handdator

Visa fullständig version : Vad hade du gjort om någon på ditt jobb sabbat dina karriärmöjligheter?


Corratcho
2007-05-23, 22:02
För att gynna sig själv...

Har nyligen råkat ut för detta.

Mycket skitsnack har gått på jobbet ang mig från enbart en person vilket har lett till konsekvenser för mig så som problem vid löneförhandling, sämre vilkor i tjänsten mot andra som har samma tjänst osv...

Detta verkar dessutom ha gjorts för att "smöra" för cheferna så den personen själv kunde klättra i företaget vilket självklart gör mig rasande *mini*

Vad hade ni gjort i denna situation?

Kan tillägga att jag på grund av detta nu sagt upp mig och flyttat till ett annat företag där jag förhoppningsvis inte stöter på några liknande människor...

pilt77
2007-05-23, 22:03
en propp är lösningen

Baan
2007-05-23, 22:04
Svårt att svara på om man inte varit i situationen själv eller känt att den kan uppkomma och därmed funderat på det.

Det jag kan tänka mig nu är att jag skulle ha gjort som du. Om jag inte hade haft möjligheten att byta, ja det är lite svårare. Man kan ju undra vad man kan göra egentligen, försöker sänka honom hos cheferna tror jag inte funkar så bra i det läget.

Snake
2007-05-23, 22:05
Spöat den jäveln och sen bytt jobb.

delabitch
2007-05-23, 22:07
Spöat den jäveln och sen bytt jobb.
Haha kanske en tjej som förstört för personen ifråga ska denna spöa henne med?

regus
2007-05-23, 22:07
Ett stort vasst föremål rakt i skrevet.

Tolkia
2007-05-23, 22:07
Beror på jobbsituationen i övrigt:
- jag gillar mina arbetsuppgifter och arbetskamrater förutom denna enda idiot -> jag stannar (och hoppas ondskefullt att det snart skall framgå att min antagonist är en idiot)
- jag gillar inte mina arbetsuppgifter och/eller denna idiot är representativ för arbetslaget snarare än ett undantag -> jag ser mig om efter ett nytt jobb

Pez
2007-05-23, 22:08
Det kommer alltid finnas puckon och andra degenererade individer på ens arbetsplats.
Mitt råd till dig är du bör försöka hålla dig ifrån att ligga med dom i fortsättningen.

pilt77
2007-05-23, 22:08
Ett stort vasst föremål rakt i skrevet.

Riksnyheter
Stockholm: Arbetsplatsolycka
På onsdagskvällen inträffade en arbetsplatsolycka på restaurang MBQ på Vasagatan i Stockholm. Enligt polisen har en person förts till sjukhus efter att denna skurit sig med en vinkelslip mellan benen.
Publicerad av
Fia, 2007-05-23 20:17:31

Snake
2007-05-23, 22:08
Haha kanske en tjej som förstört för personen ifråga ska denna spöa henne med?

Spela roll. Jag tar ingen skit från nån, jag är som en rockstar - jag gör vad jag vill.

Corratcho
2007-05-23, 22:08
Spöat den jäveln och sen bytt jobb.

Så en sån här grej gör att man som kille får slå en tjej? Det handlar nämligen om att en kvinna är boven i detta drama...

Trance
2007-05-23, 22:09
Skriker Invasion Point Rektum och fistar sedan skiten ur personen.


Nej, men jag skulle nog tagit upp det med chefen och snackat igenom det, verkar situationen ihållbar så byter man jobb.

Baan
2007-05-23, 22:09
Haha kanske en tjej som förstört för personen ifråga ska denna spöa henne med?

Då gör man det med ännu större sannolikhet, brudar är ju oftast dåliga på att slåss.

Pez
2007-05-23, 22:10
Så en sån här grej gör att man som kille får slå en tjej? Det handlar nämligen om att en kvinna är boven i detta drama...

Amagawd.. :Virro
Nej. Acceptera läget och gå vidare - grattis, du gick på en nit.

Ryska_raketen
2007-05-23, 22:10
Snigel på ögat!!!!

Corratcho
2007-05-23, 22:12
Beror på jobbsituationen i övrigt:
- jag gillar mina arbetsuppgifter och arbetskamrater förutom denna enda idiot -> jag stannar (och hoppas ondskefullt att det snart skall framgå att min antagonist är en idiot)
- jag gillar inte mina arbetsuppgifter och/eller denna idiot är representativ för arbetslaget snarare än ett undantag -> jag ser mig om efter ett nytt jobb

Situationen var att jag trivdes med arbetsplatsen, arbetsuppgifterna och arbetskamraterna tills det började kasta skit på mig som gjorde att cheferna drog åt snaran på mig och satte mig på skitgörat. Det ledde alltså till att jag började vantrivas på jobbet, allt på grund av att nån annan ville slicka röv och avancera?

