handdator

Visa fullständig version : Hur ska vi som uppvaktar studenterna klä oss?


Whistler
2007-05-22, 16:00
Jahopp, snart dags för de där dumglada människorna att springa ut. Själv får jag ångest av hela baletten, när jag ser dem ränna runt (i korta kjolar) och skrika ut sin lycka över att de tror en jobbig period i deras liv är slut, när de i själva verket kommer ut i en hård verklighet där man inte gör annat än längtar tillbaka till skolan.

Oj, nu var jag pessimistisk och t o m offtopic.

Det tråden ska handla om är följande: Vad är lämpligt att ha på sig när man uppvaktar dem? Har väl främst två personer jag ska försöka hinna med, den ena är mitt ex (som jag fortfarande är väldigt god vän med) och den andra är en tjej jag dejtat lite smått, men som jag inte velat ta steget hela vägen ut med. Bara frågan om man ska våga träffa hennes familj ger mig ångest. Så vad ska man ha på sig? Är kostym för mycket? Är spännlinne för lite?

Hur framstår man som lite sommarbiff, utan att för den delen tappa stilighet och seriösitet? Jag har faktiskt ingen jäkla aning om hur man ska klä sig, har aldrig uppvaktat en student förut.

Hur ska ni klä er?

Raggis
2007-05-22, 16:01
Klä er normalt =)

Whistler
2007-05-22, 16:02
Klä er normalt =)

Jeans och hårdrocks-tshirt? Går väl inte riktigt, va?

Inzza
2007-05-22, 16:03
Klä er normalt =)

Gaspbrallor och betterboddies hood? Nä jag väljer nog kostym.. fast får nog lämna kavajen hemma då det fan är runt 20 grader ute =)

Fartman
2007-05-22, 16:05
Skjorta och jeans. Det kommer du alltid undan med!

Raggis
2007-05-22, 16:05
Jeans och hårdrocks-tshirt? Går väl inte riktigt, va?

Går alldeles utmärkt. Iallafall häromkring. När folk uppvaktade vår student, så var nästan alla klädda i vardagliga kläder. Detta är dock landet. Vet inte hur petigt det är i Jönköping.

Zakath
2007-05-22, 16:05
Glöm inte midjeväskan! :D

Timme
2007-05-22, 16:07
Skjorta och jeans. Det kommer du alltid undan med!

Den varianten är smidig, snygg och bra!

Angel
2007-05-22, 16:07
lamb chop

Gpajpen
2007-05-22, 16:08
vanliga kläder, (om nu inte vanlig betyder riktigt grisig) har aldrig erfarit att någon kompis till en kompis som tar studenten klätt upp sig.

Whistler
2007-05-22, 16:12
Blir nog spänne-tshirt och kostymbyxor. Om jag nu kan hitta något som sitter tight efter deffen, tvivlar på det.

Scratch89
2007-05-22, 16:13
Om du ska ha jeans, ta någon mörkare variant, som är hela och fräscha. Om du har ett par svarta snörade skor vore det skitbra; gympadojjor går väl i värsta fall. På överkroppen fungerar det med en kortärmad skjorta, bit eller ljusblå för att vara lite somrig. Antingen så har du en slips till skjortan i matchande färg, eller så har du skjortan lite halvlöst åtsittande med en eller ett par knappar uppknäppta.
Ser ingen anledning att gå klädd i linne och spänna sig, det är ändå ingen som kommer att ragga på dig när du är studentuppvaktare. ;)

Whistler
2007-05-22, 16:18
Om du ska ha jeans, ta någon mörkare variant, som är hela och fräscha. Om du har ett par svarta snörade skor vore det skitbra; gympadojjor går väl i värsta fall. På överkroppen fungerar det med en kortärmad skjorta, bit eller ljusblå för att vara lite somrig. Antingen så har du en slips till skjortan i matchande färg, eller så har du skjortan lite halvlöst åtsittande med en eller ett par knappar uppknäppta.
Ser ingen anledning att gå klädd i linne och spänna sig, det är ändå ingen som kommer att ragga på dig när du är studentuppvaktare. ;)

Nej, linne blir det inget med. Var mest en överdrivt för att visa på spektrumet man kan röra sig inom.

