handdator

Visa fullständig version : Datorfråga: Moderkort och hårddiskstorlek


Hades
2007-05-21, 19:23
Min ena hårddisk sjunger på sista versen och jag har därför bestämt mig för att köpa en ny. Min dator börjar bli gammal, och jag har läst att gamla moderkort kanske inte har stöd för dagens stora hårddiskar. Moderkortet är Abit KG7 (kom ut runt 2001 tror jag) och jag har lusläst manualen men hittar inget om detta. Inte heller på abits sida kunde jag hitta någon vettig information. Till frågorna:

Finns det en sån begränsning? Hur stor hårddisk är isåfall rimligt att köpa till en sex år gammal dator? Om jag köper en hårddisk med för mycket utrymme, kommer jag då kunna använda den ändå upp till moderkortets "begränsningsnivå"? Och slutligen; vilka hårddisktillverkare är bäst?

Hoppas någon har koll på detta. Tack på förhud.

christian
2007-05-21, 19:29
http://www.abit-usa.com/faq/mb/check137gb.php

Snake
2007-05-21, 19:31
Beror på om ditt MB/BIOS stödjer 48-bitars LBA-addressering.

Har du någon disk nu som är större än 120GB?

Edit: www.storagereview.com rekomenderas. Själv föredrar jag Seagate-diskar.

Scratch89
2007-05-21, 19:34
Själv föredrar jag Seagate-diskar.

Mmm.... Barracuda... *drool*

Hades
2007-05-21, 20:02
http://www.abit-usa.com/faq/mb/check137gb.php

Tack! Just vad jag inte hittade när jag sökte :)


Beror på om ditt MB/BIOS stödjer 48-bitars LBA-addressering.

Har du någon disk nu som är större än 120GB?

Edit: www.storagereview.com rekomenderas. Själv föredrar jag Seagate-diskar.

Nix, ingen disk större än 80 GB i nuläget. Men om man får tro vad som står på abits sida ska det räcka med att uppgradera bios så är biffen fixad. Får nog bli en seagate.

Arf Pingvin
2007-05-21, 23:20
Testa först med disken. Även om den inte visar hela i bios kan det funka i windows. Uppgradera inte bios om du inte behöver det(aldrig flasha om nånting om det inte är absolut nödvändigt).

Hades
2007-05-22, 06:45
Testa först med disken. Även om den inte visar hela i bios kan det funka i windows. Uppgradera inte bios om du inte behöver det(aldrig flasha om nånting om det inte är absolut nödvändigt).

Ok, tack för tipset, ska göra det!