Baan
2007-05-23, 22:13
Situationen var att jag trivdes med arbetsplatsen, arbetsuppgifterna och arbetskamraterna tills det började kasta skit på mig som gjorde att cheferna drog åt snaran på mig och satte mig på skitgörat. Det ledde alltså till att jag började vantrivas på jobbet, allt på grund av att nån annan ville slicka röv och avancera?

Men hur kan en person fixa ett sånt skitläge för dig om du nu skötte dina kort rätt med övriga arbetskamrater, chefer osv?

Runda Grodan
2007-05-23, 22:13
Så en sån här grej gör att man som kille får slå en tjej? Det handlar nämligen om att en kvinna är boven i detta drama...
Du får väl slå en tjej lika mycket som du får slå en kille. De är lika mycket värda som oss män.

Tolkia
2007-05-23, 22:14
Så en sån här grej gör att man som kille får slå en tjej? Det handlar nämligen om att en kvinna är boven i detta drama...
Det gör inte att man får slå någon, oavsett kön - dessutom är det ju mest dig själv du sabbar för genom att göra det.

Pez
2007-05-23, 22:15
Men hur kan en person fixa ett sånt skitläge för dig om du nu skötte dina kort rätt med övriga arbetskamrater, chefer osv?

Ja. Det låter rätt..udda?

rikke_B
2007-05-23, 22:15
en propp är lösningen

Ja åtminstone det! Håller man på och snackar skit är det nästan ok med primitiva metoder! :devil:

Så en sån här grej gör att man som kille får slå en tjej? Det handlar nämligen om att en kvinna är boven i detta drama...

En tjej i en sådan situation är grymt problematiskt. Dessutom kan ju arbetsgivaren/chefen vara så bränd att den inte fattar någonting.
Kör samma stil tillbaka har du förtroendet så vinner du matchen, annars är du körd... Typ.

Corratcho
2007-05-23, 22:16
Men hur kan en person fixa ett sånt skitläge för dig om du nu skötte dina kort rätt med övriga arbetskamrater, chefer osv?

Det var det jag undrade också... när jag hade senaste "utvecklingssamtalet" och lönesnacket med min chef så kröp det fram negativa saker om mig som den här personen sagt om mig som chefen själv hade tyckt lät väldigt underligt då han själv inte märkt något av det på mig alls och han sitter dessutom närmre mig än hon gör och jag känner dessutom honom sen tidigare.

_Robbie_
2007-05-23, 22:17
Det gör inte att man får slå någon, oavsett kön - dessutom är det ju mest dig själv du sabbar för genom att göra det.

Dock verkar det finnas en generell inställning att det är okej att slå män men ej kvinnor.

Snake
2007-05-23, 22:18
Y2Q_3hKhyYk

Baan
2007-05-23, 22:20
Det var det jag undrade också... när jag hade senaste "utvecklingssamtalet" och lönesnacket med min chef så kröp det fram negativa saker om mig som den här personen sagt om mig som chefen själv hade tyckt lät väldigt underligt då han själv inte märkt något av det på mig alls och han sitter dessutom närmre mig än hon gör och jag känner dessutom honom sen tidigare.

Men om det ändå var ditt ord mot hennes och övriga var neutrala i frågan så borde du ändå kunna ha klarat dig ganska bra. Sen kan man ju iofs aldrig vetra vad folk tycker om en till 100 %. Man kan tro att man är gillad och uppskattat, men en del är ju bra på att snacka skit. Jag har själv inte mycket arbetslivfarenhet men tycker jag märkt detta lite. Antar att det i slutändan handlade om att du inte orkade strida mot den här personen?

rikke_B
2007-05-23, 22:21
Du får väl slå en tjej lika mycket som du får slå en kille. De är lika mycket värda som oss män.

Precis jämställdhet borde ju innebära att det är lika rätt att slå en tjej som en kille. :Virro Eller lika fel...

Pez
2007-05-23, 22:21
Det var det jag undrade också... när jag hade senaste "utvecklingssamtalet" och lönesnacket med min chef så kröp det fram negativa saker om mig som den här personen sagt om mig som chefen själv hade tyckt lät väldigt underligt då han själv inte märkt något av det på mig alls och han sitter dessutom närmre mig än hon gör och jag känner dessutom honom sen tidigare.

Men han tog denna persons ord före ditt?

Motorbreath
2007-05-23, 22:26
Sätt ut kontaktannonser med hennes namn och nummer och hoppas att nåt psykfall nappar. Dumpa hennes mailadress på en massa skumma sajter så hon bombas med skräppost. Registrera henne på knullkontakt.

