handdator

Visa fullständig version : Dags att köra igång seriöst!


jojjep91
2007-05-20, 15:22
Hej!

nu efter ett par gånger på gymmet med min kompis så har jag tänkt att börja själv, eftersom allt va så mycket roligare och lättare på gymmet!

Jag är en kille på 16 som har spelat fotboll sedan jag var ca 7år.

Har nu tänkt o sluta pga att jag varit skadad länge, men tycker också styrketräning är mycket roligare, och friare.

I samband med fotbollen så har jag också tränat lite lätt styrketräning hemma till och från i nårra månader efter fotbollträningarna.
Får också tillägga att jag tränat mycket basövningar.

Det har väl gett lite resultat men inte så mycket som jag velat, för jag har tränat rätt mycket med lätta vikter, inte föränns nu på slutet som jag skaffat mig mer vikter och bättre redskap.

Men nu vill jag ändå börja på gym och har skrivit ett eget schema som jag verkligen skulle vilja få synpunkter på.

Kommer uppvärma med joggning i ca 10 min och lite lätt strechning.
Hade tänkt mig att börja på 10 reps och träna tills jag orkar 15reps sen lägga på vikter.
Detta kommer ju ta lite tid att hitta vikter som passar, men kommer ha med mig en anteckningsbok.

Vilan mellan seten kommer ligga på mellan 1-2minuter.
Kommer ju variera övningarna så jag inte kör samma i tur och ordning hela tiden, men hade tänkt att börja med dem här.

MÅN:
Rygg:
chins: 3set.
marklyft: 5set.
en övning som liknar sittande rodd: 3set.
t-bar: 3set

Triceps:
dips, 3set.
pushdowns: 3set.
french press: 3set.
avsluta med smala armhävningar.

TIS:
Vila, kan bestå av simning, en joggingrunda och mycket strechning. Eller bara vila.

ONS:
Bröst:
bänkpress: 5set.
lutande hantelpress: 3set.
lutande bänkpress: 3set.
dips 3set.

Biceps:
hantelcurl 3set.
stångcurl 3set.
cable curl 3set.

TORS:
Axlar:
Press bakom nacken i smith: 5set.
Drag till hakan: 3set.
Militärpress i smith: 3set.
Sittande framåtlutande hantelyft: 5set.

Mage:
crunches: 3set.
En övning i maskin där man drar ihop sig till en boll: 3set.
liknade v crunch: 3set.

FRED:

Vila, kan bestå av simning, en joggingrunda och mycket strechning. Eller bara vila.

Lörd:
Om jag är ledig: bröst, rygg.

SÖN:
Vader:
stående vadpress i maskin: 5set.
stående vadpress i smith: 3set.
vadpress i benpress: 3set.

Lår:
benpress: 5set.
benspark: 3set.
liggande lårcurl: 3set

Underarmar:
omvända curl med stång 3set.
underarmscurl 3set.

Jag tycker schemat verka bra, men igentligen skulle ja vilja köra bröst, och rygg, minst 2 ggr i veckan.
Om jag känner mig pigg på tisdagen så fixar det sig. Men ska prova först.

Och en annan fråga:
Istället för att träna axlar en dag, kan man inte slänga in en axel övning i varje pass istället? eftersom de finns så många övningar för olika delar av axlarna? tex "framsida axlar, baksida axlar, mm. Tycker axlar är riktigt riktigt jobbigt att köra om man ska träna dem en dag i veckan.

Skulle vara väldigt tacksam för synpunkter och svar eftersom detta kommer bli mitt 1a intresse! :) :) :)

Torsk_ole
2007-05-20, 15:29
Kolla på Z_bumbis program de är bra. Det kommer bara att bli dåligt ifall du kör axlar varje träning.

Handcuff
2007-05-20, 15:29
Gör dig själv en tjänst och titta i "best of" delen....använd förslaget för nybörjare ! Eventuellt med vissa modifikationer. :)

Du har lyckats med det som alla nybörjare som försöker göra ett bra schema:

* På tok för mycket träning (frekvens)
* För många övningar
* För lite vila
* Dåligt upplägg av muskelgrupper (ex Rygg och sen dagen efter bröst+biceps??)

Så titta närmare på nybörjarförslagen...finns flera anledningar till att de ser ut som de gör :thumbup:

HMG
2007-05-20, 15:30
det här är inget som helst svar på din fråga bara en kommentar p ånågot jag undrat väldigt länge.. varför kör väldigt många här på kollo kombinationen bröst/bicep eller rygg/tricep. borde de inte vra mer logiskt att köra bröst/tricep eller rygg/bicep under samma pass då man använder tricep i många bröstövningar så kan man börja me bröst och avsluta med triccar... samma sak när man tränar ryggen så använder man bcep i nästan alla övningar, då skulle man ju kunna köra rygg först och sedan avsluta bed biccarna??? det är något jag alltid undrat och här får jag nu äntligen chansen å klämma in det

själv kör jag

bröst/tricep
rygg bicep
ben/mage

och tycker det funkar alldeles utomordentligt

jojjep91
2007-05-20, 15:32
Gör dig själv en tjänst och titta i "best of" delen....använd förslaget för nybörjare ! Eventuellt med vissa modifikationer. :)

Du har lyckats med det som alla nybörjare som försöker göra ett bra schema:

* På tok för mycket träning (frekvens)
* För många övningar
* För lite vila
* Dåligt upplägg av muskelgrupper (ex Rygg och sen dagen efter bröst+biceps??)

Så titta närmare på nybörjarförslagen...finns flera anledningar till att de ser ut som de gör :thumbup:

Jag är ingen nybörjare på styrketräning. Har ju tränat hemma mycket.
Och om Rygg, och bröst inte ska komma efter varann, är de ju bara te o slänga in de på en annan dag i veckan o byta?

jojjep91
2007-05-20, 15:33
det här är inget som helst svar på din fråga bara en kommentar p ånågot jag undrat väldigt länge.. varför kör väldigt många här på kollo kombinationen bröst/bicep eller rygg/tricep. borde de inte vra mer logiskt att köra bröst/tricep eller rygg/bicep under samma pass då man använder tricep i många bröstövningar så kan man börja me bröst och avsluta med triccar... samma sak när man tränar ryggen så använder man bcep i nästan alla övningar, då skulle man ju kunna köra rygg först och sedan avsluta bed biccarna??? det är något jag alltid undrat och här får jag nu äntligen chansen å klämma in det

själv kör jag

bröst/tricep
rygg bicep
ben/mage

och tycker det funkar alldeles utomordentligt

Om man tränar rygg så tar de ju som sagt på biceps också. Och då kanske man inte orkar lika mycket när man väl ska träna biccarna?

jojjep91
2007-05-20, 15:35
Kolla på Z_bumbis program de är bra. Det kommer bara att bli dåligt ifall du kör axlar varje träning.

okkk, men jag är ju ingen nybörjare!...

