handdator

Visa fullständig version : Minska ämnesomstättningen


Veronique
2007-05-19, 17:50
Hejsan.
Är det någon som vet om det finns piller eller likande som minskar ämnesomsättningen? Så att man går UPP i vikt. Och inte det här..."ät mer"...för det fungerar inte!=(
Tack på förhand

Handcuff
2007-05-19, 17:51
Hejsan.
Är det någon som vet om det finns piller eller likande som minskar ämnesomsättningen? Så att man går UPP i vikt. Och inte det här..."ät mer"...för det fungerar inte!=(
Tack på förhand

Eh..jo det fungerar.

Madde196
2007-05-19, 17:53
Det finns medicinering mot det om det skulle vara så att du har en extremt hög ämnesomsättning. Du får ta kontakt med en läkare för att kolla upp det.

formula4shape
2007-05-19, 20:04
Hejsan.
Är det någon som vet om det finns piller eller likande som minskar ämnesomsättningen? Så att man går UPP i vikt. Och inte det här..."ät mer"...för det fungerar inte!=(
Tack på förhand

När du säger att äta mer inte fungerar, på vilket sätt har du försökt? Äta mer kalorier än vad man gör av med är nyckeln till viktökning. Sen finns det kosttillskott för "viktökning" i form av t.ex. gainer etc som är effektivt att äta i samband med styrketräning.

Rahf
2007-05-19, 20:38
Att påstå något sådant utan att delge information om att man har någon form av störning i ämnesomsättning får alarmklockorna att ringa för mig.

Du måste helt enkelt satsa mer energi på att få i dig just mat! Det är inte lätt för vissa att medvetet gå upp i vikt (tänker på Pony då) men det går. Att ta till drastiska metoder som medicinering utan att konsultera läkare kan få oanade konsekvenser.

Ät fler gånger om dagen, ät MER vid varje måltid och låt inte måltiderna bestå av enbart sallad eller någon fruktkompott för det funkar inte i längden. Testa detta i en vecka till, lite jävlar anamma måste du visa också.

Nithian
2007-05-19, 20:49
Sätt dig ner och drick 1 liter rapsolja, problemet löst.

Handcuff
2007-05-19, 20:56
Sätt dig ner och drick 1 liter rapsolja, problemet löst.

Skitbra tips..verkligen. Och roligt.

Däremot så är rapsolja et smidigt sätt att få upp energimängden. Ringla lite olja över salladen...gröten eller vad du vill :thumbup:

Elller en näve nötter ett par gånger om dagen utöver din vanliga mat är också ett tips.

blekfet2
2007-05-19, 21:11
Hejsan.
Är det någon som vet om det finns piller eller likande som minskar ämnesomsättningen? Så att man går UPP i vikt. Och inte det här..."ät mer"...för det fungerar inte!=(
Tack på förhand

Vad äter du under en normal dag?
träning?
vikt,ålder, längd mm

Veronique
2007-05-19, 22:40
Det är min kille jag frågar åt. Han kan äta hur mycket som helst men han går INTE upp i vikt. Lika smal hela tiden. Några andra tipps?

Handcuff
2007-05-19, 22:44
Det är min kille jag frågar åt. Han kan äta hur mycket som helst men han går INTE upp i vikt. Lika smal hela tiden. Några andra tipps?

Han förbrukar helt enkelt mer energi än vad han gör av med. Sen så tror han nog att han äter väldigt mycket - men gör förmodligen inte det. Skriv ner vad som äts under en hel dag och posta det här.

shut teh face
2007-05-19, 22:46
Joo men för helvete säg åt honom att trycka hårdare!
Wienerbröd + pucko till frukost.
Pizza till lunch.
Godis mellanmål
Pizza middag
Wienerbröd + pucko kvällsmål

Det går, allt går!

mini
2007-05-19, 22:46
Det är min kille jag frågar åt. Han kan äta hur mycket som helst men han går INTE upp i vikt. Lika smal hela tiden. Några andra tipps?

Nej, han kan inte äta hur mycket som helst om han inte har en hormonrubbning. Boka en läkartid på måndag.
Om det är så att det inte är hormonellt gäller det att få i sig mer energi på lättast möjliga sätt. Strunta i allt vad light heter. Drick standardmjölk, bred ordentligt med smör på mackan, knapra nötter, ät godis, drick juice och gainer osv. Lättåtkomlig energi. Sök runt lite så hittar ni nog fler trådar om viktuppgång.
Lättast är det om vi får hjälp med vad han äter och hur mycket han rör sig.