Allvarligt talat. Be personligen personen i fråga att dra åt helvete.

Corratcho
2007-05-23, 22:26
Men han tog denna persons ord före ditt?

Av konsekvenserna att dömma så ja, det gjorde han.

Det hela slutade med att jag inte orkade längre. Skitsnacket fanns i rummet och cheferna var emot mig vilket ledde till att jag tog mig ut på arbetsmarknade och som tur var fick jag napp och ny anställning på mindre än en vecka efter jag tröttnat helt..

rikke_B
2007-05-23, 22:30
Av konsekvenserna att dömma så ja, det gjorde han.

Det hela slutade med att jag inte orkade längre. Skitsnacket fanns i rummet och cheferna var emot mig vilket ledde till att jag tog mig ut på arbetsmarknade och som tur var fick jag napp och ny anställning på mindre än en vecka efter jag tröttnat helt..

Låter lite "psykopatiskt" att hålla på så. Måste ju åtminstone vara rejält störd som person för att göra så! *screwy*

Baan
2007-05-23, 22:31
Låter lite "psykopatiskt" att hålla på så. Måste ju åtminstone vara rejält störd som person för att göra så! *screwy*

Tror du det? Tror inte alls det är så ovanligt att göra karriär på bekostnad av andra. Agera lite minichef åt chefen och sånt.

Corratcho
2007-05-23, 22:33
Tror du det? Tror inte alls det är så ovanligt att göra karriär på bekostnad av andra. Agera lite minichef åt chefen och sånt.

Det var dels minichef-stilen och sen var det mycket "gå å berätta för chefen hur duktig man är när man i själva verket snott någon annans idé". Plus smutskastningen och rövslickandet dårå..

rikke_B
2007-05-23, 22:33
Tror du det? Tror inte alls det är så ovanligt att göra karriär på bekostnad av andra. Agera lite minichef åt chefen och sånt.

Möjligt, det är kanske bara jag som är naiv kring hur det borde fungera :confused:

Liten Men Fet
2007-05-23, 22:56
Så fort det börjar gå rykten eller nån beter sig illa ska man gå direkt till källan och tala om att man inte accepterar det. Prata med arbetskamraterna och ta reda på vad som sagts och av vem, prata med personen och med cheferna. Raka kort inga hämndåtgärder bara dra fram vem som säger vad och att det inte är sant.
Sen kan man ju ta ett snack med personen som sprider skit lite avskiljt och berätta att det nog inte är så hälsosamt att fortsätta.

Mantus
2007-05-23, 22:57
Haha kanske en tjej som förstört för personen ifråga ska denna spöa henne med?

Du menar att det är skillnad på tjejer och killar?

bullis
2007-05-23, 23:01
Tvinga honom att dricka propplösare, det fräter sönder hans magsäck.

Lizard
2007-05-23, 23:02
På jobbfronten intet nytt.
Detta är ett väl etablerat fenomen som till och med har ett eget namn - Corporate Politics. Förekommer mest i stora organisationer, gärna med lång beslutsprocess (chefen upptagen med annat än jobbet som ideliga möten etc). Jätteföretag, skolor och sjukhus brukar vara fantastiska fallsamlingar.

Lösningen jag föreslår är utvecklingssamtal med din ansvarige/a chef; "jag har förstått att det finns uppfattningar om min prestationsnivå och skulle vilja stämma av det med dig i eftermiddag om det passar" är en bra inledning. I övrig håll dig för allt i världen ifrån person och gnäll. Det är det allra sista som din chef vill höra. Berätta vad du vill åstadkomma, lyssna på feedback och utveckla än kvantifierbar matrix (du vet hur och vad du bedöms efter) och sen överträffar du parametrarna (du presterar bättre på de punkter som mäts och använder det som bräckjärn i nästkommande förhandling). Med en sådan överenskommelse får du reda på vad som är viktigt för dig och din chef samt att du visar på utveckling och engagement vilket gör att du sannolikt inte blir petad från jobbet innan mätningen är avslutad.

Pojkbokstrams om att gripa till nävarna kan du spara till dina fantasier. Våld och hot om våld är reglerat synnerligen tydligt i brottsbalken och det minsta du får är dagsböter och sen följer straffskalan upp till fleråriga fängelsestraff. Undvikes.

Lizard

Mantus
2007-05-23, 23:05
Pojkbokstrams om att gripa till nävarna kan du spara till dina fantasier. Våld och hot om våld är reglerat synnerligen tydligt i brottsbalken och det minsta du får är dagsböter och sen följer straffskalan upp till fleråriga fängelsestraff. Undvikes.

