handdator

Visa fullständig version : Vad kostar det att renovera ett kök?


Dalle89
2007-05-20, 22:25
Funderar lite på att köpa en lägenhet och då det enligt mig viktigaste i lägenheten är köket, så undrar jag hur mycket det kostar att renovera ett kök. Jag vet inte vad som behövs göras för arbete, hur mycket det kostar att riva ut ett kök och liknande.
Men om man säger att man ska totalriva ett kök och ersätta med nya vitvaror, nya skåp, lådor och allt sånt, vad kan det tänkas kosta? (Det är inte ett jättestort kök och ska inte vara köksö)

Raggis
2007-05-20, 22:26
Mamma som betalar :O?

sunkan
2007-05-20, 22:27
Mamma som betalar :O?

spelar det någon roll?*slap*

Raggis
2007-05-20, 22:31
spelar det någon roll?*slap*

Njaa, lite kanske. Även svårt att svara på frågan.

tossefar
2007-05-20, 22:33
Räkna på 100 000 inkl arbete för ett kök i ikea-prisklassen. Jag håller på med samma sak nu.

PowPow
2007-05-20, 22:34
MIna föräldrar renomverade sitt kök för ett tag sedan. Allt nytt. Det gick på närmare 200 000 pix. Men det var ju ett ganska stort kök i villa.

Totalrenovering av mindre kök i lägenhet skulle jag nog uppskatta typ kring 50-100 000 kr. Beror väl väldigt mycket på vad man vill ha för några vitvaror, golv och väggar.

Handcuff
2007-05-20, 22:34
Beror på vad du ska sätta in för nytt....storlek osv. Allt mellan 30 000kr --> 100 000kr skulle jag tippa på :thumbup:

Metal_boy_
2007-05-20, 22:37
Vet inte vart jag läste det. Men folk skaffar allt finare kök men timmarna och kunskapen i köket minskar hela tiden hos folk. Fint kök har blivit status att ha bara. Jag skulle då aldrig lägga ner 100.000 på något jag bara ska visa upp. Det går att få ett fint kök för mycket billigare pengar. Men det är som jag personligen tycker.

Metal_boy_
2007-05-20, 22:39
MIna föräldrar renomverade sitt kök för ett tag sedan. Allt nytt. Det gick på närmare 200 000 pix. Men det var ju ett ganska stort kök i villa.

Totalrenovering av mindre kök i lägenhet skulle jag nog uppskatta typ kring 50-100 000 kr. Beror väl väldigt mycket på vad man vill ha för några vitvaror, golv och väggar.


Precis. Det är högst individuellt och svårt att svara på.

tossefar
2007-05-20, 22:39
Vissa gör det för att öka värdet på lägenheten.

Metal_boy_
2007-05-20, 22:41
Vissa gör det för att öka värdet på lägenheten.

Absolut! Men samma inställning ligger där och lurar hos köparen då också. Om du förstår hur jag menar utan att gå in på det?

tossefar
2007-05-20, 22:42
Absolut! Men samma inställning ligger där och lurar hos köparen då också. Om du förstår hur jag menar utan att gå in på det?

Självklart, du har helt rätt. Ville bara påpeka att det inte alltid är för prydnad man renoverar köket :)

Handcuff
2007-05-20, 22:43
Absolut! Men samma inställning ligger där och lurar hos köparen då också. Om du förstår hur jag menar utan att gå in på det?

Mm..och tydligen visade en undersökning att renovering av badrum och kök var förlustaffärer i syfte att öka värdet på lägenheter.

tossefar
2007-05-20, 22:44
Mm..och tydligen visade en undersökning att renovering av badrum och kök var förlustaffärer i syfte att öka värdet på lägenheter.

Vilken undersökning?
Det är inte samma sak att sälja en etta med kokvrå och en femma på strandvägen. I vissa fall kan det vara en mycket bra affär att renovera köket. Om inte annat så för homestaging-syfte.

Viktor_Balck
2007-05-20, 22:46
Mm..och tydligen visade en undersökning att renovering av badrum och kök var förlustaffärer i syfte att öka värdet på lägenheter.

