handdator

Visa fullständig version : Kan man få i sig för mycket efter träning?


Mushan
2007-05-23, 17:19
Tja, har bara en snabb fråga..

kan man äta för mycket efter träningen? Jag käkade idag när jag kom hem efter träningen, 1 proteindryck, 1 banan, 1 macka, 1 glas mjölk. Kan man äta "för mycket"? Min farsa sa att jag hade fått i mig för mycket protein, och att kroppen äter upp sig själv eller något :).

Tack på förhand.

L-Sami
2007-05-23, 17:21
Din pappa har fel. Man kan inte äta för mycket efter träning, det är bara bra att får i sig tillräckligt med energi efter träningen.

MateFeedKillRepeat
2007-05-23, 17:22
Haha kul med föräldrar ibland ;) tycker du verkligen ska äta mer än så efter träningen för övrigt! :)

Whistler
2007-05-23, 17:56
Lägg på en tallrik pasta med köttfärsås också så börjar vi snacka, som sagt är det där redan nu i tunnaste laget.

Robbin
2007-05-23, 18:04
Herregud.. varför kan inte föräldrar bara hålla snattran ibland *rolleyes*

Mushan
2007-05-23, 19:35
Haha, ja kan hålla med, de ska vara tysta ibland :D. Aja, tack för svaren, lär mig allt mer och mer här :).

Men jag orkar inte äta jättemkt per varje måltid, så viktökningarna kommer nog sakta men säkert, bara gått upp 4kg. Men tycker inte det syns på kroppen, armarna är iaf större sen sist jag mätte dem. Jag får väl kötta på. :)

Handcuff
2007-05-23, 19:48
Haha, ja kan hålla med, de ska vara tysta ibland :D. Aja, tack för svaren, lär mig allt mer och mer här :).

Men jag orkar inte äta jättemkt per varje måltid, så viktökningarna kommer nog sakta men säkert, bara gått upp 4kg. Men tycker inte det syns på kroppen, armarna är iaf större sen sist jag mätte dem. Jag får väl kötta på. :)

Du hade väl gått upp 1kg/månad ungefär? Vad svammlar du om då? Kanonbra.

Bygga muskler tar länge och blir inte gjort på ett par månader! Visst ökar man på litegrann i början som nybörjare - men räkna sedan med att få vänta år på nästa centimeter runt biceps osv. Herregud vart kommer denna idé om att det skulle gå fort att bygga muskler?

Zakath
2007-05-23, 20:46
Det stämmer dock till viss del, kroppen kan bara ta upp en viss mängd protein per måltid om jag inte kommer ihåg helt fel. Om någon vet mer så får de gärna fylla på.

Raggis
2007-05-23, 20:51
Det stämmer dock till viss del, kroppen kan bara ta upp en viss mängd protein per måltid om jag inte kommer ihåg helt fel. Om någon vet mer så får de gärna fylla på.

Kroppen tar upp allt protein. Dock blir inte allt muskelprotein.

Sniggel
2007-05-23, 21:18
Klart man kan få för mycket, men det är mycket mindre risk att man äter för mycket efter träning då kroppen tar tillvara på näringen på ett sätt som du antagligen strävar efter (mycket glykogeninlagring och lite nytt muskelprotein).
Exemplet du gav är inte för mycket, tvärtom, det är antagligen för lite (då menar jag mat, inte protein) om du vill växa.
Jag antar att du äter fler måltider vid senare tillfälle eftersom du trots allt går upp så då är det nog lugnt.

Sniggel
2007-05-23, 21:19
Det stämmer dock till viss del, kroppen kan bara ta upp en viss mängd protein per måltid om jag inte kommer ihåg helt fel. Om någon vet mer så får de gärna fylla på.

Men en stor välbalanserad måltid tar lång tid på sig att ens tömmas ur magsäcken så en stor mängd protein kan utsöndras ur magsäcken till tarmarna under en lång, lång period.

shadowfire
2007-05-23, 21:48
Beror ju på hur man ser det. Energi in - energi ut, baserad på hela dagens omsättning.

Sniggel
2007-05-24, 18:11
Man får inte glömma att tänka på partitioneringen. Mat som äts efter ett träningspass partitioneras annorlunda än mat som äts när man inte tränat på en vecka, t ex. Kanske lite extremt exempel, tar ett bättre:

Måltid 1: 500 kcal
Måltid 2: 1000 kcal
Måltid 3: 500 kcal
Måltid 4: 500 kcal
17:00 Träning
21:00 Måltid 5: 1000 kcal

eller

Måltid 1: 500 kcal
Måltid 2: 500 kcal
Måltid 3: 500 kcal
17:00 Träning
18:30 Måltid 4: 1000 kcal
21:00 Måltid 5: 1000 kcal

Jag vågar påstå att det senare upplägget på lång sikt kommer att leda till att en eventuell viktuppgång kommer att ha högre muskel/fett ratio-inlagring. Dels för att man utnyttjar det "anabola fönstret" och dels för att glykogeninlagringen blir bättre -> bättre återhämtning -> bättre träningspass nästa gång man tränar -> bättre effekt på proteinsyntesen -> bättre ratio. En god cirkel helt enkelt.