handdator

Visa fullständig version : Skumt svar på en annons (golfset)


mangs
2007-05-21, 17:48
Hej,

Min fru har en annons ute på ett nybörjarset med golfklubbor. Priset är typ 200 kr, Vi är bara glada om vi blir av med dem. Igår fick hon ett halvskumt svar:
"Hello,
> I will be sending you 1500 EURO for the item and send me the shipping cost of the item via UPS/FEDEX/DHL okay.I will make the paymnet via pAy BY TOUCH(MONEY ORDER) in which the money will be deliver to you address in cash so, mail me back with your full name and address if you agree to ship on the confrimatiom mail of the payment from Pay By Touch if you agree.let me know how many of this item you have for sales? mail me back as soon as possible to:namn@gmail.com "

1500 Euro låter ju rätt knäppt, hur som helst svarade min fru från en anonym email och frågade om mer info. Hon fick detta svar tillbaka:

"Thanks for your mail,

I am from uk but i want the item to be ship to my marketer in Nigeria
becaused i have just recived a call from my marketer in nigeria that the
item is needed ugently so all you need to do now is to send me your
Full Name and address
details and the shipping cost via UPS/Fedex/DHl to this address below
and make sure
once you get the confirmation of the payment from PAY BY TOUCH(MONEY
ORDER) in which the money will be deliver to you in CASH to your
address make sure you send the tracking number of the shipment to them
so that they can deliver the money to your address
money.

Name : Namn
Address : No 5 Bola Fayemi Street Coca Cola
State Oyo state
City : Ibadan
Country : NIgeria
Zip-Code : 234-02

make sure you ship to the above address once you get the confirmatuin of the
payment and make sure you send the tracking number of the shipment to
PAY BY TOUCH(MONEY ORDER) for verification and for your money to be
deliver.

hope to here from you sonner you can meet at MSN MESSANGER (namn@gmail.com ) for us to talk more on the transaction
Thanks "

Jag har bytt involverade personers namn. Jag är ju ganska säker på att detta är något lurt, jag menar, vem fan köper ett billigt golfset värt några hundringar för närmre 15.000 och UPSar det till nigeria. *screwy*


Frågan är ju bara varför de gör på detta viset? Vad skulle de ha för glädje av att ge oss en fejkad check eller motsvarande för att lura till sig ett billigt golfset?

Någon annan som fått liknande svar på annons?

tossefar
2007-05-21, 17:49
Nigeriabrev kallas det, det är bedrägeri via post och internet. Bara att ignorera, tusentals svenskar får samma sak.

Fettecke
2007-05-21, 17:50
ligger annonsen på Eniro.se ?

själv har jag fått nått sånt när jag haft nån annons därifrån, händer aldrig på blocket och tradera dock.

Prankie
2007-05-21, 17:51
Ehm... Det är en spiderbot som söker sig genom alla möjliga annoser och skicka samma mail till alla?

Fettecke
2007-05-21, 17:54
finns många annonssiter som lägger ut telefonnummer och email i ren text oturligt nog. finns vissa andra som är smart nog och ersätter texten med bilder... blocket tex. Smart sätt att slippa sådana påhopp.

mangs
2007-05-21, 17:56
Jo, att det var något skumt förstår jag. Annonsen låg på eniro.se.

Tycker bara tillvägagångsättet är lite dumt från deras sida om de skulle lura oss på pengar. Enligt mailet skulle de ju ge oss pengar kontant innan vi skickar klubborna till adressen?

Hades
2007-05-21, 17:58
Dessutom inte så troligt att någon från UK skulle skriva så taskig engelska :)

PowPow
2007-05-21, 17:59
Jag fick liknande för några år sedan när min bil låg ute på några olika annonssidor.

Garnax
2007-05-21, 18:13
Jo, att det var något skumt förstår jag. Annonsen låg på eniro.se.

Tycker bara tillvägagångsättet är lite dumt från deras sida om de skulle lura oss på pengar. Enligt mailet skulle de ju ge oss pengar kontant innan vi skickar klubborna till adressen?

Scammen kommer senare när du är sugen nog på dina 15000kr

Fettecke
2007-05-21, 19:12
Scammen kommer senare när du är sugen nog på dina 15000kr

Been there done that?

Empe
2007-05-21, 21:43
Scammen kommer senare när du är sugen nog på dina 15000kr

Berätta mer!!

tossefar
2007-05-21, 21:52
Berätta mer!!

Vad mer ska berättas? Scammen innebär att de sätter in pengar på ditt konto. Pengar som inte har täckning. De får gratis klubbor, du blir skyldig banken 1500 euro. Förutsatt att du använder pengarna du "får" in på kontot.

Empe
2007-05-21, 21:54
Vad mer ska berättas? Scammen innebär att de sätter in pengar på ditt konto. Pengar som inte har täckning. De får gratis klubbor, du blir skyldig banken 1500 euro. Förutsatt att du använder pengarna du "får" in på kontot.

det var väl just det som skulle berättas. :)

hultman
2007-05-21, 21:55
Känt som nigeriabrev, fortfarande.

Batman
2007-05-21, 22:55
Hur flyttar man pengar till någons konto om man inte har täckning ?