Det är väl beroende på hur mycket av renoveringen man fixar själv, om man nu går i förlust eller vinst.

Handcuff
2007-05-20, 22:49
Vilken undersökning?
Det är inte samma sak att sälja en etta med kokvrå och en femma på strandvägen. I vissa fall kan det vara en mycket bra affär att renovera köket. Om inte annat så för homestaging-syfte.

Läste det i någon "Inredningstidning" eller liknande. Att många tänker "aha! nu ska jag sälja kyffet och tydligen får man massor mer betalt om köket är nytt!!!" och sen renoverar man för 70 000kr och får 50 000kr mer för lägenheten. Ungefär nåt sånt var det om.

Sen så är inte alla köpare så sugna på en lägenhet med ett "renoverat" kök/badrum etc..iaf inte betala mer för det eftersom dom vill sätta sin egen prägel på det. Bla bla ungefär något i den stilen var det jag läste. Stämmer säkert hyffsat bra i många fall.

Dalle89
2007-05-20, 22:52
Mamma som betalar :O?

None of your business :P

Beror på vad du ska sätta in för nytt....storlek osv. Allt mellan 30 000kr --> 100 000kr skulle jag tippa på :thumbup:

Men vad är det för kök man får för 30 000 kronor? Räknar du endast med vitvaror och nya lådor och sånt då eller?

Mm..och tydligen visade en undersökning att renovering av badrum och kök var förlustaffärer i syfte att öka värdet på lägenheter.

Jag skulle renovera mitt kök för att jag tycker det höjer helhetsintrycket av ett hem. Och har man en liten lägenhet, säg en tvåa, så är köket en ganska stor del av den.

Tack för alla svaren förresten

tossefar
2007-05-20, 22:58
För 30k får du (billiga) luckor och (billiga) vitvaror. Ingen köksstomme och ingen arbetskraft.

Metal_boy_
2007-05-20, 23:01
Mm..och tydligen visade en undersökning att renovering av badrum och kök var förlustaffärer i syfte att öka värdet på lägenheter.

Det gäller nog okunnigt folk mest. Som heller inte vet vad dom har kommit överens om med hantverkare pga okunskap. Tyvärr.

Maharadja
2007-05-20, 23:20
Ja o min sambo renoverar köket just nu... lite stuff kvar att göra..hittills gått loss på ca 60000..han har gjort allting själv, handyman som tur är!

KniveN
2007-05-21, 02:27
vitvaror 15-20k
ikea kök 10-25k
lulllull 5k

kharon
2007-05-21, 05:42
Det går att ladda ner ett dataprogram från IKEA som du kan designa ditt kök i 3D och sedan få pris på det direkt i programmet.

Ett liknande finns på www.epoq.se

Du kan ju också printa ut dina skapelser och gå till lokala köksleverantörer och höra vad dom ska ha för att snickra ihop ett sånt.

Fed up
2007-05-21, 10:01
Det beror på hur stort det är, hur mycket du kan göra själv/få nån att göra gratis och hur lyxigt du vill ha det.

Vi gjorde om i vårt gamla kök, som var ganska litet. Vi gjorde nästan allt själva. Vi målade om, tog bort överskåpen och satte dit hyllor, min mamma tapetserade en vägg, så satte vi aluminiumskivor som stänkskydd, vi köpte en billig solid ekskiva på Hornbach (1000 kr) som vi sågade hål i för ny diskho, ny fläkt och spishäll. Köpte nya luckor (dyrare ikeamodell) till underskåpen och ny ugn. Vi köpte också ett nytt köksbord och ny lampa. Vi hade tänkte fixa golvet också, men det blev aldrig av. All el fixades gratis av min svärfar som är elektriker. Allt detta gick på ungefär 20 000. Fläktkåpan, spishällen och ugnen var de billigaste varianterna som ändå var snygga.

Före:
http://img301.imageshack.us/img301/576/kkbrunuf5.jpg

Efter:
http://img523.imageshack.us/img523/917/kok1lc4.jpg

(efterbilden är tagen av fotograf och då är det perfekt städat osv, men ändå..)

tossefar
2007-05-21, 11:21
Snyggt feddan. Vad heter de nya luckorna?

