handdator

Visa fullständig version : Okej att träna Rotator-Cuff tungt?


Danny Devito
2007-05-23, 16:41
Vad tycker ni? Jag brukar köra Rotator-Cuff ståendes med armarna vågräta mot marken och rotera uppåt. Är det okej att köra på runt 5-8 reps så länge utförandet är strikt eller bör man träna med höga reps, typ 15-20?
Jag själv brukar köra rätt så tungt men ändå alltid strikt, kör för närvarande på 15-kilos hantlarna. Som med alla övningar så siktar jag på att bli progressivt starkare. Bör man även sikta på det i en sån övning eller bör man bara "underhållsträna" rotator-cuffen?

Raggis
2007-05-23, 16:43
Nej, man ska nog inte köra tungt.

Fatality
2007-05-23, 16:48
lalz jag kör hellre jätte strikt och långsamma rörelser och jag ligger på 6kgs hantlarna i rotatorcuffen, är 15kg inte lite överdrivet? skulle kunna köra på 10kg åtmindstonde men trodde att det var enkelt och skada sig när man tränar rotatorcuffen.. den är ju trots allt jävligt viktigt

Patrik Cutler
2007-05-23, 17:56
lalz jag kör hellre jätte strikt och långsamma rörelser och jag ligger på 6kgs hantlarna i rotatorcuffen, är 15kg inte lite överdrivet? skulle kunna köra på 10kg åtmindstonde men trodde att det var enkelt och skada sig när man tränar rotatorcuffen.. den är ju trots allt jävligt viktigt

om 15 kilo är överdrivet eller inte beror ju naturligtvis på hur stark individen är. *slap*

Raggis
2007-05-23, 17:59
om 15 kilo är överdrivet eller inte beror ju naturligtvis på hur stark individen är. *slap*

Nej?

überstarken
2007-05-23, 18:04
Nej?

Och varför inte? Varför bör man inte arbeta för att bli starkare även i rotatorcuff om jag får fråga?

Till trådskaparen: Face-pulls är en underbar övning för rotatorcuff där man inte behöver syssla med fjollvikter. Prova den :thumbup:

Raggis
2007-05-23, 18:06
Och varför inte? Varför bör man inte arbeta för att bli starkare även i rotatorcuff om jag får fråga?

Till trådskaparen: Face-pulls är en underbar övning för rotatorcuff där man inte behöver syssla med fjollvikter. Prova den :thumbup:

För att det ökar chanserna att skada rotatorcuffarna istället? Har du någonsin sett någon som kör den övningen med 20 kg hantlar? Det är en förebyggande övning.

Patrik Cutler
2007-05-23, 18:06
Nej?

eh? jo

shadowfire
2007-05-23, 18:23
Varför tränar man rotatorcuffarna? Jo, för att stärka dem, starkare cuffar = mindre skaderisk för axlarna, de tål mer stryk i div. pressövningar mm.

Ju starkare man blir desto mer kan man öka i vikt i cuffövningarna, ja, men det är knappast o rekommendera att man roidrage'ar i rotatorcuffträning. Det är ingen rolig muskulatur att sabba.

Jag skulle säga träna försiktigt, men öka belastningen javisst... 15-kiloshantlar låter dock extremt tungt, själv ligger jag på 7,5kg och tycker det tar alldeles förträffligt fint på 10 reps x 3 set.

überstarken
2007-05-23, 18:26
För att det ökar chanserna att skada rotatorcuffarna istället? Har du någonsin sett någon som kör den övningen med 20 kg hantlar? Det är en förebyggande övning.

Nej det ökar chanserna att skada rotatorcuffar om man INTE stärker dem. Träna smart, välj en vikt du klarar ca 12 reps på och kör 10 på den.
Ska du hålla på med fjollhantlar kan du lika gärna nöja dig med lite stretching.

Raggis
2007-05-23, 18:54
Nej det ökar chanserna att skada rotatorcuffar om man INTE stärker dem. Träna smart, välj en vikt du klarar ca 12 reps på och kör 10 på den.
Ska du hålla på med fjollhantlar kan du lika gärna nöja dig med lite stretching.

