handdator

Visa fullständig version : Kycklingbuljong


Cilia
2007-05-21, 19:30
det här vet ni nog redan men jag tänkte på det när jag fixade lite bulgur idag

När jag gör hel kyckling i ugnen så blir det alltid massa vätska över. Den brukar jag hälla över i en burk sen låter jag den kallna i kylen och då flyter allt fett upp på ytan och stelnar så kan man ta bort det med en sked och sedan har man en väldigt god kycklingbuljong.

Liknade går att göra om man vill koka kycklingen istället.
Man har i massa grönsaker i vattnet och kryddor och sen när kycklingen är klar låter man det svalna och tar bort fettet.

Jag tycker personligen att det smakar godare än köpebuljong och man få den ju "gratis".

Jag bruka ha i lite när jag kokar bulgur, quinoa eller liknande så får den en god smak.

kahn
2007-05-21, 19:46
Har aldrig provat att göra buljong själv - för lat!

För er som är likasinnade kan jag dock rekomendera flytande kycklingfond (Bong tror jag den heter, gul knubbig liten flaska) istället för vanlig buljongtärning. Tycker smaken blir bra mycket bättre, även om hemgjord säkert blir ännu godare.

Cilia
2007-05-21, 19:50
Har aldrig provat att göra buljong själv - för lat!

För er som är likasinnade kan jag dock rekomendera flytande kycklingfond (Bong tror jag den heter, gul knubbig liten flaska) istället för vanlig buljongtärning. Tycker smaken blir bra mycket bättre, även om hemgjord säkert blir ännu godare.
jag har bongs med när jag är lat.
men just när jag gör kyckling så känns det inte som ngt extra jobb