handdator

Visa fullständig version : Jobbigt promenad problem


zeratul82
2007-05-22, 17:07
Först vill jag säga att de här är ett bra och trevligt forum. Det här är mitt första inlägg, men jag har läst mycket här på forumet innan och fått bra tips om saker som hjälpt mej med min viktminskning.

jag är 24 år gammal, 190 cm lång och väger nu 115kg. för 2 månader sedan vägde jag 143 kg

mitt liv innan ja började tappa vikt kretsade mest runt tv, dator och skräpmat. men jag gjorde en tvärvomändning och nu kör jag stenhård diet och träning (både styrka och motion)

först tänkte jag skriva hur jag har gått till väga:
-sänkt mitt kcal intag till 700-1500/dag
-morgonpromenad varje morgon (innan frulle)
-tränar styrka 4 dagar i veckan (mån, ons, fre och sön)
-äppelcidervinäger innan varje mål mat
-en halv kopp kalt kaffe som jag blandar linfröolja i innan morgonpromenaden
-protein pulver

nu till mina frågor jag undrar över:

Eftersom att jag är överviktig och har tjocka lår så får jag skavsår när dom gnids mot varandra när jag går längre sträckor. Det är även ganska grova synliga märken också. Först gick jag 3-4km på morgonen och efter några dagar så slutade jag att ha ont, men nu har ja ökat promenaden till 8km och de börjar göra ganska ont efter ungeför 4 km. Det kanske är ett ganska ovanligt problem men om någon har tips på hur jag kan lösa detta utan att skära ner på promenaderna vore det schysst. Kanske någen som vet om nån salva som kan vara bra eller så?

Sen undrar jag även hur jag ska öka mitt kcal intag när ja nått min önskade vikt för att ja inte ska gå upp igen. Alltså det jag undrar över är om jag direkt kan börja äta den mängd kcal som min kropp gör av med eller om jag måste köra en övergångsperiod. För min kropp har väll ställt in sej på mitt låga intag nu?

Sen om någon har övriga tipps är de oxå välkommet:)

tigerofsweden
2007-05-22, 17:14
Först vill jag säga att de här är ett bra och trevligt forum. Det här är mitt första inlägg, men jag har läst mycket här på forumet innan och fått bra tips om saker som hjälpt mej med min viktminskning.

jag är 24 år gammal, 190 cm lång och väger nu 115kg. för 2 månader sedan vägde jag 143 kg

mitt liv innan ja började tappa vikt kretsade mest runt tv, dator och skräpmat. men jag gjorde en tvärvomändning och nu kör jag stenhård diet och träning (både styrka och motion)

först tänkte jag skriva hur jag har gått till väga:
-sänkt mitt kcal intag till 700-1500/dag
-morgonpromenad varje morgon (innan frulle)
-tränar styrka 4 dagar i veckan (mån, ons, fre och sön)
-äppelcidervinäger innan varje mål mat
-en halv kopp kalt kaffe som jag blandar linfröolja i innan morgonpromenaden
-protein pulver

nu till mina frågor jag undrar över:

Eftersom att jag är överviktig och har tjocka lår så får jag skavsår när dom gnids mot varandra när jag går längre sträckor. Det är även ganska grova synliga märken också. Först gick jag 3-4km på morgonen och efter några dagar så slutade jag att ha ont, men nu har ja ökat promenaden till 8km och de börjar göra ganska ont efter ungeför 4 km. Det kanske är ett ganska ovanligt problem men om någon har tips på hur jag kan lösa detta utan att skära ner på promenaderna vore det schysst. Kanske någen som vet om nån salva som kan vara bra eller så?

Sen undrar jag även hur jag ska öka mitt kcal intag när ja nått min önskade vikt för att ja inte ska gå upp igen. Alltså det jag undrar över är om jag direkt kan börja äta den mängd kcal som min kropp gör av med eller om jag måste köra en övergångsperiod. För min kropp har väll ställt in sej på mitt låga intag nu?

Sen om någon har övriga tipps är de oxå välkommet:)


Kul att se du har tagit tag i din träning och livssituation :)
För det första skulle jag höjt kcal intaget, så lågt behöver du verkligen inte ligga. Risken är ju betydligt större då att du tröttnar och du kommer förlora en del fettfri massa. Sen angående ditt promenadproblem, det kanske går att linda de område på låren där det skaver med någon gasbinda? Sen att du smörjer in det irriterade området nu med någon salva som du kan fråga om på Apoteket?!

Hoppas mitt svar gav något och ett stort lycka till :)

z_bumbi
2007-05-22, 17:17
Tights, vaselin eller barnpuder, allt för att minska friktionen.

WHITEFOLKS
2007-05-22, 17:19
Mitt bästa tips är att införskaffa tights! anting långa eller halvlånga!

