handdator

Visa fullständig version : Förhöjda serotonin-värden av veg?


skyler
2007-05-23, 21:36
Hej!
Hörde just av en person som säger sig vara bra på kost, att en ny stor studie har visat att vegetarianer får förhöjda värden av serotonin av någon anledning.
Vad säger ni?
Någon som kan dementera eller bekräfta detta?
Själv blev jag väldigt tveksam till den studien (om det finns ngn sådan dvs.)
Han påstod även att det beror på att kött sänker värden av lyckoämnen i kroppen...

Jag känner mig iaf. jättelycklig när jag ätit en stor blodig biff*whistle*

Sheogorath
2007-05-23, 21:41
Ja, för vegetarianer brukar ju verkligen vara glada och energiska.

;)

Doktorn
2007-05-23, 22:02
Hej!
Hörde just av en person som säger sig vara bra på kost, att en ny stor studie har visat att vegetarianer får förhöjda värden av serotonin av någon anledning.
Vad säger ni?
Någon som kan dementera eller bekräfta detta?
Själv blev jag väldigt tveksam till den studien (om det finns ngn sådan dvs.)
Han påstod även att det beror på att kött sänker värden av lyckoämnen i kroppen...

Jag känner mig iaf. jättelycklig när jag ätit en stor blodig biff*whistle*

De kanske äter väldigt mycket mer bananer än oss andra?!?! ;)

Sheogorath
2007-05-23, 22:06
De kanske äter väldigt mycket mer bananer än oss andra?!?! ;)

Någon kan sin biokemi i alla fall. :)

(jag tror man måste knapra någon specifik MAOI för att få signifikant höjda 5-HT-värden av L-Tryptofan/5-HTP-källor, men jag skulle inte sätta min Fairing-shaker på det.)

Sheogorath
2007-05-23, 22:18
(och sen kom jag på att jag nog är ute och cyklar: det är någon form av inhibitor som förhindrar att L-Tryptofanet eller 5-HTP:t metaboliseras i levern som måste till om jag minns rätt. I alla fall är det så i fallet dopamin. Det är därför man har kombinationsläkemedel mot Parkisons sjukdom och inte bara rent L-Dopa eller hög-dos L-Tyrsosin. sen vet jag att vissa säkert vill mena att de får antidepressiv effekt av 5-HTP. och sen kom jag på att jag borde sluta skriva och gå och lägga mig. ingen bad mig att gå OT och ändå sitter jag här och bara slänger iväg mening efter mening. :D) *whistle*

formula4shape
2007-05-23, 22:32
Sverker är kung på serotonin :D vänta tills han loggar på!

Sverker
2007-05-24, 06:19
Här kan jag inte tillföra något:D

z_bumbi
2007-05-24, 06:50
Med tanke på att omega-3 från fisk faktiskt har visat sig vara positivt i studier så vet jag inte hur en vegetarisk* diet ska kunna matcha det? Man kanske får en bättre balans mellan omega-3 och omega-6 men man får inte i sig så mycket av den riktigt bra typen.

*Vegetarisk dvs riktig vegetarian och inte lakto, ovo eller något annat.