Gympadojjor klär jag mig inte i. Det får bli välsittande t-shirt, kostymbyxor och finskor. Vit t-shirt tror jag. Gillar enfärgat.

Yankeee
2007-05-22, 16:18
Ser ingen anledning att gå klädd i linne och spänna sig, det är ändå ingen som kommer att ragga på dig när du är studentuppvaktare. ;)

Handlar inte om att folk ska ragga på en utan om respekt, fattar du? Ingen loco ska utmana mig om vem som är sexigast, oavsett tillställning.

Grisen
2007-05-22, 16:19
Blir nog spänne-tshirt och kostymbyxor. Om jag nu kan hitta något som sitter tight efter deffen, tvivlar på det.

Sjukt fult, undvik denna outfit.

Edit. Va fan är det med folk?

PowPow
2007-05-22, 16:20
Mörka jeans, skjorta och kavaj. Håller alltid.
Kortärmade skjortor går bort i alla lägen, enligt mig. Kan funka för en tysk turist. Uppkavlade ärmar funkar dock.

Är det någon i familjen som tar studenten så kan kanske kostym vara på sin plats. Min yngre bror tar studenten snart, och jag överväger kostym. Vi får se.

Ganska kul grej det här med studenten och firandet. Jag kommer ihåg när jag tog studenten. Det var skitkul och vi firade som galningar. Ett år senare var jag påväg hem från en vanlig fest tillsammans med en kompis som tog studenten tilslammans med mig. Det var ett himla holaballoo i parken och folk hade champagnefrukostar och firade att gymnasietiden om några timmar officiellt var över. Min uberslitna, halvt fulla och halvt bakfulla kompis som året tidigare suttit i samma park tilslammans med mig, och då varit minst lika glad bräkte ur sig "Vad fan firar nu för? Imogon vaknar ni arbetslösa era jävla idioter!". Bitterhet kommer med åren. :D

PowPow
2007-05-22, 16:24
För sen edit: FFS kostymbyxor och t-shirt?! Det är ju som att gå i tofflor och frack. Det vill säga inte hett.

Scratch89
2007-05-22, 16:47
Handlar inte om att folk ska ragga på en utan om respekt, fattar du? Ingen loco ska utmana mig om vem som är sexigast, oavsett tillställning.

Nu hade jag ju iofs tänkt att skriva det också, fast inte på ditt hop-hip sätt, men edittiden gick ut. :(

Runda Grodan
2007-05-22, 16:51
Riktigt stora och pråliga bältesspännen går alltid hem. Vill du verka sofistikerad kan du kombinera med hatt.

Lexidos
2007-05-22, 19:04
Riktigt stora och pråliga bältesspännen går alltid hem. Vill du verka sofistikerad kan du kombinera med hatt.

Precis, tänkte utgå ifrån detta och även ha stora mörka solglassögon, en död fluffig iller runt nacken och en kätting med ett wolksvagenmärke kring halsen.

Tänk Ali G så kan det inte bli fel :thumbup:

Whistler
2007-05-22, 23:37
Jeans och kavaj är i mina ögon bland det minst passande som finns.

Om man utgår från en hel kostym - med byxor, skjorta och slips: Man kan dra ner på vad man har på överkroppen, t ex att man byter skjortan och slipsen mot en longsleeve eller t-shirt. Nästa steg nedåt blir att hoppa över kavajen. Byxorna byter man aldrig, och man går absolut inte omvägen genom att byta bort byxorna mot jeans och har kvar kavajen. DET är som att ha tofflor till frack.

Sen vet jag inte vad vi pratar om för t-shirtar.