Langster
2007-05-21, 12:17
Jag vet inte än, kommer att veta det nästa vecka... :) :(

Fed up
2007-05-21, 13:06
Snyggt feddan. Vad heter de nya luckorna?

Alltså, jag orkar inte kolla på ikeas hemsida nu, men heter de inte Abstrakt? de högblanka är det iallafall. Skitsnygga, tycker jag, men i vårt nya kök snålade vi ur och valde de näst billigaste helt vita och släta(mycket mer skåp i nya köket). De allra billigaste är de som sitter i gamla köket ovan, riktiga skitluckor.

Ah, nu blev jag nyfiken och kollade iallafall. De billigaste heter Ärlig, köp inte dem! De är fula i ytan och går upp i kanterna och blir fula. De vi har nu heter Applåd, de är mycket prisvärda men inte lika tjusiga som de vi satte in i gamla köket som heter Abstrakt, precis som jag trodde.

Dalle89
2007-05-21, 18:20
Hur najs kök som helst ju fed up! Kan tänka mig att det är något i den storleken det skulle bli om jag köpte en lägenhet..
Men hur händiga är ni, är ni liksom väldigt insatta och duktiga på hantverk eller skulle en person som liksom har typ medelbra motorik fixa dedär? :P
Och hur var det med alla vattenledningar, spishällen och sånt, var det mycket krux med att fixa det?

Fed up
2007-05-21, 18:35
Hur najs kök som helst ju fed up! Kan tänka mig att det är något i den storleken det skulle bli om jag köpte en lägenhet..
Men hur händiga är ni, är ni liksom väldigt insatta och duktiga på hantverk eller skulle en person som liksom har typ medelbra motorik fixa dedär? :P
Och hur var det med alla vattenledningar, spishällen och sånt, var det mycket krux med att fixa det?

tack!
Vi är nog ganska normalhändiga, alltså inga snickarutbildningar eller nåt, men ändå rätt händiga. Det är ju så att ju mer man gör, desto mer lär man sig.
Jag spacklade och målade, men tapetsera vågar jag inte (än) och min mamma är grym på det så hon gjorde det. Men jag tror egentligen inte det är så svårt, hon har ju lärt sig själv, bara man läser instruktioner och är noggrann.
Min kille sågade hålen i bänkskivan för häll och diskho och han fick göra om ett par gånger och korrigera (alltså, inte ny skiva varje gång, men han tog lite för lite först för att vara säker att det inte blev för stort).
Satte upp hyllorna gjorde vi ihop, lite jobbigt, men inte så svårt. Bra pluggar var dock måste, jäkla skitväggar var det i det huset.
Byta skåpluckor och sånt är ju lätt, det klarar nog alla. Man kan också spraymåla om luckor om de är i ok skick.
Installera häll och spotlights och sånt hade vi ju dock inte kunnat göra själva, vi har tur som ha en elektriker i familjen, så det tillkommer ju för din del oavsett vad, men det blir nog inte så jättemycket.
Vi stängde av vattnet i huset (min svärfar gick ner i sina arbetskläder och satte en lapp från "prenad vvs", trots att han är elektriker, där det stod att vi stängde vattnet i en timme) för att kunna sätta dit aluminiumskivorna, sen hade vi samma kran, men lackade om handtagen.

Dalle89
2007-05-21, 18:52
Tack så mycket det hjälper faktiskt väldigt mycket! Riktigt imponerad av att ni gjorde det själva! Mina föräldrar har lite kontakter som är hantverkare så det ska nog inte bli omöjligt att göra om ett kök utan att behöva anlita massa bygg gubbar...
Tack för hjälpen, om jag nu köper lägenheten så ska jag helt klart lägga upp före och efterbilder :)

Fed up
2007-05-21, 18:55
Tack så mycket det hjälper faktiskt väldigt mycket! Riktigt imponerad av att ni gjorde det själva! Mina föräldrar har lite kontakter som är hantverkare så det ska nog inte bli omöjligt att göra om ett kök utan att behöva anlita massa bygg gubbar...
Tack för hjälpen, om jag nu köper lägenheten så ska jag helt klart lägga upp före och efterbilder :)

