handdator

Visa fullständig version : Axelsmärta -men ändå träna bröst?


Arnoldski
2007-05-19, 12:25
Jag har kört hårt ett tag nu och satsat lite extra på axlarna.
Jag har fått bra resultat men har nu fått en smärta som jag bäst kan beskriva som inflammationsliknande i främre deltoiderna i bägge axlarna.

Körde bröstpass idag och fick bittert erfara hur pass mycket just dessa muskler aktiveras vid bänkpress och snedbänk.

Nu undrar jag två grejer:

1. Kan jag köra nåt axelpass överhuvudtaget? Vilka rehab-övningar bör jag köra? Ska jag vila helt rent utav?

2. Vilka bröstövningar kan jag köra som aktiverar axlarna så lite som möjligt?

Tack på förhand!

mini
2007-05-19, 12:41
Har du inflammation ska du nog försöka läka ut den först. Kronisk inflammation vill du inte ha. Träna ben och det du klarar i rygg. Skippa axlar och bröst helt. Har du kört hårt behöver det inte vara dåligt att vila lite. Det är sämre för utveckligen att få en permanent skada.

larre
2007-05-19, 12:46
Chilla om det gör ont. Gå till läkaren och få något antiinflamatoriskt utskrivet. Vila och sen på det igen!

marcus_ec
2007-05-19, 13:06
Lånar tråden lite, jag har ett liknande problem i vänster axel. Men det har nästan alltid varit där så länge jag tränat styrka 6-7år Den kommer och går, jag har varit lite inne på om det är en nerv som spökar, jag har bara bytat lite övningar som jag brukar, sen plötsligt är den borta. Ja jag vet inte, jag är ingen läkare... *flex*

Diana
2007-05-19, 13:19
Har du inflammation ska du nog försöka läka ut den först. Kronisk inflammation vill du inte ha. Träna ben och det du klarar i rygg. Skippa axlar och bröst helt. Har du kört hårt behöver det inte vara dåligt att vila lite. Det är sämre för utveckligen att få en permanent skada.
Nej det vill du inte

Hoppas du lyckas hålla dej från att taffsa på axelträning tills det läkt...
vet hur svårt det kan vara :D

mini
2007-05-19, 13:27
Lånar tråden lite, jag har ett liknande problem i vänster axel. Men det har nästan alltid varit där så länge jag tränat styrka 6-7år Den kommer och går, jag har varit lite inne på om det är en nerv som spökar, jag har bara bytat lite övningar som jag brukar, sen plötsligt är den borta. Ja jag vet inte, jag är ingen läkare... *flex*

Jag har likadant. Misstänker att det är trångt i axeln, och att det gör ont när senor och annat trams blir lite överansträngda och inflammerade. Värst blir det efter OH-pressar och bicepsträning. Har röntgat, ska tillbaka till läkaren snart. Kan rapportera vad han säger. Kolla upp det tycker jag.

Rahf
2007-05-19, 15:13
Min fråga till samtliga som har axelproblem är: Stretchar ni ordentligt efter ett bröst- och axelpass?

mini
2007-05-19, 15:20
Min fråga till samtliga som har axelproblem är: Stretchar ni ordentligt efter ett bröst- och axelpass?

Eh, nej...

Arnoldski
2007-05-19, 15:27
Alltid efter bröst, men jag har slarvat efter axelträningarna. Det var faktiskt först nu när jag började klaga som min fru visade hur man kan stretcha axlarna ordentligt. Är det en starkt bidragande orsak tror ni?

Tack för övriga kommentarer, tex att träna ben och rygg.
Hur tror ni det är med biceps och triceps?
Det borde gå men det känns som att laterala delta får stryk vid triceps och anteriora vid bicepsaktivering, men det är bara gissningar.

Vore skönt att kunna köra lite armar också...

Olof
2007-05-19, 15:32
Strechingen har många förtjänster, men mot träningsvärk skyddar den väl ändå inte?

Min teori är att axelbesvär ofta uppstår av följande orsaker:
*otillräcklig uppvärming
*dålig teknik
*dålig arbetsställning på jobbet
*oblans i styrka mellan framsida och baksidan
*överansträning

mini
2007-05-19, 15:37
Alltid efter bröst, men jag har slarvat efter axelträningarna. Det var faktiskt först nu när jag började klaga som min fru visade hur man kan stretcha axlarna ordentligt. Är det en starkt bidragande orsak tror ni?

Tack för övriga kommentarer, tex att träna ben och rygg.
Hur tror ni det är med biceps och triceps?
Det borde gå men det känns som att laterala delta får stryk vid triceps och anteriora vid bicepsaktivering, men det är bara gissningar.

