handdator

Visa fullständig version : Kreatin för uthållighet


leiap
2003-03-24, 17:38
Några frågor angående kreatin för uthållighet under lågkolhydratsdiet:

Vill träna löpning under min diet. Som det är nu lägger jag ett pass efter ätardagen (perfekt för att tömma lite glykogen med och jag orkar ta ut mig ordentligt).
Äter sammanlagt endast 60g kolhydrat fördelat på frukost och lunch varje dag annars under veckan.

1) Kan kreatin hjälpa mig att orka mer under konditionsträning även med bara 60g kolhydrat? Som det är nu känner jag mig inte alls sugen på att löpträna annat (pga dålig ork) än efter ätardag, men jag vill gärna.

2) Är fattig student, och undrar hur jag ska ta kreatinet för att spara mest pengar och få ut max av det? Kan kreatinpyruvate några gånger/v innan löpningen vara nog eller är det laddning som gäller?

Har inga planer på att "jogga" utan är mer inne på lite högre intensitet för ökad kondition och riktigt mycket fettförbränning.
Kommer även att promenera morgnar för skonsammare fettförbränning.
Styrketränar även 3ggr/v.

z_bumbi
2003-03-24, 17:57
Vad gäller löpningen så skulle nog kreatin teoretiskt hjälpa till om du kör riktigt hårt tempo (Sprint eller i närheten.), det hjälper i alla fall till under styrketräningen så att använda kreatin under deff är ju kanske en bra idé i vilket fall som helst.

Om du är fattig student så kör kreatinmonohydrate, numera kostar 500 g inga stora pengar, tar du 5/10 g per dag så räcker ju en burk ganska länge.

King Grub
2003-03-24, 17:58
Jag tycker man får en bedröööövlig mjölksyra i benen när man löptränar under en kreatinkur.

leiap
2003-03-24, 18:06
Borde inte kreatin minska mjölksyran? Göra så att muskeln kan använda PCr för energi lite längre tid?

King Grub
2003-03-24, 18:22
Jo, det märker jag under gymträning. Då klarar jag ett par extra reps innan mjölksyran sätter in, men inte när det gäller 15+ minuters konditionsträning. Då är det samma visa varje kreatinkur. Det slår aldrig fel.

Bamse
2003-03-24, 19:59
Originally posted by King Grub
Jag tycker man får en bedröööövlig mjölksyra i benen när man löptränar under en kreatinkur.

Jag kände av det förra veckan när jag körde årets första HIIT-pass.

Ska ev. köra ett nytt pass i kväll, men ska då prova med KCG innan. Det sägs ju ska vara mjölksyredämpande.

Everest
2003-03-24, 20:52
jag har upplevt att jag fått bättre mjölksyrauthållighet vid löpning under kretainkur. Tror knappast på dom som säjer att konditionen skulle försämras. :nono:

Däremot så kanske eventuell viktökning gör att de går saktare att springa :D

Langster
2003-03-24, 21:00
Originally posted by Everest

Däremot så kanske eventuell viktökning gör att de går saktare att springa :D
Å andra sidan gör ju viktökningen att träningen blir mer effektiv! Mer att släpa på, hårdare träning! Sen när kreatinkuren är slut är man lättare och kan springa ännu snabbare! Eller nåt...

EiseltUK
2003-03-24, 23:39
Originally posted by leiap
1) Kan kreatin hjälpa mig att orka mer under konditionsträning även med bara 60g kolhydrat? Som det är nu känner jag mig inte alls sugen på att löpträna annat (pga dålig ork) än efter ätardag, men jag vill gärna.

2) Är fattig student, och undrar hur jag ska ta kreatinet för att spara mest pengar och få ut max av det? Kan kreatinpyruvate några gånger/v innan löpningen vara nog eller är det laddning som gäller?


1. Kreatin lär inte ge dig så mycket mer under konditionspassen. Det är bara under anaerob träning som kreatinet gör nytta. Om du tränar intervall träning eller sprint så kan kreatinet vara värt att testa.