Lizard

Straffskalan är dock inte detsamma som straffvärdeskalan, som reglerar hur mycket fängelse man får. Fleråriga fängelsestraff för misshandel är ovanligt även vad gäller grov misshandel.

kspr
2007-05-24, 00:40
Så en sån här grej gör att man som kille får slå en tjej? Det handlar nämligen om att en kvinna är boven i detta drama...

Nu är jag inte första personen som påpekar det här men fethajja att man inte får slå personer oavsett kön.

Om du är så oskyldig som du påstår tycker jag du ska hämnas på något utstuderat vis. Gärna så samma sak händer henne.

regus
2007-05-24, 00:43
Riksnyheter
Stockholm: Arbetsplatsolycka
På onsdagskvällen inträffade en arbetsplatsolycka på restaurang MBQ på Vasagatan i Stockholm. Enligt polisen har en person förts till sjukhus efter att denna skurit sig med en vinkelslip mellan benen.
Publicerad av
Fia, 2007-05-23 20:17:31

Vad fan gör en vinkelslip på en resturang?

Diggler
2007-05-24, 00:44
Skit i att folk surrar bakom ryggen, gör ett bra jobb så ser chefen (förutsatt att han/hon inte är dum i huvudet) att han/hon har nytta av dig och att allt som sägs kanske inte är sant.

mini
2007-05-24, 04:36
Jag har så svårt att tänka mig att någon kan baktala någon annan utan att stå oemotsagd. Om hon nu sa dåliga saker om dig till chefen lär det väl ha kommit fram?
Att någon annan visar framfötterna och smörar för chefen och således verkar vara bättre än du är en del av spelet. Det finns ingen absolut rättvisa.

Toxic
2007-05-24, 05:28
It´s simple mr .boss ligger med kvinnan...
Varför skulle annars en man lita på en kvinna mer än en annan man ? :D :D

Cilia
2007-05-24, 09:31
Kan tillägga att jag på grund av detta nu sagt upp mig och flyttat till ett annat företag där jag förhoppningsvis inte stöter på några liknande människor...
så hade jag hanterat det
du kan aldrig förändra andra och styra över dom utan bara över dig själv

du skulle ha kunnat påbörja en kampanj tillbaka men med största sannolikhet hade den slagit tillbaka på dig själv.

Bättre att gå vidare och glömma det som varit.
att gå omkring och vara bitter hjälper ingen allra minst dig själv.

Mental
2007-05-24, 09:35
Notera att vi hör bara ena sidan av historien, och den framförs med en hel del gnäll och "tyck synd om mig attetyd" Är du lika behaglig på jobbet kan jag förstå att du fick skitgörat ;)

Speedy
2007-05-24, 10:12
på många företag jag varit på så har typen av människor som vill visa sig duktiga fått motsatt effekt...många som skickar en kopia av mail till chefen för att han ska se "hur duktiga" de är...men dessa chefer har sett igenom detta bett alla sluta skicka dessa mail..:) skönt när sånt händer..hehe

Rahf
2007-05-24, 10:20
Våld löser få saker. Intelligens och moget tillvägagångssätt löser det mesta.

hahavaffan
2007-05-24, 10:20
Ta lite bilder på henne i smyg, sen klipp ihop lite fina bilder i datorn där hon idkar sexuellt umgånge med nån känslig person, chefens hund, dotter, farfar eller fru t.ex. Och sen mailar du dessa anonymt till chefen. Problem solved.

Speedy
2007-05-24, 10:33
Ta lite bilder på henne i smyg, sen klipp ihop lite fina bilder i datorn där hon idkar sexuellt umgånge med nån känslig person, chefens hund, dotter, farfar eller fru t.ex. Och sen mailar du dessa anonymt till chefen. Problem solved.

hehehe

Corratcho
2007-05-24, 18:27
Cheferna borde ha sett att det var något lurt på gång ja men tydligen så gjorde dom inte det. Spelade till slut ingen roll vad man sa till dom så fick man mer skit tillbaks bara så det var lika bra att lämna in uppsägningen och be dom fara å flyga mer eller mindre...

Hämndstöt är redan inlagd som med största sannorlikhet kommer påverka hennes karriär med. Folket på företaget har fått redan på vad det är för falsk människa dom arbetat med nu så hon kommer nog inte klara sig allt för länge där om de som driver stället har lite vett i skallen...

delabitch
2007-05-24, 18:38
Men akta dig så inte personen ifråga finns här och får din tråd nerstängd som jag fick min då jag antar att personen finns här och känner nån moderator väldigt väl och fjäskat lite då hon väl inte vill att hennes man ska få reda på om strulet utomlands då de var ett par redan då... Han skulle säkert bli glad av att hon rumlade med lammkött i sängen istället för honom.