handdator

Visa fullständig version : explosiva upphopp


Matthew_90
2007-05-20, 11:27
Har nyligen hittat ett bra alternativ till den benträning som jag tidigare köre, snabba explosiva upphopp (+ lättare vikter, eftersom fokus ligger på explosiviteteb)

Gällande byggande av massa, så genom att pusha kroppen/benen så borde ju mer muskler behövas för att klara av detta?

Då är bara frågan, hur pass viktigt är utförandet för att inte slita ut knäleder och/eller ligament? (Hela foten i backen vid utförande?, lagom mjukt, stötabsorberande underlag?, hur långt ner man ska? osv.)

övriga synpunkter på denna övning uppskattas

// mvh, Mattias

major Pectoralis
2007-05-20, 12:16
Har nyligen hittat ett bra alternativ till den benträning som jag tidigare köre, snabba explosiva upphopp (+ lättare vikter, eftersom fokus ligger på explosiviteteb)

Gällande byggande av massa, så genom att pusha kroppen/benen så borde ju mer muskler behövas för att klara av detta?

Då är bara frågan, hur pass viktigt är utförandet för att inte slita ut knäleder och/eller ligament? (Hela foten i backen vid utförande?, lagom mjukt, stötabsorberande underlag?, hur långt ner man ska? osv.)

övriga synpunkter på denna övning uppskattas

// mvh, Mattias

Explosiva upphopp bygger ingen muskelmassa.
Om underlaget är stötdämpande tar det bort en stor del av effekten av träningen, men blir mera skonsamt, dvs. mer skonsamt och mindre givande.
Det är viktigt att inte landa pang på hälen eftersom stöten genom kroppen då blir stor. Om man hoppar upprepade hopp på varandra arbetar man med främre fotbladet. Bra är att ha ett mål att sträva efter, t.ex. att slå händerna i ett märke eller hoppa upp på en plint.
För avancerad plyometrisk träning krävs stor träningsbakgrund. För att ha någon nytta av t.ex. depth jumps:
http://www.exrx.net/Plyometrics/VerticalDepthJump.html

.....skall man ta minst 1,5 -2 x kroppsvikten i knäböj.

Om man vill förbättra sin hoppstyrka kan man följa följande progression:

fas 1: tillvänjning/uppbyggnad - hoppövningar (mängd, bygga grundkänsla)
fas 2: maxstyrketräning
fas 3: explosiv styrketräning (OL, belastade upphopp etc.)
fas 4: deth-jumps (avancerad plyometri)

Faserna bygger på varandra och träningsstumilit är så pass stort i varje fas som krävs för att man skall utvecklas. Att träna fas 4 då man egentligen befinner sig i fas 1 ger inte så mycket mer än förslitningsskador.
Det är inte alla som kommer förbi fas nr 2...

Här är en bilder som beskriver det hela:

http://www.plyotruth.com/pt/plyo-hopp/pic3.gif


http://www.plyotruth.com/pt/plyo-hopp/pic2.gif

Matthew_90
2007-05-20, 19:53
Okej, men varför bygger inte explosiva upphopp (massa, mer) muskler?

Givetvis så väntar jag ju mig gains i stil med vad tung styrketräning kan bidra till.

major Pectoralis
2007-05-20, 20:39
Okej, men varför bygger inte explosiva upphopp (massa, mer) muskler?

Givetvis så väntar jag ju mig gains i stil med vad tung styrketräning kan bidra till.

Det går inte att jämföra med tung styrketräning. Naturligtvis spelar träningsbakgrunden in. Om man är otränad får man högst troligen lika/jämförbara resultat av upphopp eftersom kroppen då svarar på alla träningsstimulin. Efter grundträningsstadiet blir det dock en annan femma.
Om man kör upphopp med kroppsvikten blir belastningen för låg. Om man kör upphopp med tilläggsbelastning blir belastningen även då för låg eftersom att man inte kan hoppa säkert med tillräckligt stora vikter. Överhuvudtaget anser jag att man inte bör syssla med viktade sträckhopp om det inte är absolut nödvändigt, vilket det ytterst sällan är. Dessutom är "utmattningsfaktorn" viktig för muskelvolymsbygge. Explosiv träning bygger på det omvända. Den neuromuskulära koordinationen/rekryteringen är avgjörande för explosiviteten och denna tränas inte om man blir utmattad, enkelt sagt.

formula4shape
2007-05-20, 20:51
Muskler bygger man bäst med tunga basövningar som t.ex. knäböj. Man ska skilja på spänstträning och styrketräning. Stefan holm har inte direkt några biffiga lår och han tränar liknande det du pratar om.

major Pectoralis
2007-05-20, 20:57
Muskler bygger man bäst med tunga basövningar som t.ex. knäböj. Man ska skilja på spänstträning och styrketräning. Stefan holm har inte direkt några biffiga lår och han tränar liknande det du pratar om.

Stefan Holm har bra krut i benen i förhållande till hans vikt, kroppsfett och överkropp. Dessutom har han kört en hel del tunga basövningar utöver spänstträningen.

formula4shape
2007-05-20, 21:15
Dessutom har han kört en hel del tunga basövningar utöver spänstträningen.

Precis.