Men herregud gosse. Du stärker dom fastän du kör på låga vikter. Fjollhantlar? Väntar gott på en post innehållande "pmfg hjeeeeelp! slet sönder min axel idag :("

Rahf
2007-05-23, 19:03
Men herregud gosse. Du stärker dom fastän du kör på låga vikter. Fjollhantlar? Väntar gott på en post innehållande "pmfg hjeeeeelp! slet sönder min axel idag :("

Man ska självklart gradvis öka belastningen men om man ska börja träna dem som nybörjare/intermediär så är förslaget att ligga på kanske max 5kg?

Patrik Cutler
2007-05-23, 19:05
fjollhantlar eller inte beror på hur stark man är. om något är tungt eller inte beror inte på hur många kilon hanteln väger, utan hur den tränande upplever tyngden. och detta gäller ÄVEN om raggis aldrig har sett nån köra med 20kgs hantlarna.

überstarken
2007-05-23, 19:09
Men herregud gosse. Du stärker dom fastän du kör på låga vikter. Fjollhantlar? Väntar gott på en post innehållande "pmfg hjeeeeelp! slet sönder min axel idag :("

Sedan när blev en muskel starkare av att alltid belastas med samma vikt och samma repsantal pass in och pass ut? Rotorcuff ÄR en lättskadad muskel, därför ska den tränas strikt, med full rörelselängd och med förhållandevis låga vikter (12-14 RM). Och precis som med vilken övning som helst innebär detta att du kommer få höja vikterna för att hålla belastningen på samma nivå och hålla muskelns styrka i fas med övriga axelmuskler.

Vänta du, akta bara så du inte är den som skapar posten...

Raggis
2007-05-23, 19:11
Sedan när blev en muskel starkare av att alltid belastas med samma vikt och samma repsantal pass in och pass ut? Rotorcuff ÄR en lättskadad muskel, därför ska den tränas strikt, med full rörelselängd och med förhållandevis låga vikter (12-14 RM). Och precis som med vilken övning som helst innebär detta att du kommer få höja vikterna för att hålla belastningen på samma nivå och hålla muskelns styrka i fas med övriga axelmuskler.

Vänta du, akta bara så du inte är den som skapar posten...

Ja, vi får väl se.

z_bumbi
2007-05-23, 20:15
Jag har aldrig sett någon köra den strikt på mer än ca 10-12 kg i stående rotation och jag vet inte om det är nödvändigt att göra musklerna hur stora och starka som helst. Ett problem är ju att det kan bli lite trångt om de blir för stora men om det är någon fördel att bli så stark som möjligt vet jag alltså inte. Det brukar iofs för de flesta ta ett tag att bli så starka att de kan köra lätta 15-reppare med 10-kiloshantlarna och dessutom få utförandet godkänt så för de flesta är det ett fiktivt problem.

Tryndrag/facepuls är kanske en bra övning men strecheffekten för rotationen är mindre bra så man bör nog kompletera den.

Guddi
2007-05-23, 22:33
Rotarorkuffen brukar oftast ses som en lednära stabiliserande muskel och bör därför främst tränas uthålligt och i aktiveringssyfte. Orsaken till att man tränar kuffen är för att den ska kunna orka hålla överarmens huvud i ledkapseln trots yttre krafter som påverkar.

Ren utåtrotation som oftast ses som "kuffträning" bör inte göras på så stor vikt som möjligt då man kommer att aktivera bakre deltoideus och på så sätt inte få någon bättre träning på kuffen och om man har aktiveringsproblem så kommer man att göra dem ännu värre. De flesta klarar sig bra med 2-3kg hantlar i var hand. När man börjar lyfta riktigt tungt så måste givetvis kuffen också bli lite starkare men att man skulle kunna (eller för den del behöva) komma upp till 15-20kg utan att aktivera deltoideus låter väldigt osannoligt.

Det viktiga är som sagt att man har uthålligheten i kuffen då den jobbar med att stabilisera axeln i alla övningar där man använder armarna. Detta är samma princip som att man ska träna musklerna kring bålen för uthållighet då de stabiliserar lumbalen under i stort sett alla övningar med fria vikter.

