handdator

Visa fullständig version : Kan hon ta hans barn?


Angel
2007-05-19, 21:57
Behöver råd ang en killkompis.

Killen i fråga är ett gammalt ex till mig, vi var ihop i våran ungdom och sedan dess har vi behållt kontakten. För 3år sedan så träffade han en tjej, och dom fick ett barn som idag är 2år gammalt. Under tiden han va ihop med henne så har vi inte haft så jättemycket kontakt, fikat nångång, tränat osv, men han har inte fått träffa mig för henne. Det är absolut inget mellan mig och denna killen, vi är bara kompisar. Nu sedan några veckor tillbaka så har vi börjat prata mera, Tjejjen dumpade nämligen honom och jag har försökt stötta honom, hjälpt honom att hitta en ny lägenhet, tatt med honom ut på krogen och peppat honom att det löser sig. Han känner ingenting för denna tjejjen längre utan säger själv att han tycker det ska bli skönt att slippa honom.

För ca 1 vecka sedan så ringde han mitt i natten och var jättekonstig. Tjejjen hade då fått någon "flipp" kl 12 på natten och tagit deras 2åriga dotter som dessutom var sjuk och dragit iväg med henne ut och skrivit att han aldrig mera skulle få se henne. Då va hon arg för att killen skulle följa med mig och mina kompisar ut till helgen. Själv går hon ut varje helg medans han sitter hemma och passar barnet.
Jag sa då att han skulle ringa polisen och det gjorde han, polisens första fråga var "Har du misshandlat henne?" Det hela löste sig iallfall den kvällen.

Ikväll så träffades vi och åt en hamburgare och då ringde hon han och sa att han fick komma hem och vara barnvakt för hon skulle ut. Jag sa då att jag hänger med dig hem då och det gjorde jag. Tjejjen och hennes kusin var i lägenheten. Jag och killen satte oss i köket och jag käkade en glass.

Då fick tjejjen någon flipp igen och började skrika och gråta och gapa att jag inte fick vara där, han försökte säga att han också bodde där och fick ta hem kompisar om han ville, men hon körde över honom totalt.

Hon kallade honom äckel, pucko osv osv och skrek massor. Tyvärr är han så jävla mesig och säger inte ifrån ordentligt. Själv kände ja hur det började koka och ja ville skrika att hon skulle hålla käften. Men ja höll mig. I vilket fall så slutade det med att vi fick gå ut till lekparken tills dom hade gått hemifrån.

Nu har hon hotat honom med att hon skall ta dottern och åka till kvinnojouren och säga att han misshandlar henne, att hon kan göra vad som helst. Habn flyttar ut ur lägenheten om ca 2veckor, och det enda han bryr sig om är dottern. Men hon hotar alltså med att ta henne ifrån honom. Att dom alltid går på "mammans linje".
Killen ifråga har fast jobb och är den som försörjt dom, medans tjejjen varit arbetslös hela tiden och kommer få gå på soc nu.

Vad jag undrar är, hur kan han förhindra att detta händer? Vad har han för rättigheter? Hur stor är chansen att dom tror på henne om hon gör så? finns det något han kan göra?

Pudzianovski
2007-05-19, 22:00
Gemensam vårdnad?

Angel
2007-05-19, 22:03
Gemensam vårdnad?

Ja det är det han vill att dom ska ha. men hon hotar alltså med att om inte han passar sig så skall hon anmäla honom för det ena och det andra och se till att han inte får träffa sin dotter mera. Hon använder alltså dottern för att kontrollera honom.

Lellan
2007-05-19, 22:03
Usch, vilken häxa! *mini* Om hon hotar å så på telefon skulle iaf jag spela in samtalet, som en liten försäkring om hon försöker med något. Kan inte komma på något annat på rak arm iaf.. Men generellt är det väl så att man försöker se till barnets bästa, och dit räknas att ha kontakt med båda föräldrarna.

Lycka till, hoppas att det bara är tomma hot och att de reder ut det så att barnet slipper hamna emellan!

shadowfire
2007-05-19, 22:04
Stackars barn säger jag bara.
Suck.

Pudzianovski
2007-05-19, 22:06
Ja det är det han vill att dom ska ha. men hon hotar alltså med att om inte han passar sig så skall hon anmäla honom för det ena och det andra och se till att han inte får träffa sin dotter mera. Hon använder alltså dottern för att kontrollera honom.

Vad han kanske borde göra är att ringa till soc. och be att få prata med de som har hand om barn och ungdomar och be om råd.

