handdator

Visa fullständig version : Sega röda blodkroppar?


jojjep91
2007-05-24, 15:10
Hej, har läst runt lite på forumet angående överträning, men har inte hittat nåt.

har nu sprungit 2 test på idrotten.

6km

och cooper test 3km.

har slagit mitt rekord på båda två, även att jag inte alls tränar lika mycket kondition längre och har varit sjuk ett tag, spelar inte alls lika mycket fotboll heller, och styrke tränar mycket mycket mer.

har jag kanske varit övertränad dem första gångerna jag sprang dem?
även att jag kände mig pigg.

sprang i princip varje dag + fotbollsträning, med nästan bara 1-2 dagars vila i veckan.

jag menar, styrketräning borde göra att man blir segare o tungare.

Torsk_ole
2007-05-24, 15:12
1. Du är ung, får bättre kondition väldigt lätt

2. Du var övertränad förr

3. Du hade inte så bra kosthållning förr

4. 3 km är inte så lång sträcka

lejonet
2007-05-24, 15:16
5. Din kropp och dina muskler utvecklas av sig själva pga pubertet osv???

Bara en gissning...

jojjep91
2007-05-24, 15:23
1. Du är ung, får bättre kondition väldigt lätt

2. Du var övertränad förr

3. Du hade inte så bra kosthållning förr

4. 3 km är inte så lång sträcka

3km är inte så lång sträcka? det kvittar väl eller? man tar väl i mer om det är kortare. man kan köra sig mer trött på 1km än vad man kan göra på 3km.

det kan därimot stämma att jag har bättre kosthållning nu.

varför skulle de va lättare att få bättre kondition som ung?
för musklercellerna blir fler elr vadå?

jojjep91
2007-05-24, 15:24
5. Din kropp och dina muskler utvecklas av sig själva pga pubertet osv???

Bara en gissning...

stämmer nog.

kan ju också säga att jag var på gymmet igår och körde knäböj + sprang.

och slog rekord ändå

Torsk_ole
2007-05-24, 15:38
Min nummer 1 och nummer 5 är samma sak. I alla fall innebörden. 3 km är inte så lång sträcka, tar väl runt 11-15 minuter för de flesta som spelar fotboll eller liknanade. Det är ingen direkt långdistans. Det jag menar är att styrketräningen faktiskt kan ha gjort att du orkat den sträckan bättre än förr.

jojjep91
2007-05-24, 15:48
Min nummer 1 och nummer 5 är samma sak. I alla fall innebörden. 3 km är inte så lång sträcka, tar väl runt 11-15 minuter för de flesta som spelar fotboll eller liknanade. Det är ingen direkt långdistans. Det jag menar är att styrketräningen faktiskt kan ha gjort att du orkat den sträckan bättre än förr.

aa faktist kanske det.

jag springer inte på 11-15 mínuter.

sprang idag på 09:42 och jag är fotbollspelare :D

Guddi
2007-05-24, 15:53
Du växer. Fysiologin hos barn och ungdomar är inte den samma som hos vuxna. Om er gympalärare hade er löpning som ett test på hur bra tränade ni är så har er lärare inte någon vidare bra koll då resultaten kommer skilja väldigt mycket bara pga mognadsskillnad hos olika personer när man gör sånna test i din ålder.

Saker som bland annat förbättras utan att man gör någonting under tonåren och några år före det är:

Höjd "mjölksyratröskel"
Förbättrad löpekonomi, dvs man får en minskad syreförbrukning vid en viss konstant fart genom hela tonåren.
Ökad mängd hemoglobin i blodet
Hjärtat får en ökad slagvolym
Förbättrad anaerob förmåga
Ökad mängd glykogen i musklerna


Sen kanske du även har gått ner lite i fettvikt vilket även det förbättrar ens resultat.

edit: 9.42 är en mycket bra tid, div 2 lagen här i helsingborg springer 2km på typ 7.15.

Jax
2007-05-24, 15:53
Nu kommer jag att generalisera lite, säg till om jag har fel.