Pellefant
2007-05-21, 23:09
"Ett kallas "flashing the account", de skickar ett förfalskat förhandsbesked om en överföring via fax till offrets bank. Banken meddelar offret att ett mångmiljonbelopp är på väg. Men pengarna dyker inte upp på kontot, utan bedragarna säger att det blev ett problem, överföringen upptäcktes. Om man mutar rätt person eller liknande bör det gå bra. Meddelandet från offrets egen bank får dollartecknena att växa i offrets ögon och han betalar gärna."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

"Enligt FBI försvinner ett dussintal västerlänningar om året i samband med att de åker till Nigeria för att träffa sina plågoandar och återfå sina pengar. I regel blir de istället kidnappade och deras släktingar krävs på pengar (kanske miljoner kr) tills även dessa blir av med sina besparingar."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev


http://www.polisen.se/inter/nodeid=20003&pageversion=1.html

mangs
2007-05-22, 10:53
Tack för era inlägg.
Nog är det någon bluff men de skulle inte sätta in pengarna på mitt konto utan betala cash vid min dörr innan jag skulle kicka golfsetet.

Jakobbus
2007-05-22, 12:45
MEN... det står väl : "and send me the shipping cost of the item"

Orubun
2007-06-24, 20:47
Har gjort det alla varnade mig för.. Skickade utan att få pengarna.. Men jag stöldanmälde telefonen för att kunna få en låsningskod som jag senare ringde in till telia o fixade. Men men som farsan sa det är läro pengar.. kostade mig 255:- för att skicka den med REK. men va fasen 900 usd för en Z710I. ungefär 6151 om man räknar med 6,85:- i valuta växling. Men iallafall mumma.. men jag har alla e-mails kvar och killen ville att jag skulle skicka 300usd till en son han har i nigeria innan jag kunde få mina pengar, men jag skickade inte.. Men jag har ett telefonnummer som jag kan nå killen på men varje gång jag ringer lägger han på eller ger fan i att svara.

Men killen skrev så här i första mailet:

Am Jones Steve From United KingDom.i came across your item you place on
> (www.tradera.com ).i will like to order this item for my Son in Nigeria.and
> i will be making the payment with Pay By Touch Money Order. I will offer
> you $900.00 USD Including the shipment VIA POST OFFICE to my SON in
> Nigeria. i will like to know how many of this item do you have for sale.i
> will be waiting for you to E-mail me to my personal box
> (jone.steve2@gmail.com) or ( neyosco1@hotmail.com). Mail me back in
> ENGLISH..


Här är adresserna på 2 ställen till:

Name :
Address : No 5 Bola Fayemi Street Coca Cola
City : Ibadan
State : Oyo State
Country : Nigeria
Tel :+2348060241237

OCH


005 Bola Fayemi Street Coca Cola,
IBADAN,
OYO STATE,
234-02,
NIGERIA .
+2348060241237

Denna e-mail adress använder han eller dom:

paybytouchmanagements@deliveryman.com

Så en varning får man ett mali med @deliveryman.com så ska man akta sig..
Men om det är någon som vill ha kopior på mailen så skicka gärna ett mail till mig så ska ni få fullt med data..

Jo man får ju fasen inte glömma detta,, killen som ville köpa telefonen av mig svarar inte på något av mina mail. himla mysko.. Men men nu är iallafall mobilen låst och alla menyer är på svenska och jag även lurade i killen att det behövs en 12 siffrig kod med siffror och bokstäver.. hmmmm men det stämmer ju inte eller hur... ;]
Även att den som lämmnar in telefonen för att få den upplåst får ett medelande att medela polisen om att telefonen är stulen och att den som kom in med den ska vänta på att telefonen blir upplåst, även att den enda som kan låsa upp mobilen är tillverkaren, pga att skriver dom in fel kod så steker dom kretskortet i mobilen. Skrev även till han att när jag får mina pengar skickar jag koden som man kan låsa upp den med.. men jag vet att jag har blivit blåst så det skricker om det.. vet inte om dom har fått mobilen upplåst och om någon fattar svenska, kanske dom låste uppden o la in engelska i den ist jag vet inte men hoppas att skiten inte funkar för dom.. fasen vad dum i huvet man får vara ibland. Jag var penga blind utan att tänka.. Kalla mig klant med stora bokstäver, jag förtjänar det verkligen.. men som jag skrev tidigare om någon vill ta del av mina e-mails så skicka ett mail till mig o jag skickar dom till er/dig. Det är 11 mails som jag har..

KlopFer
2007-06-24, 21:33
Jag fattar inte att folk går på sånt där. Liksom bara det första mailet du fick skriker bluff.

christian
2007-06-24, 21:39
**

De har rätt. En som föds varje minut.

Solros
2007-06-24, 21:58
Hur gammal är du Orubun?

Löjtnant Blank
2007-06-24, 22:03
Orubun är ett troll.

Fd_Megatuttarna
2007-06-24, 22:29
Fy fan vad jag vill åka ner till Nigeria och bli galen. Tar kanske med mig Zed:

http://www.nndb.com/people/880/000025805/eg-1051-sized.jpg

Frantic
2007-06-24, 22:41
Fy fan vad jag vill åka ner till Nigeria och bli galen. Tar kanske med mig Zed:




Jean, Jean made a machine. Joe, Joe made it go. Art, Art blew a fart and blew the whole damn thing apart