Angel
2007-05-19, 22:06
Usch, vilken häxa! *mini* Om hon hotar å så på telefon skulle iaf jag spela in samtalet, som en liten försäkring om hon försöker med något. Kan inte komma på något annat på rak arm iaf.. Men generellt är det väl så att man försöker se till barnets bästa, och dit räknas att ha kontakt med båda föräldrarna.

Lycka till, hoppas att det bara är tomma hot och att de reder ut det så att barnet slipper hamna emellan!

Jag tror inte hon skyr några medel, hon släpade ju ut dottern som hade feber upp ur sängen och ut i natten bara för att hon va förbannad. Och idag skrek och svor hon åt killen inför dottern.

Jay-Z
2007-05-19, 22:08
Jag blir skogstokig på människor som använder barnet som vapen i sådana här situationer.

mini
2007-05-19, 22:09
Jag tycker att han borde höra av sig till en jurist eller en mansjour om det finns i kommunen. Såklart ska det inte vara möjligt att ljuga ihop en historia om misshandel och få enskild vårdnad utan bevis, men hon kan gissningsvis dra till en kvinnojour om hon vill det ett tag. Det är dock ingen höjdare att leva så, så det tror jag ärligt talat inte hon kommer att göra.
Jag tycker att de gemensamt ska träffa en rådgivare, kanske gå till en familjerådgivare eller liknande, för att få hjälp att lösa situationen. Han kan höra med närpolisen också hur förfarandet går till om hon nu skulle anmäla honom.
Hoppas det löser sig.

Pingu
2007-05-19, 22:38
Jag tror inte hon skyr några medel, hon släpade ju ut dottern som hade feber upp ur sängen och ut i natten bara för att hon va förbannad. Och idag skrek och svor hon åt killen inför dottern.

Stött han och om hon försöker med något så får du se till att ställa upp och ev prata med social eller polis.
Går hon till en kvinnojour och säger att han har slagit henne så kan det bli väldigt jobbigt för han. Det finns både 3 och 4a st där som mer än gärna sätter dit en man tyvärr. Har varit med om en liknande grej själv men då fanns det inga barn med i bilden tack och lov...

Har du/ni möjlighet så spela in henne när hon har ett utbrott eller kanske filma med en mobil. Allt sådant kan vara till stor hjälp

Racso
2007-05-19, 22:49
Ja det är det han vill att dom ska ha. men hon hotar alltså med att om inte han passar sig så skall hon anmäla honom för det ena och det andra och se till att han inte får träffa sin dotter mera. Hon använder alltså dottern för att kontrollera honom.

I praktiken kan en kvinna vägra att lämna bort sitt barn om barnet inte haft så stor kontakt med fadern. (Och barnet är yngre än ca 2år...)

Finns ett rättsfall där så har hänt, domstolarna är tyvärr maktlösa.

Angel
2007-05-19, 22:52
I praktiken kan en kvinna vägra att lämna bort sitt barn om barnet inte haft så stor kontakt med fadern. (Och barnet är yngre än ca 2år...)

Finns ett rättsfall där så har hänt, domstolarna är tyvärr maktlösa.

Men kontakt har dom ju haft, han har ju bott med dom sedan födseln. Det är han som är hemma varje helg med dottern medans mamman är ute och super. Det är han som hämtar och lämnar på dagis varje dag. Det är han som är ute och leker med dottern.

shut teh face: Om det var det roligaste du kom på så kan du väl shut it själv?

Racso
2007-05-19, 22:55
Men kontakt har dom ju haft, han har ju bott med dom sedan födseln. Det är han som är hemma varje helg med dottern medans mamman är ute och super. Det är han som hämtar och lämnar på dagis varje dag. Det är han som är ute och leker med dottern.

shut teh face: Om det var det roligaste du kom på så kan du väl shut it själv?

Då är läget annorlunda. Domstolarna ser alltid till barnets bästa i första hand.

Pingu
2007-05-19, 22:57
Men kontakt har dom ju haft, han har ju bott med dom sedan födseln. Det är han som är hemma varje helg med dottern medans mamman är ute och super. Det är han som hämtar och lämnar på dagis varje dag. Det är han som är ute och leker med dottern.

shut teh face: Om det var det roligaste du kom på så kan du väl shut it själv?

Då lär ju dagis kunna intyga att han har varit med.

