handdator

Visa fullständig version : Inte räkna kcal?


Lexidos
2007-05-20, 16:37
Tjena

Har funderat lite på en sak, finns det nån här som deffar alt försöker deffa utan att räkna kcal? Går det bra?

Handcuff
2007-05-20, 16:49
Finns säkert rätt många som gör så. För att gå ner i vikt krävs ju som bekant att du har ett energiunderskott..hur du uppnår detta är mindre viktigt. En del chansar...en del har ganska bra koll och "vet" hur mycket dom stoppar i sig...en del kör på känsla osv osv. Fördelen med att räkna ut intaget är ju såklart att du kommer närmare sanningen än om du chansar. Risken med att gå på känn är att underskottet blir för stort..dvs du tappar mycket muskler på köpet :(

Raggis
2007-05-20, 16:58
Om jag inte missminner mig, så räkna inte Tp_88 kcal när han deffa.

Robbin
2007-05-20, 17:11
Jag räknade i början av deffen nu kör jag på känsla då det ändå inte blev som jag tänkt mig när jag räknade.

Nithian
2007-05-20, 17:12
Nej. Käkar bra deff mat helt enkelt och går jag inte ner i vikt äter jag samma mat men mindre portioner, upprepar till önskad kroppsvikt.

Slartibartfast
2007-05-20, 17:14
Jag räknar inte, och jag har fått bra resultat av mina deffar.

Jag äter samma mängder varje dag, så jag behöver inte räkna.

Rahf
2007-05-20, 17:15
Kommer inte räkna när jag deffar.

Slartibartfast
2007-05-20, 17:23
varför skulle man räkna? Man har ändå ingen koll på sin förbrukning en viss dag. Kan ju skifta 500+ beroende på vad man gör.

Handcuff
2007-05-20, 17:34
varför skulle man räkna? Man har ändå ingen koll på sin förbrukning en viss dag. Kan ju skifta 500+ beroende på vad man gör.

Så det är lättare att "känna" hur mycket man förbrukat och hur mycket energi man tillfört?

Poängen är att du utgår från ett riktvärde (genomsnittsförbrukning kalla det vad du vill) och utifrån det styr ditt intag. Funkar ypperligt..men kräver lite mer tid än att höfta....dock så kommer du närmare önskat underskott.

Slartibartfast
2007-05-20, 18:03
Så det är lättare att "känna" hur mycket man förbrukat och hur mycket energi man tillfört?

Poängen är att du utgår från ett riktvärde (genomsnittsförbrukning kalla det vad du vill) och utifrån det styr ditt intag. Funkar ypperligt..men kräver lite mer tid än att höfta....dock så kommer du närmare önskat underskott.

Jo, så brukar ju jag också göra. tar jag en extra lång promenad eller nåt och vill kompensera för den i intaget så tänker jag "hmm, jag gick en timme, så där for det kanske 300 kcal, så jag äter två rågmackor med ost. Det borde vara omkring 300 kcal."

Men jag väger och mäter inget. Höftar bara.

Handcuff
2007-05-20, 18:10
Jo, så brukar ju jag också göra. tar jag en extra lång promenad eller nåt och vill kompensera för den i intaget så tänker jag "hmm, jag gick en timme, så där for det kanske 300 kcal, så jag äter två rågmackor med ost. Det borde vara omkring 300 kcal."

Men jag väger och mäter inget. Höftar bara.

Vad är skilnnaden? Du räknar och uppskattar mängden energi in /energi ut.

Skillnaden för t ex mig som just nu "räknar och väger" är att jag bokför det jag stoppar i mig. Det görs enkelt genom att jag bokför det i excelmallen som finns här på forumet. Har en liten hushållsvåg att ta hjälp utav också..fast har lärt mig ganska bra vad allt jag äter har för vikt. På så vis behöver jag inte tänka på vad jag äter särskilt mycket..det göt programmet åt mig....ställer in målvärden (kcal, protein, fett och kolhydrat / dag) och äter på tills dessa mål är uppnådda. Lägger kanske ner 5min per dag på detta.

Tror du har bilden av att "en som väger och räknar" är en manisk bodybuilder som lägger ner halva dagen på att väga och räkna utifrån avancerade tabeller...men det är fel. Väldigt enkelt och tidssparande att göra som jag gör.

Men alla har sina sätt och får göra som de vill :thumbup:

-=Kotten=-
2007-05-20, 23:18
Tar ju inte längre tid att lägga upp maten på tallriken om den står på en våg än om den står direkt på bordet...*rolleyes*

krilleh
2007-05-21, 06:18
Jag räknar inte kalorierna. Väger mig på morgonen och justerar intaget därefter. Har ju ett hum om hur mycket jag måste inta för att jag fort. ska gå ner. Sen blir det ju lite svänigt ibland men inte värre än så.

pia
2007-05-21, 06:51
Räknar aldrig kalorier utan går jag inte ner så äter jag lite mindre och om jag vill upp äter jag lite mer. Om man tävlingsdeffar så skulle jag räkna kalorier men inte annars. Det har gått alldeles utmärkt för både mig och mina kunder.

Super_Johan
2007-05-21, 14:59
Jag uppskattar på ett ungefär, alltså jag tänker snabbt ut i mitt huvud ungefär hur mycket kalorier jag får i mig dagligen.

Kabuto
2007-05-21, 15:40
Väger mig själv istället för att räkna kcal. Men jag kan nog inte räknas som en deffare eftersom jag aldrig byggt, så jag dietar väl eller nåt.. Snart 25kg borta :) still going down..

Ganymedes
2007-05-21, 15:50
Väger inte, men håller koll på ungefär vad jag stoppar i mig och vad jag gör av med. Det har fungerat klockrent än så länge iaf!

Sniggel
2007-05-21, 20:09
Det kan vara nyttigt för vissa att räkna sina kalorier för att de verkligen ska få en förståelse för hur mycekt energi som kommer in och ut ur kroppen. Vissa är ignoranta till hur mycket/lite de egentligen äter/rör på sig och att räkna kalorier under en period kan bli som en upplysning för dem. På så vis kan man bli mer medveten om vilka livsmedel som är lämpliga för olika ändamål.
När man fått denna erfarenheten blir det mindre viktigt att räkna kalorier då man vet på ett ungefär vad som krävs för att åstadkomma en viktförändring nästa gång man genomför den.

Däremot är det inte nödvändigt att räkna kalorier utan det kan helt enkelt funka med att äta mer/röra på sig mindre för att gå upp i vikt t ex (styrketräna 3 ggr i veckan istället för 5 och dra ner löppass från 6 mil i veckan till 2).

Sunt förnuft funkar alltså, gäller bara att hålla sig till sin plan någorlunda och inte spåra ur när de gamla vanorna säger emot.

GymTT
2007-05-21, 20:10
Räknade inte förr, gick ned för fort och för mycket.

Denna deff räknar jag nästan allt. Funkar bra.