handdator

Visa fullständig version : chins, greppets betydelse?


_xtreme_
2003-03-23, 19:54
När man kör chins (drag upp mot räcke) kan man ju hålla så att handflatorna är mot sig eller från sig. Vad blir skillnaden i träning, vad är bäst och skiljer det i vilka muskler man tränar :confused:

GhostFace
2003-03-23, 20:44
Det som jag har märkt är att man använder sig mera av biceps och underarmar i greppet- "handflata mot dig". Än i motsvarande.

Föredrar definitivt att använda "handflata utåt" och ett någorlunda axelbrett grepp för att just inte få överarmarna att dra så mycket.

Cuddly
2003-03-24, 23:27
Originally posted by _xtreme_
När man kör chins (drag upp mot räcke) kan man ju hålla så att handflatorna är mot sig eller från sig. Vad blir skillnaden i träning, vad är bäst och skiljer det i vilka muskler man tränar :confused:

En bra grundregel att följa är att använda det grepp som du är starkast med, dvs det som använder mest muskulatur. Detta är ett supinerat grepp, dvs med tummarna pekandes från varandra.

Det finns en risk för att supinerat grepp kan leda till smärtor i armbågarna och då är det i regel greppet som behover justeras. Det kan fungera med att experimentera med avståndet mellan händerna men oftast är det vinkeln på händerna som är boven i dramat. En del gym har rep eller stålkedjor som du kan använda för att få fast ett par vanliga handtag, typ från en cable-cross, och du kan då vinkla händerna bättre. Ett neutralt grepp eller något mer supinerat brukar i regel vara skonsammast för lederna.

Lycka till!

Thomas

Nils
2003-03-24, 23:44
Jag blir inte ens ansträngd ii ryggen när jag kör supinerat. Blir bara trött i biceps.
Så det beror nog på vad man vill träna också.
Nils

Arne Persson
2003-03-25, 00:03
Om man tränar Chins med lagom brett grepp (optimalt!) så kommer man att utföra, vid ett korrekt utförande, en adduktion i axelleden. Man använder naturligtvis även armarnas böjarmuskulatur såsom tex. M. biceps brachii (dock i mindre omfattning pga ett pronerat grepp), M. brachialis och M. brachioradialis. Det finns indikationer att man möjligen använder den övre delen av M. latissimus dorsi något mer eftersom fibrerna här har en mer gynnsam dragriktning. M. teres major aktiveras också ordentligt denna övning liksom i nästa.
Vid supinerat grepp så kommer rörelsen att ändras i axelleden till en extenderande (bakåtpendlande) rörelse istället för en adduktions rörelse. Här kommer M. biceps brachii att bli betydligt mer aktiv pga det supinerade greppet. M. brachioradialis kommer att belastas i mindre utsträckning och M. brachialis arbetar på som alltid. Man är ofta starkare i denna rörelse, bl.a pga gynnsam muskelaktivering samt fördelaktiga hävstänger. Det förefaller som om den nedre delarna av M. latissimus dorsi aktiveras mera pga av gynnsam fiberriktning ved extension i axelleden.

Bamse
2003-03-25, 00:13
Arne: Översatt till svenska menar du alltså att övre delen av latsen får mest stryk av ett pronerat grepp, medan ett supinerat grepp följaktligen tar mer på den undre delen av latsen?

Så vadå? Att växla mellan supinerat och pronerat grepp vartannat chinspass ger bäst utveckling "over all"?

Arne Persson
2003-03-25, 00:22
Bamse: Det handlar om rörelsen i axelleden samt hur muskelfibrerna löper på latsens olika delar. Skall du köra ryggen komplett med endast två övningar så skulle jag nog rekommendera Chins och Bent over Rowing (Arnold stil, se Pumping Iron). Jag skrev att vissa omständigheter tyder på det jag skrev.

Bamse
2003-03-25, 00:25
Jag kör chins och hantelrodd en dag, marklyft en annan dag. Icke optimalt?

Arne Persson
2003-03-25, 00:34
:thumbup:

Cuddly
2003-03-25, 12:17
Originally posted by Nils
Jag blir inte ens ansträngd ii ryggen när jag kör supinerat. Blir bara trött i biceps.
Så det beror nog på vad man vill träna också.
Nils

Precis samma känsla hade jag en gång i tiden. Det var en kombination av att inte visualisera händerna som krokar och att jag helt enkelt inte var tillräckligt stark och därför inte behövde koppla in ryggen särskilt mycket.

Thomas

Survivor
2003-03-25, 12:52
Originally posted by Cuddly


Precis samma känsla hade jag en gång i tiden. Det var en kombination av att inte visualisera händerna som krokar och att jag helt enkelt inte var tillräckligt stark och därför inte behövde koppla in ryggen särskilt mycket.

Thomas
Kör du med eller utan dragremmar?

Cuddly
2003-03-25, 15:50
Originally posted by Survivor

Kör du med eller utan dragremmar?

På den tiden körde jag med dragremmar men nu undviker jag det för det mesta. Blir för vek i greppet annars.

Thomas