Om det stämmer det du skriver så verkar hon inte var lämplig att vara i närheten av barnet. Ute och super på helgerna, rycker upp ungen mitt i natten och bara drar iväg, hotar omgivningen etc.

mini
2007-05-19, 22:58
Hur ser vårdnadsfördelningen ut nu? Det lär väl behövas någon slags beslut någonstans ifrån för att fastslå hur umgänget ska se ut framöver? Han får se om någon på kommunen kan hjälpa honom till rätt instans för det. Det bästa lär vara att förekomma henne. Visar han intresse för sitt barn och har initiativet kommer hon ha svårt att få honom att se ut som en usel far (om han nu inte är det.)

Angel
2007-05-19, 23:00
Av det jag sett så stämmer det iallfall. Idag stog hon och skrek äckel, pucko idiot, är du dum i huvudet? fattar du ingenting? kom hit, gör det. Sedan tvingade hon ut honom ur lägenheten. Jag ångrar att ja inte tryckte upp min piggelin nånstans på henne.


Mini: Än så länge bor dom ihop, han flyttar ut i början av juni (hon tog självklart lägenheten). Men han hoppas på varannan vecka.

Ja jag tror också det är bra att förekomma. Men vart vänder man sig lite mera exakt?

Racso
2007-05-19, 23:00
Nu ska man inte döma folk, men jag gör det ändå. Det är RIKTIGT svinigt när folk börjar använda sig av barnen som medel bara för de själva inte klarar att vara överrens. Mycket dåligt att det ska gå ut över avkomman...

mini
2007-05-19, 23:01
Av det jag sett så stämmer det iallfall. Idag stog hon och skrek äckel, pucko idiot, är du dum i huvudet? fattar du ingenting? kom hit, gör det. Sedan tvingade hon ut honom ur lägenheten. Jag ångrar att ja inte tryckte upp min piggelin nånstans på henne.

Jag tycker att du ska hålla dig så passiv och utanför som möjligt. Inte för hennes skull, men för barnets. Var ett stöd för din vän, men häll inte bensin på brasan liksom.

shadowfire
2007-05-19, 23:07
Av det jag sett så stämmer det iallfall. Idag stog hon och skrek äckel, pucko idiot, är du dum i huvudet? fattar du ingenting? kom hit, gör det. Sedan tvingade hon ut honom ur lägenheten. Jag ångrar att ja inte tryckte upp min piggelin nånstans på henne.


Mini: Än så länge bor dom ihop, han flyttar ut i början av juni (hon tog självklart lägenheten). Men han hoppas på varannan vecka.

Ja jag tror också det är bra att förekomma. Men vart vänder man sig lite mera exakt?
Är ju trots allt din kompis relation och inte din relation, så håll dig borta från den, det där rör bara dem.. däremot kan du givetvis vara stöd för grabben.

Han måste dock börja ta ansvar, inte minst i egenskap som fader.

jakke
2007-05-19, 23:07
Han ska vara glad att han har dig som kompis Angel!

Angel
2007-05-19, 23:10
Läste precis något om att ifall föräldrarna inte är gifta så får modern automatiskt vårdnadsrätten? Hur funkar det där? Är inte så insatt i familjerätt.

Pingu
2007-05-19, 23:12
Läste precis något om att ifall föräldrarna inte är gifta så får modern automatiskt vårdnadsrätten? Hur funkar det där? Är inte så insatt i familjerätt.

Nej.

Min älsta brorsa har vårdnade om deras 2 barn och dom var inte gifta. Där kollades det upp hur saker och ting låg till och dom märkte hur dålig hon var för ungarna så Andreas fick 100 % av vårdnaden.

Racso
2007-05-19, 23:14
Läste precis något om att ifall föräldrarna inte är gifta så får modern automatiskt vårdnadsrätten? Hur funkar det där? Är inte så insatt i familjerätt.

FB 1kap 1§ Är vid barns födelse modern gift, skall mannen i äktenskapet anses som barnets fader, om ej annat följer av 2 §. Detsamma gäller, om modern är änka och barnet födes inom sådan tid efter mannens död att det kan vara avlat dessförinnan. Lag (1976:612)



FB 1kap 2§ Rätten skall förklara att mannen i äktenskapet ej är fader till barnet, om

1. det är utrett att modern har haft samlag med annan än mannen under tid då barnet kan vara avlat och det med hänsyn till samtliga omständigheter är sannolikt att barnet har avlats av den andre,
2. det på grund av barnets arvsanlag eller annan särskild omständighet kan hållas för visst att mannen ej är barnets fader, eller
3. barnet har avlats före äktenskapet eller under det att makarna levde åtskilda och det ej är sannolikt att makarna ha haft samlag med varandra under tid då barnet kan vara avlat.
Godkänner mannen i äktenskapet skriftligen annan mans bekräftelse av faderskapet och har i fråga om bekräftelsen iakttagits bestämmelserna i 4 §, skall därigenom anses fastställt att mannen i äktenskapet ej är barnets fader. Bekräftelsen skall dock i detta fall alltid vara skriftligen godkänd av modern. Lag (1990:1526).

mini
2007-05-19, 23:15
Läste precis något om att ifall föräldrarna inte är gifta så får modern automatiskt vårdnadsrätten? Hur funkar det där? Är inte så insatt i familjerätt.