Ni tänker säkert på något i den här stilen:
http://www.smvclub.se/assets/images/T-shirt.gif

Jag tänker på något mer åt det här hållet:
https://www.carrefourweb.com/fucklamode/fr/photos/10021NO.jpg

Tomme
2007-05-22, 23:40
Kavaj och jeans är snyggt imo med någon vit snygg tröja under.

PowPow
2007-05-22, 23:46
Den understa (och översta) t-shirten tillsammans med ett par börka kostymbyxor kan ju bara bli fel. Jag har svårt att se det framför mig, men hittar ni någon bild på någon med kostymbyxor och t-shirt som passar bra ihop så posta gärna.

Jag säger fortfarande skjorta/kavaj/jeans. Nån snygg tjock tröja kan funka också om man inte vill ha kavaj. Tänker mest om det skulle vara kallt och ni ska vara ute.
http://fashiontime.blogg.se/images/p1000583_1166956963.jpg
http://w2best.blogg.se/images/reskl_der_1166476119.jpg

Skjorta/jeans
http://farm1.static.flickr.com/211/504527305_abbbd92b6a.jpg

Eller kostym.

Edit: bilderna var inte tips på kompletta outfits. Ville bara visa min tanke.

grisbil3n
2007-05-23, 00:15
Björnpäls.

hultman
2007-05-23, 00:28
Den understa (och översta) t-shirten tillsammans med ett par börka kostymbyxor kan ju bara bli fel. Jag har svårt att se det framför mig, men hittar ni någon bild på någon med kostymbyxor och t-shirt som passar bra ihop så posta gärna.

Jag säger fortfarande skjorta/kavaj/jeans. Nån snygg tjock tröja kan funka också om man inte vill ha kavaj. Tänker mest om det skulle vara kallt och ni ska vara ute.
http://fashiontime.blogg.se/images/p1000583_1166956963.jpg
http://w2best.blogg.se/images/reskl_der_1166476119.jpg

Edit: bilderna var inte tips på kompletta outfits. Ville bara visa min tanke.

Herregud. Skulle något halvemo alt indieskrap rulla till min studenttillställning - dessutom iförd halvconversemackor - skulle han få åka tillbaka till sin dator och logga in på manligt.net :D

Avesta
2007-05-23, 00:34
Herregud. Skulle något halvemo alt indieskrap rulla till min studenttillställning - dessutom iförd halvconversemackor - skulle han få åka tillbaka till sin dator och logga in på manligt.net :D

+1 ;)

regus
2007-05-23, 00:36
Äh, det är en studentmotagning. Gå dit i en (snygg) t-shirt om du vill.

Inga kostymbyxor till t-shirten bara.

NiXPhoenix
2007-05-23, 00:40
Jag tänker på något mer åt det här hållet:
https://www.carrefourweb.com/fucklamode/fr/photos/10021NO.jpg


Ser perfekt ut, även om du kanske inte ser exakt ut som killen på bilden. :)
Ta kläder som du känner dig bekväm i helt enkelt.

Mantus
2007-05-23, 00:44
Jag skall själv gå i jeans, vanliga converse, snyggt tight sittande svart t shirt(måste visa upp att deffen gått bra:D ) och kavaj.

Lackskor ser töntigt ut till allt annat än kostym och frack så det får bli vanliga skor. Resten av kläderna motiveras av att jag inte vill vara för uppklädd, är farligt nära studentens ålder (är 21år) och ser ut att vara runt 18-19år så jag vill inte att folk misstar sig på vem som tar studenten (har hänt förut). Hade jag varit ett par år äldre hade det absolut blivit kostym.