Ryska_raketen
2007-05-23, 22:36
Men raggis plz! Klart man kan köra "tungt", tex 5 kg kanske är tungt för dig, medans det är lätt för någon annan. Således kan man anpassa vikten efter hur stark man är.

Raggis
2007-05-23, 22:38
Men raggis plz! Klart man kan köra "tungt", tex 5 kg kanske är tungt för dig, medans det är lätt för någon annan. Således kan man anpassa vikten efter hur stark man är.

Jag kör på 10 kg. Det jag menar är att man behöver inte komma upp till 20 kg hantlar, bara för att stärka cuffarna, precis som bumbi och guddi skrev.

Ryska_raketen
2007-05-23, 22:39
Jag kör på 10 kg. Det jag menar är att man behöver inte komma upp till 20 kg hantlar, bara för att stärka cuffarna, precis som bumbi och guddi skrev.

Och vem har satt den magiska gränsen på 10kg ? Varför skulle man stanna vid en viss vikt?

Raggis
2007-05-23, 22:40
Och vem har satt den magiska gränsen på 10kg ? Varför skulle man stanna vid en viss vikt?

Det har jag inte påstått. Dock, som föregående talare, så tror jag definitivt inte att man behöver ta sig upp till 15-20 kg hantlarna.

Ryska_raketen
2007-05-23, 22:41
Det har jag inte påstått. Dock, som föregående talare, så tror jag definitivt inte att man behöver ta sig upp till 15-20 kg hantlarna.

Kan du utveckla VARFÖR du inte tror man "behöver" det då?

Tomas W
2007-05-23, 22:41
Finns inget alls nytta att "kötta" på en massa vikt när du kör rotatorcuffen, dels är det väldigt små muskler som den är uppbyggd av. Att tänka på är att Supraspinatus-senan är väldigt tunn för att komma igenom "taket" mellan acromion, och det ger att den någ inte tål för tunga belastningar.

Supraspinatus är en muskel i rotatcuffs-gruppen :)

Raggis
2007-05-23, 22:43
Kan du utveckla VARFÖR du inte tror man "behöver" det då?

För att jag tror att det skadar mer än det gör nytta, om vi ser på det hela långsiktigt.

Ryska_raketen
2007-05-23, 22:43
Antar att det gäller samma vid tex bänkpressen då med. Stanna när man är vid tex 100 kg?

Raggis
2007-05-23, 22:45
Antar att det gäller samma vid tex bänkpressen då med. Stanna när man är vid tex 100 kg?

Nej. Men, cuffarna är väl känsligare än övriga muskelgrupper? Och, om 10-12 kg gör mer nytta än 15-20 kg, så håller jag nog mig på den nivån.

Totte på slottet
2007-05-23, 23:39
Det beror som sagt på hur stark man är. Har själv tränat upp mig till ganska höga vikter i övningen men kör aldrig till fail, sänker hellre vikten och låter det bränna lite lagomt på sista setet. Hade problem med både infran och supran på kastarmen förut men efter en successiv vikt och styrkeökning i rotatorerna har jag inte känt av något alls på snart ett år.

Tror dock att det finns ett tak för hur starka rotatorer gemene man har nytta av, men att hålla dem igång skulle jag säga är mycket viktigt. Kan vara rätt bra då stagnationen av muskeln i fråga börjar redan vi ca.25års ålder. Enligt studier jag läst har mer än hälften av alla 70+ "ingen" supraspinatus kvar pga de inte använder dess rörelser.

Sen är det inte muskeln i sig som vanligtvis kläms under acromion utan muskelsenan och/eller bursa subacromiale. Något man även kan ta i åtanke är att människor har olika stort utrymme under acromeon och att vissa har lättare att få supraspinatustendinos/tendinit.

sweet_sunny_south
2007-05-24, 00:14
rotatorcuffen bör tränas med låga vikter och höga repsantal. det har ju diverse kunniga personer i tråden redan syftat på(bumbi, guddi m.fl.). känns konstigt att man ska "kötta" i en övning vars syfte knappast e muskelhypertrofi, utan att uppnå stabilitet runt skuldran.