Torsk_ole
2007-05-20, 15:37
Om du nu inte är nybörjare så kanske du skulle kunna sätta ihop ett eget program?

Handcuff
2007-05-20, 15:37
Jag är ingen nybörjare på styrketräning. Har ju tränat hemma mycket.
Och om Rygg, och bröst inte ska komma efter varann, är de ju bara te o slänga in de på en annan dag i veckan o byta?

Du är nybörjare. Nybörjare är du i alla fall de 2-3 första åren du tränar. Bara titta på ditt träningsschema...Att du lyft lite vikter hemma i garaget gör dig inte till erfaren

Om man tränar rygg så tar de ju som sagt på biceps också. Och då kanske man inte orkar lika mycket när man väl ska träna biccarna?

Fel tänkt. Tvärtom så kommer du slita för mycket på t ex biceps om du tränar dem flera gånger i veckan och direkt dagen efter. Lyssna på de råd du får.

Eddie Vedder
2007-05-20, 15:37
okkk, men jag är ju ingen nybörjare!...

Hur många år har du tränat styrketräning seriöst?

jojjep91
2007-05-20, 15:40
Började med väldigt väldigt lätt styrketräning när jag var 14, och sen har de bara stegrat. Bara nu dem sista månaderna har jag kört hårt hemma.

Som sagt, om rygg o bröst inte ska komma dagen eftervarann, kan man ju bara byta ut dem mot nån annan grupp, så dem inte kommer efter varann.

HMG
2007-05-20, 15:40
Om man tränar rygg så tar de ju som sagt på biceps också. Och då kanske man inte orkar lika mycket när man väl ska träna biccarna?

som jag ahar förstått det så handlar inte styrketräning om att ta så mycket vikt som möjligt.

det handlar om att anstränga muckeln så mycket som möjligt och om den då redan är trött så behöver man inte använda lika mycke vikt.. sen om man någon gång skulle få för sig och bara träna biccarna så blir man oerhört stolt och glad över hur mycket man egentligen tar

det är dock att avråda å köra bicep innan rygg delen då de begränsar ryggövningarna rejält med utpumpade biccar.

men de e förståss så som jag ser på de, ock om ditt enda mål är att ta mycket vikt varje pass så kanske man ska göra på ett annat sätt

jojjep91
2007-05-20, 15:41
Hur många år har du tränat styrketräning seriöst?

Det jag menar med att jag inte är nybörjare är att, det är ju inte första gången jag rör en hantel. Har ju provat på det mesta.

jojjep91
2007-05-20, 15:42
som jag ahar förstått det så handlar inte styrketräning om att ta så mycket vikt som möjligt.

det handlar om att anstränga muckeln så mycket som möjligt och om den då redan är trött så behöver man inte använda lika mycke vikt.. sen om man någon gång skulle få för sig och bara träna biccarna så blir man oerhört stolt och glad över hur mycket man egentligen tar

det är dock att avråda å köra bicep innan rygg delen då de begränsar ryggövningarna rejält med utpumpade biccar.

men de e förståss så som jag ser på de, ock om ditt enda mål är att ta mycket vikt varje pass så kanske man ska göra på ett annat sätt

Yes. Jag vill köra dem så separat som möjligt. Vill inte slita ut dem i andra övningar.

jojjep91
2007-05-20, 15:44
Du är nybörjare. Nybörjare är du i alla fall de 2-3 första åren du tränar. Bara titta på ditt träningsschema...Att du lyft lite vikter hemma i garaget gör dig inte till erfaren


Fel tänkt. Tvärtom så kommer du slita för mycket på t ex biceps om du tränar dem flera gånger i veckan och direkt dagen efter. Lyssna på de råd du får.

Det står inte i mitt schema att jag ska träna biceps flera gånger i veckan?

mathor
2007-05-20, 15:48
Du är en nybörjare. Ditt schema är värdelöst. Läs stickyn.

jojjep91
2007-05-20, 15:49
Du är en nybörjare. Ditt schema är värdelöst. Läs stickyn.

Jag körde rygg, biceps innan. Men om det är bra att köra de iställe för rygg, triceps, så kan jag ändra på det.

Eddie Vedder
2007-05-20, 15:49
Ett litet tips jojjep91 är att använda ikonen där det står "MultiQ" nere i hörnet bredvid "Quote"-ikonen så kan du svara alla i samma inlägg istället och inte svara på varje enskilr hela tiden.

Klicka på den ikonen på alla du vill svara på samt "Quote" på den sista, då samlas samtliga citat inom en och samma post.

Det blir betydligt effektivare så.:thumbup:

jojjep91
2007-05-20, 15:50
Du är en nybörjare. Ditt schema är värdelöst. Läs stickyn.

Lägg upp du ett schema som skulle passa mig om det är så att du kan så bra själv. Så iställe för att hacka på andra, så ändra istället, så de blir bättre.

jojjep91
2007-05-20, 15:51
Ett litet tips jojjep91 är att använda ikonen där det står "MultiQ" nere i hörnet bredvid "Quote"-ikonen så kan du svara alla i samma inlägg istället och inte svara på varje enskilr hela tiden.

Klicka på den ikonen på alla du vill svara på samt "Quote" på den sista, då samlas samtliga citat inom en och samma post.

Det blir betydligt effektivare så.:thumbup:

Ahaa okej :)

Rahf
2007-05-20, 15:55
En anledning till att folk hackar en aning på dig är för att du tar för dig väldigt mycket utan att ha belägg för det. Taget att du har tränat lite grann. det har sjunkit in nu men du är fortfarande nybörjare, precis som jag (efter snart 5 månaders stenhård träning).

Biceps kommer få jobba på fler än ett pass eftersom du kör rygg och biceps åtskilda och det i sin tur betyder att en av dem kommer bli lidande rent prestations- och återhämtningsmässigt ifall du kör dem dagarna efter varandra.

Mathor är mathor och man får ta vad han/hon/den/Jabba skriver med en nypa salt. Faktum kvarstår att ditt program är för avancerat eller för dåligt uttänkt för att det ska vara analoptimalt just för dig.

Gör om, gör rätt!

