handdator

Visa fullständig version : Light läsk?


Echoone
2007-05-19, 17:19
Hur stor negativ effekt har light läsk på deffen? trött på att sitta o dricka vatten o tänkte att man kanske kunde lyxa till det på helgen?

Nithian
2007-05-19, 17:20
Du förbränner kalorier av att dricka cola light :)

King Grub
2007-05-19, 17:22
Du kan dricka hur mycket du vill utan att det påverkar fettförbränning, fettinlagring, muskeltillväxt, muskelnedbrytning, styrka eller kroppssammansättning det allra minsta.

Echoone
2007-05-19, 17:25
whiiie hey då blir en flaska cola till kvällen då:) thx grabbs

syrén
2007-05-20, 10:00
Du förbränner kalorier av att dricka cola light :)

Hur då förbränner kalorier av att dricka cola light? Skämtar du?

King Grub
2007-05-20, 10:03
Det kostar energi att värma vätskan plus att koffeinet har en termogen effekt som ökar energiförbrukningen mer än vad den försumbara mängd energi drycken ger.

1Oscar
2007-05-20, 10:21
Du kan dricka hur mycket du vill utan att det påverkar fettförbränning, fettinlagring, muskeltillväxt, muskelnedbrytning, styrka eller kroppssammansättning det allra minsta.

Vad finns det för nackdelar med lightläsk? Finns det en möjlighet att det kan påverka Acne? "-Du får finnar om du dricker mycket Coca Cola" har man ju hört några gånger under livet...:Virro

Apos78
2007-05-20, 10:22
Men ser man då till vilken pyttemängd energi som läsken ger så kanske den ökning i energiförbrukning som kommer verkigen är minimal, trots att den kommer.

Nackdelen med lightläsken är väl sötningsmedlet, om det är något som man i största mån vill undvika.

syrén
2007-05-20, 10:34
Men hur är det då, är det tom BRA att dricka lightläsk under deff? Jag tycker inte särskilt mycket om den söta smaken, men om effekten är stor så är det ju värt det kanske.. :)

Hur stor är effekten?

King Grub
2007-05-20, 10:37
Vad finns det för nackdelar med lightläsk? Finns det en möjlighet att det kan påverka Acne? "-Du får finnar om du dricker mycket Coca Cola" har man ju hört några gånger under livet...:Virro

Oron över att sötningsmedlen har en cancerframkallande effekt. Inget bevisat dock.

Hormonfrisättningen från vanlig läsk kan kanske påverka akne, men lightläsk har inga kalorier och frisätter varken insulin eller andra hormoner i påverkande mängd.

King Grub
2007-05-20, 10:38
men om effekten är stor

Nä...

Gå uppför en trappa så har du åstadkommit samma effekt.

syrén
2007-05-20, 10:52
Men hur är det då, är det tom BRA att dricka lightläsk under deff? Jag tycker inte särskilt mycket om den söta smaken, men om effekten är stor så är det ju värt det kanske.. :)

Hur stor är effekten?

King Grub
2007-05-20, 10:52
Har redan svarat.

syrén
2007-05-20, 10:54
Ja jag såg det, min dator blev lite seg här.

Tack för råden, jag fortsätter med mina trappor istället! :)

-xR-
2007-05-20, 18:27
Vill minnas att jag läst/hört att sötningsmedlet frisätter hungerhormonet ghrelin men jag har inte kollat upp källor på det påståendet.

Mvh
xR

King Grub
2007-05-20, 19:14
Ghrelin påverkas inte speciellt av näringsintag eller energiförbrukning, och ghrelin i sin tur verkar inte påverka vare sig akut eller kroniskt energiintag.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=555957

-xR-
2007-05-20, 21:43
"# Lightläsk
Du kanske blir lite överraskad av att hitta lightläsk på värstinglistan men om du tror att den är mycket bättre än vanlig läsk får du tänka om. Visst är den sockerfri och kommer varken att ge energiöverskott eller kraftiga blodsockersvängningar. Dock kommer enbart den söta smaken frigöra hormonet grelin som ökar både aptit och sockersug. Resultatet blir därför att du äter mer och dessutom blir mer sockersugen. Lightläsk är inte hälsokost i andra avseenden heller och coladrycker innehåller ofta fosforsyra som tycks öka risken för benskörhet. Knak!"

Saxat från Pauluns hemsida. Visserligen inga referenser eller forskning men var nog där jag hörde ghrelin nämnas i samband med lightläsk.

Mvh
xR

Rahf
2007-05-20, 23:07
"...Som tycks öka risken för benskörhet."

Jag gillar absolut inte det kursiva ordet där, det låter väldigt vagt.

Sverker
2007-05-21, 06:17
Teoretiskt så kommer ett kraftigt överskott av fosfat att binda till sig kalcium och indirekt påverka benbildningen.

Praktiskt så är det tveksamt med just cola. Enligt Livsmedelsverkets tabell så innehåller coladryck 12 mg fosfor per 100 g. Det ger 40 mg på en burk. Tveksamt ifall den mängden blir bu eller bä.