Totte på slottet
2007-05-24, 01:03
rotatorcuffen bör tränas med låga vikter och höga repsantal. det har ju diverse kunniga personer i tråden redan syftat på(bumbi, guddi m.fl.). känns konstigt att man ska "kötta" i en övning vars syfte knappast e muskelhypertrofi, utan att uppnå stabilitet runt skuldran.

Det köper jag!

Dock, för någon som vill ha extrem stabilitet och styrka i axlarna tror jag att det kan vara befogat att kunna vrida runt lite mer än 15 reps på 10kg. Har sett en duktig kastare köra rotationer med en 40kgs skivstång i 15 reps helt stilla och utan att röra en min. Om han blir bättre kastare av det är ju tyvärr svårt att veta...

überstarken
2007-05-24, 01:10
Ja okejdå... fjollvikter it is, kan ju vara roligt att leka med dom också ibland :)

Danny Devito
2007-05-24, 06:20
Har egentligen aldrig haft några problem med axlarna. Tränar rotator-cuffen mest i skadeförebyggande syfte. Ska nog börja köra Face Pulls och avsluta med stående rotation.
Fast jag ska höja repsen och börja köra lite lättare istället. Tror också det är bäst att ha muskeln uthållig, den är nog stark nog som det är nu.

Tack för alla svar.

ramagoen
2007-05-24, 06:48
Har för mig jag sett arne persson här på forumet påpeka att man kan träna Rotatorerna tungt, och att diverse muskelökningar enbart kommer göra att skelettet omformas.

z_bumbi
2007-05-24, 06:58
Det beror som sagt på hur stark man är. Har själv tränat upp mig till ganska höga vikter i övningen men kör aldrig till fail, sänker hellre vikten och låter det bränna lite lagomt på sista setet. Hade problem med både infran och supran på kastarmen förut men efter en successiv vikt och styrkeökning i rotatorerna har jag inte känt av något alls på snart ett år.


Hur tungt kör du rotatorn och vilka övningar samt ungefär vilka vikter leker du med i andra övningar?
Jag är inte ute efter att ifrågasätta utan det vore bara intressant att se.
(Kast som i friidrott och inte baseboll/boboll antar jag av bilden, är du det senare så är styrkan i de andra övningarna inte lika intressant :) )

Edit: Såg i en annan tråd att det var kula det handlade om.

OBS! Jag har inte sagt att det är fel att köra med tunga vikter, bara att jag inte har sett någon som kört så pass tungt och att det är få som troligtvis kan göra det strikt.

Akilles
2007-05-24, 07:14
Det viktiga är som sagt att man har uthålligheten i kuffen då den jobbar med att stabilisera axeln i alla övningar där man använder armarna. Detta är samma princip som att man ska träna musklerna kring bålen för uthållighet då de stabiliserar lumbalen under i stort sett alla övningar med fria vikter.

Jag förstår inte detta, vill du förklara ovanstående? Om man aldrig kör mer än 5 reps i någon av "huvudövningarna" (t.ex. bänkpress), varför ska man då träna kuffen (eller bålen, för den delen) så att den blir så uthållig som 12 reps? Blir inte 12-repsuthålligheten onödig om man aldrig kör så långa set i huvudövningarna? Vore det inte bättre att göra kuffen/bålen lite starkare då istället, för om man bara kör 5 reps i huvudövningen så orkar man ju en tyngre vikt där, och då är det väl mer värdefullt med en stark än en uthållig kuff/bål?

Du har antagligen rätt, men jag vill gärna förstå hur/varför.

Guddi
2007-05-24, 11:22
Jag förstår inte detta, vill du förklara ovanstående? Om man aldrig kör mer än 5 reps i någon av "huvudövningarna" (t.ex. bänkpress), varför ska man då träna kuffen (eller bålen, för den delen) så att den blir så uthållig som 12 reps? Blir inte 12-repsuthålligheten onödig om man aldrig kör så långa set i huvudövningarna? Vore det inte bättre att göra kuffen/bålen lite starkare då istället, för om man bara kör 5 reps i huvudövningen så orkar man ju en tyngre vikt där, och då är det väl mer värdefullt med en stark än en uthållig kuff/bål?