*Edit* Tryck först in alla multiQ som du vill ha med (alltså markera enskilda inlägg) och SEN trycker du på valfri quote-knapp.

jojjep91
2007-05-20, 15:59
Ett litet tips jojjep91 är att använda ikonen där det står "MultiQ" nere i hörnet bredvid "Quote"-ikonen så kan du svara alla i samma inlägg istället och inte svara på varje enskilr hela tiden.

Klicka på den ikonen på alla du vill svara på samt "Quote" på den sista, då samlas samtliga citat inom en och samma post.

Det blir betydligt effektivare så.:thumbup:

En anledning till att folk hackar en aning på dig är för att du tar för dig väldigt mycket utan att ha belägg för det. Taget att du har tränat lite grann. det har sjunkit in nu men du är fortfarande nybörjare, precis som jag (efter snart 5 månaders stenhård träning).

Biceps kommer få jobba på fler än ett pass eftersom du kör rygg och biceps åtskilda och det i sin tur betyder att en av dem kommer bli lidande rent prestations- och återhämtningsmässigt ifall du kör dem dagarna efter varandra.

Mathor är mathor och man får ta vad han/hon/den/Jabba skriver med en nypa salt. Faktum kvarstår att ditt program är för avancerat eller för dåligt uttänkt för att det ska vara analoptimalt just för dig.

Gör om, gör rätt!

*Edit* Tryck först in alla multiQ som du vill ha med (alltså markera enskilda inlägg) och SEN trycker du på valfri quote-knapp.

okej, jag fattar. Men alla verka säga att schemat är åt helvete bara för Rygg, o triceps körs, istället för rygg o biceps.

Rahf
2007-05-20, 16:03
okej, jag fattar. Men alla verka säga att schemat är åt helvete bara för Rygg, o triceps körs, istället för rygg o biceps.

Knappast, däremot fokuserar du för mycket på det negativa folk skriver och verkar inte ta åt dig åt den faktiska kritiken som ditt schema får. Du får försöka banka in det faktum att det ser helt enkelt inte bra ut i nuvarande form. Rygg & triceps vs rygg & biceps är en smaksak och är inte det största problemet i detta givna sammanhang.

Mer research och pillrande så blir det nog bättre ska du se, man måste inse sina gränser också.

jojjep91
2007-05-20, 16:04
Det jag vill nå med min träning är:
Jag vill bli starkare, i hela kroppen.
Större massa.
Och få ut så bra resultat av så lite träning som möjligt.
Jag menar ju dock inte då att jag vill träna 2 gånger i veckan o bli grov som king kong. Utan jag kommer ju satsa stenhårt.

Utan att jag inte tränar efter det schemat jag skrev, för det är ju tungt, långt, och jobbigt, och kanske inte ge nårra resultat alls.

jojjep91
2007-05-20, 16:06
Knappast, däremot fokuserar du för mycket på det negativa folk skriver och verkar inte ta åt dig åt den faktiska kritiken som ditt schema får. Du får försöka banka in det faktum att det ser helt enkelt inte bra ut i nuvarande form. Rygg & triceps vs rygg & biceps är en smaksak och är inte det största problemet i detta givna sammanhang.

Mer research och pillrande så blir det nog bättre ska du se, man måste inse sina gränser också.

Japp jag förstår det nu.

Men hur tycker du jag ska lägga upp det då. För att få maximal träning. Med bästa resultat.

jojjep91
2007-05-20, 16:15
Jag har nu läst råkat hitta lite vad Allan skrev, om egna program.

Och om det är så som han säger så får jag väl köra på det.

jojjep91
2007-05-20, 16:24
Endagsträning
Nybörjarträning. min version för de första två månaderna.
Träna styrka en till två gånger per vecka, samt ett konditionpass per vecka.
Första månaden så kör man utan att ta slut på musklerna utan man banar bara in en jämn och fin rörelse sen väljer man vikt så att man klarar 10 st och behåller den vikten tills man klarar 15 repetioner för att först då höja belastningen.

Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.

Två dagarsprogram
Köres efter första två månaderna 2-3 pass styrka per vecka samt minst ett konditionspass per vecka. Köres i allt från två månader till resten av livet.

Dag 1
Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10
Smal bänkpress 3*10
Tricepspress 2*10
Situps 3*10-20
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Tredagarsprogram
Vill man utöka träningen så slänger man in detta, glöm inte konditionen.

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Fortsättning
Om man vill byta ut tredagarsprogramet mot något nytt så har man tränat i minst 6 månader, man har ett föråd av övningar att välja mellan och med rätt ledning så har man grundläggande kunskaper om hur kroppen reagerar på träning.
Om jag skulle lägga upp det skulle vara lite tyngre träning i några månader för att sen köra en period med lite högre repetioner pch sen tyngre igen.
Genom att växla på detta sätt så så tränar man alla energisystemen som kroppen använder för muskelarbete plus att man inte borde får mjölksyra när man ska skruva i en glödlampa eller likande

Långt fram i tiden, minst 1 år men antagligen längre.
Om man tycker träningen är kul och man inser att man vill syssla med det lite mer seriöst så är det dags att börja köpa/låna böcker, läsa på alla websidor man kommer över, prata med andra människor hur de lägger upp träning, kanske gå några kurser osv för att lära sig mer om träning, kost, anatomi och allt annat som ingår i träningen.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

Crohn och kortison bygger denna kropp!

///// Schemat från Zumbi
Ska prova o köra på detta då. :)

Handcuff
2007-05-20, 16:55
Endagsträning
Nybörjarträning. min version för de första två månaderna.
Träna styrka en till två gånger per vecka, samt ett konditionpass per vecka.
Första månaden så kör man utan att ta slut på musklerna utan man banar bara in en jämn och fin rörelse sen väljer man vikt så att man klarar 10 st och behåller den vikten tills man klarar 15 repetioner för att först då höja belastningen.


Ska prova o köra på detta då. :)

Där har du en bra grund att börja med. Du kan också byta ut övningar mot likvärdiga som du tycker bättre om att köra osv.


Det viktigaste är att du hittar ett sätt att träna på som du trivs med. Det spelar ingen roll om du har "universums optimalaste superbästigaste dunderschema" om du aldrig tar dig til gymet för att du tycker det är tråkigt!

Resultaten kommer tack vare kontinutet och tålamod och....just det - tålamod:thumbup:

Edit: Var inte heller rädd att fråga om du undrar något, finns inga dumma frågor.

exenom
2007-05-20, 16:58
Kör nybörjar schemat i "best of" sektionen. Sen när du har kört det ett tag kommer du hitta något nytt schema du vill testa på och då kan du göra det.

