handdator

Visa fullständig version : Sås till ris? Eller smaksätta det på nåt vis?


paragon
2007-05-20, 18:34
nån som har några tips på att smaksätta ris? uncle bens långkorniga är så trist att bara äta som det är med t ex torsk...

Så nån sås eller liknande skulle underlätta...

Och en annan sak, en del kebabställen osv har gult ris? vad har dom i då för nåt?

blekfet2
2007-05-20, 18:36
rapsolja, funkar klockrent om du äter kryddig kyckling till.

mirrranda
2007-05-20, 19:18
Stek riset med lite olja och ha ner ett ägg i det hela, rör om och krydda, tycker jag piffar till det iaf :thumbup:

champion
2007-05-20, 19:27
jag kör med jassminris och salt. så jäkla gott

isato
2007-05-20, 19:31
Ajvar relish tror jag det heter....... rätt nyttigt och framförallt gott

nutz
2007-05-20, 19:52
Soja

L-Sami
2007-05-20, 20:16
Kesella blandad med curry och grillkrydda.

syrén
2007-05-20, 20:43
Pilaffris tror jag du är ute efter när du frågar om det gula riset. Googla så hittar du recept..

sissa
2007-05-20, 21:04
nån som har några tips på att smaksätta ris? uncle bens långkorniga är så trist att bara äta som det är med t ex torsk...

Så nån sås eller liknande skulle underlätta...

Och en annan sak, en del kebabställen osv har gult ris? vad har dom i då för nåt?

Lägg i en buljongtärning ( eller en halv beroede på hur mkt vatten du har) när du kokar ris så smakar det lite roligare. Utesluter inte att man har en sås till också förstås, då det kanske blir torrt annars

Angrod
2007-05-25, 11:18
Och en annan sak, en del kebabställen osv har gult ris? vad har dom i då för nåt?

Gurkmeja (http://www.recepthjalpen.se/gurkmeja.html)

pony
2007-05-25, 22:51
Inte sås men smaksättning. Lök, rivna morötter, skållad mandel, russin. När ditt ris är klart kan du köra ner de där ingredienserna i en stekpanna på hög värme tills löken är genomskinlig, vänd ned riset och "stek" det en kort stund med de övriga ingredienserna. Slutresultatet blir lite sötare och roligare än plain ris utan någonting.

z_bumbi
2007-05-26, 07:56
Yoghurt/filmjölk
Med valfri kryddning.

Tomatsalsa
Tomater med div tillbehör som lök, frukt, vitlök, chili etc
Ev olja
Det går att bara röra ihop allt och sen äta men jag tycker den är mycket godare när man kokat den en kort stund.

Fruktsalsa
Äpplen, banan, ananas, lök plus kryddor.
Ev olja
Samma sak här, det går att äta som det är men den blir mer såslik om man kokar den en kort stund (och enligt mig godare)

Tomatsås
Krossade tomater och/eller färska
Lite olja
Lök
Vitlök
Svartpeppar
Oregano, basilka, timjan, chili eller vad man nu är sugen på.
Kör man med färska kryddor så släng i en rejäl mängd redan från början och sen i med lite mer precis på slutet så blir det två skilda toner av samma krydda.
Det bör koka minst 1 h för att bli riktig gott men gärna längre.
Koka en rejäl omgång och frys in i portionsförpackningar, såsen funkar också som en bra grund för en köttfärsås eller att hälla på pizzan.

bubbe
2007-05-26, 08:34
I torsdags gjorde jag en enkel risotto genom att koka riset med en buljongtärning i lite mer vatten än rek (ca 1 dl mer), när riset är färdigkokt blandade jag i lite västerbottenost.

TheGredde
2007-05-26, 22:10
använder mig av basmatiris kokt på relativt vanligt vis, sedan slänger man en klick turkisk yoghurt vid sidan om på talriken sedan på med en tesked sambal oelek. gott och starkt plus att en got sälta framkommer tack vara sambal oeleken. se upp för "takdropp"

apa_ola
2007-05-27, 00:08
det finns tre alternativ till ris enligt mig: currysås, gräddsås eller steka riset och kläcka ett ägg över.

Lär du dig göra kinaresturangcurrysås så är det guld. Jag kan det inte*cry*

TheGredde
2007-05-29, 09:33
det finns tre alternativ till ris enligt mig: currysås, gräddsås eller steka riset och kläcka ett ägg över.

Lär du dig göra kinaresturangcurrysås så är det guld. Jag kan det inte*cry*

För att lära sig det måste man väl ta sig till en sån restaurang och fråga kocken? och det ids jag inte. föresten är inte den såsen ganska stabbig, alltså den är lite fastare, nästan lite geleaktig, eller jag kanske bara blandar ihop med skolcurrysåsen? :)

Halldin
2007-05-29, 10:22
Svampbuljong passar väldigt bra till ris.