Vore skönt att kunna köra lite armar också...

Personligen tror jag inte stretching gör så mycket till eller från om det är inflammationer du dras med. Det är dock en gissning, och jag hoppas att någon som har mer på fötterna, typ Guddi, ser den här tråden också.
Jag får mycket ondare när jag tränar biceps varför jag inte gör det alls numera. Triceps funkar vissa övningar. Bäst är rörelser bakom huvudet tex i kabel, sämst är smalbänk, dips och i viss mån pushdowns. Prova dig fram säger jag. Och kolla upp det. ;)

ramagoen
2007-05-19, 15:51
Nu har ju inte jag nån inflammation eller så men ont i axeln har jag haft jätteofta. Det försvann med analstrikt utförande i övningar samt långsamt tempo, 3-5 sekunder i båda negativa och positiva.

Armbågsontet försvann då också.

Fått tillbaks en del av värken i både axlar och armbågar tack vare tyngdlyftningen, men det går helt ok med MASSA liniment, stretching samt uppvärmning.

YTS
2007-05-21, 20:57
Jag har kört hårt ett tag nu och satsat lite extra på axlarna.
Jag har fått bra resultat men har nu fått en smärta som jag bäst kan beskriva som inflammationsliknande i främre deltoiderna i bägge axlarna.

Körde bröstpass idag och fick bittert erfara hur pass mycket just dessa muskler aktiveras vid bänkpress och snedbänk.

Nu undrar jag två grejer:

1. Kan jag köra nåt axelpass överhuvudtaget? Vilka rehab-övningar bör jag köra? Ska jag vila helt rent utav?

2. Vilka bröstövningar kan jag köra som aktiverar axlarna så lite som möjligt?

Tack på förhand!



Du skriver att du satsat lite extra på axelträningen, det kan vara där felet ligger. Min erfarehet är att ALLA bröstövningar tar på främre axeldeltat, men däremot inte på mitt deltat, varför man om man skall prioritera axlarna skall köra mittdelta träning till största delen. T.ex. side laterals och cable laterals. Om man ändå vill köra mycket pressar över huvudet, t.ex. vid O/L och kelttlebelling, bör man nästan helt utesluta bröstträning. Även baksida axlar bör tränas med försiktighet eftersom de involveras i rygg träningen. Så här kan man träna axlarna enligt mitt förslag:

Hantelpressar 3 set, Side laterals 3 set, Bent laterals 3 set, cable laterals 3 set. Alltså 3 set främre delta, 6 set mittdelta och 3 set bakre delta.

Presona
2007-06-05, 10:24
Känner igen det där. Låter som de andra säger att det kan vara en inflammation dock så får du vara uppmärksam på om det avtar eller ej.

Har själv problem med en ömmande vänsteraxel. Lirade handboll innan och trodde att det var på grund av skjutrörelsen som jag fick ont och hade fått en inflammation. Då hade jag ägnat en hel försäsong åt att styrketräna. Fick voltaren av sjukgymnasten som jag använde i 2 veckor.

När smärtan satt kvar så gick jag till en annan sjukgymnast, då konstaterade han att jag hade kört för mycket framsida när jag styrketränat vilket hade gjort att min axel hade flyttats fram så att en muskel i framsidan av axeln klämdes mot benen. Var efter det tvungen att stärka baksidan av axeln och köra mindre bänkpress och så.

Vet dock inte om det du har är så allvarligt men ja, känner du igen så vet du nu iaf. Hehe.
Och om du skulle ha mer problem med det så se för fan till att få tag i en ordentlig sjukgymnast eller gå till flera olika. :)

JohnRick
2007-06-05, 10:41
Jag har kört hårt ett tag nu och satsat lite extra på axlarna.
Jag har fått bra resultat men har nu fått en smärta som jag bäst kan beskriva som inflammationsliknande i främre deltoiderna i bägge axlarna.

Körde bröstpass idag och fick bittert erfara hur pass mycket just dessa muskler aktiveras vid bänkpress och snedbänk.

Nu undrar jag två grejer:

1. Kan jag köra nåt axelpass överhuvudtaget? Vilka rehab-övningar bör jag köra? Ska jag vila helt rent utav?

2. Vilka bröstövningar kan jag köra som aktiverar axlarna så lite som möjligt?

Tack på förhand!

Är det inflammation ska du givetvis inte göra ngt alls som involverar axlarna i det läget. Eller om du har ont överhuvudtaget. Har själv haft inflammation sedan i oktober, jag vilar fortfarande och har således inte kört ngn bröstträning sedan dess. Om det är tendinit i någon av rotatorcuffens muskler så får man ha tålamod.