PowPow
2007-05-23, 00:50
Herregud. Skulle något halvemo alt indieskrap rulla till min studenttillställning - dessutom iförd halvconversemackor - skulle han få åka tillbaka till sin dator och logga in på manligt.net :D


Edit: bilderna var inte tips på kompletta outfits. Ville bara visa min tanke.

ffs:D
Inte det lättaste att hitta något man letar efter genom att bildgoogla :D

hultman
2007-05-23, 01:06
ffs:D
Inte det lättaste att hitta något man letar efter genom att bildgoogla :D

Kom inte och säg att det inte är du själv på bilderna, för den köper jag inte :D

PowPow
2007-05-23, 01:13
Kom inte och säg att det inte är du själv på bilderna, för den köper jag inte :D

Den understa var faktiskt (med röda skjortan, inte någon av de du quotade) :)

z_bumbi
2007-05-23, 07:34
Jag har inte sett någonstans vad det är för färg på kostymbyxorna som Whistler tänkte använda?
Är det svart eller mörkblå/mörkgrå och en strikt kostym byxorna kommer ifrån så tror jag inte en t-shirt är någon höjdare, är det en ledigare kostym med lite ljusare färger så kan det funka. Kostymbyxor är ju specialla eftersom de oftast har en lite annan skärning just för att passa med kavaj och inget annat.
Är det ett par vanliga byxor så är det väl bara att testa och se hur det ser ut.

Mörka jeans och kavaj på en sommarfest som i alla fall delvis är i fullt dagsljus verkar väldigt mörkt?

Sen tvivlar jag iofs på att någon är så inavlad så att den bryr sig om vad han har på sig när det gäller att fira någon som tar studenten.

Konsultfet
2007-05-23, 07:36
Ta det du känner dig bekväm i :) Mig veterligen så är det ingen panik vad gäller kläder om du inte är en nära släkting.

Kebab-Arne
2007-05-23, 09:35
Skulle helt klart skippa kavajen. Tror det blir för varmt samt blir det nog för uppklätt, om man tänker på hur folk såg ut när jag tog studenten för ett år sedan.

olwe
2007-05-23, 09:49
Ta ej kostym. Det är alldeles för mycket.

Jag skulle använda jeans, skjorta och en kavaj. Det är snyggt men ser samtidigt ledigt och glatt ut. För det ÄR en glad tillställning du ska till, ingen begravning. Du kommer undan utan kavajen också eller med kavaj/t-shirt men gå inte enbart med jeans och en snygg t-shirt, då ser det ut som att du inte bryr dig om evenemanget.

Så tycker jag.

chidde
2007-05-23, 15:31
hrm, jag ska själv på en student i år... hittade en kool väst för ett tag sen, men vet faktiskt inte vad jag ska ha till det om jag ska ha det. vit skjorta funkar ju, men det kanske blir för mycket?

redbrigade
2007-05-23, 17:23
självklart kostym skulle aldrig tänka på något annat,,det är extremt pinsamt att komma i jeans när alla andra har kostym ,,kostym är en självklarhet väx upp och klä er som män på studenten!

PowPow
2007-05-23, 17:35
självklart kostym skulle aldrig tänka på något annat,,det är extremt pinsamt att komma i jeans när alla andra har kostym ,,kostym är en självklarhet väx upp och klä er som män på studenten!

Men det var ju inte han som skulle ta studenten. Han skulle hem till en vän och uppvakta honom. Jag har sett många på studentskivor utan kostym.

Pez
2007-05-23, 17:53
DET är som att ha tofflor till frack.

ffs.. hellre tofflor till frack än finskor till mjukisdress sas.
Jeans+kavaj är klart bättre än kostymbyxor och tisha. Ska det vara tisha så får den allt vara av finare kvalitet samt så bör man behålla kavajen.

Pez
2007-05-23, 17:57
självklart kostym skulle aldrig tänka på något annat,,det är extremt pinsamt att komma i jeans när alla andra har kostym ,,kostym är en självklarhet väx upp och klä er som män på studenten!

Pft.. det är få osnutna 18-åringar som ens klarar av att bära en kostym utan att se ut som en grabbhalva. :)
Nu är det ju en klar differans mellan dessa "mäns" uppfattning om hur de ser ut i kostym och verkligheten, så det gör nog inget att jag brejkar det såhär blunt. ;)