Det var så lite så.
Man får bara inte förvänta sig perfektion när man gör nåt själv, men slutresultatet brukar ändå bli bra även om det blir nån liten skavank nånstans. Sen får man räkna med att det tar lite tid, är jobbigt och att man kanske få göra om nåt. Försök se vad som gör störst skillnad och lägg krut på det, något får kanske vara även om det inte är perfekt. Vi ville tex. egentligen göra om hela planlösningen och flytta dörrhål mm.+ byta golvet, men det sket vi i då det skulle blivit galet dyrt+väldigt långdraget och arbetsamt. Efter vår renovering var vi iallafall jättenöjda, även om köket fortfarande hade sina brister.
Lägg gärna upp bilder sen! Du kan lägga upp bara förebilder så kan vi (jag) komma med förslag på hur du ska göra och sen även posta efterbilder, tycker jag! :thumbup:

Dalle89
2007-05-21, 19:03
Det var en bra idé! Alltid bra att höra med andra människor innan man gör något för man kan ju inte tänka på allting själv. Får se till att jobba mycket i sommar då så jag får ihop extra pengar. En lägenhet i centrala gbg är inte billigt... Kan dock länka till den som ajg har kollat på lite för tillfället, dock är det verkligen inte säkert att det blir något köp..
http://www.hemnet.se/search/maklarutbud/object_frame.asp?objektid=3621300&service=hemnettogp&caller=main&area=5&kommun=81&oresundssok=&url=http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/

tossefar
2007-05-21, 19:07
Det var en bra idé! Alltid bra att höra med andra människor innan man gör något för man kan ju inte tänka på allting själv. Får se till att jobba mycket i sommar då så jag får ihop extra pengar. En lägenhet i centrala gbg är inte billigt... Kan dock länka till den som ajg har kollat på lite för tillfället, dock är det verkligen inte säkert att det blir något köp..
http://www.hemnet.se/search/maklarutbud/object_frame.asp?objektid=3621300&service=hemnettogp&caller=main&area=5&kommun=81&oresundssok=&url=http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/

Verkar ju bara vara 4-5 luckor i det "köket", borde inte kosta mycket alls.

Kaboffastar
2007-05-21, 19:09
Jag får hem mitt kök från IKEA den 30'de. det är till en etta skall sitta på en vägg.. ca 2,60 brett.

Ikeas dyraste jävla luckor...

Vitvaror : inbyggd kyl/frys ( stor variant ), inbyggnadsugn, häll samt kolfilterfläkt med kilfolter : 11000 för dessa.

Totalt : 25000:-

Dyrt som fan( kanske inte ändå ).. men det kommer bli grymt.

Dalle89
2007-05-21, 19:10
Sant.. Det är inte stort. Men Alla vitvaror är åt helvete fula och jag vill ha någon bra ugnsfläkt. Dock är resten av lägenheten jävligt schysst så det är bara köket som behövs fixas egentligen...

Kaboffastar: Har du kollat min länk? Är det ungefär samma storlek på kök eller?

Kaboffastar
2007-05-21, 19:14
Sant.. Det är inte stort. Men Alla vitvaror är åt helvete fula och jag vill ha någon bra ugnsfläkt. Dock är resten av lägenheten jävligt schysst så det är bara köket som behövs fixas egentligen...

Kaboffastar: Har du kollat min länk? Är det ungefär samma storlek på kök eller?

det är unefär ett sånthär.. fast lite mindre ( samma luckor and shitt )

http://www.ikea.com/PIAimages/40917_PE135047_S4.jpg

Dalle89
2007-05-21, 19:15
aha najs.. Det är väldigt schysst när allting är inbyggt i själva möbeln..

Kaboffastar
2007-05-21, 19:16
aha najs.. Det är väldigt schysst när allting är inbyggt i själva möbeln..

kan vri upp bilder sen.. i juni nån gång :cool:

Dalle89
2007-05-21, 19:19
aa lätt gör det

Fed up
2007-05-21, 19:22
Sant.. Det är inte stort. Men Alla vitvaror är åt helvete fula och jag vill ha någon bra ugnsfläkt. Dock är resten av lägenheten jävligt schysst så det är bara köket som behövs fixas egentligen...