De komprimerar ihop så benen blir lite mindre och även om de nu går mot varandra så är det mindre friktion.

zeratul82
2007-05-22, 17:24
Kul att se du har tagit tag i din träning och livssituation :)
För det första skulle jag höjt kcal intaget, så lågt behöver du verkligen inte ligga. Risken är ju betydligt större då att du tröttnar och du kommer förlora en del fettfri massa. Sen angående ditt promenadproblem, det kanske går att linda de område på låren där det skaver med någon gasbinda? Sen att du smörjer in det irriterade området nu med någon salva som du kan fråga om på Apoteket?!

Hoppas mitt svar gav något och ett stort lycka till :)

Linda benen ska ja prova, känner mej lite dum nu som inte tänkt på de:)

Jo ja ha tänk mycket på de själv att ja borde öka kcal intaget, men de är så motiverande när kilona rasar snabbt:) och sen som ja har förstått de så kan kraftigt överviktiga gå lägre i kcal intag utan att tappa muskler? men eftersom ja blir alt mindre så måste ja väll då öka intaget för att inte tappa så mycke muskler kanske.

tigerofsweden
2007-05-22, 17:26
Linda benen ska ja prova, känner mej lite dum nu som inte tänkt på de:)

Jo ja ha tänk mycket på de själv att ja borde öka kcal intaget, men de är så motiverande när kilona rasar snabbt:) och sen som ja har förstått de så kan kraftigt överviktiga gå lägre i kcal intag utan att tappa muskler? men eftersom ja blir alt mindre så måste ja väll då öka intaget för att inte tappa så mycke muskler kanske.

Jo det stämmer att överviktiga kan gå lägre utan att tappa lika mkt fettfri massa som personer med mindre fettprocent! Vad som exakt skiljer får någon annan svara på MEN jag TROR att kraftigt överviktiga har lika lätt och tappa motivationen som alla andra och bör då inte ligga allt för lågt kcalmässigt :)

zeratul82
2007-05-22, 17:27
tack för era hjälpsamma svar.

He-man
2007-05-22, 17:28
Välkommen till forumet, Det var en imponerande viktminskning, men jag är också orolig för att du ligger på aldeles för lågt kcal intag.

Jag har haft samma problem med skavsår på insidan av låren även fast jag aldrig varit överdrivet överviktig.

Det viktigaste är att se till att dina lår inte kan skava mot varandra, för oavsätt hur mycket du än smörjer såren kommer de aldrig få tid att läka om du regelbundet skaver på dem, så jag håller med föregående skrivare om att först och främst försöka täcka såren med tights, bandage eller rent av tejpa dit större kompresser som täcker. Nackdelen med att använda tejp är väll dock att de kan börja losna och skava under promenaden.

Använd fantasin och prova dig fram, lycka till! :thumbup:

Guddi
2007-05-22, 17:55
Att innerlåren skaver emot varandra är ett vanligt problem i många idrotter där utöverna har lår som är större än normalpersonens. Lösningen är i stort sett alltid någon typ av tajta byxor i "halt material" (ex cykelbyxor).

Ditt låga kaloriintag är så klart ingen långvarig lösning men just nu ser jag inga problem med att du (med den vikten du har nu) ligger så lågt om du får i dig alla essentiella fetter och micronäringsämnen som din kropp behöver. VLC dieter är till för personer precis som dig och de fungerar vad jag förstått bra i upp till 2-3 månader så om du trivs med det konceptet du använder nu så kör på en 2-3 veckor till.

När du slutar med din diet tycker jag att du ska göra dig beredd på att det kan ta ett litet tag att hitta en kaloribalans igen och att du möjligen kommer variera lite i vikt de första månaderna. Bara det att du får fulla kolhydratsdepåer kommer att öka din vikt med nått kilo direkt när du börjar äta även om du skulle lyckas hitta precis ditt kaloribehöv. Med andra ord ska du inte få panik om du går upp en några de första två veckorna efter dieten.

Du måste helt enkelt ge det mer tid för att kunna utvärdera. Ett bra tips är att du tar fler mått än vikten för att se hur du ligger till. Omkretsmått på dina kroppsdelar, fotografier och kanske till och med kaliper mått om du har tillgång till det brukar ge en mer rättvis bild över om du verkligen har lagt på dig mer fettmassa eller inte.

Masson
2007-05-22, 21:47
Jag hade samma problem under millitärtjänstgöringen Under våra långa marcher blev låren våta och jag fick skavsår och varbölder. Lösning är precis som ovanstående skriver, Linda, Cykelbyxor, puder eller vasselin.

--
Lyckatill

mangemani
2007-05-22, 21:51
det där med att det skaver har nog alla som är överviktiga upplevt.
jag tex uthärdade det,det gick över efter några dagar,sen dess har man aldrig haft någe problem.

Kimball
2007-05-22, 22:53
Har samma problem med låren jag med, iofs inte pga övervikt men anyway. När de blir lite svettigt och friktionen ökar, och boxershortsen åker upp över en viss nivå skaver det som satan och ger söta röda irritationsmärken. Inte riktigt kommit fram till ngt 100%igt än, cykelbyxor eller andra sorts tights tordes vara det bästa valet som sagt, bara inte kommit mig för att införskaffa mig ett par än. Flytande magnesia fungerar dock mkt bättre än babypuder då det inte försvinner med en gång.. ^^

BigForre
2007-05-23, 04:44
Klockrena boxershorts, Under Armor (finns på en del stadium bland annat). Borde lösa mycket av ditt problem, annars kompletera med talk.

abjork
2007-05-23, 06:56
Det har kommit många åsikter om hur du skall lösa problemet att det skaver då du går längre sträckor. Jag håller med alla tidigare skribenter, men tänkte ändå dela med mig av mina erfarenheter.

