handdator

Visa fullständig version : vilket tillskott skall man ha?


tomasa
2007-05-20, 21:25
hur ska jag kunna veta vilket tillskott jag ska köpa?? det e enkelt; ja vill ha stora muskler men samtidigt inte få ansiktet fullt med äcklig akne eller ryggen full med röda finnbölder eller ngt annat snusk. det finns ju typ 10 olika kategorier i shoppen ovan.

en stor hink new active whey gainer som min polare inkasserade på budo fitness. är sådanna bra eller är den lika värdelös som gainomax?

isato
2007-05-20, 21:27
hur ska jag kunna veta vilket tillskott jag ska köpa?? det e enkelt; ja vill ha stora muskler men samtidigt inte få ansiktet fullt med äcklig akne eller ryggen full med röda finnbölder eller ngt annat snusk. det finns ju typ 10 olika kategorier i shoppen ovan.

en stor hink new active whey gainer som min polare inkasserade på budo fitness. är sådanna bra eller är den lika värdelös som gainomax?

Ett tips kan ju vara att läsa på själv och skaffa sig en uppfattning.

Raggis
2007-05-20, 21:42
Ett tips kan ju vara att läsa på själv och skaffa sig en uppfattning.

+6346576543767643257643765243598754324325324874325 87

isato
2007-05-20, 21:54
+6346576543767643257643765243598754324325324874325 87

I all välmening dock :D

tomasa
2007-05-20, 21:55
Ett tips kan ju vara att läsa på själv och skaffa sig en uppfattning.

jaha tack ska du inte ha för tipset. va troru jag har gjort egentligen står ju samma sak på varenda en av de där produkterna... "maximal muskeluppbyggnad" eller ngt liknande så det är därför jag frågar ER om hjälp.

L-Sami
2007-05-20, 21:57
Du behöver mycket energi, ca 2g protein per kroppsvikt samt tung styrketräning om du vill bygga muskler. Kolla på www.kolozzeum.com, och köp Kolozzeum Pure Whey (proteinpulver) och Fairing Fast Carbs (Snabba kolhydrater) och blanda till en egen gainer av det som du tar innan och efter träning.

isato
2007-05-20, 22:00
jaha tack ska du inte ha för tipset. va troru jag har gjort egentligen står ju samma sak på varenda en av de där produkterna... "maximal muskeluppbyggnad" eller ngt liknande så det är därför jag frågar ER om hjälp.

Ja du har läst på etiketterna .....läs lite grundläggande näringslära..... finns många trådar

Zakath
2007-05-20, 22:04
Du behöver mycket energi, ca 2g protein per kroppsvikt samt tung styrketräning om du vill bygga muskler. Kolla på www.kolozzeum.com, och köp Kolozzeum Pure Whey (proteinpulver) och Fairing Fast Carbs (Snabba kolhydrater) och blanda till en egen gainer av det som du tar innan och efter träning.

Man behöver inte alls 2g protein/kg för att bygga muskler.

1,1 - 1,5g /kg behövs maximalt.

Det har varit ett par diskussioner om det här på sistone.

Raggis
2007-05-20, 22:05
Man behöver inte alls 2g protein/kg för att bygga muskler.

1,1 - 1,5g /kg behövs maximalt.

Agreed. Jävla hysterik kring det där med 2g.

L-Sami
2007-05-20, 23:54
Man behöver inte alls 2g protein/kg för att bygga muskler.

1,1 - 1,5g /kg behövs maximalt.

Det har varit ett par diskussioner om det här på sistone.

Nu skrev jag ca 2g, istället för 1,5-1,7g.

Zakath
2007-05-21, 00:15
Nu skrev jag ca 2g, istället för 1,5-1,7g.

Jo, fast 1,5-1,7 är också det i överkant för mycket. Inget illa menat, det är ju svårt att veta sånt här då Grub fortfarande inte har uppdaterat sin guide (*hint till Grub*) med gällande rekommendationer så det är bäst att vara tydlig så att inte nybörjarna blir förvirrade.

L-Sami
2007-05-21, 08:37
Jo, fast 1,5-1,7 är också det i överkant för mycket. Inget illa menat, det är ju svårt att veta sånt här då Grub fortfarande inte har uppdaterat sin guide (*hint till Grub*) med gällande rekommendationer så det är bäst att vara tydlig så att inte nybörjarna blir förvirrade.

Jag går efter den här tabellen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2211125&postcount=14

Rahf
2007-05-21, 08:55
hur ska jag kunna veta vilket tillskott jag ska köpa?? det e enkelt; ja vill ha stora muskler men samtidigt inte få ansiktet fullt med äcklig akne eller ryggen full med röda finnbölder eller ngt annat snusk. det finns ju typ 10 olika kategorier i shoppen ovan.

en stor hink new active whey gainer som min polare inkasserade på budo fitness. är sådanna bra eller är den lika värdelös som gainomax?