Jag tycker man ska testa sig fram så kommer du hitta övningar som du tycker om och som passar dig. Sen när du testat många olika scheman och har testat på många olika övningar kanske det kan vara dags att försöka sig på att utforma ett eget schema, men fram tills dess, kör nybörjar schemat.

Jacksatan
2007-05-20, 17:03
Jag tycker inte schemat ser så jävla illa ut som en del här vill göra gällande.
Axlar dagen efter bröst är dock något du får ändra på, för det kommer inget gott ur det. Ska du köra rygg/bröst 2ggr i veckan så lovar jag att det är bättre att köra ett av passen lugnare. Dvs ett tungt pass och ett lätt pass.
Sen tycker jag att 10-15reps är ett lite för högt repsintervall och jag skulle hellre se att du varierade mellan 5-10reps.

Handcuff
2007-05-20, 17:06
Jag tycker inte schemat ser så jävla illa ut som en del här vill göra gällande.
Axlar dagen efter bröst är dock något du får ändra på, för det kommer inget gott ur det. Ska du köra rygg/bröst 2ggr i veckan så lovar jag att det är bättre att köra ett av passen lugnare. Dvs ett tungt pass och ett lätt pass.
Sen tycker jag att 10-15reps är ett lite för högt repsintervall och jag skulle hellre se att du varierade mellan 5-10reps.

För en kille som är 16år och bara lyft lite vikter på måfå hemma i garaget? Ja tveklöst dåligt schema. För någon som tränat länge..inte så hemskt alls...förrutom några klassiska misstag. Finns ingen mening att köra på en sån split för en nybörjare som saknar "grunderna".

jojjep91
2007-05-20, 17:49
Jag tycker inte schemat ser så jävla illa ut som en del här vill göra gällande.
Axlar dagen efter bröst är dock något du får ändra på, för det kommer inget gott ur det. Ska du köra rygg/bröst 2ggr i veckan så lovar jag att det är bättre att köra ett av passen lugnare. Dvs ett tungt pass och ett lätt pass.
Sen tycker jag att 10-15reps är ett lite för högt repsintervall och jag skulle hellre se att du varierade mellan 5-10reps.

För en kille som är 16år och bara lyft lite vikter på måfå hemma i garaget? Ja tveklöst dåligt schema. För någon som tränat länge..inte så hemskt alls...förrutom några klassiska misstag. Finns ingen mening att köra på en sån split för en nybörjare som saknar "grunderna".

Jag ska prova Zumbis 3dagars nybörjar program i 2 månader. Och se vad som händer, det verkade ju vara rätt så rutinerade killar som gjort schemat.

Angående mitt schema så har jag ju förstått nu efter lite tänkande att det finns en del misstag ;Z

Om man kör rygg, triceps, sen dagen efter bröst biceps, Så sliter man på armarna, eftersom dem aktiveras 2 dagar irad.

Sedan axlar dagen efter bröst, är ju inte heller så smart pga att axlar aktiveras i tex bänkpress :s

Men om man nu vill köra bröst 3 gånger i veckan och rygg 3 gånger i veckan, så tycker jag nästan man borde kunna ta bort triceps o biceps övningar. För dem aktiveras ju med rätt mycket då.

Efter jag provat Zumbis i 2-3 månader ska ja försöka göra ett eget, med lite hjälp av folk här. För jag kanske ha vissa önskemål som inte hans schema kan ge mig.

jojjep91
2007-05-20, 18:09
Men vore det helt omöjligt för mig att gå på en splitt?

skulle väldigt gärna vilja ha ett schema som liknade mitt fast mycket bättre då. Av nån mer rutinerad.

Hemma har jag kört väldigt mycket basic övningar.

Har i princip kört alla övningar man kan göra med skivstång och hantlar, så musklerna borde ju inte vara ovana.

Har ju använt mig hemma av:
1 skivstång med ca 50 kg.
2 hantlar som jag kunnat sätta på vikter från skivstången.
och andra små redskap.

Raggis
2007-05-20, 19:35
Men vore det helt omöjligt för mig att gå på en splitt?

skulle väldigt gärna vilja ha ett schema som liknade mitt fast mycket bättre då. Av nån mer rutinerad.

Hemma har jag kört väldigt mycket basic övningar.

Har i princip kört alla övningar man kan göra med skivstång och hantlar, så musklerna borde ju inte vara ovana.

Har ju använt mig hemma av:
1 skivstång med ca 50 kg.
2 hantlar som jag kunnat sätta på vikter från skivstången.
och andra små redskap.


Jag börja köra split direkt, och ångrar mig inte en sekund. Om du har tiden, så visst. Jag ser inga direkta problem med det.

jojjep91
2007-05-20, 19:43
Jag börja köra split direkt, och ångrar mig inte en sekund. Om du har tiden, så visst. Jag ser inga direkta problem med det.

ooh, nice. Jag har verkligen tid att köra splitt, skulle kunna gymma 7dagar i veckan.

Men isf, hur borde ja lägga upp det då?

kan man lägga upp det så här?

Mån: rygg, biceps
Tis: bröst, triceps
Ons: lår, vader
Tors: axlar, mage
Fred: rygg, underarmar
Lörd: bröst
Sön: vila

exenom
2007-05-20, 20:04
Jag tycker det är för mycket att köra 6 dagar i veckan som nybörjare (Ja du är nybörjare).

Varför inte köra nybörjar schemat i "best off" fast kanske aningen modifierat?

Skablistor
2007-05-20, 20:06
Ähhh, jag ger dig mitt stöd jojjep91. När folk kallar dig nybörjare ska du inte ta illa vid. Jag är en nybörjare och jag har ändå kunskaper så jag skulle kunna kalla mig personlig tränare (inte riktigt, men nästan). Nybörjare är ett hack i en måttstock. Istället för att säga: jag-är-en-sådan-som-har-tränat-noll-till-två-år, så säger man helt enkelt: jag är en nybörjare. Mycket lättare!

P.S. Testa någon av programmen i denna länk! De gav mig grymma ökningar i muskelmassa och styrka.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

jojjep91
2007-05-20, 20:58
Ähhh, jag ger dig mitt stöd jojjep91. När folk kallar dig nybörjare ska du inte ta illa vid. Jag är en nybörjare och jag har ändå kunskaper så jag skulle kunna kalla mig personlig tränare (inte riktigt, men nästan). Nybörjare är ett hack i en måttstock. Istället för att säga: jag-är-en-sådan-som-har-tränat-noll-till-två-år, så säger man helt enkelt: jag är en nybörjare. Mycket lättare!