Veronique
2007-05-19, 22:51
Frukost: 3 mackor med massa smör och fet ost
Luch: Det vi lagar på kvällen, låt säga spagetti och köttfärsås (han kan släga mat ifall han inte orkar)
Fika: Kaffe
Kvällsmat: Låt säga köttbullar med potatis och sås (med massa smör)

Han har ett rättså krävande jobb, så han rör på sig hela tiden och lyfter tunga grejer hela tiden

mini
2007-05-19, 22:54
Han får helt enkelt äta mer, för det är inte jättemycket det där för ett fysiskt krävande jobb. Två mellanmål borde han kunna få in iaf. Så, det tråkiga svaret blir nog att äta mer, eller åtminstone äta mer energitätt och anpassat för en viktuppgång.

Handcuff
2007-05-19, 22:56
Frukost: 3 mackor med massa smör och fet ost
Luch: Det vi lagar på kvällen, låt säga spagetti och köttfärsås (han kan släga mat ifall han inte orkar)
Fika: Kaffe
Kvällsmat: Låt säga köttbullar med potatis och sås (med massa smör)

Han har ett rättså krävande jobb, så han rör på sig hela tiden och lyfter tunga grejer hela tiden

Ungefär hälften av det jag äter under deff....alltså ingenting - ungfär en normalstor middag under hela dagen. Tror vi har löst mysteriet med killen som inte kan gå upp i vikt...

Veronique
2007-05-19, 23:04
Någon som kan lägga upp ett realistiskt schema för en dags matkonsuption för en som rör sig minst 10 timmar om dagen?

mini
2007-05-19, 23:08
Någon som kan lägga upp ett realistiskt schema för en dags matkonsuption för en som rör sig minst 10 timmar om dagen?

Inte jag iaf. Han ska äta allt han kommer över verkar det som. Mer mat. Sök på viktökning, viktuppgång, energität osv här på forumet. Även google är din vän. Lite får han nog göra själv.

Handcuff
2007-05-19, 23:12
Någon som kan lägga upp ett realistiskt schema för en dags matkonsuption för en som rör sig minst 10 timmar om dagen?

Inte helt enkelt och ganska tidskrävande. Men något sånt här till att börja med..utan att överdriva:

Frukost
1 portion gröt
2-3 Mackor
1 Glas juice

Mellanmål
1 frukt
1 näve nötter
Lunch
Lunchmat
Mellanmål
1 frukt
1 näve nötter
Middag
Middagsmat :D
Kvällsmål
3-4 mackor
1 glas mjölk?



Bara ett exempel på ett enligt mig "normalt" dagsintag....

TylerDurden84
2007-05-19, 23:14
Har han svårt att få i sig mer mat i fast form av nån anledning är ett par klas mjölk, protein - och måltidsersättningsdrinkar ett alternativ . Det klunkar man i sig på några sekunder. Och som nån skrev innan; Någon olja är lätt att hälla över maten för att få den mer kaloririk (och smakrik).

Veronique
2007-05-19, 23:16
Tack för tippsen...jätte snällt av er.=)

Jacksatan
2007-05-19, 23:30
Frukost: 3 mackor med massa smör och fet ost
Luch: Det vi lagar på kvällen, låt säga spagetti och köttfärsås (han kan släga mat ifall han inte orkar)
Fika: Kaffe
Kvällsmat: Låt säga köttbullar med potatis och sås (med massa smör)

Han har ett rättså krävande jobb, så han rör på sig hela tiden och lyfter tunga grejer hela tiden

Oj, det där var verkligen inte mkt. När jag själv sommarjobbar på lager så brukar jag äta 7mål mat om dagen och ligga runt 5000kalorier för att inte gå ner i vikt. Visserligen har jag säkert högre kaloriförbrukning än honom, men riktlinjerna på fysiskt krävande jobb är att man måste äta kopiöst med mat.
Bra tips är: Drick en liter fetmjölk om dagen(600kalorier i ett nafs), ringla olja över maten, ät jordnötter, drick gainer.

Racso
2007-05-19, 23:40
Det är min kille jag frågar åt. Han kan äta hur mycket som helst men han går INTE upp i vikt. Lika smal hela tiden. Några andra tipps?