Du har antagligen rätt, men jag vill gärna förstå hur/varför.Du kör antagligen mer än en övning som involverar armarna. Axeln behöver stabiliseras oavsett om du tränar french press, flyes, rodd, chins, dips etc. Om du tex kör dem 5 övningarna i 3 set med 5 rep i ett pass kommer du att komma upp i 75 reps där axeln ska stabiliseras.

Det höga reps antalet under ett pass är orsaken till att många förespråkar att man ska träna bålen och kuffen sist i ett pass så de inte blir uttröttade innan "huvudpasset".

Tror jag får förtydliga lite vad jag menade med min förra post. Visst kan man ha som mål att bli starkare även i kuffen precis som de flesta vill bli starkare runt bålen. Det man inte vill göra däremot är att få sina muskler mer mot typ 2 hållet utan uthållighetsbiten är det som är viktigaste. Klarar man 15-20x3 utan att det bränner i musklerna och utan att aktivera bakre deltan så kan man öka vikten nått halvkilo. Sen är förstås frågan hur stark man behöver bli, för kastidrottare är det antagligen viktigare än för BB, SL, OL eller motionärer.

Totte på slottet
2007-05-24, 22:01
Hur tungt kör du rotatorn och vilka övningar samt ungefär vilka vikter leker du med i andra övningar?
Jag är inte ute efter att ifrågasätta utan det vore bara intressant att se.
(Kast som i friidrott och inte baseboll/boboll antar jag av bilden, är du det senare så är styrkan i de andra övningarna inte lika intressant :) )

Edit: Såg i en annan tråd att det var kula det handlade om.

OBS! Jag har inte sagt att det är fel att köra med tunga vikter, bara att jag inte har sett någon som kört så pass tungt och att det är få som troligtvis kan göra det strikt.


Kul att du frågar! Jag är en långtidsskadad spjutkastare som efter 3år av skador äntligen verkar ha fått ordning på axlarna. (peppar peppar...) Har tränat mer diskus, kula och slägga under skadeperioden.

Axelrotationer har jag varit uppe på 17.5x10 som mest, vilket tveklöst var för tungt för mig. Oftast kör jag 12.5k x 15 eller 15x10. Gällande styrkeövningar så gissar jag att du vill veta styrka i överkropp:
Sittande militärpress utan ryggstöd: 90kg x5
Bänkpress: 135kg (skadad i vänster pec major sedan länge nu tyvärr)
Pullovers från marken upp till raka armar: 77.5kg
Frivändningar: 135kg
Ryck: 102.5kg
Stöt 127.5kg
I övrigt kör jag mycket explosiva övningar och bålstyrka, vilket nog också är mina starka sidor.

Som en liten parentes så finns det studier där man vid inklämning av supraspinatussenan fått goda resultat av negativ träning. (smärta tillåten) Studien finns upplagt på www.pubmed.gov om någon är intresserad (går inte att direktlänka tydligen men sök på " Eccentric training in chronic painful impingement " så dyker studien upp) Klart intressant enligt mig.

Tränar du eller har du tränat på UTK z_bumbi? Har för mig att jag läst det någonstans! Har varit där en del själv då min flicka är mycket där och lyfter i skivstänger...

z_bumbi
2007-05-25, 05:28
Kul att du frågar! Jag är en långtidsskadad spjutkastare som efter 3år av skador äntligen verkar ha fått ordning på axlarna. (peppar peppar...) Har tränat mer diskus, kula och slägga under skadeperioden.

