handdator

Visa fullständig version : Kan du ge Första hjälpen?


Lellan
2007-05-24, 00:47
Rekommenderar varmt att ta en kurs eller friska upp kunskaperna! :thumbup: Man har förenklat första hjälpen mycket - dels för att det ska bli lättare att minnas och dels för att färre ska tveka att omsätta det man lärt sig i handling! Skitbra! :hbang:

Var på kurs idag, fick bl a veta detta:
Det är ALLTID bättre att försöka än att inte göra det. Det kan inte hända så hemska saker om man tex råkar trycka för hårt (revben kan gå sönder men de kan lagas, det kan inte liv), är man osäker på om det finns puls eller inte är det bättre att ge kompressioner än att avstå, hjärtat skadas inte.. Exakt rätt antal ggr är inte heller så viktigt. Fast att repetera är bra, skönt om det sitter.

Kursen jag gick nu var speciellt inriktad på Första hjälpen för barn, extra bra för föräldrar (å barnvakter) med andra ord! Ta chansen att gå en om du får möjlighet!

StarkeMats
2007-05-24, 01:27
Rekommenderar varmt att ta en kurs eller friska upp kunskaperna! :thumbup: Man har förenklat första hjälpen mycket - dels för att det ska bli lättare att minnas och dels för att färre ska tveka att omsätta det man lärt sig i handling! Skitbra! :hbang:

Var på kurs idag, fick bl a veta detta:
Det är ALLTID bättre att försöka än att inte göra det. Det kan inte hända så hemska saker om man tex råkar trycka för hårt (revben kan gå sönder men de kan lagas, det kan inte liv), är man osäker på om det finns puls eller inte är det bättre att ge kompressioner än att avstå, hjärtat skadas inte.. Exakt rätt antal ggr är inte heller så viktigt. Fast att repetera är bra, skönt om det sitter.

Kursen jag gick nu var speciellt inriktad på Första hjälpen för barn, extra bra för föräldrar (å barnvakter) med andra ord! Ta chansen att gå en om du får möjlighet!

låter vettigt, de borde införa de obligatoriskt på jobbet tycker jag. kan väl aldrig vara fel att kunna.

vmax500
2007-05-24, 01:29
Har gått sån där kurs (kommer inte ihåg namnet).

fick ett litet kort som bevis på livräddingskunskaperna *whistle*

Litecore
2007-05-24, 01:31
yes, både militär och civil utbildning :thumbup:

Sebbe_H
2007-05-24, 02:01
Hade hjärt och lungräddning i skolan så lite har man väl lärt sig :)

Mr. Moose
2007-05-24, 04:19
Iom att de flesta olyckorna händer i hemmet eller när man är med kompisar borde alla lära sig baserna.

Måste man göra Hjärt o lungräddning är det bara att köra på! Det kan ju inte bli sämre.

Om ni ska göra en kurs, fråga om dom har videon "The psychology of resuscitation". Mycket bra o tankvärd video som vi såg när jag gjorde min MFA (Medical First Aid) Instructor kurs.

Vinter
2007-05-24, 04:39
Köp boken "Wilderness First Responder: How to Recognize, Treat, and Prevent Emergencies in the Backcountry"

av Buck Tilton

All basics man behöver veta, köp, läs, öva. :thumbup:

ps den funkar lika bra i stan.

z_bumbi
2007-05-24, 06:16
låter vettigt, de borde införa de obligatoriskt på jobbet tycker jag. kan väl aldrig vara fel att kunna.

Jag håller med och släng fram det som förslag till någon chef.

mini
2007-05-24, 06:21
Det brukar kunna gå att få kostnadsfria kurser tror jag.
Jag har gått kurser ett flertal gånger och känner mig ganska säker, och hoppas och tror att jag skulle klara att agera rationellt i en nödsituation. Ändå skulle jag gärna göra om det. En kurs räcker inte för att kunna. Regelbunden uppdatering är att föredra.

Cinna
2007-05-24, 06:29
Går HLR-kursen en gång per år.

Speedy
2007-05-24, 07:07
har fått sånt i militären..

Loke
2007-05-24, 07:23
Ja, gick faktsitk på kurs för andra gången igår.