Du är ung och jag tror knappast att styrketräningen har hunnit göra dig tung och seg. Vad kan du ha gått upp på den tiden du tränat? Inte speciellt mycket. Däremot har du tränat dina muskler och det kan även påverka löpning positivt. Friidrottare tränat massor av styrka.

Av nyfikenhet. Hur exakt mätt är de tre kilometrarna? Bana eller terräng?

jojjep91
2007-05-24, 16:01
Du växer. Fysiologin hos barn och ungdomar är inte den samma som hos vuxna. Om er gympalärare hade er löpning som ett test på hur bra tränade ni är så har er lärare inte någon vidare bra koll då resultaten kommer skilja väldigt mycket bara pga mognadsskillnad hos olika personer när man gör sånna test i din ålder.

Saker som bland annat förbättras utan att man gör någonting under tonåren och några år före det är:

Höjd "mjölksyratröskel"
Förbättrad löpekonomi, dvs man får en minskad syreförbrukning vid en viss konstant fart genom hela tonåren.
Ökad mängd hemoglobin i blodet
Hjärtat får en ökad slagvolym
Förbättrad anaerob förmåga
Ökad mängd glykogen i musklerna


Sen kanske du även har gått ner lite i fettvikt vilket även det förbättrar ens resultat.

edit: 9.42 är en mycket bra tid, div 2 lagen här i helsingborg springer 2km på typ 7.15.

okej. men som sagt, hade kört benböj dagen innan, och sprungit, så ja va lite seg, så ja blev lite förvånad över tiden, men kände också att ja kunde fått kanske 10 sek bättre, för ja kunde bara öka mer o mer, och när de inte var mkt kvar sprang ja allt va ja kunde o hann inte komma upp i maxfart.

Nu kommer jag att generalisera lite, säg till om jag har fel.

Du är ung och jag tror knappast att styrketräningen har hunnit göra dig tung och seg. Vad kan du ha gått upp på den tiden du tränat? Inte speciellt mycket. Däremot har du tränat dina muskler och det kan även påverka löpning positivt. Friidrottare tränat massor av styrka.

Av nyfikenhet. Hur exakt mätt är de tre kilometrarna? Bana eller terräng?


det var nog ganska exakt 3km, det som var jobbigt var att man sprang på en grusväg, då man nästan halka lite, men ja försökte springa på gräskanten jämte, och springa fort i dem små nedförsbackarna.

sprang samma bana fasst hela då, 6km på 21:10 som bäst, kände även där att ja kunde fått lätt! under 21.

Jax
2007-05-24, 16:06
det var nog ganska exakt 3km.
Inte för att vara sådan, men så länge du inte är väldigt mycket snabbare än dina kamrater så är det knappast 3 km. Att ha en km-tid på 3:20 i tre kilometer är riktigt bra. Har du det så kudos till dig. Men erfarenheten av skolans rundor och fotbollsspelares kondition (jag har spelat på hyfsad nivå) säger att tiden inte stämmer.

jojjep91
2007-05-24, 16:13
Inte för att vara sådan, men så länge du inte är väldigt mycket snabbare än dina kamrater så är det knappast 3 km. Att ha en km-tid på 3:20 i tre kilometer är riktigt bra. Har du det så kudos till dig. Men erfarenheten av skolans rundor och fotbollsspelares kondition (jag har spelat på hyfsad nivå) säger att tiden inte stämmer.

tro va du vill. jag är en person som älskar att springa, sprang jämt o ständigt innan, kondition och kämpa har varit min starka sida inom fotbollen, så jag har tränat ännu mer efter att fått mycket beröm.

och ja, jag kom långt före mina kamrater.
Min tränare här i värnamo "Jonas Thern" som har varit svensk lagkapten i svenska landslaget, hade en aktivitet där man springer 600 meter 3 gånger, jag började i 3gruppen, 40 sekunder efter första, och 20 sekunder efter andra, jag kom runt 3a i mål.

han säger min kondition klassas med den bästa A-laget div 1

Jax
2007-05-24, 16:41
Då så, jävligt bra sprungit.

jojjep91
2007-05-24, 17:55
Då så, jävligt bra sprungit.

tack :) jag ska fixa ännu bättre tid ! :@