P.S. Testa någon av programmen i denna länk! De gav mig grymma ökningar i muskelmassa och styrka.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

okej! aa det jag menar med att jag inte är nybörjare är som sagt, "DET ÄR INTE FÖRSTA GÅNGEN JAG RÖR EN HANTEL"

men okej jag ska köra på de schemat. :)

jojjep91
2007-05-20, 21:02
men jag vill gymma mer än bara 3 gånger i veckan , kan man inte fixa det?

Konsultfet
2007-05-20, 21:46
Jag var på din nivå i februari, om jag förstår det du skrivt rätt. Tränade 6-splitt och mådde skit. Bytte till 3-splitt, fick ökningar direkt och mycket roligare träning.

jojjep91
2007-05-20, 22:20
Jag var på din nivå i februari, om jag förstår det du skrivt rätt. Tränade 6-splitt och mådde skit. Bytte till 3-splitt, fick ökningar direkt och mycket roligare träning.

okejokej, så jag ska köra på Z_bumbis 3splitt.

Men jag tror jag klara av att hålla igång rätt mycket, är van vid det när jag spelade fotboll 5ggr i veckan + styrketräning. Men dock inte så mkt massa. Men aa, ska prova hans schema

Raggis
2007-05-20, 22:21
okejokej, så jag ska köra på Z_bumbis 3splitt.

Men jag tror jag klara av att hålla igång rätt mycket, är van vid det när jag spelade fotboll 5ggr i veckan + styrketräning. Men dock inte så mkt massa. Men aa, ska prova hans schema

Det är viktigt att låta musklerna vila. Kom ihåg det. Samt att du håller en bra kosthållning.

jojjep91
2007-05-20, 22:21
Ähhh, jag ger dig mitt stöd jojjep91. När folk kallar dig nybörjare ska du inte ta illa vid. Jag är en nybörjare och jag har ändå kunskaper så jag skulle kunna kalla mig personlig tränare (inte riktigt, men nästan). Nybörjare är ett hack i en måttstock. Istället för att säga: jag-är-en-sådan-som-har-tränat-noll-till-två-år, så säger man helt enkelt: jag är en nybörjare. Mycket lättare!

P.S. Testa någon av programmen i denna länk! De gav mig grymma ökningar i muskelmassa och styrka.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

Hur länge har du tränat efter hans schema "Skablistor? :)

körde du exakt som det stod? 3 splitten? :)

jojjep91
2007-05-20, 22:22
Det är viktigt att låta musklerna vila. Kom ihåg det. Samt att du håller en bra kosthållning.

yes vet det ;9 har nog tame fasen suttit på denhär sidan minst 4 h om dagen o studerat, man blir ju dum i huvet te slut :Z

Raggis
2007-05-20, 22:23
yes vet det ;9 har nog tame fasen suttit på denhär sidan minst 4 h om dagen o studerat, man blir ju dum i huvet te slut :Z

Hehe, jo. Blir ganska mycket information på en gång. Tar ett tag att smälta alltihop. Men, du är ung och kry, så du har många år på dig att lära!

jojjep91
2007-05-20, 22:32
Hehe, jo. Blir ganska mycket information på en gång. Tar ett tag att smälta alltihop. Men, du är ung och kry, så du har många år på dig att lära!

hehe, men sen första gången jag kom in hit, tills nu, så har jag lärt mig såå enormt mycket.

jojjep91
2007-05-20, 22:39
Angående Z_Bumbis schema.

Vad menas med? Greppträning med kabelhandtag= 2set 10reps
Pinch= 2set, 20 reps

Hur utförs dem här övningarna?

Jacksatan
2007-05-21, 08:25
För en kille som är 16år och bara lyft lite vikter på måfå hemma i garaget? Ja tveklöst dåligt schema. För någon som tränat länge..inte så hemskt alls...förrutom några klassiska misstag. Finns ingen mening att köra på en sån split för en nybörjare som saknar "grunderna".

Folk här har snöat in helt på att nybörjare ska köra helkropp eller halvkropp men skillnaden i utveckling mot att köra ett vettigt splittat program tror jag inte är särskilt stor.

HMG
2007-05-21, 10:08
kört 3 split hela tiden i mina 1,5 aktiva år nu å växt som satan, blivit starkare och inte drabbats av några skador

jojjep91
2007-05-21, 21:40
kört 3 split hela tiden i mina 1,5 aktiva år nu å växt som satan, blivit starkare och inte drabbats av några skador

ok, jag ska köra på det,

men hur ser ditt schema ut?

jojjep91
2007-05-21, 21:41
Folk här har snöat in helt på att nybörjare ska köra helkropp eller halvkropp men skillnaden i utveckling mot att köra ett vettigt splittat program tror jag inte är särskilt stor.

okej :) jag tycker med splittrat verka skönast, o roligare, men får se hur jag gör.

Henchman
2007-05-22, 00:09
tjena! jag har tränat till och från i 1år & 4månader = drygt 8 månaders träning*whistle* men inte tillräckligt seriöst så nu har jag äntligen gjort ett schema som ser ut såhär

Måndag:
Bröst: 5 - 6 olika övningar/3 - 4set/4 - 7reps
Biceps: 3 - 4 olika övningar/3 - 4set/4 - 7 reps
Mage: 3 - 4 olika övningar/3set/12reps

Tisdag: VILA

Onsdag:
Axlar: 9 olika övningar/3set/12reps
Ben: 6 olika övningar/3set/4 - 7reps

Torsdag:
Obliques: 2 olika övningar/3set/12reps
Trapz: 2 olika övningar/3set/12reps
Handleder: 3 olika övningar/3set/12reps
Vader: 2 olika övningar/3 - 4set/12reps

Fredag:
Rygg: 5 olika övningar/3 - 4set/4 - 7reps
Triceps: 4 olika övningar/3 - 4set/4 - 7reps

Lördag: VILA

Söndag: VILA

kommentera gärna:)

Ålder: 16år
Vikt: 71kg
Längd: 181cm

jojjep91
2007-05-22, 05:50
tjena! jag har tränat till och från i 1år & 4månader = drygt 8 månaders träning*whistle* men inte tillräckligt seriöst så nu har jag äntligen gjort ett schema som ser ut såhär

Måndag:
Bröst: 5 - 6 olika övningar/3 - 4set/4 - 7reps
Biceps: 3 - 4 olika övningar/3 - 4set/4 - 7 reps
Mage: 3 - 4 olika övningar/3set/12reps

Tisdag: VILA

Onsdag:
Axlar: 9 olika övningar/3set/12reps
Ben: 6 olika övningar/3set/4 - 7reps

Torsdag:
Obliques: 2 olika övningar/3set/12reps
Trapz: 2 olika övningar/3set/12reps
Handleder: 3 olika övningar/3set/12reps
Vader: 2 olika övningar/3 - 4set/12reps

Fredag:
Rygg: 5 olika övningar/3 - 4set/4 - 7reps
Triceps: 4 olika övningar/3 - 4set/4 - 7reps

Lördag: VILA

Söndag: VILA

kommentera gärna:)

Ålder: 16år
Vikt: 71kg
Längd: 181cm

Vilka muskelgrupper är
(Obliques)
(trapZ) ?

jojjep91
2007-05-22, 05:51
Angående Z_Bumbis schema.