Kaboffastar: Har du kollat min länk? Är det ungefär samma storlek på kök eller?

Haha, samma utgångspris på den där som på vår 3a på 77 kvm i (ganska) centrala malmö. Fasst vår har högre avgift.

Hursomhelst så är det ju inget akut fall, du kan ju ta lite efterhand. Enda nackdelen med det är att det ofta inte blir av, men om du tex. byter eller målar om luckorna nu, så kan du ju byta ut vitvarorna efter hand (när de går sönder...:D).
Fläkten är väl det bökigaste, om du vill ha typ sån som i vårt kök, annars finns det ju nya såna som det sitter där nu också, men misstänker att du vill ha annan. Då måste ju skåpet bort och då kanske skåpen brevid tar skada (om de sitter ihop) . Ah jag vet inte, men det kan nog bli lite bök.
Vi köpte ett nytt kylskåp till min gamla lgh på ikea för 3000 (kombiskåp frys/kyl).
Sen fattar jag inte varför det inte är skåp hela vägen till väggen? Underskåp alltså? Där kan du iof ha din sopsortering och du sätter upp ett draperi eller nåt för, men skåp brukar det ju alltid vara brist på. Går det ut en stock där? Du skulle ju kunna sätta ett skåp ända intill väggen och låta det vara ett hål däremellan där du bygger tex. små hyllor där du kan ha kokböcker/vinflaskor/brickor/whatever.
Spisen ser väl helt ok ut, vill du däremot ha häll och sån inbyggs ugn så blir det ju mycket mer bök.

Jättefin lgh i övrigt!

Pdaddy
2007-05-21, 19:46
Ja har precis renoverat köket, gjort ALLT själv.

Än så länge är ja uppe i 85 000:- , svårt å sätta ett exakt pris. Man kan ju alltid kolla va IKEA ska kosta + vitvaror på Elis tex, men sen e de ju massa annat krafs åsså.

Jag har ju tex rivit en gammal vägg, gjort köket lite större, flyttat elskåp (och upgraderat till automatsäkringar), lagt golv och massa mer.

M

Versus
2007-05-21, 20:04
Ifall det ar ett medelstort lagenhetskok och du ska byta stommar och hela kitet, kanske ev dra ny el for lampor, kakala om, fixa ror sa rakna med en minst 10k for hantverkare. Sa mycket beror ju pa hur mycket man ska gora och hur mycket man gor sjalv.

Dalle89
2007-05-21, 20:28
Aa det är sant.. Det verkar som om jag helt enkelt får se till att läsa på rejält och göra det mesta själv då. Det är ju inte direkt akut med nytt kök så man kan ju fixa lite efterhand.

tossefar
2008-07-09, 11:24
Efter:
http://img523.imageshack.us/img523/917/kok1lc4.jpg

(efterbilden är tagen av fotograf och då är det perfekt städat osv, men ändå..)

Hej min blomma!

Jag är långsam, men nu har jag köpt abstraktluckorna och vitvaror. Kvar är bara handtag! Jag är ute efter jättediskreta, gärna bara en liten grej på ovansidan av luckorna. Vilka har (hade?) ni på bilden? Det finns ett par smidiga typ järn...färgade på ikea, men de är smått omöjliga att öppna :(

TCOG
2008-07-09, 12:12
200 000-300 000 kanske nåt sånt....beror på ju hur stort & vad du ska köpa för ditt kök, renoverade hela lägenheten för ett par år sen (5rok) och jag var borta i ca 3 mån & hade folk som jobbade där beror på om du ska anlita någon firma blir ju dyrare...

petah
2008-07-09, 12:49
När du väll kommit fram till ett pris som verkar rimligt så tar du det gånger 1,2 så har du priset det blir.

machine gun
2008-07-09, 12:52
Räkna med att det kommer att kosta ungefär dubbelt så mkt som du trodde från början och ta tre gånger så lång tid som beräknat.