Det man lär sig är iofs ganska logiska grejer som jag tror de flesta egentligen kan. Liksom, fria luftvägar och konstgjord andning, vem känner inte till hur man gör det, till exempel? Det man får av kursen är nog självsäkerhet att agera, mer än något annat.

Ganymedes
2007-05-24, 07:52
Går HLR-kursen en gång per år.

+1

Sofia4_4
2007-05-24, 07:54
Det ingick obligatorisk i den militära utbildningen vi fick, fast jag blev underkänd. Jag hoppas jag aldrig får chansen att hjälpa nån, för han/hon är illa ute. Jag kommer inte ihåg någoting och blandar ihop den ena tekniken med den andra.

jakke
2007-05-24, 07:58
Gjorde nästan 80h livräddning i lumpen så jag hoppas det fungerar.

Noodles
2007-05-24, 07:59
Självklart. Har gått kurs flera gånger. Min omgivning vet att de är trygga om de faller ihop framför mig.

Första gången jag gick en kurs var i högstadiet. Åker de inte runt och ger kurser på alla skolor längre?

LadyInsane
2007-05-24, 08:10
Jadå, heldagskurs angående hjärt och lungräddning, samt hur man använder sig av en defibrillator. :)

Lellan
2007-05-24, 09:14
Det ingick obligatorisk i den militära utbildningen vi fick, fast jag blev underkänd. Jag hoppas jag aldrig får chansen att hjälpa nån, för han/hon är illa ute. Jag kommer inte ihåg någoting och blandar ihop den ena tekniken med den andra.


Synd att du känner så! :( De kurser jag gått har alla varit i Röda Korsets regi, kostnadfria och väldigt pedagogiska. Om jag vore du skulle jag ta chansen!

Som sagt har de förenklat MYCKET, första kursen jag gick upplevde jag också som rörig och jag blandade ihop. Nu var det inga svåra ord, mer logik och lättare att minnas, avdramatiserat. ( Verkligen en GRUNDkurs, men det räcker gott i en situation. Hellre enkelt och inte idealiskt eftersom det hjälper mer än en exakt korrekt som sjukvårdare får lära sig med resultat att man inte vågar testa resonerar de numera)

MEN jag upplevde det mkt mkt mer känslomässigt att utföra HLR på en bebisdocka, så jag fick öva flera ggr igår på den - fast det eg var enkelt! Kanske var det något sånt som gjorde att det inte fastnade första ggn för dig? Det var skönt att få höra att man INTE kan ställa till med så mkt elände, det är mkt värre att avstå!

Så mitt råd är att ändå att gå en kurs, nu när de är förenklade och kräv att få öva + fråga även dumma frågor..

Angel
2007-05-24, 09:24
Ja det kan jag. Skall faktiskt gå nya HLR nästa vecka tom.


Men egentligen, när man väl ligger där och ska trycka sin mun mot en som har spyor runt hela munnen, och man känner att paniken börjar rinna på, och personens barn står bakom och frågar om personen är död, då önskar man sig en enkelbiljett till Hawaii.

Snake
2007-05-24, 09:25
Fick sån utbildning i lumpen, men det glömmer man ju så klart ganska snabbt.

Fed up
2007-05-24, 09:38
Jajamensan! Gick kurs mellan 9-16 i söndags så nu kan jag för sjutton ALLT. Kommer säkert minnas det i minst en vecka till! :thumbup:

Frantic
2007-05-24, 09:38
Jao har gått ett par kurser samt PADI´s Emercency First Response.


Har hört från flera håll att om man börjar med HLR men slutar innan ambulansen kommer så kan man bli dömd för vållande till annans död eller nåt sånt. Chansen är väl inte så stor men den finns.

Cilia
2007-05-24, 10:04
Går HLR-kursen en gång per år.
min åtgärd är att vara i Cinnas närhet så mycket som möjligt så slipper jag själv

Lellan
2007-05-24, 10:12
Jao har gått ett par kurser samt PADI´s Emercency First Response.


Har hört från flera håll att om man börjar med HLR men slutar innan ambulansen kommer så kan man bli dömd för vållande till annans död eller nåt sånt. Chansen är väl inte så stor men den finns.