Vad menas med? Greppträning med kabelhandtag= 2set 10reps
Pinch= 2set, 20 reps

Hur utförs dem här övningarna?

efter lite "forskning" så har jag nu hittat övningarna ;z

exenom
2007-05-22, 08:58
Vilka muskelgrupper är
(Obliques)
(trapZ) ?

Obliques:
http://www.exrx.net/Muscles/Obliques.html

Trapz:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trapezius

Johan_P
2007-05-22, 11:09
tjena! jag har tränat till och från i 1år & 4månader = drygt 8 månaders träning*whistle* men inte tillräckligt seriöst så nu har jag äntligen gjort ett schema som ser ut såhär

Måndag:
Bröst: 5 - 6 olika övningar/3 - 4set/4 - 7reps
Biceps: 3 - 4 olika övningar/3 - 4set/4 - 7 reps
Mage: 3 - 4 olika övningar/3set/12reps

Tisdag: VILA

Onsdag:
Axlar: 9 olika övningar/3set/12reps
Ben: 6 olika övningar/3set/4 - 7reps

Torsdag:
Obliques: 2 olika övningar/3set/12reps
Trapz: 2 olika övningar/3set/12reps
Handleder: 3 olika övningar/3set/12reps
Vader: 2 olika övningar/3 - 4set/12reps

Fredag:
Rygg: 5 olika övningar/3 - 4set/4 - 7reps
Triceps: 4 olika övningar/3 - 4set/4 - 7reps

Lördag: VILA

Söndag: VILA

kommentera gärna:)

Ålder: 16år
Vikt: 71kg
Längd: 181cm

9 olika övningar för axlar? :thumbup: Sådana pass du listar upp skulle iaf tagit mig minst 2½ timmar för mig att utföra. Jag tycker det ofta räcker med 3 övningar per muskelgrupp.

Handleder på onsdagen, förmodar det är underarmar? :) Behövs kanske inte köras varje vecka, om man är nybörjare (kanske inte annars heller).

Konsultfet
2007-05-22, 11:20
Varför inte köra axlar, bröst och triceps på samma pass? Alla aktiveras av bänkpress till exempel. Rygg och biceps funkar bra ihop det med.
Jag tycker personligen att det jobbigt att köra annat än ben i ett pass, brukar knappt kunna röra mig efter en genomkörare av påkarna, men du kanske helt enkelt har mer energi.

jojjep91
2007-05-22, 14:18
Varför inte köra axlar, bröst och triceps på samma pass? Alla aktiveras av bänkpress till exempel. Rygg och biceps funkar bra ihop det med.
Jag tycker personligen att det jobbigt att köra annat än ben i ett pass, brukar knappt kunna röra mig efter en genomkörare av påkarna, men du kanske helt enkelt har mer energi.

mycke bra sagt där,! det har jag inte tänkt på ;Z

Raggis
2007-05-22, 15:14
tjena! jag har tränat till och från i 1år & 4månader = drygt 8 månaders träning*whistle* men inte tillräckligt seriöst så nu har jag äntligen gjort ett schema som ser ut såhär

Måndag:
Bröst: 5 - 6 olika övningar/3 - 4set/4 - 7reps
Biceps: 3 - 4 olika övningar/3 - 4set/4 - 7 reps
Mage: 3 - 4 olika övningar/3set/12reps

Tisdag: VILA

Onsdag:
Axlar: 9 olika övningar/3set/12reps
Ben: 6 olika övningar/3set/4 - 7reps

Torsdag:
Obliques: 2 olika övningar/3set/12reps
Trapz: 2 olika övningar/3set/12reps
Handleder: 3 olika övningar/3set/12reps
Vader: 2 olika övningar/3 - 4set/12reps

Fredag:
Rygg: 5 olika övningar/3 - 4set/4 - 7reps
Triceps: 4 olika övningar/3 - 4set/4 - 7reps

Lördag: VILA

Söndag: VILA

kommentera gärna:)

Ålder: 16år
Vikt: 71kg
Längd: 181cm

Sån overkill. Glhf.

HMG
2007-05-22, 15:18
ok, jag ska köra på det,

men hur ser ditt schema ut?

lite sent för svar kanske men kör ändå så du kan få lite mer inspiration iaf

dag 1 Bröst tricep axlar

Bänkpress 3x8-10
Hantelpress med snedbänk 3x8-10
Flyes 3x8-10
Dips 3x10-20ggr
Axelpress 3x8-10
Tricepdrag med rep 3x8-10
liggande tricep med z-stång 3x10-12

dag 2 vila

dag 3 vila

dag 4 rygg bicep underarmar

Sittande rodd 3x8-10
Chins/latsdrag 3x8-10
Hantel rodd 3x8-10
Bicep med zstång 3x8-10
Bicep med rep 3x8-10
Bicep med rak stång 3x8-10
Underarmar 3x20
Korsrygg 3x15

dag 5 vila

dag 6 ben mage

Benpress 3x10-12
Benspark 3x8-10
Bencurl 3x10-12
Cablecrunches 3x20
Ligga ner å sparka upp benen typ 3x20
Vaderpress 3x20
Mer benspark 3x på lägre vikt tills ja e slut

dag7 vila

sen börjar de om, ibland blire 3 pass / 8 dagar när ja lägger in 2 dagars vila mellan rygg å ben eller efter ben, efter 2 månader kör ja 1 total vilovecka och efter den så börjar ja första veckan utan tricep/bicepövningarna + skippar sista utpumpningen me bensparken
övningarna varieras också lite titt som tätt men de här har ja kört senaste 4 veckorna nu och kommer iaf köra den här veckan me.

ja har ingen aning om de kritiseras p ånåt sätt eller kan förbättras men har klarat mig på de och blir större och starkare iaf. gått från (65-78kg 65 pluffsig till 78 "deffade") så varför ändra

HMG
2007-05-22, 15:28
Varför inte köra axlar, bröst och triceps på samma pass? Alla aktiveras av bänkpress till exempel. Rygg och biceps funkar bra ihop det med.
Jag tycker personligen att det jobbigt att köra annat än ben i ett pass, brukar knappt kunna röra mig efter en genomkörare av påkarna, men du kanske helt enkelt har mer energi.