Kaboffastar
2008-07-09, 13:53
kan vri upp bilder sen.. i juni nån gång

De här är lite intressant och sorgligt.
Jag är inte färdig med mitt kök än, det har inga handtag uppskruvade, inga socklar, kaklet är inte fogat och jag har inte flyttat in än.

*spy* *spy* *spy* *spy* *spy*

Edit : Sen skrev jag 25.000 jag är uppe i 35.000 nu ungefär. men då finns allting som fattas i stort sätt.

hum
2008-07-09, 15:22
De här är lite intressant och sorgligt.
Jag är inte färdig med mitt kök än, det har inga handtag uppskruvade, inga socklar, kaklet är inte fogat och jag har inte flyttat in än.

*spy* *spy* *spy* *spy*

Edit : Sen skrev jag 25.000 jag är uppe i 35.000 nu ungefär. men då finns allting som fattas i stort sätt.


Haha. fan vad skönt att man inte är ensam.

Jag gjorde själva grovjobbet av renoveringen i februari-mars, men det saknas fortfarande en del sockel, ugnen sitter löst, luckorna är inte justerade etc. Så SATANS tråkigt att fixa det sista av nån anledning. *screwy*

PowPow
2008-07-09, 16:02
De här är lite intressant och sorgligt.
Jag är inte färdig med mitt kök än, det har inga handtag uppskruvade, inga socklar, kaklet är inte fogat och jag har inte flyttat in än.

*spy* *spy*

Edit : Sen skrev jag 25.000 jag är uppe i 35.000 nu ungefär. men då finns allting som fattas i stort sätt.

Det blir alltid så, om man inte tar sig an projekt som en heltidssyssla. Dels är man väl tidsoptimist, och dels så har man ju massa andra saker som man måste syssla med.

Jag flyttade in i min lägenhet i oktober förra året, och planen var att jag skulle vara färdig med hela lägenheten i början av detta året. Jag är snart klar med sovrummet, och har sen 3 rum kvar :D

shut teh face
2008-07-09, 16:10
Med ett fint kök så får jag iaf mer lust att laga mat.

Här hemma är det köket som hålls renast hela tiden.

dam00r
2008-07-09, 18:14
ett kök är rätt så enkelt att renovera, ni kan hämta sådana där "gör-de-själv"-broschyr

Kaboffastar
2008-07-09, 18:19
Drog iväg och fixade dit handtagen på alla luckor utom en där det möjligen kan komma att få bo en inbyggnadsdiskmaskin i framtiden.

http://i38.tinypic.com/jtmixh.jpg

Färgen är Högglans-röd vilket inte syns så jävla bra när man tar bilder men en N95 och förminskar i paint. Här är i alla fall skyddsplasten borta på lådorna:

http://i37.tinypic.com/2e2krj4.jpg

Handtagen är borstat stål för den som ville veta det.

NÖJD!

Versus
2008-07-09, 20:11
Jobbar som köksmontör, räkna med att det är alltid är något jäkulskap med tex bänkskiva som är repad från transport osv så det drar ut på tiden.

Men för oss "proffs" *rolleyes* , tar det ungefär 3-5 arbetsdagar att montera ett nytt kök. Alltså själva montering, av kök, inte el, kakel, vvs.

Sedan underlättar det ju ifall man är händig och gör mycket själv.
Hantverkare har en viss tendens att fika mycket och kosta mycket..

tossefar
2008-07-10, 15:01
Jag landar på runt 35 kilokronor, men då gör jag allt själv. Prisvärt tycker jag, om än lite otaktiskt av mig att göra det mellan terminer...

Dreas
2008-07-10, 15:25
Farsan renoverade sommarställets kök och lite annat, det gick på över 300 000, så för en lägenhet landar det väl någon stans runt 100 000 som de tidigare sagt.

edit: Suck, gammal tråd!

Jorgen
2008-07-10, 19:59
Jobbar som köksmontör,

Hantverkare har en viss tendens att fika mycket och kosta mycket..

Varför fikar du så mycket och är så dyr då?