handdator

Visa fullständig version : Är svenska skolan för mesig?


kalle_banan
2007-05-22, 11:49
Min halvsyster kom precis hem från proven i skolan, hon är 11...
Från och med den 14 till den 24 maj ska dom ha åtta prov, det betyder att dom har ett prov varje dag. Och vad dom ska ha är efterföljande:
Läsförståelse, engelska, högläsning där man ska klara läsa 200 ord på en minut för att slippa specialundervisning, litteraturkunskap där man ska kunna 11 sagor utantill på mellan 1 till 13 sidor långa och fyra dikter utantill och vem som skrev dom, dessutom kunna läsa och förstå tre dikter, samt rättstavning på 90 ord på en viss tid.
Det är ett plus om dom går igenom en grammatikbok som är på 48 sidor och i en annan grammatikbok ska dom gå igenom 18 sidor före provet. I engelska ska dom kunna väderord, mat o dryck, djur, känslor, tid och hemord, mellan en till fem sidor i två böcker på varje ämne (på tex väder är det sidan 22-23 i en bok och sidan 46-49 i en annan, så är det på varje ämnesord)
O sen ska dom kunna 20 olika grammatikregler.

Näst kommer matten!
Dom ska förstå varför och att det är tidsskillnader mellan olika delar i världen, kunna hitta uppgifter ur tabeller och använda dom.
Multiplikation, division, bråk, algebra (givetvis är det inte gymnasiealgebra, håll i hatten nu) Sedan kommer area på olika former, triangel, rhomb osv...

Allt detta på tio dagar, eller åtta skoldagar.
När jag var elva minns jag att jag hade prov i multiplikationstabellen och de nationella proven såklart. Jag hade lugnt sagt aldrig prov åtta skoldagar i rad.
Och visst är det så att man inte får ha mer än 2-3 prov på en vecka i gymnasiet (sex års åldersskillnad och fortfarande är vi mesigare än dom)

petersson
2007-05-22, 11:50
Alltså, bor du och din halvsyster i ett annat land?

kalle_banan
2007-05-22, 11:53
Alltså, bor du och din halvsyster i ett annat land?
Damn, glömde lägga till att hon bor på Island, givetvis bor hon i ett annat land.

sunkan
2007-05-22, 11:53
jag tror itne jag skulle klara allt det där.*gah!*

Palm
2007-05-22, 11:53
Men det är väl inte särskilt mycket ny kunskap som ska nötas in? Låter mer som summering av terminen som gått. Då ska det väl inte vara några problem.

regus
2007-05-22, 11:55
Eller den isländska skolan som är för hård, hon är 11 ffs.

petersson
2007-05-22, 11:56
Damn, glömde lägga till att hon bor på Island, givetvis bor hon i ett annat land.

Aha. Jag tyckte det lät som stora krav på ett barn :/ Får dom betyg också?

LadyInsane
2007-05-22, 11:56
Den svenska skolan är mesig, och har alltid varit det.

kalle_banan
2007-05-22, 11:56
Men det är väl inte särskilt mycket ny kunskap som ska nötas in? Låter mer som summering av terminen som gått. Då ska det väl inte vara några problem.
Dom får betyg i allting dom gör sedan förstaklass dessutom. Så visst är det simpel kunskap, men de får en jävla press på sig att kunna allt det där eftersom de får en stämpel på sig. Därför har vi inte betyg i den åldern i Sverige, för det är taskigt typ :P

Patriarch K
2007-05-22, 11:56
Det där skulle jag aldrig ha klarat av när jag var 11. Då hade jag troligtvis fått mentala störningar på något plan.

petersson
2007-05-22, 11:57
Den svenska skolan är mesig, och har alltid varit det.

Visst har du gått i skola i USA? Berätta gärna lite mer.

Konsultfet
2007-05-22, 11:59
Svenska skolan är för mesig, det är så många som blir understimulerade. Låter som en slitig men nyttig vecka där borta på ön

Palm
2007-05-22, 12:01
Den svenska skolan är mesig, och har alltid varit det.

Håller med. Förutom engelska, det lyckas dom faktiskt lära ut riktigt bra. Har en kompis som var i USA sista året i gymnasiet. Han lyckades få bäst betyg i klassen (den amerikanska alltså) på en uppsats :)

LadyInsane
2007-05-22, 12:06
Visst har du gått i skola i USA? Berätta gärna lite mer.