Få honom att dricka 4 liter 3% mjölk (röd) om dagen utöver den kost han äter nu. Jag lovar att han blir tjock.

Racso
2007-05-19, 23:43
Oj, det där var verkligen inte mkt. När jag själv sommarjobbar på lager så brukar jag äta 7mål mat om dagen och ligga runt 5000kalorier för att inte gå ner i vikt. Visserligen har jag säkert högre kaloriförbrukning än honom, men riktlinjerna på fysiskt krävande jobb är att man måste äta kopiöst med mat.
Bra tips är: Drick en liter fetmjölk om dagen(600kalorier i ett nafs), ringla olja över maten, ät jordnötter, drick gainer.

Hur ser en dag ut för dig? Jag har skitsvårt att få i mig kcal.

formula4shape
2007-05-20, 02:24
Mycket pasta, olja, mejeriprodukter, bröd etc. Släng in en gainer eller två per dag. Alternativt hyr filmen "Supersize me".

Har en polare med liknande problem som aldrig lyckats gå upp i vikt. Han la till 50g smör i varje portion mat han åt. Inget hälsosamt sätt för viktuppgång men det tog inte lång tid innan han rent ut sagt började bli "fet".

Veronique
2007-05-20, 07:19
Ska ge honom era förslag så får vi se vad han säger!=)

z_bumbi
2007-05-20, 07:43
Någon som kan lägga upp ett realistiskt schema för en dags matkonsuption för en som rör sig minst 10 timmar om dagen?

Ja men då måste jag ha mer exakta uppgifter om vad han äter idag. Enklast är att han väger allt han äter så ser ni själva hur mycket han får i sig och sen är det bara att öka på den mängden vartefter tills han börjar öka i vikt i en takt som ni tycker är lagom.
Med tanke på den lilla mängden mat han äter idag så är det inga svårigheter att bara äta mer och se vad som händer å andra sidan.

Karl_alfred
2007-05-21, 11:35
Hur svårt är det? Ett schema för en som jobbar 10 timmar om dagen. Ja vad äter han nu? Ät mer så går han upp vi här kan väll inte sitta o göra ett schema för de, de vet han bäst själv.

L-Sami
2007-05-21, 12:00
Kostupplägg, så här skulle jag äta om jag vore underviktig.

Frukost
1 stor tallrik cornflakes med 3% fruktyoghurt
1 stor näve sötmandlar
1 glas apelsinjuice
1 glas standarmjölk
2 matskedar rapsolja

Mellanmål
3-4 kanelbullar/munkar med mjölk
1 knäckebröd med smör 80%, gurka och tomat

Lunch
20 köttbullar och 2dl pasta
Grönsaker

Mellanmål
Keso med bröd och smör
1 läsk

Middag
Vanlig mat med grönsaker
1 näve hasselnötter
1 matsked rapsolja
Glass eller dylikt till efterätt

Kvällsmål
1 stor tallrik cornflakes med 3% yoghurt
2 ägg
2 kanelbullar
1 matsked rapsolja

Gärna pizza ett par gånger i veckan också

GymTT
2007-05-21, 12:15
Kostupplägg, så här skulle jag äta om jag vore underviktig.

Frukost
1 stor tallrik cornflakes med 3% fruktyoghurt
1 stor näve sötmandlar
1 glas apelsinjuice
1 glas standarmjölk
2 matskedar rapsolja

Mellanmål
3-4 kanelbullar/munkar med mjölk
1 knäckebröd med smör 80%, gurka och tomat

Lunch
20 köttbullar och 2dl pasta
Grönsaker

Mellanmål
Keso med bröd och smör
1 läsk

Middag
Vanlig mat med grönsaker
1 näve hasselnötter
1 matsked rapsolja
Glass eller dylikt till efterätt

Kvällsmål
1 stor tallrik cornflakes med 3% yoghurt
2 ägg
2 kanelbullar
1 matsked rapsolja

Gärna pizza ett par gånger i veckan också


opti!

nickodemus
2007-05-21, 20:44
Att påstå något sådant utan att delge information om att man har någon form av störning i ämnesomsättning får alarmklockorna att ringa för mig.

Du måste helt enkelt satsa mer energi på att få i dig just mat! Det är inte lätt för vissa att medvetet gå upp i vikt (tänker på Pony då) men det går. Att ta till drastiska metoder som medicinering utan att konsultera läkare kan få oanade konsekvenser.