+1:hbang:

Skablistor
2007-05-22, 16:36
Hur länge har du tränat efter hans schema "Skablistor? :)

körde du exakt som det stod? 3 splitten? :)

Jag tränade efter Z_Bubis schema i ca 2 månader. Jag ökade från 20kg i bänkpress till 60kg, 50kg i 90graderknäböj till 100kg o.s.v. Mycket bra ökningar! Nu har jag dock lämnat det schemat eftersom det inte ger mig någonting längre, men jag önskar nästan att jag var tillbaka och då jag de stora ökningarna, dels för att det var så kul.

Jag körde som det stog, förutom att jag tränade övningen drag till hakan efter militärpressen.

HMG
2007-05-22, 16:45
Jag körde som det stog, förutom att jag tränade övningen drag till hakan efter militärpressen.

drag till hakan = underskattad övningf:cool:

Corpobal
2007-05-22, 17:27
Vilan mellan seten kommer ligga på mellan 1-2minuter.
Kommer ju variera övningarna så jag inte kör samma i tur och ordning hela tiden, men hade tänkt att börja med dem här.

MÅN:
Rygg:

<b>marklyft: 5set.
chins: 3set.
en övning som liknar sittande rodd: 3set.</b>
t-bar: 3set

Triceps:
<b>dips, 3set.</b>
french press: 3set.</b>
avsluta med smala armhävningar.
pushdowns: 3set.

TIS:
Vila, kan bestå av simning, en joggingrunda och mycket strechning. Eller bara vila.

ONS:
Bröst:
<b>bänkpress: 3set.
lutande hantelpress: 3set.</b>
lutande bänkpress: 3set.
<b>dips 3set.</b>

Biceps:
<B>hantelcurl 3set.
stångcurl 3set.</b>
cable curl 3set.

TORS:
Axlar:
<b>Press bakom nacken i smith: 3set.</b>
Drag till hakan: 3set.
<b>Militärpress stående med fri stång: 4set.
Sittande framåtlutande hantelyft: 3set.</b>

Mage:
<b>crunches: 3set.
plankan. 3set.</b>
En övning i maskin där man drar ihop sig till en boll: 3set.
liknade v crunch: 3set.

FRED:

Vila, kan bestå av simning, en joggingrunda och mycket strechning. Eller bara vila.

Lörd:
Om jag är ledig: bröst, rygg.

SÖN:
Vader:
<b>stående vadpress i maskin: 3set.
stående vadpress i smith: 3set.</b>
vadpress i benpress: 3set.

Lår:
<b>knäböj med fri stång 5 set
frontböj 3 set</b>
benpress: 5set.
benspark: 3set.
<b>liggande lårcurl: 3set</b>

Underarmar:
<B>omvända curl med stång 3set.
underarmscurl 3set.</b>



Så tycker jag är ett lämpligare schema för dig just nu.

EDIT: Orka trasig html,allt med b runt är det jag rekommenderar.

Henchman
2007-05-22, 20:28
9 olika övningar för axlar? :thumbup: Sådana pass du listar upp skulle iaf tagit mig minst 2½ timmar för mig att utföra. Jag tycker det ofta räcker med 3 övningar per muskelgrupp.

Handleder på onsdagen, förmodar det är underarmar? :) Behövs kanske inte köras varje vecka, om man är nybörjare (kanske inte annars heller).

jo 9 för axlarna tänkte ju på de tre axel musklerna Anterior, Lateral, Posterior kanske kan bli lite för mycket med 9 men det gick utmärkt sist iallafall :)

jo jag menar underarmar var för trött för att komma på rätt namn...
nä torsdagen kommer att utebli då och då så jag får lägga in trapzen och vaderna i något annat pass och göra uppehåll med obliques och underarmar

Henchman
2007-05-22, 20:50
Varför inte köra axlar, bröst och triceps på samma pass? Alla aktiveras av bänkpress till exempel. Rygg och biceps funkar bra ihop det med.
Jag tycker personligen att det jobbigt att köra annat än ben i ett pass, brukar knappt kunna röra mig efter en genomkörare av påkarna, men du kanske helt enkelt har mer energi.

har provat både bänk & triceps samma dag. Och Biceps & Rygg samma dag

Inge för mej för att ja inte kunde köra fullt ut i Biceps efter rygg och triceps efter bröst och tvärtom. var inge kul.

Och när jag delar up såhär så får jag köra ut bicepsen fullt på måndagen och vila upp dom och använda dom lite till på fredagen. Och det ger väl mer styrka i bicepsen än att köra både rygg & bicpes på samma dag?

HMG
2007-05-23, 00:11
har provat både bänk & triceps samma dag. Och Biceps & Rygg samma dag

Inge för mej för att ja inte kunde köra fullt ut i Biceps efter rygg och triceps efter bröst och tvärtom. var inge kul.

Och när jag delar up såhär så får jag köra ut bicepsen fullt på måndagen och vila upp dom och använda dom lite till på fredagen. Och det ger väl mer styrka i bicepsen än att köra både rygg & bicpes på samma dag?

meybe.. jag är nog så långt ifrån expert man kan komma men jag tror de e en smaksak, mina biccar får lika mycket utmattning efter rygg trots att ja kanske inte klarar lika mycket vikt så är känslan den samma och sen får de vila MASSA så ja diggar de, men som sagt en smaksak.. sen om nån annan som verkligen kan nåt om saken yttrar sig så lyssna på han/hon/det istället

Raggis
2007-05-23, 00:14
Varför köra 9 övningar? Sån overkill.

jojjep91
2007-05-23, 07:17
Så tycker jag är ett lämpligare schema för dig just nu.

EDIT: Orka trasig html,allt med b runt är det jag rekommenderar.
okej tack

har provat både bänk & triceps samma dag. Och Biceps & Rygg samma dag

Inge för mej för att ja inte kunde köra fullt ut i Biceps efter rygg och triceps efter bröst och tvärtom. var inge kul.

Och när jag delar up såhär så får jag köra ut bicepsen fullt på måndagen och vila upp dom och använda dom lite till på fredagen. Och det ger väl mer styrka i bicepsen än att köra både rygg & bicpes på samma dag?

okej bra o veta

jojjep91
2007-05-23, 07:18
Om man kör rygg, 2ggr i veckan så tkr jag man bara ska köra biceps 1gång. och ibland hoppa över bicepsen nån vecka?

jojjep91
2007-05-23, 07:23
Om jag vill köra splitt pass.

hur ska jag lägga upp mitt schema då tkr ni?

dvs typ.

