handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träning till en träningserfaren


Joney
2007-05-22, 19:46
Hejsan,
Jag började träna för 3 år sen, då jag var 17 år och har sedan dess blivit mkt vältränad och fått en snygg kropp men, inte gått upp avsevärt i vikt. Viktökningen är endast 3-4 Kg !

Mitt styrke träningpass har sett ut i 9 set * 6-8 rep indelat på 3 olika övningar på varje större muskelgrupp. Slarvat med maten har jag, men inte käkat lite, dock kanske inte tok mkt. Mina måltider har främst bestått av 3 mål om dagen och med en blyg frukost.

Nu vill jag ta nya tag! Någon som har tips på hur jag kan öka maximalt i volym!

Tips på bra mat? Vilka mål man ska prioritera mest, någon procentiell skala i vilka mål som e viktigast? Jag är budbils chaufför så har ett fysiskt arbete, vilket gör att jag måste äta mer.

Det jag är ute efter är någon som kan ge mig tips på:

Mat?
Måltider? Hur ofta.
Träning? Hur många rep bör jag ligga på?, övningar ?

Vill främsta träna upp axlar, biceps, under armar. Har stora bröstmuskler och ryggen e jag också nöjd med.

Tack!

Joney
2007-05-22, 19:51
Väger 73 kg och är 180 och 20 år kan jag tillägga.

Torsk_ole
2007-05-22, 20:05
Variera träningen, hög, låg medel reps. Många set få set osv.

Ät mer mat, viktuppgång på cirka 1-2 kg i månaden

Träna hårt och bra

Sov tillräckligt

Vänta

:thumbup:

Joney
2007-05-22, 21:06
Hade förväntat mer lite mer invecklat svar..Någon kunnig?

Zakath
2007-05-22, 21:12
Svaret är inte ett dugg invecklat, svaret är mer mat - det tycker jag att du borde ha kommit på för en sisådär 2 år sedan.

Prioritera alla måltider, och gärna fler måltider än nu, ät energirik mat, ta en ordentlig gainer till träningspassen.

Lycka till!

Raggis
2007-05-22, 21:12
Hade förväntat mer lite mer invecklat svar..Någon kunnig?

Torsk Ole's svar var ett sammanfattande svar. Om du söker efter mer djupgående fakta, så föreslår jag att du provar att söka.

Jorgen
2007-05-22, 21:14
Hade förväntat mer lite mer invecklat svar..Någon kunnig?
Varför vill du ha ett invecklat svar? Det blir inte mer rätt för det.

Variera träningen, hög, låg medel reps. Många set få set osv.

Ät mer mat, viktuppgång på cirka 1-2 kg i månaden

Träna hårt och bra

Sov tillräckligt

Vänta

danne454
2007-05-22, 21:18
hur menar ni med variera träningen? Alltså köra många reps o få set i 1 månad. Sen tvärtom. Eller under passet? eller från vecka till vecka?

buckahbuckahbuck
2007-05-22, 23:48
jag gått upp cirka 15-20 kilo sen ja börja träna när ja va 18, å jag har mindre underhudsfett nu :D

3-4 kg lät väldigt lite.

mitt råd vore att käka mycket o nyttigt och köra basövningar tungt, aldrig trott på högreppare...

Raggis
2007-05-22, 23:51
hur menar ni med variera träningen? Alltså köra många reps o få set i 1 månad. Sen tvärtom. Eller under passet? eller från vecka till vecka?

Olika. Vissa kör olika varje pass, andra inte.

pragmatist
2007-05-23, 08:02
Om du inte går upp i vikt är det knappast träningen som är problemet.

jojjep91
2007-05-23, 08:08
3 mål och en snål frukost verkade inte mkt ;S

Diggler
2007-05-23, 08:31
1kg muskler/år, utan att samtidigt bli knubbigare. Det är helt ok resultat, du gör nånting helt rätt redan. Fortsätt så istället för att bli knubbisch.

Joney
2007-05-23, 19:33
Så mitt nuvarande träningsupplägg e bra? Inte någon träningsform jag borde variera mer eller likannde mindre eller fler rep? Förvånar mig lite att ingen kommenterat mitt träningsupplägg, e det så bra?