Ja, gissningsvis har hon vårdnaden om de inte ansökt om gemensam vårdnad. Socialnämnden verkar vara de som fixar med sådant där, så han får ringa dit på måndag.
En liten varningsklocka till andra samboende pappor kanske att se om sitt hus.

Edit: "Är föräldrarna inte gifta med varandra när ett barn föds, är modern ensam vårdnadshavare. Föräldrarna kan dock få gemensam vårdnad om båda vill, oavsett om de bor ihop eller ej och under förutsättning att faderskapet är fastställt.
Föräldrar som vill ha gemensam vårdnad anmäler detta till socialnämnden i samband med att nämnden ska godkänna faderskapsbekräftelsen."
Från http://dokumentguide.se/f_gemensam_vard.php

Angel
2007-05-19, 23:20
Ja, gissningsvis har hon vårdnaden om de inte ansökt om gemensam vårdnad. Socialnämnden verkar vara de som fixar med sådant där, så han får ringa dit på måndag.
En liten varningsklocka till andra samboende pappor kanske att se om sitt hus.

Edit: "Är föräldrarna inte gifta med varandra när ett barn föds, är modern ensam vårdnadshavare. Föräldrarna kan dock få gemensam vårdnad om båda vill, oavsett om de bor ihop eller ej och under förutsättning att faderskapet är fastställt.
Föräldrar som vill ha gemensam vårdnad anmäler detta till socialnämnden i samband med att nämnden ska godkänna faderskapsbekräftelsen."
Från http://dokumentguide.se/f_gemensam_vard.php



Oj oj, undra om dom har gjort det? Gör folk det? Jag hade ingen aning om det förrän nu faktiskt.

mini
2007-05-19, 23:21
Fler bra länkar:
Socialstyrelsen (http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/5DB16589-3D9C-4B22-A3FB-D5222EF9B6B0/6162/200611431.pdf)
Pappaombudsmannen (http://www.pappaombudsmannen.se/)
Familjerätt (http://www.famratt.com/)

Pudzianovski
2007-05-19, 23:31
Som jag redan sagt. Hit bör du ringa och rådfråga.

http://www.jonkoping.se/toppmeny/omkommunen/forvaltningarochbolag/socialtjansten.4.5c12f28a108dacb77eb80001216.html

Individ o familjeomsorg. Barn och ungdom. Läs.

Lellan
2007-05-20, 00:16
Oj oj, undra om dom har gjort det? Gör folk det? Jag hade ingen aning om det förrän nu faktiskt.


Eftersom ogifta måste skriva på faderskapsbekräftelse så fick vi göra det, då frågade de även om vi ville skriva på för gemensam vårdnad vilket vi självklart gjorde. Vi var där när sonen fortfarande låg i magen, tror de flesta gör det i god tid för jag har för mig att det blir krångligare när barnet är fött (kan ha fel). Har en känsla av att de flesta skriver på båda papprena?

Shakemynuts
2007-05-20, 04:26
Men det är väl tyvärr inte så enkelt som att spela in henne i smyg?
Såvitt jag vet är väl det olagligt? :(
Men jag hoppas verkligen att det går vägen alltihop.

m1kael
2007-05-20, 04:48
Men generellt är det väl så att man försöker se till barnets bästa, och dit räknas att ha kontakt med båda föräldrarna.


Precis så är det, det spelar ingen roll vad som händer/har hänt, man utgår alltid från barnets bästa och enligt famlijerätten så är barnets bästa att barnet skall ha rätt att träffa båda föräldrarna, oavsett, det som kan avgöra är om någon är tex kriminellt belastad eller på något annat sätt är olämplig som förälder, (läs psykisk instabil etc) social inkompetens spelar ingen roll här.

