handdator

Visa fullständig version : Är stretching kalorikrävande?


Hottie2
2007-05-20, 18:13
Var med tjejen på något "stretchpass" för ett tag sedan och märkte (till min förvåning) att svetten rann på slutet och jag kände mig riktigt trött... Antar att detta betyder att det är pulshöjande.

Men hur mycket kalorier bränner man egentligen när man stretchar?

Tack på förhand.

Jax
2007-05-20, 18:17
Eftersvettningar?

Dav0d
2007-05-20, 18:21
Om du kör extrema strechingpass på 40 minuter, då tar det väl en del energi.
Men annars skulle jag inte tro det.

Absinteh
2007-05-20, 18:28
det är ju lite jobbigt att stretcha, ibland får man ju ta i för att komma åt rätt ställe osv. Så, varför inte? lite dvs.

Dalle89
2007-05-20, 19:29
Men är det inte stretchning som Yoga o sånna grejer går ut på? Och det ska väl vara kaloribränannde?

Everest
2007-05-20, 20:00
Vilka typer av rörelser kräver inte energi (kaloribrännande) för att genomföras?!?!

Hemi
2007-05-20, 22:05
Personligen blir jag seg och avslappnad av stretching. Sover bra på det och har hört andra säga samma sak.

Rahf
2007-05-20, 22:15
Personligen blir jag seg och avslappnad av stretching. Sover bra på det och har hört andra säga samma sak.

Ja det är ett faktum att musklerna blir mycket mer avslappnade efter ett långt stretchpass. Detta i sin tur stimulerar hela kroppen att "lugna ner sig" och man blir som sagt lite sävlig och trött av åtminstone statisk stretching. Värt att nämna är att många ovana vid "riktig" stretching kan vara väldigt spända och ha lite problem att slappna av, detta bidrar också.

Svettas gör man förmodligen av att stretchreflexen "tränas" samt att muskler med omkringliggande tillbehör utsätts för en viss stress beroende på hur djupt man går och hur mycket flexibilitet man besitter. Jag kan lova att jag svettas mindre än många på Kolo under ett intensivt stretchpass men då är jag rätt van att hitta rätt träffpunkt också :D poängen är alltså att det blir lättare med lite erfarenhet.

formula4shape
2007-05-20, 22:28
Köra 40min posering under deff är inga fel, det tror jag på! Man är helt slut efter.

jojjep91
2007-05-20, 22:35
Att strecha är riktigt skönt och viktigt, och joo, det är jobbigt, jag har strechat väldigt mycket, och jag blir helt trött, o sover som en stock :)