För att minska friktionen skulle jag använda mig av vitt vaselin. Det är den helt klart bästa produkten jag stött på för att minska på skavsår och irritationer p.g.a att huden nöter mot något annat. För att vara på säkra sidan brukar jag smörja in både huden och klädesplaggen med vitt vaselin för att försäkra mig om att jag verkligen inte får irritaitoner. I mitt fall har det mest handlat om skavsår p.g.a för små skor.

Det viktigaste är dock att du hittar ett sätt att lösa problemet på som motiverar dig att fortsätta med dina promenader..

skaparn
2007-05-23, 07:24
Att innerlåren skaver emot varandra är ett vanligt problem i många idrotter där utöverna har lår som är större än normalpersonens. Lösningen är i stort sett alltid någon typ av tajta byxor i "halt material" (ex cykelbyxor).

Ditt låga kaloriintag är så klart ingen långvarig lösning men just nu ser jag inga problem med att du (med den vikten du har nu) ligger så lågt om du får i dig alla essentiella fetter och micronäringsämnen som din kropp behöver. VLC dieter är till för personer precis som dig och de fungerar vad jag förstått bra i upp till 2-3 månader så om du trivs med det konceptet du använder nu så kör på en 2-3 veckor till.

Bra att det blev sagt. Ibland känner jag att tipsen för viktminskning här på brädan lite för mycket riktar sig till de som ska ta bort det sista kilot innan stundande CBB-tävling. Är man kraftigt överviktig är det bästa nog att göra sig av med det akuta problemet så fort som möjligt och 700 ända upp till 1500 är ingen svält.

zeratul82: Bra jobb! Och om du inte tycker att självspäkningen i form av kallt kaffe och olja innan promenaden är ett rent nöje måste du inte ta det, ej heller äppelcidervinägern. Fettsyrorna i oljan är bra, men det finns godare sätt att få i sig dem.

Och till sist, till alla: TIGHTS! Ni vill _inte_ ta en långpromenad i cykelbyxor.

Konsultfet
2007-05-23, 07:46
Bra att det blev sagt. Ibland känner jag att tipsen för viktminskning här på brädan lite för mycket riktar sig till de som ska ta bort det sista kilot innan stundande CBB-tävling. Är man kraftigt överviktig är det bästa nog att göra sig av med det akuta problemet så fort som möjligt och 700 ända upp till 1500 är ingen svält.

zeratul82: Bra jobb! Och om du inte tycker att självspäkningen i form av kallt kaffe och olja innan promenaden är ett rent nöje måste du inte ta det, ej heller äppelcidervinägern. Fettsyrorna i oljan är bra, men det finns godare sätt att få i sig dem.

Och till sist, till alla: TIGHTS! Ni vill _inte_ ta en långpromenad i cykelbyxor.

+1

Pellefant
2007-05-23, 09:34
Hej,

Bra kämpat! :) Jag hade samma problem med skavande lår när jag var tyngre. Mina tips är:

Korta tights under träningsbyxorna. (Innan jag visste att tights fanns klippte jag av ett par gamla skidunderställ ovanför knäna, funkade bra)

Tejpa/plåstra skavsårsområdena redan innan du får skavsår där.

Simma gärna ibland som motionsform, där störs man inte av skavande lår.

zeratul82
2007-05-23, 14:24
oj va många svar ja fått=) tights och och vaselin står nu på min inköpslista.

Bra att det blev sagt. Ibland känner jag att tipsen för viktminskning här på brädan lite för mycket riktar sig till de som ska ta bort det sista kilot innan stundande CBB-tävling. Är man kraftigt överviktig är det bästa nog att göra sig av med det akuta problemet så fort som möjligt och 700 ända upp till 1500 är ingen svält.

zeratul82: Bra jobb! Och om du inte tycker att självspäkningen i form av kallt kaffe och olja innan promenaden är ett rent nöje måste du inte ta det, ej heller äppelcidervinägern. Fettsyrorna i oljan är bra, men det finns godare sätt att få i sig dem.

Och till sist, till alla: TIGHTS! Ni vill _inte_ ta en långpromenad i cykelbyxor.

kaffe och linfröoljan tycker jag är riktigt vidrigt. ja dricker inte kaffe i vanligafall och om kaffet är varmt så omvandlas dom bra fetterna i oljan som ja förståt det, och linfröoljan kan ja inte tänka mej att någon i världen tycker om. men de är ju bara en liten "snaps" på morgonen som bara smakar äckligt i typ 10 sec, så de kan ja levla med. men äppelcidervinäger i kallt vatten ha ja börgat tycka är riktigt gått, de känns friskt på ngt sätt.