Mån: Vila
Tis: Rygg,bic
Ons: Bröst,axlar,tric
Tors: Vila
Fred: lår,vader
Lörd: bröst,rygg "lätt"
Sön: mage underarmar

detta är ju då mycket för mig just nu, men senare längre fram kan man väl göra intensivt 2-3-4 veckor, sen vila en hel vecka som vissa gör här inne?

Konsultfet
2007-05-23, 07:34
Skillnaden är att du inte har deras träningsvana än. Du kommer antagligen få _BÄTTRE_ resultat med mindre antal pass i början. Det finns inga automatiska vinster med att träna oftare.
Tränar du 3 dagar i veckan och äter bra mat för kung och fosterland så kommer massan som ett brev på posten.

jojjep91
2007-05-23, 07:43
Skillnaden är att du inte har deras träningsvana än. Du kommer antagligen få _BÄTTRE_ resultat med mindre antal pass i början. Det finns inga automatiska vinster med att träna oftare.
Tränar du 3 dagar i veckan och äter bra mat för kung och fosterland så kommer massan som ett brev på posten.

jag har tränar styrketräning nestan varje dag i nårra månader nu. fasst hemma med skivstång o hantlar, borde dem inte vara vana än? hur lång tid tar det?

hehe okej. men jag vill köra mkt i veckan , för ja tror ja klara de bra. men som sagt, längrre fram

Konsultfet
2007-05-23, 07:44
Jag vill också till gymmet varje dag, men eftersom min kropp inte fixar det än så får jag hålla mig.

jojjep91
2007-05-23, 08:27
Jag vill också till gymmet varje dag, men eftersom min kropp inte fixar det än så får jag hålla mig.

hehe okej! trist =(

man kan ju dra dit o göra andra grejer, typ springa lite, o strecha as mkt så man blir som BRUCE LEE!!! HANAJAAAAAAA!!! ;p

Henchman
2007-05-23, 12:41
Varför köra 9 övningar? Sån overkill.

tänkte på de tre axel delarna: Anterior, Lateral, Posterior
möjligtvis så kanske jag kör 7st men inte mindre

Raggis
2007-05-23, 12:44
tänkte på de tre axel delarna: Anterior, Lateral, Posterior
möjligtvis så kanske jag kör 7st men inte mindre

Du har inte tänkt på att du tränar axlar nästan varje gympass? Bara för att du inte fokuserar dig på axlarna, betyder inte att du inte tränar dom. 7 Övningar är också overkill.

Konsultfet
2007-05-23, 12:54
Du har inte tänkt på att du tränar axlar nästan varje gympass? Bara för att du inte fokuserar dig på axlarna, betyder inte att du inte tränar dom. 7 Övningar är också overkill.

+3 för axlarnas tre delar som alla aktiveras vid "normala" övningar

jojjep91
2007-05-23, 14:57
+3 för axlarnas tre delar som alla aktiveras vid "normala" övningar

vadå? aktiveras tex axlar vid bicepscurl?

tp_88
2007-05-23, 15:01
vadå? aktiveras tex axlar vid bicepscurl?
Ja, framsidan.

Sen aktiveras framsidan i alla pressar, baksidan i alla roddar osv.

jojjep91
2007-05-23, 15:20
Ja, framsidan.

Sen aktiveras framsidan i alla pressar, baksidan i alla roddar osv.

aha okej.

Henchman
2007-05-23, 15:53
Du har inte tänkt på att du tränar axlar nästan varje gympass? Bara för att du inte fokuserar dig på axlarna, betyder inte att du inte tränar dom. 7 Övningar är också overkill.

har väl tänkt på det men ja kör ju t.ex. triceps pass även fast dom aktiveras i bänk... och Anterior, Lateral, Posterior har ju helt olika övningar så ja tycker det blir lite om man bara kör 1 övning på varje axel del

Raggis
2007-05-23, 15:56
har väl tänkt på det men ja kör ju t.ex. triceps pass även fast dom aktiveras i bänk... och Anterior, Lateral, Posterior har ju helt olika övningar så ja tycker det blir lite om man bara kör 1 övning på varje axel del

Mjo. Men nu snackar vi om hela 7 övningar, vilket är på tok för mycket imo. Men, det är din träning, inte min.

Konsultfet
2007-05-23, 16:02
Övertränade och inflammerade axlar är rätt lätt att få

HMG
2007-05-23, 17:47
altså jag blir så förvånad när jag läser här på forumet ibland.. att vissa inte förstår såpass grundläggande saker som att alarna aktiveras vid bicepurl tex...
har ni aldrig kört biceps framför en spegel GAAAH håller på att bli tokig..

inget illa ment, det är aldrig för sent altt lära sig, men jag förstår bara inte hur svårt de ska vara att lista ut de

Henchman
2007-05-23, 18:01
Mjo. Men nu snackar vi om hela 7 övningar, vilket är på tok för mycket imo. Men, det är din träning, inte min.

ja tycker det har fungerat helt okej med 7 - 9 övningar hittills :) så jag forsätter nog på det

Raggis
2007-05-23, 18:15
ja tycker det har fungerat helt okej med 7 - 9 övningar hittills :) så jag forsätter nog på det

Mjo, det fungerar säkert. Men, det lär slita något enormt på axlarna, om man ser det långtsiktigt.

jojjep91
2007-05-23, 20:55
altså jag blir så förvånad när jag läser här på forumet ibland.. att vissa inte förstår såpass grundläggande saker som att alarna aktiveras vid bicepurl tex...
har ni aldrig kört biceps framför en spegel GAAAH håller på att bli tokig..

inget illa ment, det är aldrig för sent altt lära sig, men jag förstår bara inte hur svårt de ska vara att lista ut de

asså jag trodde om man utförde en bicepscurl övning perfekt så borde de inte ta mkt på axlarna förutom att dem håller upp lite, men som vissa andra som jag ibland när jag är riktigt trött så anstränger man axlarna med.

Henchman
2007-05-23, 20:56
Mjo, det fungerar säkert. Men, det lär slita något enormt på axlarna, om man ser det långtsiktigt.

får väl kanske köra färre övningar då och då det är ju bara bra att variera så:)

Henchman
2007-05-24, 16:06
provade mitt axel & ben pass idag och ja medger de var på tok för mycket med 9 övningar så ska fortsätta på 5-6 övningar istället.
*Edit menar 5 - 7 reps på axlarna vart någon sorts felskrivning*whistle*