handdator

Visa fullständig version : Hur får man bort omstartsfönstret?


Mantus
2007-05-23, 04:04
Min dator har utan min vetskap gjort en automatisk uppdatering och försöker därför starta om datorn. Jag får då upp ett fönster där det står att jag kan välja att starta om datorn senare eller göra det nu, svarar jag inte så tar det fem minuter till den omstartar om datorn automatiskt. Den rutan dyker upp med ca 20 minuters melanrum. Jag håller dock på att ladda ned en sak och är inte sugen på att starta om datorn och börja om nedladdningen.
Kan jag stänga av det här fönstret på något sätt?

anhn82
2007-05-23, 06:26
Låt bara fönstret vara där i bakgrunden..
Tex dra bort det från mitten av skärmen till kanten men stäng inte ner det. Då kommer det inte komma upp igen, fast förr eller senare åker du ju på att starta om den ;)

Piranha
2007-05-23, 09:11
Öppna ett CMD fönster skriv "shutdown -a"

T-train
2007-05-23, 09:47
Öppna ett CMD fönster skriv "shutdown -a"

F-n vad "juste" du är:laugh:

Granatgiraffen
2007-05-23, 10:31
F-n vad "juste" du är:laugh:

?

:hbang:

Mantus
2007-05-23, 11:34
Öppna ett CMD fönster skriv "shutdown -a"


Med tanke på vad T train skrev är jag glad att jag inte är skillad nog att förstå mig på din instruktion.:D

Problemet är dock löst, jag tog bort uppmärksamheten från skärmen för ett tag och då startade datorn upp sig själv.
Gick dock att fortsätta laddningen från där jag var.

Trance
2007-05-23, 11:37
Med tanke på vad T train skrev är jag glad att jag inte är skillad nog att förstå mig på din instruktion.:D

Problemet är dock löst, jag tog bort uppmärksamheten från skärmen för ett tag och då startade datorn upp sig själv.
Gick dock att fortsätta laddningen från där jag var.

Tror hon bara inte förstod vad det gjorde. Shutdown med parametern -a betyder abort shutdown.

T-train
2007-05-23, 12:05
Tror hon bara inte förstod vad det gjorde. Shutdown med parametern -a betyder abort shutdown.

Jodå..men det måste vara en shutdown (dvs en pågåeden nerstängning med nedräkning/countdown)för att du ska kunna använda shutdown -a.
I fallet ovan var det ingen nedräkning som pågick..utan en "datorn behöver startas om" fråga..det är ju ganska bra om man skriver NÄR kommandot fungerar..

När nedräkningen börjar så hade det fungerat..men det skrev inte Pirre nå't om..

Trance
2007-05-23, 12:09
Jodå..men det måste vara en shutdown (dvs en pågåeden nerstängning med nedräkning/countdown)för att du ska kunna använda shutdown -a.
I fallet ovan var det ingen nedräkning som pågick..utan en "datorn behöver startas om" fråga..det är ju ganska bra om man skriver NÄR kommandot fungerar..

När nedräkningen börjar så hade det fungerat..men det skrev inte Pirre nå't om..

Ah, sant. Sorry.

delabitch
2007-05-23, 14:36
Fliker in med en lösning.

För att få den elaka rutan att försvinna kan du använda ett program från Sysinternals (nu ägs det av MS) som heter Process explorer och kan laddas ner genom http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/ProcessesAndThreads/ProcessExplorer.mspx längst ner på den sidan.

Kör igång programmet och leta upp en process där som heter "wuauclt.exe", högerklicka på den och välj "suspend". Processen pausas då tills du själv väljer att starta den igen och du slipper allt vad omstarter heter tills dess. För att starta processen igen när du gjort det du behöver göra och känner att du är redo för en omstart, högerklicka på samma process igen och välj "resume".

Tänk vad tjejer kan... (Vissa av oss iaf) :)