Akne får du nästan räkna med om du har ett förflutet med aknebesvär, hormonförändringar som tung träning medför. Gainomax är inte värdelös men däremot är den dyr och det finns bättre samt billigare alternativ. En gainer kan ju vara bra att börja med men samtidigt måste du också sköta de tre grundpelarna i träning: kost, träning och vila.
Sumpa en endaste av dessa tre och du kommer stå tomhänt i slutändan.

Vad Isato skrev kan jag med självsäker röst mycket väl tillämpa på dig. Man gnäller inte över vad man får, vi är inte här för att hålla dig i handen utan vi skriver vad vi tycker inom de ramar vi är tillåtna.

Kika runt på forumet och läs vad folk har skrivit om olika kosttillskott osv, det är garanterat mer kritiskt än vad som står på förpackningarna.

Alla proteinpulver gjorda på vassle (och kasein) är i princip likvärdiga så gå inte på marknadsföringen om att någon ska vara bättre än andra. För gainers så gäller doseringarna men där är det samma sak, de kommer så gott som alltid från samma källa.

Ödmjukhet är en dygd sägs det.

Cerberus
2007-05-21, 09:01
för att du ska veta vilka tillskott du behöver måste du första läsa på hur muskler byggs upp, finns mängder med trådar om bulk :)

bodybuilding.com är en favorit också

z_bumbi
2007-05-21, 10:19
Grundläggande kosttillskott
En gainer i samband med träningen, det är inget krav men det är bekvämt. Antingen köper man en färdigblandad vilket är enklare eller så köper man protein och snabba kolhydrater (maltodextrin eller druvsocker) var för sig. Ca 0,2-0,3 g protein och 0,8-1,2 g kolhydrater per kilo kroppsvikt är en lagom dosering, har man svårt att öka i vikt dvs svårt att få i sig energi så kan man öka kolhydratsmängden.

Har man svårt att hinna få i sig mellanmål pga skola eller jobb så kan en proteindrink plus en frukt och/eller brödbit vara praktiskt. En annan variant är att köpa någon typ av måltidsersättning för sina mellanmål, det finns antingen pulver som kallas MRP eller olika typer av bars och som förstärkning till en i övrigt bra kost funkar det utmärkt.

Äter man inte fet fisk regelbundet (2-3 gånger i veckan) så bör man antingen börja göra det eller så köper man ett omega-3 tillskott.

Proteinmängder.
Mängden protein per kilo kroppsvikt brukar jag sätta till 2-2,5 g, det är inte extremt mycket så man kan vänta sig några dåliga effekter och det har en marginal ner till det som många studier visar på räcker. Främsta anledningen är iofs att det är jobbigt att planera maten för att få i sig mindre protein om man tränar så pass hårt att man behöver bry sig.
Iofs kräver en sådan siffra att man räknar på allt man äter så det enklaste är att bara äta på och se vad som händer med kroppen.

Zakath
2007-05-21, 10:35
Jag går efter den här tabellen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2211125&postcount=14

Tack för länken! Det är sant att det finns många olika källor, så en kompromiss kanske vore det bästa och att säga att det behövs 1,2-2g protein/kg så får man in rekommendationerna från majoriteten av studierna i ämnet.

Denna studie tyckte jag annars var intressant som visar att redan 1,4g var för mycket:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2050330&postcount=30

BigForre
2007-05-21, 10:52
Vadå vadå...vadå vad ska jag ha? Sura gubben kliver fram i mig och förstår inte hur någon kan rekommendera att det ska inhandlas något över huvudtaget. Trådskaparen har uppenbarligen ingen aning skillnaden mellan olika kosttillskott och har en tevligt felaktig bild av vad kosttillskott kan tillföra honom. Kanske bättre att börja med att förstå skillnaden mellan en potatis och ett ägg. Här är mitt bästa tipps! (http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147053550)

Ps. Tar du till dig som står där och kompleterar den grunden med att läsa lite då och då på kost & näring (http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5) för att kompletera med lite "byggar-tänk" så kommer det ge förbannat mycket mer muskler per krona.

Edit: Ja det känns säkert som ett mycket drygt inlägg, men jag är helt seriös med det jag skriver.

norsk_gadd
2007-05-21, 11:10
Länge sedan jag skrev något om min kost för jag gör tvärtom vad alla ni här på kolo säger. Inte för att vara tjurig men för att det fungerar jäkligt bra för mig. Placebo och magi kanske, vad vet jag?