Axelrotationer har jag varit uppe på 17.5x10 som mest, vilket tveklöst var för tungt för mig. Oftast kör jag 12.5k x 15 eller 15x10. Gällande styrkeövningar så gissar jag att du vill veta styrka i överkropp:
Sittande militärpress utan ryggstöd: 90kg x5
Bänkpress: 135kg (skadad i vänster pec major sedan länge nu tyvärr)
Pullovers från marken upp till raka armar: 77.5kg
Frivändningar: 135kg
Ryck: 102.5kg
Stöt 127.5kg
I övrigt kör jag mycket explosiva övningar och bålstyrka, vilket nog också är mina starka sidor.

Som en liten parentes så finns det studier där man vid inklämning av supraspinatussenan fått goda resultat av negativ träning. (smärta tillåten) Studien finns upplagt på www.pubmed.gov om någon är intresserad (går inte att direktlänka tydligen men sök på " Eccentric training in chronic painful impingement " så dyker studien upp) Klart intressant enligt mig.

Tränar du eller har du tränat på UTK z_bumbi? Har för mig att jag läst det någonstans! Har varit där en del själv då min flicka är mycket där och lyfter i skivstänger...

Det intressanta här är ju att du inte kör så extremt tungt för rotatorn trots att du är starka i överkroppen och är kastare.

Negativ träning under rätt ledning brukar vara bra för det mesta. :D

Min flickvän (emmzan här på forumet) tränade på UTK förut så jag har varit där en hel del.

Totte på slottet
2007-05-25, 10:13
Det intressanta här är ju att du inte kör så extremt tungt för rotatorn trots att du är starka i överkroppen och är kastare.

Negativ träning under rätt ledning brukar vara bra för det mesta. :D

Min flickvän (emmzan här på forumet) tränade på UTK förut så jag har varit där en hel del.

Skulle kunna köra tyngre i rotationerna, men då har jag sedan länge inpräntat att det kan vara skadligt med tung vikt i övningen :Virro Får väl gå och pilla på 17.5orna framöver få se hur det känns :D

Okok, trevligt gym UTK, i alla fall om man gillar att lyfta i skivstänger!

Madara
2007-05-25, 10:18
Betvivlar att många kan köra så pass tungt med perfekt kontakt och utförande på cuffsen, anser heller inte att det finns någon anledning till onödig överbelastning på något så ömtåligt som cuffsen. Bättre att se det som en skadeförhindrare och inte jaga vikter så mycket.

Totte på slottet
2007-05-25, 10:29
Betvivlar att många kan köra så pass tungt med perfekt kontakt och utförande på cuffsen, anser heller inte att det finns någon anledning till onödig överbelastning på något så ömtåligt som cuffsen. Bättre att se det som en skadeförhindrare och inte jaga vikter så mycket.

Du har förmodligen rätt. Kände förra gången jag ökade på vikten i övningen att jag "lyfte" lite med axeln innan vridet, det var därför jag plockade bort vikt direkt igen. Jag är mycket mån om att mina rotatorer är friska och slarvar inte i utförandet, trots att jag är evigt viktkåt :em:

Bönne
2007-05-25, 10:43
Men herregud gosse. Du stärker dom fastän du kör på låga vikter. Fjollhantlar? Väntar gott på en post innehållande "pmfg hjeeeeelp! slet sönder min axel idag :("Med dina principer bör man inte kör tungt i några övningar. Alla muskelfästen kan slitas av och förhållandevis till sin egen kraft är det nog inte många muskler som uttryckligen har klenare muskelfästen.

Madara
2007-05-25, 10:55
Du har förmodligen rätt. Kände förra gången jag ökade på vikten i övningen att jag "lyfte" lite med axeln innan vridet, det var därför jag plockade bort vikt direkt igen. Jag är mycket mån om att mina rotatorer är friska och slarvar inte i utförandet, trots att jag är evigt viktkåt :em:


Mm, det är inte kul att få slitage på cuffsen/cuffen, believe me. Viktkåthet är förövrigt också hypertrofi/volym sökarns fiende ;)

Totte på slottet
2007-05-25, 11:21
Mm, det är inte kul att få slitage på cuffsen/cuffen, believe me. Viktkåthet är förövrigt också hypertrofi/volym sökarns fiende ;)

Tur att jag inte söker det då! Vill vara ganska lätt men stark och explosiv som ett as :D

überstarken
2007-05-25, 11:26
Viktkåthet är förövrigt också hypertrofi/volym sökarns fiende ;)

Utveckla?