Precis. Det var när jag flyttade dit som jag insåg att vår skola är ingenting i Sverige. (I varje fall privatskolorna i USA, de allmänna är lite slappare). I USA förväntas man göra så otroligt mycket mer än i Sverige. Jag var med på varenda skolevent, hjälpte till m.m. Jag gav guidade turer runt campus för ev. elever. Jag jobbade som voluntär väldigt många helger m.m. I Sverige är allt bra sålänge man klarar sina ämnen. Helst ska man få VG iaf, för det är "bra". På min skola i USA ska man ha A i allt. Får man inte det, får man extra lektioner m.m. I amerikansk literatur, skrev jag en uppsats om dagen. I am. historia, skulle man memorera ett kapitell i historieboken, varje dag. Jag hade prov i alla ämnen varje tisdag och fredag. Stora prov dessutom, småtest m.m. hade jag nästan varje dag. Det låter som ett helvete men man blev van vid tempot efter ett tag. Pluggade efter skolan en sisådär 4 h om dagen, minst.

I jämförelse med Sverige var det sjukt. Flera av mina klasskamrater går nu på Yale, Harvard, Colombia m.m. nu.

Toel
2007-05-22, 12:06
Det blir vad man gör det till.

Vill man ha 20.0 på gymnasiet för och söka läkare är det ganska jobbigt. Vill man dricka cola och lyssna på musik under lektionerna är det inte så jobbigt.

Antar det är likadant på låg- och mellanstadie. Vill man skicka fråga-chans-lappar och rita roliga gubbar under lektionerna är det inte så svårt, vill man ligga först framme i "boken" är det jobbigare.

LadyInsane
2007-05-22, 12:07
Håller med. Förutom engelska, det lyckas dom faktiskt lära ut riktigt bra. Har en kompis som var i USA sista året i gymnasiet. Han lyckades få bäst betyg i klassen (den amerikanska alltså) på en uppsats :)

Det är verkligen bra.

Det är tack vare engelskan från skolan här hemma som man klarar sig därborta.

regus
2007-05-22, 12:09
Jag skulle aldrig gå i en amerikansk skola :/

jwzrd
2007-05-22, 12:20
Ni har dåligt minne bara. Det var bra tempo och en bra nivå i mellanstadiet, det var sen allting slöades ner helt för att inte ta fart igen förrän i ettan och tvåan i gymnasiet.

EDIT: Prov i multiplikationstabellen när du var 11?! Vi tog något rombergaskolan kallade för multiplikationskörkort i tvåan. Alla tabeller upp till 12.

egge
2007-05-22, 12:26
text..

Just curious, vilken skola och var låg den?

Rataxes
2007-05-22, 12:34
Jag har förstått det som att i många andra europeiska länder (+USA) är det generellt ett betydligt större fokus på att nöta in mängder med information men mindre fokus på att få någon djupgående förståelse för det man lär sig. Det låter imponerande att kräva att man ska kunna citera sida efter sida från historieboken utantill eller tvingas ägna 15 kvällstimmar i veckan åt att plugga fysik, men frågan är vilket system som i slutändan ger bäst resultat. Jag vet inte om svenska skolans "mesighet" kan sägas reflekteras i att vi generellt skulle ha en mindre bildad befolkning eller lägre forskningsproduktion?

Runda Grodan
2007-05-22, 12:48
Jag har förstått det som att i många andra europeiska länder (+USA) är det generellt ett betydligt större fokus på att nöta in mängder med information men mindre fokus på att få någon djupgående förståelse för det man lär sig. Det låter imponerande att kräva att man ska kunna citera sida efter sida från historieboken utantill eller tvingas ägna 15 kvällstimmar i veckan åt att plugga fysik, men frågan är vilket system som i slutändan ger bäst resultat. Jag vet inte om svenska skolans "mesighet" kan sägas reflekteras i att vi generellt skulle ha en mindre bildad befolkning eller lägre forskningsproduktion?
Håller med dig ang vart fokus ligger.

Man kan ju fråga sig vad det ska vara bra för att memorera en massa saker som man inte begriper.