Så, det spelar ingen roll om hon är ute och super var varannan helg och han sköter sina kort klanderfritt, båda har lika stor rätt till att ha vårdnaden om barnet, bra eller inte kan jag inte uttala mig om, men en sak är säker, hon kan inte ta barnet ifrån honom utan att det finns konktreta bevis på att han misssköter sig som far, och om jag inte missminner mig helt så ska det upp till domstol innan det kan avgöras.

ryssen
2007-05-20, 07:09
börjar mamman konstra med och dra in soc i det hela så ska han skaffa en advokat med inriktning på familjerätt. kostar några tusen men kan va den bästa investering han gör i sitt liv.

blev min livs bästa vid vårdnadstvist.

FreCKo
2007-05-20, 09:08
Är det inte smartare att ligga steget före? Typ innan hon smiter med ungen och anmäler honom för misshandel så har han redan fixat ensam vårdnad och hon bara får ha barnet på helgerna osv?

mini
2007-05-20, 09:12
Är det inte smartare att ligga steget före? Typ innan hon smiter med ungen och anmäler honom för misshandel så har han redan fixat ensam vårdnad och hon bara får ha barnet på helgerna osv?

Fast det är inget man bara fixar i lönndom sådär utan att mamman märker något. ;)

mr ruhl
2007-05-20, 09:23
jobbig situation! fan för att hålla på att använda ett barn som vapen mot den andra! tyvärr så är det ju oftast så att barnets mamma har en fördel i en ev rättegång. hoppas att det löser sig för dom, aldrig bra om barnets föräldrar är ovänner heller vid delad vårdnad..

FreCKo
2007-05-20, 09:25
Fast det är inget man bara fixar i lönndom sådär utan att mamman märker något. ;)

Jaja, det förstår jag :smash: Men eftersom hon hotar med att sticka med ungen så kan ju han redan nu börja förbereda för att få ensam vårdnad. Börjar hon tjafsa igen så löser det sig ju på det sättet.

Trance
2007-05-20, 09:43
Tyvärr finns det ju en hel del historier man läst om där mamman har ett enormt övertag i rätten när det gäller vård av barn. Försök att ha grymt mycket på fötterna om man skall sätta hårt mot hårt, bästa är ju att vara så snäll som möjligt och resonera fram något.

Nalfaren
2007-05-20, 10:11
Usch, vilken häxa! *mini* Om hon hotar å så på telefon skulle iaf jag spela in samtalet, som en liten försäkring om hon försöker med något. Kan inte komma på något annat på rak arm iaf.. Men generellt är det väl så att man försöker se till barnets bästa, och dit räknas att ha kontakt med båda föräldrarna.

Lycka till, hoppas att det bara är tomma hot och att de reder ut det så att barnet slipper hamna emellan!


Exakt samma tanke fick jag.
Bandspelare, spela in hennes frispel. Särskilt de där hon "hotar" att
ljuga angående misshandel etc. Då åker hon dit direkt. Torde vara lätt
att komma in på det ämnet som det verkar.

Fy vad hemskt. Vilken kvinna. Hoppas det löser sig.

Nalfaren
2007-05-20, 10:14
Men det är väl tyvärr inte så enkelt som att spela in henne i smyg?
Såvitt jag vet är väl det olagligt? :(
Men jag hoppas verkligen att det går vägen alltihop.

Har för mig att om 1 av partnerna vet om det så är det inte olagligt.
Därmed kan inte andra spela in samtal som andra har utan att delta
i diskussionen. Har för mig att det var så här förr iaf om de inte
ändrat.

Mirre
2007-05-20, 10:33
Be killen föra en dagbok över de händelser som sker. Att dokumentera är värdefullt.
Hoppas det löser sig och barnet inte far illa.

Metal_boy_
2007-05-20, 16:08
mini, du vet ju hur larvig jag är och hur jag flamsar och tycker att du är en bitter tant emellanåt. Men jag måste få säga det och då helt seriöst, att i trådar som de här är du helt klockren. Det är tur att du finns på forumet.

Nitrometan
2007-05-20, 16:13
Har för mig att om 1 av partnerna vet om det så är det inte olagligt.
Därmed kan inte andra spela in samtal som andra har utan att delta
i diskussionen. Har för mig att det var så här förr iaf om de inte
ändrat.
Gäller fortfarande.

mini
2007-05-20, 16:21
mini, du vet ju hur larvig jag är och hur jag flamsar och tycker att du är en bitter tant emellanåt. Men jag måste få säga det och då helt seriöst, att i trådar som de här är du helt klockren. Det är tur att du finns på forumet.

Jag blir jätteglad att höra det. Tack.