Tvivlar på det, oavsett är du dum som skrämmer osäkra.. :nono:

Det är min tråd å jag bestämmer att man bara får uppmuntra å va positiv. ;) Tex pusha dem som känner att de inte minns att repetera å sånt. Aiight?

Eftersom man lär sig att inte sluta med HLR när ambulansen kommer utan först när någon byter av en (dvs sitter intill dig och tar över) är det väl det man ska komma ihåg. ALLTID bättre att påbörja än att inte göra det, sen ska man tänka på att inte sluta. Finns ju folk som hållit igång cirkulation en kvart å så, inte ge upp alltså! :)

Frantic
2007-05-24, 10:23
Ville inte skrämma nån. Synd om nån är rädd för att göra fel för precis som du säger så är chansen att nån överlever mycket större om man bara gör ditt bästa än om man inte gör någonting alls.

Sofia4_4
2007-05-24, 10:58
Synd att du känner så! :( De kurser jag gått har alla varit i Röda Korsets regi, kostnadfria och väldigt pedagogiska. Om jag vore du skulle jag ta chansen!

Som sagt har de förenklat MYCKET, första kursen jag gick upplevde jag också som rörig och jag blandade ihop. Nu var det inga svåra ord, mer logik och lättare att minnas, avdramatiserat. ( Verkligen en GRUNDkurs, men det räcker gott i en situation. Hellre enkelt och inte idealiskt eftersom det hjälper mer än en exakt korrekt som sjukvårdare får lära sig med resultat att man inte vågar testa resonerar de numera)

MEN jag upplevde det mkt mkt mer känslomässigt att utföra HLR på en bebisdocka, så jag fick öva flera ggr igår på den - fast det eg var enkelt! Kanske var det något sånt som gjorde att det inte fastnade första ggn för dig? Det var skönt att få höra att man INTE kan ställa till med så mkt elände, det är mkt värre att avstå!

Så mitt råd är att ändå att gå en kurs, nu när de är förenklade och kräv att få öva + fråga även dumma frågor..

Tack för förslaget.
Jag tror inte att kursen jag gick på var dålig. Jag måste nog skylla på min totala ointresse om att lära mig just det. Jo, jag kanske ångrar mig nån gång men min plan ifall första hjälpen behövs och jag är helt ensam med en människa i nöd är att försöka hitta nån som kan bättre.
Ännu bättre plan är att aldrig hamna i såna situationer.
Blir det krig, så kommer jag nog att tvinga mig till att lära mig saker. Annars undviker jag såna kurser.

RassK
2007-05-24, 12:18
Var hittar man kurser?

Jax
2007-05-24, 13:21
Har ca 100 timmars första hjälpen-utbildning och sen genomfört HLR-utbildning tre-fyra gånger. Känner mig ganska drillad på det, men har aldrig behövt använda kunskapen.

z_bumbi
2007-05-24, 14:21
Var hittar man kurser?

Röda korset

Företagshälsovården kan fixa på vissa företag.

Mr. Moose
2007-05-24, 15:28
Har hört från flera håll att om man börjar med HLR men slutar innan ambulansen kommer så kan man bli dömd för vållande till annans död eller nåt sånt.

Verkar ganska osannoligt med tanke på att om man är tvungen att göra HLR så är ju personen ifråga redan död!

scythe
2007-05-24, 17:07
Ja.

jakke
2007-05-24, 17:14
Visst kan man typ ena pungtera lungan när man börjar trycka, vill minnas att det är extra lätt på små människor.

Lellan
2007-05-28, 01:20
Visst kan man typ ena pungtera lungan när man börjar trycka, vill minnas att det är extra lätt på små människor.

Om du med "små människor" menar barn så nämndes det inget sånt på kursen jag gick iaf. Tvärt om så sa hon att det var viktigt att man hellre tog i mer än man tror behövs än för lite vid kompressioner eftersom småtryck inte ger önskad effekt på hjärtat. Nån som vet mer, Jax kanske? En punkterad lunga kan man väl iofs klara av bättre än ett hjärta som inte slår.

