handdator

Visa fullständig version : Dumma armbåge!!!


Lostsoul4ever
2007-05-22, 17:00
Har fått lite problem med höger armbåge. Körde Pushdowns med rep och det högg till lite. Ömmar när man tar på det och jag har svårt att köra tricepsövning förutom kickbacks. Ömheten sitter precis innanför spetsen på armbågen och jag har letat på varenda ställe för att kunna ta reda på vad som finns därinne. Nu vänder jag mig till er i hopp om att få någon teori på vad det kan vara.

Tänker givetvis uppsöka läkare om det inte ger sig.

Tack på förhand.

Lostsoul4ever
2007-05-22, 17:07
tack för att ni flytta den...

Patrik Cutler
2007-05-22, 19:30
låter som du har en stel muskel vid muskelfästet. det råkar dom flesta ut för nån gång. gå till en duktig massör eller liknande o få den masserad. undvik övningar som gör ont så länge, träna "runt skadan", övningar som inte gör ont. o var noga med uppvärmning. gör du det så kan det gå över utan att du behöver massage.

Lostsoul4ever
2007-05-22, 21:39
ok tack för tipset. ska kolla det. Funderar lite på Bursit(slemsäckinflammation). Tack Patrik..

obesogen
2007-05-22, 22:17
Hej,
Jag håller inte riktigt med föregående talare då jag inte förstår vad som menas med "stel muskel vid muskelfästet". Bursit tror jag inte heller på, det är vanligare vid upprepad långvarig belastning, typ "students elbow" eller någon inflammatorisk process. Akut bursit uppstår oftast efter en blödning efter ett fall eller ett direkt slag mot armbågen. Då ses också oftast en missfärgning över huden.
Baserat på den lilla information du gett om besvären jag spontant gissa på triceps tendinit. Är det svullet runt armbågen? Gör det ont när du sträcker armen eller böjer armen fullt?

Lostsoul4ever
2007-05-23, 06:28
Hej,
Jag håller inte riktigt med föregående talare då jag inte förstår vad som menas med "stel muskel vid muskelfästet". Bursit tror jag inte heller på, det är vanligare vid upprepad långvarig belastning, typ "students elbow" eller någon inflammatorisk process. Akut bursit uppstår oftast efter en blödning efter ett fall eller ett direkt slag mot armbågen. Då ses också oftast en missfärgning över huden.
Baserat på den lilla information du gett om besvären jag spontant gissa på triceps tendinit. Är det svullet runt armbågen? Gör det ont när du sträcker armen eller böjer armen fullt?

Nej inte svullet alls. Ömmar endast när jag lägger belastning på den. Om du tänker dig spetsen på armbågen och sen rakt in under "kulan" så att säga.

Hamster
2007-05-25, 20:57
Jag känner igen den där känslan, jag får det när jag kör Lying triceps extension med rak stång. Konstigt nog går det bra om jag kör med böjd stång. Skulle också vilja veta vad det beror på.

Henkann
2007-05-28, 19:56
Även jag har lyckats fixa smärta i armbågen. Gör ont precis där triceps fäster oftast endast efter passen, men även under bicepscurl med stång och då är smärtan värst vid första repetitionen i varje set!? Rätt skumt..
Sitter nu med ömmande armbåge efter ett pass. :furious:

Känns ju lite konstigt då det inte gör ont vid bänkpress, triceps pushdown och smal bänkpress som man kan tycka borde göra ont om jag har ett överansträngt tricepsfäste eller dylikt?
Trist att man ska råka ut för sånt redan efter ett års träning, inte direkt bra för motivationen.. :smash:

JohnRick
2007-05-28, 22:32
Har fått lite problem med höger armbåge. Körde Pushdowns med rep och det högg till lite. Ömmar när man tar på det och jag har svårt att köra tricepsövning förutom kickbacks. Ömheten sitter precis innanför spetsen på armbågen och jag har letat på varenda ställe för att kunna ta reda på vad som finns därinne. Nu vänder jag mig till er i hopp om att få någon teori på vad det kan vara.

Tänker givetvis uppsöka läkare om det inte ger sig.

Tack på förhand.

Tror också på att det kan vara tricepstendinit, eller snarare tendinos. Håll upp ett tag för att känna efter. Själv utesluter jag triceps extensions eller french press med pronerat grepp eftersom mina armbågar verkar jävlas då. Kör uteslutande hammergrip (halvsupinerat) eller supinerat, och inte bara vid tricepspass.

Åse Columbus
2007-05-29, 15:27
kallas för epikondylit...rättare sagt medial om det är på insidan...eller lateral om det är på utsidan ......det kan ta många månader......1 år...och har man en gång fått det så brukar det bli en återkommande åkomma ...

undvik supinering i rörelser...kör med neutralt hållen handled så kan man undvika det värsta....men ha inte för tunga vikter under tiden som du har smärtan.....mycket lätta vikter ska de va!

cjs
2007-05-29, 15:37
Jag har haft detta problem (låter väldigt likt iaf). Berodde på stel triceps. Gick till naprapat som såg direkt när jag tog av mig tröjan att jag var väldigt stel i speciellt vänster triceps. Han tokmasserade den och sa åt mig att fortsätta göra det efter träning och lite då å då. Även kyla fästet vid armbågen efter träning kunde vara bra.

Jag kunde inte träna bänk eller triceps alls nästan när jag hade det här problemet. Nu har det nästan gått över helt, så jag kan fläska på rätt bra vikter igen. Tog bara några veckor egentligen efter att massagen påbörjats. Hade rätt duktigt med muskelryckningar (spasmer typ) innan. Har lite sånt fortfarande, dvs triceps rycker till när jag sitter still. Så helt mjuk i muskeln är jag väl inte ännu men det är bara att trycka och dra i den då och då.

/J