
Kunde inte sluta.....när jag bara tog mig ann träningen och körde hårt som f*n så gick det fint.
Mycket är bara vilja.
Jag åt 1kg godis fre samt 1kg godis lör tidigare.
Kunde inte sluta.....när jag bara tog mig ann träningen och körde hårt som f*n så gick det fint.
Äter jag godis, blir jag sugen på godis (jämt). Låter jag bli är jag aldrig sugen (det beror mycket på att äter jag mycket godis kompenserar jag med mindre mat).
Äter jag godis, blir jag sugen på godis (jämt). Låter jag bli är jag aldrig sugen (det beror mycket på att äter jag mycket godis kompenserar jag med mindre mat).
Så är det för mig också. Nu har jag säkert inte ätit godis eller någon annan sötsak på ett halvår. Känner noll sug. Tidigare då jag åt godis tänkte jag på det hela tiden.
Scratch89
2007-05-30, 14:43
Så är det för mig också. Nu har jag säkert inte ätit godis eller någon annan sötsak på ett halvår. Känner noll sug. Tidigare då jag åt godis tänkte jag på det hela tiden.
Sen är det ju så att du kan ha andra rutiner nu? För två år sedan eller vad det nu var kanske du hade betydligt fler hemmakvällar än vad du har nu, med krog och allt vad det heter. Jag är likadan; jag har samma godissug, men man ids inte gå till affären bara för att köpa godis. Det är när man har planerade ätarkvällar framför en bra film som det slinker ner både det ena och andra.
Emergency
2007-05-30, 18:17
Vattenmelon.
jag har inge problem med sötsug men när jag tränar kan jag få en sån chips nojja att jag tror jag skall dö. Nästan som en kåt förälskelse. Jag kan inte sluta tänka på det. Sen efter man köpt påsen och helt exalterat börjar trycka i sig det kommer illamåendet efter c.a halva.
Någon mer som har detta eller ska jag söka hjälp?:smash:
jag har inge problem med sötsug men när jag tränar kan jag få en sån chips nojja att jag tror jag skall dö. Nästan som en kåt förälskelse. Jag kan inte sluta tänka på det. Sen efter man köpt påsen och helt exalterat börjar trycka i sig det kommer illamåendet efter c.a halva.
Någon mer som har detta eller ska jag söka hjälp?:smash:
Aldrig varit med om liknande.
Viljan!!
Aldrig varit med om liknande.
Viljan!!
Verkligen, du verkar ha riktig vilja som bara slutade äta 2kg godis per helg bara så där.
Verkligen, du verkar ha riktig vilja som bara slutade äta 2kg godis per helg bara så där.
Tack, den är rätt bra. Bara man vill så...i can do it if.....:)
Då jag har tidvis ett stort godissug så känns det som om det förstör för min träning har försökt å äta nötter och mandel av alla dess sorter för att hålla suget borta. Enda gång jag inte hade nåt sug var när jag körde med proteindrink. Nån som har nåt tips?Har det varit ett mycket starkt sug så har yoghurt med nån fruktmüsli funkat. Det är inte opti, men det är i alla fall mat. Annars har vi ju kesella, keso osv. Standardlösningarna.
fluffy_ferret
2007-06-11, 17:30
Fett är det som tar hand om sötsuget allra bäst.
Sötsuget som kolhydratsätarna upplever är inte riktigt samma sak som riktig hunger och det är en stor anledning till att de överäter och blir tjocka.
Äter man fett får man en långtidsmättande känsla. Jag klarar mig bra på 1-2 mål om dagen om jag måste. Såna som äter enligt viktväktarna och livsmedelsverket får dras med att äta mellanmål konstant.
Sir Klabbe
2007-06-11, 17:54
På helger under bulk så sätter jag i mig lite yoghurt/exotic godis med 6g-20g protein per hekto, riktigt hardcore.
NisseEriksson
2007-06-11, 18:08
På helger under bulk så sätter jag i mig lite yoghurt/exotic godis med 6g-20g protein per hekto, riktigt hardcore.
Vilken sort innehåller 20g/100?
Måste nog säga att personligen skulle jag inte byta ut godis mot alla vader i världen.
Sir Klabbe
2007-06-11, 21:24
Vilken sort innehåller 20g/100?
Någon på Ica *drool*.
Kan kolla nästa gång, den smakar dock mest pyton av alla sorter, men ALLA är nog bättre än det vanliga sockergodiset.
machine gun
2007-06-11, 21:40
Någon på Ica *drool*.
Kan kolla nästa gång, den smakar dock mest pyton av alla sorter, men ALLA är nog bättre än det vanliga sockergodiset.
Yoghurtdrageringen innehåller väl iofs en hel massa socker.
Gott är det dock *drool*
Knowledge
2007-06-11, 21:51
Ersätta godissuget med vad?
självkontroll/disciplin :thumbup:
Har det varit ett mycket starkt sug så har yoghurt med nån fruktmüsli funkat. Det är inte opti, men det är i alla fall mat. Annars har vi ju kesella, keso osv. Standardlösningarna.
+1
AXAS Guldmusli + vaniljyoghurt, för alla som inte provat - Farligt gott *drool*
Tilläggas bör att ovan nämnda gudagåva till livsmedelskombination drar upp, iaf mitt, kcalintag lättare än godis :D :Virro
Jag klarar inte av att unna mig ngn liten godisbit ibland, det blir alltid en till å en till å.. ja ni förstår. Det blir såna extrema mängder å suget kommer varje dag. Därför har jag valt bort godis helt. Allt eller inget som gäller för mig ;)
Det är svårt de första dagarna, ja kanske till o med veckorna. Men man kommer över det. Jag körde inte med ngn "ersättning" för godiset utan körde bara på ren viljstyrka. En del självkontroll och motivation behövs men klarar jag det gör alla det =]
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2023, Jelsoft Enterprises Ltd.