Precis. Det var när jag flyttade dit som jag insåg att vår skola är ingenting i Sverige. (I varje fall privatskolorna i USA, de allmänna är lite slappare). I USA förväntas man göra så otroligt mycket mer än i Sverige. Jag var med på varenda skolevent, hjälpte till m.m. Jag gav guidade turer runt campus för ev. elever. Jag jobbade som voluntär väldigt många helger m.m. I Sverige är allt bra sålänge man klarar sina ämnen. Helst ska man få VG iaf, för det är "bra". På min skola i USA ska man ha A i allt. Får man inte det, får man extra lektioner m.m. I amerikansk literatur, skrev jag en uppsats om dagen. I am. historia, skulle man memorera ett kapitell i historieboken, varje dag. Jag hade prov i alla ämnen varje tisdag och fredag. Stora prov dessutom, småtest m.m. hade jag nästan varje dag. Det låter som ett helvete men man blev van vid tempot efter ett tag. Pluggade efter skolan en sisådär 4 h om dagen, minst.

I jämförelse med Sverige var det sjukt. Flera av mina klasskamrater går nu på Yale, Harvard, Colombia m.m. nu.
Det är då inte min uppfattning av "vanliga, kommunala skolor" i USA. Nu har jag själv inte gått på en sådan men kompisar som har varit utbytesstudenter i gymnasiet fick raka An i betyg (utom en som fick betyget B i basket) utan att plugga särskilt mycket. Det var mycket ett-kryss-två-frågor.

De flesta fortsätter ju inte till prestige-skolor. Det är ju bara prep-barnen som gör det och de har ju i många fall en utstakad väg av sina föräldrar.


Edit. En galet fånig sak är att det förväntas att man gör någon form av volontär-/välgörenhetsarbete för att komma in på vissa skolor. Då ska dom inte kalla det volontärarbete...

Arf Pingvin
2007-05-22, 12:56
Det är valfritt att söka till de där skolorna eller hur?

Runda Grodan
2007-05-22, 13:01
Det är valfritt att söka till de där skolorna eller hur?
Är det något retoriskt knep som jag missar nu?

Det är klart det är valfritt att söka sig till privatskolor eller att fortsätta läsa vidare efter att grundskolan är avklarad. Vad menar du? :confused:

Rahf
2007-05-22, 13:05
Att jämföra skolsystem.. Ja det är intressant.

Sen är ju frågan: Vilket land har bäst utbildad befolkning?

Hur skoj är det egentligen att plugga 4h om dan? Har man inte smakat på det tidigare så kommer man säkert ha lite problem innan man kommer in i det. För de som har haft det så från början är det en vana.

Att man ska ha A i precis allt tycker jag är något av det fånigaste jag hört, missar man det med en poäng så ska man alltså ha mer undervisning? Sen att ha prov precis varje vecka innebär förmodligen att det blir som vanligt; ihärdigt nötande av information för att sen få ett prov som i princip är ett avdrag av frågor där allt du behöver göra är att kopiera in texten från boken du läst, då får du A. Vid nästa prov har du glömt den information du pluggade in föregående vecka.

Usch!

*Edit* Yale och Harvard, då ska du ha en tät familj också, glöm att det kommer nån från en medelklassfamilj utan större monetära tillgångar.

Palm
2007-05-22, 13:10
*Edit* Yale och Harvard, då ska du ha en tät familj också, glöm att det kommer nån från en medelklassfamilj utan större monetära tillgångar.

Finns väl stipendier? Vet inte hur vanligt det är, men ändå.

Yes
2007-05-22, 13:13
Prov i multiplikationstabellen när du var 11?! Vi tog något rombergaskolan kallade för multiplikationskörkort i tvåan. Alla tabeller upp till 12.
På min skola introducerades multiplikation och division i trean. Jag minns det tydligt då jag tog hem matteboken och gjorde färdigt alla uppgifter, varpå jag fick en utskällning eftersom jag minsann inte kunde vara bättre än någon annan, dessutom kunde inte läraren bara ge mig en ny bok sådär utan vidare - jag fick sudda ut allt och göra om i samma tempo som alla andra.

Jag hatar den svenska skolan.

LadyInsane
2007-05-22, 13:13
Just curious, vilken skola och var låg den?

Hackley
hackleyschool.org

Att jämföra skolsystem.. Ja det är intressant.

*Edit* Yale och Harvard, då ska du ha en tät familj också, glöm att det kommer nån från en medelklassfamilj utan större monetära tillgångar.

Skolan jag pluggade på var en privatskola, och nästan alla elever kom från rikemansfamiljer.

LadyInsane
2007-05-22, 13:14
Håller med dig ang vart fokus ligger.

Man kan ju fråga sig vad det ska vara bra för att memorera en massa saker som man inte begriper.


Det är då inte min uppfattning av "vanliga, kommunala skolor" i USA. Nu har jag själv inte gått på en sådan men kompisar som har varit utbytesstudenter i gymnasiet fick raka An i betyg (utom en som fick betyget B i basket) utan att plugga särskilt mycket. Det var mycket ett-kryss-två-frågor.



Det var en privatinternaskola. Det är enorm skillnad på privatskolorna och de kommunala i USA.

kalle_banan
2007-05-22, 13:16
Vad jag tycker är sjukt med den isländska skolan är för det första att man får betyg i allting sen man är 6 år gammal tills man slutar skolan. Med andra ord placeras man i fack från början och har man en dålig mind set faller man in i en ond spiral och tror att man inte duger till bättre betyg än så, en form av Rosenthaleffekten blir det, man låter betygen diktera ens egen motivering.

Och att barn behöver plugga så sjukligt i så ung ålder låter hemskt, i den åldern ska man leka och päsa som man vill.

Runda Grodan
2007-05-22, 13:19
Det var en privatinternaskola. Det är enorm skillnad på privatskolorna och de kommunala i USA.
Ja det var ju det jag ville få fram. Man kan ju inte jämföra en amerikansk, privat (prestige?)skola med den almänna skolan i Sverige.

LadyInsane
2007-05-22, 13:25
Ja det var ju det jag ville få fram. Man kan ju inte jämföra en amerikansk, privat (prestige?)skola med den almänna skolan i Sverige.

Allting kan jämföras. Dock kan jag inte jämföra den svenska skolan med en kommunal skola i USA, eftersom jag inte gått på någon.

Tekniskt sätt dock, kan jag som gick på en privat/friskola i Sthlm jämföra den med en privatskola i USA.

Palm
2007-05-22, 13:28
På min skola introducerades multiplikation och division i trean. Jag minns det tydligt då jag tog hem matteboken och gjorde färdigt alla uppgifter, varpå jag fick en utskällning eftersom jag minsann inte kunde vara bättre än någon annan, dessutom kunde inte läraren bara ge mig en ny bok sådär utan vidare - jag fick sudda ut allt och göra om i samma tempo som alla andra.

Jag hatar den svenska skolan.

Usch. Det där är ju så förbannat sjukt så jag mår illa. Jag var i ungefär samma situation; behövde inte anstränga mig nånting under hela grundskolan och gymnasiet, med resultat att man blev ganska lat i högskolan också och inte gjorde mycket mer än vad som behövdes.

Hehe, vet en kille som var gravt understimulerad i lågstadiet. Lekte hela dagarna och gjorde det han skulle mot slutet av dagen. Lärarna misstolkade hans lek och satte honom i specialklass där han istället satt och rättade alla andra när de var högläsning :laugh:

jwzrd
2007-05-22, 13:29
På min skola introducerades multiplikation och division i trean. Jag minns det tydligt då jag tog hem matteboken och gjorde färdigt alla uppgifter, varpå jag fick en utskällning eftersom jag minsann inte kunde vara bättre än någon annan, dessutom kunde inte läraren bara ge mig en ny bok sådär utan vidare - jag fick sudda ut allt och göra om i samma tempo som alla andra.

Jag hatar den svenska skolan.

Vi började med det i tvåan som sagt och jag var klar med den innan trean tillsammans med kanske en tredjedel av klassen. Vi, två personer, fick nya böcker men med samma bs i. Ingen ökad svårighet. Enda undantaget var att jag och samma kompis fick räkna lite svårare bråk i femman än de andra. Men ja, sjukt störigt. Ffs, varför inte uppmuntra de som vill ha svårare saker?

Runda Grodan
2007-05-22, 13:45
Allting kan jämföras. Dock kan jag inte jämföra den svenska skolan med en kommunal skola i USA, eftersom jag inte gått på någon.

Tekniskt sätt dock, kan jag som gick på en privat/friskola i Sthlm jämföra den med en privatskola i USA.
När frågan var "Är svenska skolan för mesig". Du gör som du vill.


Jag vill egentligen inte skriva mer men det blir några meningar till. Det handlar ju inte om att en skola ska vara så tuff som möjligt och sätta press på eleverna utan det handlar ju om att möta den enskilde elevens individuella behov. Lägger man ribban väldigt högt är det ju många som inte kommer i närheten av inlärningsmålen.

Jag menar att man inte kan jämföra en utbildning för en liten homogen grupp, där alla ligger väldigt högt kunskapsmässigt, med en mycket, mycket större heterogen grupp och dra slutsatsen att utbildningen är sämre/lättare för den heterogena gruppen bara för att den har en lägre ribba.

petersson
2007-05-22, 13:56
Vi började med det i tvåan som sagt och jag var klar med den innan trean tillsammans med kanske en tredjedel av klassen. Vi, två personer, fick nya böcker men med samma bs i. Ingen ökad svårighet. Enda undantaget var att jag och samma kompis fick räkna lite svårare bråk i femman än de andra. Men ja, sjukt störigt. Ffs, varför inte uppmuntra de som vill ha svårare saker?

Det kanske finns en risk med att släppa vissa elever före på nästkommande uppgifter. Jag har läst och hört att många "smarta" elever löser talen genom att helt enkelt inse vad svaren ska bli utan att få någon rutin när det gäller problemlösning. Men så behöver det ju inte bli om läraren orkar övervaka och vägleda arbetet lite.

rolf
2007-05-22, 14:03
Utgående från det jag har fått berättat för mig om den svenska skolan verkar den faktiskt mesig, ja. Dålig disciplin är också något jag förknippar med svenska elever, men rätta mig om jag har fel.

Yes
2007-05-22, 14:11
Ffs, varför inte uppmuntra de som vill ha svårare saker?
Tänk vad som skulle hända om elever uppmuntrades, motiverades och faktiskt lärde sig något i skolan.

Det skulle kanske bli lite fason på skolan då, men så kan vi ju inte ha det...

Noodles
2007-05-22, 14:17
Vi började introducera multiplikationstabellerna i början av tvåan och i trean skulle vi kunna dem flytande.

Huruvida duktiga elever är understimulerade i Sverige tror jag varierar från skola till skola. Hos mig var det så i låg- och mellanstadiet att de som var bra i något ämne fick fortsätta med extraböcker som inte ingick i den ordinarie undervisningen. Jag låg före i matte och fick ett par extraböcker med saker som jag tyckte var riktigt svåra då. Jag hade flera klasskamrater i gymnasiet som upplevt samma sak. Min erfarenhet är också att lärarna gav mycket beröm och uppmuntran till de som hade lätt för sig. Att en del kände sig understimulerade och blev utskällda av sina lärare för att de var duktiga säger kanske mer om just deras skolor än om hela det svenska skolsystemet.

Stoltz
2007-05-22, 14:22
Den Svenska grundskolan kan vara lite mesig ibland, dock beror det på en del vart man vänder sig.
Min grundskola var jävligt mesig jämfört med de som jag bor på korridor med nu, när de berättar om sin grundskola och sitt gymnasie så inser jag har sjukligt slappt jag haft det under mina första 12 skolår.

Sen märktes ju det när jag kom på universitet också, jag var ju inte förberedd för fem öre på intensiteten som krävdes.

petersson
2007-05-22, 14:35
Tänk vad som skulle hända om elever uppmuntrades, motiverades och faktiskt lärde sig något i skolan.

Det skulle kanske bli lite fason på skolan då, men så kan vi ju inte ha det...

Lära sig tänka är väl kanske viktigast.. Kunna rabbla kungar utantill gör nog ingen större nytta. Disciplin är förmodligen också överskattat, man borde väl lära sig att ta för sig snarare än att bli nedtryckt på något sätt.

beckman88
2007-05-22, 14:40
Precis. Det var när jag flyttade dit som jag insåg att vår skola är ingenting i Sverige. (I varje fall privatskolorna i USA, de allmänna är lite slappare). I USA förväntas man göra så otroligt mycket mer än i Sverige. Jag var med på varenda skolevent, hjälpte till m.m. Jag gav guidade turer runt campus för ev. elever. Jag jobbade som voluntär väldigt många helger m.m. I Sverige är allt bra sålänge man klarar sina ämnen. Helst ska man få VG iaf, för det är "bra". På min skola i USA ska man ha A i allt. Får man inte det, får man extra lektioner m.m. I amerikansk literatur, skrev jag en uppsats om dagen. I am. historia, skulle man memorera ett kapitell i historieboken, varje dag. Jag hade prov i alla ämnen varje tisdag och fredag. Stora prov dessutom, småtest m.m. hade jag nästan varje dag. Det låter som ett helvete men man blev van vid tempot efter ett tag. Pluggade efter skolan en sisådär 4 h om dagen, minst.

I jämförelse med Sverige var det sjukt. Flera av mina klasskamrater går nu på Yale, Harvard, Colombia m.m. nu.


Nar gick var du i usa? Jag ar har nu, skolan ar rena barnleken, forutom som du sager med undantaget Amerikansk literatur. Men jag alskar min larare sa det gar bra, Har fatt 97/100 99/100 88/100 och 98/100 pa mina uppsatser i det amnet, Manga amerikanare som ligger runt hogst 50/100. Antar att jag ar bra pa att skriva uppsatser. Kanske for att jag har 2 study halls med :P:P

rQx
2007-05-22, 18:03
Det blir vad man gör det till.

Vill man ha 20.0 på gymnasiet för och söka läkare är det ganska jobbigt.

Beros på vilka ämnen nu ska ha 20.0 i. Den linjen jag går nu är det typ 0 problem att få 20.0 i.

CarolineThunberg
2007-05-22, 18:07
Barn ska vara Barn!

PowPow
2007-05-22, 18:09
Barn ska vara Barn!

Vilket innebär?

rQx
2007-05-22, 18:11
Vilket innebär?

Att dom inte ska vara vuxna

PowPow
2007-05-22, 18:12
Att dom inte ska vara vuxna

Jag menade såklart kopplat till frågeställningen i tråden :D

rQx
2007-05-22, 18:17
Jag menade såklart kopplat till frågeställningen i tråden :D

Jag tog tillfället i akt och berättade att "Barn ska vara barn" betyder att de inte ska vara vuxna! :D

Be a fool stay in school!

Toel
2007-05-22, 19:07
Beros på vilka ämnen nu ska ha 20.0 i.

Eh, alla? Annars får man inte 20.0 :)

Lexidos
2007-05-22, 19:07
Svenska skolan är alldeles för mesig i min menig. Finns säkert en del som tycker det är slappt o skönt att inte behöva göra så mycket men om ett par år kasnke de önskar att det varit lite tuffare i skolan.

LadyInsane
2007-05-22, 19:14
Nar gick var du i usa? Jag ar har nu, skolan ar rena barnleken, forutom som du sager med undantaget Amerikansk literatur. Men jag alskar min larare sa det gar bra, Har fatt 97/100 99/100 88/100 och 98/100 pa mina uppsatser i det amnet, Manga amerikanare som ligger runt hogst 50/100. Antar att jag ar bra pa att skriva uppsatser. Kanske for att jag har 2 study halls med :P:P

Jag gick där i höstas. Jag vet att du går på en kommunal skola, och imho så¨är det en väldigt stor skillnad på ambition/nivå mellan de kommunala och de privata skolorna.

:)

christian
2007-05-22, 19:20
Det är en stor skillnad i uppförandekrav mellan Svenska och Amerikanska skolor.

I USA var det sir this och ma´m that. Fråga om man fick gå på toaletten, ha tillstånd att vistas i korridoren mm mm.

Kunskapsmässigt var det ännu större skillnader. Det var inga problem för mig, som 10 åring, att ligga bland toppen i klassen. Detta trots att jag inte kunde engelska när jag kom dit, men fixade det på privatlektioner under sommaren.

Och så där lysande har mina betyg aldrig varit i Sverige, jag är för lat för det. =)

rQx
2007-05-22, 19:41
Eh, alla? Annars får man inte 20.0 :)

Alla i ens inriktning eller alla som finns?

Toel
2007-05-22, 20:10
Alla i ens inriktning eller alla som finns?

En gymnasieutbildning är på 2500 poäng (minst). Varje kurs motsvarar 50 till 150 poäng. Dessa kurser får du betyg på; IG (icke godkänd), G (godkänd), VG (väl godkänd) och MVG (mycket väl godkänd).