2. Kreatinpyruvatet kan påverka uthålligheten och fördelen är att du inte behöver ladda (vilket gör att kostnadein inte blir så farlig). Det har dessutom en positiv effekt på fettförbränningen och på styrkan inför styrkepassen. Jag tror att du bli nöjdare med kreatinpyruvat.

Mvh
Henrik

Bamse
2003-03-24, 23:49
Hur pass vetenskapligt fastslaget är det att kreatinpyruvat inte behöver någon laddning?

EiseltUK
2003-03-24, 23:53
Empirisk data och man har inte använt uppladdning i studierna. Men, man kan säkert få en extra effekt genom att ladda och ta det på samma sätt som kreatinmonohydrat.

/ Henrik

Bamse
2003-03-24, 23:59
Originally posted by EiseltUK
man kan säkert få en extra effekt genom att ladda och ta det på samma sätt som kreatinmonohydrat.

Extra effekt?

Ja, om inte annat den effekten att man deffar ner plånboken till 0 % BF :thefinger

För ska man börja ladda med 5x5 gram kreapyr så kostar 5 dagars uppladdning endast 250 kronor :thumbup: :thefinger

EiseltUK
2003-03-25, 00:01
Det är väl därför nte så många har provat, och vi rekommenderar det inte för att det skulle vara en orimlig kostnad för de flesta. Det funkar bra med 5 gram om dagen för de flesta, men det finns alltid undantag.

Har du testat det själv?

/ Henrik

Bamse
2003-03-25, 00:06
Originally posted by EiseltUK
Har du testat det själv?

/ Henrik

Jo, testar 5 gram innan styrkepassen nu. Men jag är samtidigt inne i en kreatin monohydrat-kur, samt att jag kör 3-4 tsk KCG innan passen. Så det är lite svårt att avgöra om just kreapyret ger något extra.

Men när monohydratet är slut om några veckor ska jag ta ett uppehåll och låta vätska m.m gå ur kroppen. Sen ska jag prova med enbart kreapyr och se om det ger något. Kan ju prova att ta 10 g också, innan något pass. Och se om det ger nåt extra jämfört med 5 g.

EiseltUK
2003-03-25, 00:12
Ja det kan ju vara lite svårt att bedöma effekten med tre kreatinprodukter samtidigt, men det borde ju funka ganska bra. :D

/ Henrik

leiap
2003-03-27, 07:28
Har nu kört intervallpass utan kreatin av nåt slag. Jag hade ätit lite extra kolhydrater dagen innan (mer än de vanliga 60 grammen alltså) och gav mig ut direkt på morgonen idag.

Jag sprang tills jag fick sånt illamående och flimmer framför ögonen att jag blev tvungen att sluta. Men inte under någon tidpunkt kände av nån som helst mjölksyra! Min kondition är helt ok och jag tog verkligen ut mig.
Misstänker att jag kan tacka min hårda träning på gymmet för detta? Anaerob träning som anaerob träning tänker jag?

I alla fall vore det mycket intressant att prova ett pass med kreatinpyruvate också för att kunna jämföra men just nu finns inga pengar till det. Men om/när jag får möjlighet undrar jag: jag springer helst på morgonen så ska jag ta kreatinpyruvatet kvällen innan eller samma morgon?

EiseltUK
2003-03-27, 23:04
Samma morgon, helst 30-60 minuter innan.

Mvh
Henrik

Sheikah
2018-07-06, 15:39
Jo, det märker jag under gymträning. Då klarar jag ett par extra reps innan mjölksyran sätter in, men inte när det gäller 15+ minuters konditionsträning. Då är det samma visa varje kreatinkur. Det slår aldrig fel.

Bumpar denna för att jag ska testa att träna utan kreatin eftersom jag ska se om jag får mindre mjölksyra när jag tränar kondition.

Hur mycket styrka kan man tänkas tappa av att sluta med kreatin? Jag äter inte rött kött heller, så kreatinnivåerna är inte skyhöga..