handdator

Visa fullständig version : Smärta under skulderbladet


tano
2007-05-23, 23:02
Kom på att jag kan skriva här, fast jag har redan beställt tid hos sjukgymnast. Fick dock först om 3 veckor.

Har haft ont i några veckor under/mellan skulderbladen på vänster sida. Är ganska säker på att det är muskeln som är överansträngd/inflammerad.

Jag har försökt vila alla övningar som tar där, inte kört tunga knäböj (eftersom smärtan också kommit med en tung skivstång på ryggen) och allmänt tagit det lungt.

Också försökt med att smörja zon, dock varit lite okonsekvent med detta.

Nu när jag i söndags körde bröst, axel, triceps pass så fick jag ohyggligt ont efter passet. Ungefär lika ont som första gången jag kände av det.
Nu någon dag efter har smärtan lättat lite grann, men fortfarande om jag sträcker ut armen kan det kännas.
Ofta känner jag också av det när jag håller i något tungt med andra armen.

Har jag troligtvis rätt i att det är en inflammation i muskeln? rejält överansträngd kanske? Någon med liknande erfarenheter?

Jobbigt att det verkar ta sådan tid för det att läka.

sweet_sunny_south
2007-05-24, 00:35
Kom på att jag kan skriva här, fast jag har redan beställt tid hos sjukgymnast. Fick dock först om 3 veckor.

Har haft ont i några veckor under/mellan skulderbladen på vänster sida. Är ganska säker på att det är muskeln som är överansträngd/inflammerad.

Jag har försökt vila alla övningar som tar där, inte kört tunga knäböj (eftersom smärtan också kommit med en tung skivstång på ryggen) och allmänt tagit det lungt.

Också försökt med att smörja zon, dock varit lite okonsekvent med detta.

Nu när jag i söndags körde bröst, axel, triceps pass så fick jag ohyggligt ont efter passet. Ungefär lika ont som första gången jag kände av det.
Nu någon dag efter har smärtan lättat lite grann, men fortfarande om jag sträcker ut armen kan det kännas.
Ofta känner jag också av det när jag håller i något tungt med andra armen.

Har jag troligtvis rätt i att det är en inflammation i muskeln? rejält överansträngd kanske? Någon med liknande erfarenheter?

Jobbigt att det verkar ta sådan tid för det att läka.


vilken muskel tror du att det gäller? vilken rörelse skulle du säga smärtar värst? har du tränat den aktuella muskeln så pass mycket och intensivt så att du skulle kunna misstänka inflammation?

mitt råd e iaf att göra övningar som du inte upplever att smärtan blir värre av. låt smärtan styra.

knazcandy
2007-05-24, 08:53
Jag fick precis som du, efter att ha kört tunga, raka marklyft. Kände smärta bakom revbenen också vänster sida, typ huggande smärta när jag utför vissa rörelser eller t.ex när jag körde tunga hantelpressar för axlarna. Allt som egentligen "pressar" ihop ryggen en del gjorde/gör ont.

Min sjukgymnast sa att det var ett "ryggskott" i en av bröstkotorna och förmodligen har disken klämts för mycket pga belastningen. Hon jämförde det ungefär som att käka en hamburgare, du käkar på ena sidan och på baksidan pressas innehållet ut pga trycket.

Den behandling jag fick var att hon manipulerade ryggen ett par gånger, typ tryckte ut ryggraden åt fel håll så att säga. Sen fick jag själv tänka på hållningen, rak i ryggen och upp med huvudet. Ingen krökt ryggrad.
Kan också säga att smärtan har hållt i ganska länge nu, ca 6 veckor men att det börjar ge sig och bli bättre.

Annars rådde hon mig till att fortsätta träna, lätta vikter, och tänka på hållningen. Sen sa hon att det var viktigt att träna baksidan under tiden, då det pressar upp ryggen.

Olof
2007-05-24, 09:18
Jag har lidit av precis samma problem i en längre tid nu. Vet ni vart man kan vå hjälp med att "manipulera ryggen"?

Guddi
2007-05-24, 11:30
Jag tycker också att det låter mer som led/kot påverkan i thorakalen. knazcandy's råd är bra mot detta. Det kan dock ta en ganska lång tid att bli av med problemen och man får nästan räkna med några mindre återfall de närmsta månaderna. Förutsatt att vi gissar rätt då dvs...

Gå till en sjukgymnast/naprapat och titta till det..

champion
2007-05-24, 12:07
Jag har "samma" problem men det vet man aldrig utan en undersökning. Men jag var hos sjukgymnast och läkare och fick min rygg röntgad. Jag har låsningar och problem med några ryggkotor och stela muskler i vänsterskulderblad. Vad ska man göra åt detta? Jo träna på som vanligt och tänk på hur du sitter, går och kolla hur du har huvudet, kanske spänner axlarna? Töj ryggmusklerna varje morgon och kväll det är inte farligt att töja för mycket.
Kör mycke dragövningar och den delen av kroppen du har ont i låt den bestäma hur många övningar det blir. Latsdrag var otroligt bra.
Finns risk att smärtan glider över till andra sidan av skulderbladet? Svar ja (det sa min läkare)

tano
2007-05-24, 22:28
Tack för svaren!

Alltså ni är nog på rätt spår ändå, för jag har själv fått känslan av att det skulle behöva knäckas till där, försökt göra det själv...

Bara vänta tills jag får komma till sjukgymnasten.

ush förresten gå flera gånger till sjukgymnasten? kan bli dyrt det...

Kanske man ska fixa remiss hos läkare först? då blir det väl gratis hos sjukgymnasten?

tano
2007-05-24, 22:31
Förövrigt så varför ajg trodde det kunde vara en överansträngning var för att jag kört mycket övre rygg i våras.
Mycket roddar, facepulls mark, pullups etc..

Tänkte att det blivit för mycket. Kanske har det påverkat så jag fått låsning där, eller för att jag kört tungt med benböj.
Inte kört mycket böj förut och nu med nästan dubbla kroppsvikten. Samt kört holds med 2.5 ggr kroppsvikten.

knazcandy
2007-05-25, 06:16
Om man väljer att gå till vårdcentralen så kostar ett besök hos sjukgymnasten som ett vanligt läkarbesök. Jag gick dit vid 3 tillfällen sen ansåg jag att jag fick göra resten själv.

Hon gav mig ett tips hur man kan manipulera själv:

Sätt dig på en stol med ryggstöd. Ryggstödet ska sluta så nära under den del där du har ont. Sen lägger du händerna bakom nacken. Spänner magen och lutar den del som är ovanför stödet bakåt. Om man gör rätt där så ska det knäppa till i ryggen, då är det disken som åker på plats. Jag har gjort detta flera gånger per dag och det har hjälpt bra.

Lycka till!

Princy
2007-05-26, 12:46
[...] Hon gav mig ett tips hur man kan manipulera själv: [...]


Tackar! :thumbup: