handdator

Visa fullständig version : Att dricka gammalt vatten...


Emil_Larsson
2007-05-22, 06:37
Hade en flaska hemma som jag trodde jag hade bytt ut vattnet i, tills jag kom på det..

Herregud! den har ju legat där sen i onsdag, (drack den först nu) att jag var så dum att jag inte förstod det förens efteråt.

Den smakade precis som vanligt, nu undrar jag..

Kan man bli förgiftad eller något liknande av så gammalt vatten? *mini*

Konsultfet
2007-05-22, 07:21
Errr?
Du vet att ramlösa är extra dyrt för att vattnet har legat i 70 år?

Tolkia
2007-05-22, 08:27
Knappast efter den tiden i alla fall, om du inte hade en väldigt äcklig flaska, jag tror att du kan känna dig lugn.

formula4shape
2007-05-22, 13:55
Vatten är drickbart länge, det blir inte speciellt snabbt förorenat förutsatt att flaskan inte står med öppen kork vid en motorväg. Förr hade man inte vatten i kranen utan fick använda brunnen man krävt på tomten, där låg vattnet år efter år.

Jaws
2007-05-22, 14:02
En dag när jag var ute och tävlade på golfbanan så märker jag till min stora förvåning att jag inte hade fyllt på något vatten, så jag öppnar ett fack för att ta ut flaskan och springa tillbaka och fylla på och då känner jag att det ligger en annan flaska ännu djupare i facket. Jag sliter upp den och där var min sportflaska som jag har varit av med i över 2 år..nästan full. Jag hade inget val, vätska är otroligt viktigt på golfbanan och jag orkade inte springa tillbaka 1km. Jag tog en klunk och vattnet smakade utmärkt..lite sunket och ljummet visserligen, men att dricka gammalt igenkorkat vatten är iaf inga problem. Jag vann tävlingen föressten..magic.

Emil_Larsson
2007-05-22, 14:28
Jag kanske ska sluta lyssna på morsan hela tiden :) hon påstår att vattnet kan bli förgiftat efter en relativt kort tid (2-3 dagar) i en flaska

Raggis
2007-05-22, 15:10
Jag kanske ska sluta lyssna på morsan hela tiden :) hon påstår att vattnet kan bli förgiftat efter en relativt kort tid (2-3 dagar) i en flaska

Mammor överdriver oftast. Överbeskyddande.

formula4shape
2007-05-22, 15:44
Jag kanske ska sluta lyssna på morsan hela tiden :) hon påstår att vattnet kan bli förgiftat efter en relativt kort tid (2-3 dagar) i en flaska

Hon kanske tänker på att Legionella-bakterien frodas i ljummet/varmt vatten. Den är dock ofarlig att dricka, man blir bara smittad om man andas in den genom aerosol (vattenånga/dimma) vilket i princip är en omöjlighet om vattnet befinner sig i en flaska. Konfrontera henne :D

Sparrisen
2007-05-22, 16:18
Hon kanske tänker på att Legionella-bakterien frodas i ljummet/varmt vatten. Den är dock ofarlig att dricka, man blir bara smittad om man andas in den genom aerosol (vattenånga/dimma) vilket i princip är en omöjlighet om vattnet befinner sig i en flaska. Konfrontera henne :D

Ungefär som kvicksilver då :) En kompis bekant försökte ta livet av sig på fyllan genom att dricka upp kvicksilvret i en barometer, men det gick bara rakt igenom. Måste tydligen andas in eller tas upp bundet till proteinbärare.

Sverker
2007-05-22, 17:40
Som vanligt har alla Kolozzeummedlemmar stålmage och tål allt:(

Klart att vatten som står i en flaska kan ( vi pratar här risker ) bli dåligt på 2 - 3 dagar. Byter alltid själv vattnet i vattenflaskan varje dag.

formula4shape
2007-05-22, 18:00
Som vanligt har alla Kolozzeummedlemmar stålmage och tål allt:(

Klart att vatten som står i en flaska kan ( vi pratar här risker ) bli dåligt på 2 - 3 dagar. Byter alltid själv vattnet i vattenflaskan varje dag.

Beror givetvis på omgivning, temperatur, miljö etc. Men har svårt att tro man skulle bli "förgiftad" av det under normala omständigheter. Sen att det är äckligt är en annan sak *spy*

agazza
2007-05-22, 18:51
har för mig att vatten inte tillverkas längre utan mest legat och skräpat lite här och där i 70 miljoner år. Och det går ju att dricka..

ironisk <---...

He-man
2007-05-22, 22:51
En dag när jag var ute och tävlade på golfbanan så märker jag till min stora förvåning att jag inte hade fyllt på något vatten, så jag öppnar ett fack för att ta ut flaskan och springa tillbaka och fylla på och då känner jag att det ligger en annan flaska ännu djupare i facket. Jag sliter upp den och där var min sportflaska som jag har varit av med i över 2 år..nästan full. Jag hade inget val, vätska är otroligt viktigt på golfbanan och jag orkade inte springa tillbaka 1km. Jag tog en klunk och vattnet smakade utmärkt..lite sunket och ljummet visserligen, men att dricka gammalt igenkorkat vatten är iaf inga problem. Jag vann tävlingen föressten..magic.

Modigt, jag skulle aldrig vågat prova! *spy*

muddler
2007-05-22, 23:13
hehe jag råkade ge min vattenflaska till en lumpenkollega ute i fält :=) efter han tagit några klunkar kom jag på att jag inte bytt vatten sen vi ryckte in, och det var runt 5-6 månader sen :em: men han vart inte sjuk iaf tur det!

Förlåt Karlsson!

Pecto
2007-05-22, 23:34
om du hade lock på så är det inga basiller..men annars över en natt så bildas det en hel del...men jag tror inte att de kan hända så mkt..

Tomme
2007-05-22, 23:36
Det är lugnt tror jag, jag har en tendens att dricka vatten som har stått i några veckor och jag lever fortfarande :D