handdator

Visa fullständig version : Max-OT träningsvärk


KaptenKnäsvag
2007-05-23, 15:21
Har nyligen börjat MAX-OT träningsprogram, men jag upplever ingen träningsvärk ö.h.t.

Jag vet att träningsvärk inte är essentiellt på något sätt, men det känns psykiskt bättre om man är lite öm dagarna efter... Har någon annan på MAX OT inte upplevt träningsvärk alls på schemat?

pellep
2007-05-23, 16:55
Hur tränade du innan du testade max-ot?
Reps/set osv.

aedeL
2007-05-23, 17:05
Ja, kan faktiskt hålla med dig. har kört max ot 3 veckor nu. ser redan resultat. Men det jag har märkt är du får inte träningsvärken. du får mer den där muskelpumpningen när du kör max ot som enligt dom är bättre. Som max ot säger det är muskelpumpningen du ska försöka komma åt.

Alexton
2007-05-23, 17:31
Jag började med MAX OT för ett par veckor sedan och får grotesk träningsvärk. Senast hade jag träningsvärk i 4 dagar i bröstet och 5 dagar i benen, och då äter jag rejält och sover mycket. Kanske är ganska olika från person till person? Gick från att köra 3x8 eller 3x10 till deras version.

Violater
2007-05-23, 17:55
Jag får mer träningsvärk om jag kör många reps än om jag kör få reps. I MAX-OT gäller ju få reps och när jag provade det programmet fick jag inte särskilt mycket träningsvärk.

Gpajpen
2007-05-23, 18:45
fick MER träningsvärk av max-ot än det mesta annat jag provat.
det är högst individuellt skulle jag säga.

KaptenKnäsvag
2007-05-23, 20:33
Hur tränade du innan du testade max-ot?
Reps/set osv.

5-8 x 3.

nu kör jag 4-6 och set enligt Max OT

Raggis
2007-05-23, 20:45
Orka bry sig om träningsvärk ;)

KaptenKnäsvag
2007-05-23, 20:50
Orka bry sig om träningsvärk ;)

Ja.

Jag älskar träningsvärk.

Raggis
2007-05-23, 20:52
Ja.

Jag älskar träningsvärk.

Om du vill ha träningsvärk, så ska du variera din träning så mycket som möjligt. Det är när kroppen har vant sig som man slutar få träningsvärk.

Handcuff
2007-05-23, 20:55
Om du vill ha träningsvärk, så ska du variera din träning så mycket som möjligt. Det är när kroppen har vant sig som man slutar få träningsvärk.

Precis. Träningsvärk=ovana. INTE förknippat med hård träning osv. (om man nu inte ändrar träning från lätt-->hård dvs).

Så med andra ord: Träningsvärk är för noobs :D

Raggis
2007-05-23, 20:55
Så med andra ord: Träningsvärk är för noobs :D


+1 :hbang:

KaptenKnäsvag
2007-05-23, 21:00
Precis. Träningsvärk=ovana. INTE förknippat med hård träning osv. (om man nu inte ändrar träning från lätt-->hård dvs).

Så med andra ord: Träningsvärk är för noobs :D

Ovana = bygga muskler.


Duh :Virro

Raggis
2007-05-23, 21:01
Ovana = bygga muskler.


Duh :Virro

Säger du som kör max-ot? ;)

Sniggel
2007-05-23, 21:10
Ovana = bygga muskler.


Duh :Virro

Det är väl ändå inte självklart?

Du kan vara van vid rörelsen men belastningen är något större än vad du nånsin lyft. Musklerna belastas till att växa men du får ändå ingen träningsvärk.
Detta scenario existerar och är rätt vanligt dessutom.
Själv har jag aldrig lyckats koppla träningsvärk till muskeltillväxt, inte det motsatta heller.
När jag växer så växer jag, oavsett hur mycket träningsvärk jag får under de perioderna.

Mr. Moose
2007-05-23, 21:41
Precis. Träningsvärk=ovana. INTE förknippat med hård träning osv. (om man nu inte ändrar träning från lätt-->hård dvs).

Så med andra ord: Träningsvärk är för noobs :D

*bs* *bs* *bs* *bs*

Förklara då varför jag fortfarande får träningsvärk.

Jag har tränat regelbundet i över 34 år så behåll dina idiotuttalande för dig själv.

Vet man inte vad man talar om är det bättre att hålla käften. Tyvärr väldigt få här som följer den reglen.

Olof
2007-05-24, 09:02
Vad jag förstått så beror träningsvärk på att:

* man utfört övingar kroppen inte är van vid
* man tränar med en högre volym än vad kroppen är van vid
* man tränar med en högre intensivitet än kroppen är van vid
* man tränar intensivt för ofta
* man slarvat med återhämtningen (ingen aktiv vila, för lite mat, sömn)

Handcuff
2007-05-24, 10:38
*bs* *bs* *bs* *bs*

Förklara då varför jag fortfarande får träningsvärk.

Jag har tränat regelbundet i över 34 år så behåll dina idiotuttalande för dig själv.

Vet man inte vad man talar om är det bättre att hålla käften. Tyvärr väldigt få här som följer den reglen.

Antingen slarvar du med återhämtningen eller så varierar du dig. Träningsvärk kommer när du gör något nytt. Ta det lungt med vitaminerna där i Thailand. Ingen anledning att roida loss.

Vad jag förstått så beror träningsvärk på att:

* man utfört övingar kroppen inte är van vid
* man tränar med en högre volym än vad kroppen är van vid
* man tränar med en högre intensivitet än kroppen är van vid
* man tränar intensivt för ofta
* man slarvat med återhämtningen (ingen aktiv vila, för lite mat, sömn)


Precis.

pragmatist
2007-05-24, 11:23
Eftersom man bara tränar varje muskelgrupp en gång i veckan med Max-OT så borde detta ge relativt sett mer träningsvärk (p.g.a. mindre "repeated bout"-effekt, kroppen hinner delvis vänja sig av vid rörelserna mellan varje pass) än program där man tränar oftare. Å andra sidan tränar man ganska liten volym varje gång, och detta borde ge mindre träningsvärk.

Går man från en split där man tränar varje muskelgrupp en gång i veckan till Max-OT så skulle jag förvänta mig mindre träningsvärk. Om man däremot går från tre helkroppspass i veckan till Max-OT skulle jag förvänta mig betydligt mer.

UrkProductions
2007-05-24, 13:44
vad är max-ot? Skulle vilja veta! vart kan jag få reda på vad det är?

Nithian
2007-05-24, 14:04
vad är max-ot? Skulle vilja veta! vart kan jag få reda på vad det är?

www.google.com