Ugh
2007-05-23, 20:49
Så mitt nuvarande träningsupplägg e bra? Inte någon träningsform jag borde variera mer eller likannde mindre eller fler rep? Förvånar mig lite att ingen kommenterat mitt träningsupplägg, e det så bra?

Har inte de flesta sagt att du borde variera träningen?
Så har i alla fall jag uppfattat det och jag håller med fullständigt

//Ugh

Joney
2007-05-26, 21:33
Har inte de flesta sagt att du borde variera träningen?
Så har i alla fall jag uppfattat det och jag håller med fullständigt

//UghVariera hur? Många och få rep ahr jag förstått. Variera, betyder det flera olika övningar?
Sen undrar jag om någon kan svara på hur mkt procent av dagens ranson man ska få i sig vid varje måltid. t.e.x frukost 15% lunch 35% mellanmål 15% middag 15% alltså 100 procent totalt? Hur ska man prioritera maten? E det bra tror ni?

Jorgen
2007-05-26, 22:48
Variera allt. Inte till absurdum naturligtvis, det brukar komma naturligt. Antalet träningsdagar, reps, set, vikter, övningar, träningsdagar.

Kostfrågor tar vi i kostdelen av forumet. Inte här.

Zakath
2007-05-26, 23:51
Jag tycker inte alls att man ska variera allt, man ska variera träningen för att inte stagnera, men man ska inte variera träningen så att den avviker från ens huvudsakliga mål. Så om man t.ex. vill bli så stark som möjligt på 1 rep så ska man inte variera träningen med högrepsträning t.ex.

Ugh
2007-05-27, 13:31
Jag tycker inte alls att man ska variera allt, man ska variera träningen för att inte stagnera, men man ska inte variera träningen så att den avviker från ens huvudsakliga mål. Så om man t.ex. vill bli så stark som möjligt på 1 rep så ska man inte variera träningen med högrepsträning t.ex.

Det kan ju ändå vara bra att köra högrep för att fila på teknik och dylikt. Dock behöver man ju inte överdriva och köra det hur länge som helst.

//Ugh

Thaiboxarn
2007-05-27, 16:42
1kg muskler/år, utan att samtidigt bli knubbigare. Det är helt ok resultat, du gör nånting helt rätt redan. Fortsätt så istället för att bli knubbisch.

1kg muskler/år = Bra, skojar du eller?

beror ju iofs på vilken ålder man är i

Själv har jag gått upp 51 kg på lite mer än 4 år, och 16 kg sen i slutet på förra sommaren.:naughty:

Jorgen
2007-05-27, 16:45
51 kg muskler? Mycket imponerande måste jag säga. Det är mer än vad tom proffsen klarar av, trots att dom har en hel del hjälp.

Thaiboxarn
2007-05-27, 16:52
51 kg muskler? Mycket imponerande måste jag säga. Det är mer än vad tom proffsen klarar av, trots att dom har en hel del hjälp.

Jag sa inte att jag hade gått upp i muskler enbart, men jag säger att av de 51kg så är det inte bara 4 kg muskler:laugh:

Zakath
2007-05-27, 17:07
Det kan ju ändå vara bra att köra högrep för att fila på teknik och dylikt. Dock behöver man ju inte överdriva och köra det hur länge som helst.

//Ugh

Teknik för 1-rep tränas bäst genom att köra 1-reppare (på lägre vikter).

Ugh
2007-05-27, 17:40
Teknik för 1-rep tränas bäst genom att köra 1-reppare (på lägre vikter).

Jo iofs men tekniken för 1-reppare är ju inte alltid den renaste tekniken av dom alla. Dock menar jag inte att man skall ligga på högrep i 5-6 veckor utan kanske 1-2.

//Ugh

zydar
2007-05-27, 23:36
ja har gått upp 10kilo på ett halvår, var mager innan sen börjar ja vrål äta när ja började träna.
då gick det fort, tror det mesta är muskler. fast ska inte gå så fort vad ja läst så ja vet inte,, men känne som muskler iallafall.

så käka mer är mitt tips.

Konsultfet
2007-05-27, 23:55
Det är svårt för de flesta att lägga om sina matvanor. Ett tips är att trycka en gainer innan och efter träning. Eller bara efter. Det ger en solid mängd kalorier att bygga ifrån