IG=0 poäng, G=10 poäng, VG=15 poäng och MVG=20 poäng

Man behöver inte läsa ALLA kurser som finns för och få ett snitt på 20.0, endast de 2500 obligatoriska poängen.

rQx
2007-05-22, 20:58
Så om jag går ut el-programmet med 20.0 så kan jag säka till läkare.. Låter lite konstigt :P

Trance
2007-05-22, 21:00
Så om jag går ut el-programmet med 20.0 så kan jag säka till läkare.. Låter lite konstigt :P

Misstänker att läkare har vissa krav på lästa kurser.

Runda Grodan
2007-05-22, 21:01
Så om jag går ut el-programmet med 20.0 så kan jag säka till läkare.. Låter lite konstigt :P
Du måste ju läsa dom ämnen som läkarprogrammet kräver att man har läst för att ha behörighet att söka. Fast i framtiden kanske du kan bli robot-läkare?



Trance är liiite snabbare.

Dumleman
2007-05-22, 21:12
Jag hoppas de har uppföljningsprov på de 4 sagorna hon ska lära sig utantill när hon är 20 år, kan hon inte dem utantill så får hon gå om mellanstadiet.

Erik__
2007-05-22, 21:25
1-9 i sverige är minst sagt lätt =D

jag är lika smart som alla andra i tråden =D på samtalen i 5an tog dom upp med mamma att jag var rätt störande medans andra jobbade och härledde det till att jag inte fick nån utmaning med skolarbetet så läraren "jajo men vi kan fixa svårare saker" - morsan blev glad, men inget hände hehe =D

rQx
2007-05-22, 21:26
Du måste ju läsa dom ämnen som läkarprogrammet kräver att man har läst för att ha behörighet att söka. Fast i framtiden kanske du kan bli robot-läkare?



Trance är liiite snabbare.

Misstänkte också det. Blev konfunderad över ett inlägg längreupp :P

rQx
2007-05-22, 21:27
1-9 i sverige är minst sagt lätt =D

jag är lika smart som alla andra i tråden =D på samtalen i 5an tog dom upp med mamma att jag var rätt störande medans andra jobbade och härledde det till att jag inte fick nån utmaning med skolarbetet så läraren "jajo men vi kan fixa svårare saker" - morsan blev glad, men inget hände hehe =D


haha, låter det alltid så! Det är typ en resume av alla sånna samtal man haft ju :P

<Nicklas>
2007-05-22, 21:37
jo visst kan man läsa el-programmet och "lätt" få 20.0, sedan läsa upp dom betygen man behöver på ett basår där man inte behöver sätta högsta betyg eftersom det är bara kompetensen som räknas där.

Men om man tror att man kan klara av en läkarutbildning när man inte klarar av att gå natur på gymnasiet så är man helt ute och cyklar.

Svar på topic, ja den Svenska skolan är för mesig och enligt mig beror det på betygsinflationen. Att jämföra Svenska skolan med ex. den Amerikanska är som att jämföra äpplen och päron. Där ser dom dom helt andra kriterier, traditioner och system. Men om man jämför med andra länder som har ovanstående triplett någorlunda lik Sverige så kan man tydligt se hur kampen mot betygsinflation har gjort en markant skillnad.

Prankie
2007-05-22, 21:39
Skulle aldrig vilja vara lärare i Sverige. Här finns de mest respektlösa barn jag har sett i alla länder jag har varit i. *spy* Önskar nästan att lärare får disciplinera folk här.

rQx
2007-05-22, 21:47
Men om man tror att man kan klara av en läkarutbildning när man inte klarar av att gå natur på gymnasiet så är man helt ute och cyklar.



Vem har pratat om att inte kunna gå natur?

Vill bara påpeka att året jag sökte så var det högst intagningspoäng till bygg och el och sämst till NV nämligen 70p. Undrar fortfarande vem det var och hur det går/gick för honom/henne som kom in på det! :D

Lexidos
2007-05-22, 21:49
Haha när jag sökte till NV för ett par år sedan så var antagningen 40p :D

rQx
2007-05-22, 21:50
Haha när jag sökte till NV för ett par år sedan så var antagningen 40p :D

Ganska sjukt! Tur att du kom in iaf ;)

Lexidos
2007-05-22, 21:51
Ganska sjukt! Tur att du kom in iaf ;)

jävla sugit att ha 250p för mycket :D

rQx
2007-05-22, 22:01
jävla sugit att ha 250p för mycket :D

För mycket än -210? :D

Lexidos
2007-05-22, 22:02
För mycket än -210? :D

LoL :D