Madara
2007-05-25, 11:39
Utveckla?

Orkar inte utveckla det igen, antingen förstår man vad jag menar eller så gör man inte det. SL är SL och BB är BB för hypertrofi är det viktigare att jaga kontakt, aktivera rätt muskel, ligga på högre reps mängd än att ligga på en lägre mängd och jaga tunga vikter etc. kortfattat.

Liten Men Fet
2007-05-25, 11:58
Med dina principer bör man inte kör tungt i några övningar. Alla muskelfästen kan slitas av och förhållandevis till sin egen kraft är det nog inte många muskler som uttryckligen har klenare muskelfästen.

Men det är väl inte så hemskt konstigt att olika muskler i kroppen har olika syften, olika uppbyggnad och därmed bör tränas olika?
Precis som man inte tränar grepp på exakt samma sätt som man kör låren så kan man väl ha ett annat upplägg på rotatorcuffen?
Jag tycker inte det är svårt att förstå nyttan med att ha en uthållig rotatorcuff för precis som Guddi säger så kan ju den få stabilisera i alla reps i alla set i alla övningar på ett 1,5 timmars överkroppspass.

Sen är det klart att man inte behöver köra 25 reps men sikta på att klara 12-15 utan att fuska på sista tror jag inte är fel. Att stå å mångla upp 6 reps tror jag är skadligt i längden på just rotatorcuffen.

Jag tycker det är en uppenbar skillnad i hur rotatorcuffen används jämfört med tex bröstmuskelaturen å därför bör man träna den på ett annat sätt.

überstarken
2007-05-25, 12:23
Orkar inte utveckla det igen, antingen förstår man vad jag menar eller så gör man inte det. SL är SL och BB är BB för hypertrofi är det viktigare att jaga kontakt, aktivera rätt muskel, ligga på högre reps mängd än att ligga på en lägre mängd och jaga tunga vikter etc. kortfattat.

Jag vägrar tro att någon som primärt är ute efter stora muskler inte ska träna för maximal styrka, men det ska nog inte diskuteras i denna tråden.

Raggis
2007-05-25, 12:45
Med dina principer bör man inte kör tungt i några övningar. Alla muskelfästen kan slitas av och förhållandevis till sin egen kraft är det nog inte många muskler som uttryckligen har klenare muskelfästen.

Har du ens läst tidigare inlägg? Eller, cpa du upp dig på min kommentar?


Rotarorkuffen brukar oftast ses som en lednära stabiliserande muskel och bör därför främst tränas uthålligt och i aktiveringssyfte. Orsaken till att man tränar kuffen är för att den ska kunna orka hålla överarmens huvud i ledkapseln trots yttre krafter som påverkar.

Ren utåtrotation som oftast ses som "kuffträning" bör inte göras på så stor vikt som möjligt då man kommer att aktivera bakre deltoideus och på så sätt inte få någon bättre träning på kuffen och om man har aktiveringsproblem så kommer man att göra dem ännu värre. De flesta klarar sig bra med 2-3kg hantlar i var hand. När man börjar lyfta riktigt tungt så måste givetvis kuffen också bli lite starkare men att man skulle kunna (eller för den del behöva) komma upp till 15-20kg utan att aktivera deltoideus låter väldigt osannoligt.

Det viktiga är som sagt att man har uthålligheten i kuffen då den jobbar med att stabilisera axeln i alla övningar där man använder armarna. Detta är samma princip som att man ska träna musklerna kring bålen för uthållighet då de stabiliserar lumbalen under i stort sett alla övningar med fria vikter.

tidelipop
2007-05-26, 16:34
Stå inte upp som ett T och kör rotator cuff övningar, det är inte bra då senan kommer i kläm när armarna lyfts upp så högt, ligg hellre på sidan på marken eller på en bänk med överarmen mot din kropp så slipper du riskera att skada supraspinatus muskelns sena. Kör både "backhand" och "forehand".