handdator

Visa fullständig version : Bra schema?


jaaaaag
2007-05-20, 13:17
Hej hej.
Jag är en 18 årig tjej som tränar muay thai och ska nu börja tävla till hösten. Vet att jag måste bli starkare och få mer uthålliga muskler och när vi dessutom bara har 2 pass thai i veckan på sommaren så tyckte jag att det kunde vara extra bra att börja med styrketräningen nu.

Läste i en gammal tidning om ett träningsschema som ska vara bra för kampsportare och skulle gärna vilja höra synpunkter på detta schema. Jag är ingen total nybörjare, har tränat till och från i ca ett år när jag haft lust. Men nu vill jag hålla mina styrketräningstider lika strikt som mina thai tider och jag vill börja märka resultat både i styrka och utseende.

Schema:

Måndag: axlar, bröst och rygg
Stående militärpress 3 set, 6 reps
Hantellyft åt sidan 2 set, 15 reps
Hantelpress 3 set, 10 reps
Baksida axlar i maskin 2 set, 15 reps
Lutande hantelflye 2 set, 10 reps
Bänkpress 3 set, 7 reps
Armhävningar 30 st 2 set
Sit ups 50 st 3 set

Söndag: ben
Knäböj med skivstång 3 set, 15 - 20 reps
Utfall med skivstång 2 set, 15 - 20 reps
Utfall åt sidan med skivstång 1 set, 15 - 20 reps
Bencurl 12 - 15 reps
Rakt marklyft 12 - 15 reps

Avslutas med sit ups och liggande benlyft.

Fredag: armar
Styrkefrivändning med skivstång 2 set, 30 reps
Hammarcurl 2 set, 15 - 20 reps
Bicepscurl 3 set, 10 reps
Liggande tricepspress 2 set, 15 - 20 reps
Sittande tricepspress 2 set, 15 - 20 reps
Liggande tricepspress i cable 2 set, 15 - 20 reps

Om jag lägger in de här styrkepassen så ser min vecka ut såhär:

Måndag: axlar, rygg, bröst
Tisdag: thai
Onsdag: vila
Torsdag: thai
Fredag: armar
Lördag: thai
Söndag: ben

Men när sommarterminen börjar så är lördagen en vilodag också. Synpunkten snälla? Ser det bra eller dåligt ut? värt att testa? Jag tycker det lät bra men som sagt är jag inget proffs. Någon viktig basövning som jag missat?

*flex*

Fartman
2007-05-20, 13:39