Ät fler gånger om dagen, ät MER vid varje måltid och låt inte måltiderna bestå av enbart sallad eller någon fruktkompott för det funkar inte i längden. Testa detta i en vecka till, lite jävlar anamma måste du visa också.


Om ens tarmar är offside och inte tar upp all näring då? : )

Alexton
2007-05-21, 20:56
Jag har en väldigt snabb ämnesomnsättning själv. Och jag har löst det genom att köka 100-150 g nötter varje dag. Det kan ge dig de där extra kcal som du behöver för att börja gå upp i vikt. Se till att variera nötterna du äter och ät inte alla samtidigt eftersom man brukar bli lite mjuk i magen av det ;)

Handcuff
2007-05-21, 21:05
Jag har en väldigt snabb ämnesomnsättning själv. Och jag har löst det genom att köka 100-150 g nötter varje dag. Det kan ge dig de där extra kcal som du behöver för att börja gå upp i vikt. Se till att variera nötterna du äter och ät inte alla samtidigt eftersom man brukar bli lite mjuk i magen av det ;)

Med snabb menar du alltså att det går kort tid från mun till toalettstol..eller? Hör många som säger att just de har världens högsta förbränning och inte kan gå up i vikt..gemensamt för alla dessa - de äter väldigt lite men tror dom äter som hästar.

Snake
2007-05-21, 21:15
Med snabb menar du alltså att det går kort tid från mun till toalettstol..eller? Hör många som säger att just de har världens högsta förbränning och inte kan gå up i vikt..gemensamt för alla dessa - de äter väldigt lite men tror dom äter som hästar.

Det finns faktiskt dom som har en väldigt hög ämnesomsätting och fastän dom äter som hästar lägger dom inte på sig nämnvärt med varken fett eller muskelmassa.

Det verkar dock inte vara så i trådskaparens fall.

Konsultfet
2007-05-22, 07:27
Tips är att blanda gainers med gammeldags mjölk. En om dagen förutom det han äter idag ger rejält med kcal utan att han behöver ändra hela sin livsstil.

Jacksatan
2007-05-22, 08:49
Hur ser en dag ut för dig? Jag har skitsvårt att få i mig kcal.

När jag ligger på kaloriöverskott under året brukar det se ut såhär(detta utan fysiskt jobb):

Frukost: 3dl gröt, skivad banan, proteindrink blandad med 3dl standardmjölk

Lunch: 140g pasta, köttfärssås(alltid creme fraiche i), 2 hårdbrödmackor med ost, 3dl standardmjölk

Mellanmål: Banan, kesella, äpple, jordnötter(gillar inte att äta så mkt innan träningspasset).

Träning

Efter träning: 3dl havregryn, sirap och kakao blandat. Proteinpulver blandat med 4dl standardmjölk.

Middag: 100g pasta med kyckling +oliver.

Kvällsmål: Kesella

Alltså nyckeln till att hamna på kaloriöverskott för folk som har svårt att äta är ju just energitäta livsmedel. Dricka standardmjölk är t ex bra. Äta nötter är också ett enkelt sätt att få i sig energi på utan att bli särskilt mätt.

Jacksatan
2007-05-22, 08:52
Med snabb menar du alltså att det går kort tid från mun till toalettstol..eller? Hör många som säger att just de har världens högsta förbränning och inte kan gå up i vikt..gemensamt för alla dessa - de äter väldigt lite men tror dom äter som hästar.

Gemensamt för dessa är också att de inte har någon aptit. De blir mätta på en gång och har väldigt svårt att pressa i sig maten, därför tror de också automatiskt att de äter mkt.

Doktorn
2007-05-22, 19:49
Det finns faktiskt dom som har en väldigt hög ämnesomsätting och fastän dom äter som hästar lägger dom inte på sig nämnvärt med varken fett eller muskelmassa.

Det verkar dock inte vara så i trådskaparens fall.

Men knappast så hög att det gör det så svårt att gå upp i vikt, och om så är fallet så kommer nok personen ifråga att söka läkare av andra orsaker innan han hinner posta en tråd här på forumet. Och det är dessutom primärt kvinnor vi pratar om....

Doktorn
2007-05-22, 19:51
Om ens tarmar är offside och inte tar upp all näring då? : )

Tror inte malabsorption eller maldigestion är speciellt vanligt hos iövrigt friska personer...