handdator

Visa fullständig version : Axlarna är sega.


Jackie Dee
2007-05-22, 20:30
Tycker träningen gått framåt väldigt bra men just axlarna händer det inte mycket med. Ökat väldigt lite i vikter sen 6 månader sedan.
Har kört helkroppspass i ca 3 månader men har nu fått mer tid över till träningen pga av träningsuppehåll i andra sporter och tänkte jag skulle splitta över sommaren iaf och se hur det känns. Kör axlar och triceps en dag.

Skulle vilja ha tips på bra övningar att ha med i axelpasset, har kikat i övningsbanken men har lite svårt att välja ut övningar. Vill ha så att jag får jämn träning på framsida och baksida. Övningar jag verkligen gillar är hantelpress, militärpress och drag till hakan så dessa skulle jag vilja ha med.

Tips på hur era axelpass ser ut och gärna bra tips på ett komplett axelpass.

Rahf
2007-05-22, 20:46
Jag brukar fokusera på att öka i militärpress för då vet jag att ökningarna är där. 2,5kg i veckan testar jag att öka med 5x5 stegrande set och stagnerar det så skiftar jag övningar/reps/sets osv.

Variation är nyckeln!

Jackie Dee
2007-05-22, 20:51
Jag brukar fokusera på att öka i militärpress för då vet jag att ökningarna är där. 2,5kg i veckan testar jag att öka med 5x5 stegrande set och stagnerar det så skiftar jag övningar/reps/sets osv.

Variation är nyckeln!

Ja man får väl helt enkelt nöta på med den.

Rahf
2007-05-22, 21:05
Kom ihåg att våga öka vikterna också, men samtidigt ska du öka i en någorlunda bra takt. För mig personligen som tränat i snart 5 månader så är det 2,5kg ökningar i veckan på alla mina basövningar (böj, mark, bänk, militär osv). Jag börjar stagnera nu så det blir vilovecka under nästa vecka och efter det så ändrar jag schemat i en vecka för att lattja runt lite med högre reps. Variation för att hålla intresset och motivationen igång!

Ganymedes
2007-05-22, 21:11
Är militärpress extremt mycket bättre än hantelpress? Tycker att hantelpress känns bekvämare, men det är säkert en vanesak iofs.

Jackie Dee
2007-05-22, 21:14
Är militärpress extremt mycket bättre än hantelpress? Tycker att hantelpress känns bekvämare, men det är säkert en vanesak iofs.

Jag vet inte om nån är bättre än den andra. Jag varierar från pass till pass.

Rahf
2007-05-22, 21:17
Är militärpress extremt mycket bättre än hantelpress? Tycker att hantelpress känns bekvämare, men det är säkert en vanesak iofs.

Bättre och bättre vet jag inte.. Variation är nyckeln. En markant skillnad är att militären är stående medan hantel är sittande. ;)

Bara för Ganymedes har skrivit hantelpress så blir det så istället för militären på nästa pass! Vielen dank Gany!

Raggis
2007-05-22, 21:17
Jag brukar både köra militärpressar + hantelpressar under mina axelpass.

Ganymedes
2007-05-22, 21:20
Bättre och bättre vet jag inte.. Variation är nyckeln. En markant skillnad är att militären är stående medan hantel är sittande. ;)

Bara för Ganymedes har skrivit hantelpress så blir det så istället för militären på nästa pass! Vielen dank Gany!

Jag brukar också variera, men trivs bäst med hantlarna. När man läser runt så verkar det vara militärpress som gäller för majoriteten. Men variation rular så klart.
(Bitte schön, Rahf!)