-> Sofia4_4

Förstår hur du tänker, men tror du inte att det skulle innebära en trygghet att gå en kurs ändå? Om du vill ha barn nångång kanske iaf, tror det var det som fick mig att verkligen vilja lära mig (och öva på dockor här hemma såhär i efterhand för att minnas..) :)

Mr. Moose
2007-05-28, 05:13
Om du med "små människor" menar barn så nämndes det inget sånt på kursen jag gick iaf. Tvärt om så sa hon att det var viktigt att man hellre tog i mer än man tror behövs än för lite vid kompressioner eftersom småtryck inte ger önskad effekt på hjärtat. Nån som vet mer, Jax kanske? En punkterad lunga kan man väl iofs klara av bättre än ett hjärta som inte slår.


HLR för bebisar använder man bara ett par tre fingrar, små barn; en hand och andra två händer.

Om man måsta göra HLR så spelar det ingen roll hur jevvla tokigt man gör det, det kan aldrig bli sämre! Ev komplikationer, knäckta revben, punkterade lungor etc, kan man fixa om man nu skulle få liv i personen igen, till skillnad från att inte göra någonting.......

Personen är död vilket nog kan kallas det sämsta hälsotillstånd man kan ha! Vad kan ni göra för fel vid HLR som kan göra det värre? INGENTING!

Tveka inte, bättre att försöka och åtminstånde ge personen en chans än att va rädd att "göra fel" och inte göra någonting.

Har själv bara behövt använda det en gång.

Har lärt ut ca 80-100 kurser själv, är PADI Emercency First Response Instruktör och PSA First Aid Instructor Trainer.

dumstrut
2007-05-28, 05:50
Fått utbildning flera ggr, senast i december, men glömmer hälften redan dagen efter =(
Fick iaf pussas med en hopfällbar docka.

nordland
2007-05-28, 07:31
Jag jobbar som badvakt/badmästare så, JA

Lellan
2007-05-28, 13:06
HLR för bebisar använder man bara ett par tre fingrar, små barn; en hand och andra två händer.

Om man måsta göra HLR så spelar det ingen roll hur jevvla tokigt man gör det, det kan aldrig bli sämre! Ev komplikationer, knäckta revben, punkterade lungor etc, kan man fixa om man nu skulle få liv i personen igen, till skillnad från att inte göra någonting.......

Personen är död vilket nog kan kallas det sämsta hälsotillstånd man kan ha! Vad kan ni göra för fel vid HLR som kan göra det värre? INGENTING!

Tveka inte, bättre att försöka och åtminstånde ge personen en chans än att va rädd att "göra fel" och inte göra någonting.

Har själv bara behövt använda det en gång.

Har lärt ut ca 80-100 kurser själv, är PADI Emercency First Response Instruktör och PSA First Aid Instructor Trainer.

Det var precis det här jag blev så glad över att höra nu senast jag gick kurs! Å då tyckte jag att det var så tråkigt med inägg om att man ev kan straffas, skada osv när jag precis lärt mig att det var tvärtom - ALLTID bättre att försöka! Tydligen är det många som tvekar av rädsla att göra fel eftersom de inte minns exakt hur man gör.

Så jättebra att du som utbildar svarar, syftet med tråden var att få folk att uppdatera sig eller åtminstone våga ändå om det skulle behövas! :)

Mr. Moose
2007-05-28, 14:22
Det var precis det här jag blev så glad över att höra nu senast jag gick kurs! Å då tyckte jag att det var så tråkigt med inägg om att man ev kan straffas, skada osv när jag precis lärt mig att det var tvärtom - ALLTID bättre att försöka! Tydligen är det många som tvekar av rädsla att göra fel eftersom de inte minns exakt hur man gör.

Så jättebra att du som utbildar svarar, syftet med tråden var att få folk att uppdatera sig eller åtminstone våga ändå om det skulle behövas! :)

Alla borde lära sig HRL och första hjälpen, kan ju aldrig skada. Sen är det bara att hoppas att man aldrig behöver använda det.

Vid HLR kan det aldrig bli värre men vid "vanliga" skador som frakturer, brännskador, djupa skär/stick-sår kan man förvärra skadan ganska rejält om man gör fel så det är faktiskt viktigare att va haj på det. + att det är mycket vanligare typ av skador också.