Jag försökte en period att dra ner på kosttillskotten till bara ett basutbud men ack nej.... det pallade jag inte. Hjärnspökena satte igång och man var snabbt igång med sitt enorma utbud och piller och pulver.

Vad gör jag då?
Jag äter 400g protein om dagen, alltid, både på bulk och diet. Bulk kan det t om. bli ända upp till 450g.

Jag tar följande kosttillskott:
Vit/min (om jag har en låg dag, dvs. lite kcal, annars käkar jag rejält med grönsaker och bär så på hög kcal dagar behövs det inte)
ALA
Kreatin Ethyl Ester 10g/dag
Taurin 10g/dag
Matsmältningstabletter (från USA, lite bakterier och andra ämnen som hjälper magen när man äter så mycket som jag gör)
Whey protein (käkar 1kg kyckling om dagen, resten av prottet från pulver)
Malto 80g/efter träning
BCAA 21g innan träning, ytterligare 21g som jag sippar på under träningen, på vilodagar 28g utspritt under dagen
Omega 3 kapslar 8-10st/dag
C-vitamin 1000mg/dag (pga det höga omega 3 intaget)
Glukosamin 1500mg/dag (för mina stackars leder som plågas med tung träning året om)

På diet brukar det också bli koffein + kanske någon flashig förbränningsprodukt från Muscletech

Jag är fullt allvarlig om ovanstående (tyvärr, haha) och inser att jag skulle utan tvekan kunna klara mig utan säkert hälften. Men varför ändra ett vinnande koncept, träningen går bättre än någonsin och jag satsar ju på byggningen så varför inte köra på och se vart man kan hamna.

Är jag fattig?
Ja. Jag har inte pengar till mer än träning, kosttillskott och mat. Jag har tom. fått strunta i kurslitteratur för att proteinet höll på att ta slut, haha. :cool:
Tur att man får sin examen om 10 dagar! :hbang:

tomasa
2007-05-23, 09:20
Vadå vadå...vadå vad ska jag ha? Sura gubben kliver fram i mig och förstår inte hur någon kan rekommendera att det ska inhandlas något över huvudtaget. Trådskaparen har uppenbarligen ingen aning skillnaden mellan olika kosttillskott och har en tevligt felaktig bild av vad kosttillskott kan tillföra honom. Kanske bättre att börja med att förstå skillnaden mellan en potatis och ett ägg. Här är mitt bästa tipps! (http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147053550)

Ps. Tar du till dig som står där och kompleterar den grunden med att läsa lite då och då på kost & näring (http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5) för att kompletera med lite "byggar-tänk" så kommer det ge förbannat mycket mer muskler per krona.

Edit: Ja det känns säkert som ett mycket drygt inlägg, men jag är helt seriös med det jag skriver.



jaja nu lugnar vi ner oss lite hära... jag frågade bara om råd om kosttillskott som jag kan ta före och efter träningen.
förresten vem sa ngt om potatis å ägg?? jag vet exakt när och varför jag skall äta dessa födor. det var inte så att jag tänkt ersätta mat med den där skiten.

nu bär det av till lilla gymshoppen så ska jag se vad jag hittar :)

virre678
2007-11-28, 16:54
Akne får du nästan räkna med om du har ett förflutet med aknebesvär, hormonförändringar som tung träning medför. Gainomax är inte värdelös men däremot är den dyr och det finns bättre samt billigare alternativ. En gainer kan ju vara bra att börja med men samtidigt måste du också sköta de tre grundpelarna i träning: kost, träning och vila.
Sumpa en endaste av dessa tre och du kommer stå tomhänt i slutändan.

Vad Isato skrev kan jag med självsäker röst mycket väl tillämpa på dig. Man gnäller inte över vad man får, vi är inte här för att hålla dig i handen utan vi skriver vad vi tycker inom de ramar vi är tillåtna.

Kika runt på forumet och läs vad folk har skrivit om olika kosttillskott osv, det är garanterat mer kritiskt än vad som står på förpackningarna.

Alla proteinpulver gjorda på vassle (och kasein) är i princip likvärdiga så gå inte på marknadsföringen om att någon ska vara bättre än andra. För gainers så gäller doseringarna men där är det samma sak, de kommer så gott som alltid från samma källa.

Ödmjukhet är en dygd sägs det.

"Akne får du nästan räkna med om du har ett förflutet med aknebesvär, hormonförändringar som tung träning medför."
Vadå? kan kannapst stor att den överstående nämnda gainern skulle medföra akne?!! jag köpte en sådan idag och vill verkligen ej drabbas av akne

King Grub
2007-11-28, 16:55
Kost, och där ingår kosttillskott som gainers, kan ha en betydande påverkan på akneuppkomst hos personer benägna för detta, via hormonfrisättning.