handdator

Visa fullständig version : Starcraft 2 - here it comes


Sidor : [1] 2

Absinteh
2007-05-19, 11:55
Det vi alla väntat på www.blizzard.com

Moonstrikes
2007-05-19, 11:59
Yesh!

Mental
2007-05-19, 11:59
har vi inte typ 2 trådar om det redan? :D

Absinteh
2007-05-19, 12:00
Fuck no man, jag är först!!

Tigerkotten
2007-05-19, 12:02
http://www.starcraft2.com/ så slippar man ju göra ett extra musklick!! :D

Absinteh
2007-05-19, 12:03
Må det inte bli som C&C, plåttrigt och dålig spelkänsla

Lövbiffen
2007-05-19, 12:07
Aaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh :Virro

Det spelet kan nog t.o.m få mig att bryta mitt speluppehåll på 1 år :thumbup:

coxie
2007-05-19, 12:08
Fyfan vad det skall nötas.

Johan_P
2007-05-19, 12:08
Det var iaf coola trailers :D

boinnk
2007-05-19, 12:20
Fan på tiden!
Hoppas det bara förbättrar gamla SC så kan det inte misslyckas. :hbang:

Strandbyggarn
2007-05-19, 12:27
och imorron kommer trailers från gameplayet .. :D:D:D::D:D

Nithian
2007-05-19, 12:35
och imorron kommer trailers från gameplayet .. :D:D:D

Menar du filmer från ingame scener finns det redan ute :thumbup:

Raggis
2007-05-19, 12:37
Yeeeeeeees!

PowPow
2007-05-19, 12:49
/=

Mago
2007-05-19, 12:52
Blir tufft att mäta sig med ett av de bästa spelen någonsin.
Hoppas de hittat en bra mix av att vara lite som SC men inte vara för likt.

burkmat
2007-05-19, 12:53
feet nice yao!

Cerberus
2007-05-19, 12:56
omgomgomgomg! weeee!


fattar inte att det dröjt så länge för en uppföljare!

Whistler
2007-05-19, 13:10
Bara de fokuserar lika mycket på singleplayerdelen som MP. Älskade storyn i ettan, och i SP var spelet helt okej. MP handlade dock bara om vem som kunde pumpa ut flest enheter snabbast, var inte ett dugg kul.

Kimball
2007-05-19, 13:16
shit, ett lir som faktiskt kanske kan få igång spelandet igen! Himachiservers upp in time, någon? ;D

Nalfaren
2007-05-19, 13:18
riktigt skoj! love it.
Singleplayer va grymt i ettan, får hoppas att de lyckas igen.

Raggis
2007-05-19, 13:19
shit, ett lir som faktiskt kanske kan få igång spelandet igen! Himachiservers upp in time, någon? ;D

Finns väl inge releasedatum än :P?

Strandbyggarn
2007-05-19, 13:26
Menar du filmer från ingame scener finns det redan ute :thumbup:

que ? på blizzard står det ju gameplay footage tommorow .

PowPow
2007-05-19, 13:28
har vi inte typ 2 trådar om det redan? :D

Det var nog första. Men det har ju diskuterats ganska mycket i Diablo 3-tråden. Kanske det du tänkte på.

loztdignity
2007-05-19, 13:29
så JÄVLA FETT!!!!!!!!!!

Starcraft är det bästa RTS-spelet och kanske det bästa NÅGONSIN!

Fan vad glad jag blir

loztdignity
2007-05-19, 13:30
Menar du filmer från ingame scener finns det redan ute :thumbup:

Ja men imorgon släpper de videos från gameplay som visades på BWWI i Korea, men bara finns i dålig kvalitet på youtube just nu.

Nithian
2007-05-19, 13:35
que ? på blizzard står det ju gameplay footage tommorow .

Ja men imorgon släpper de videos från gameplay som visades på BWWI i Korea, men bara finns i dålig kvalitet på youtube just nu.

Dålig kvalite vet jag inte..

Nalfaren
2007-05-19, 13:39
que ? på blizzard står det ju gameplay footage tommorow .

Finns lite ingame video i Artwork trailern.. verkar fett :)
Gillar att de inte förändrat allt för mycket.

loztdignity
2007-05-19, 13:41
Nithian, de är ju filmade från skärmen. Dvs inte bra kvalitet.

Du ska se att videorna de släpper imorgon kommer att vara 1000 gånger snyggare, med riktiga färger och rubbet. Som Nalfaren sa, den kvaliteten som finns i artwork trailern.

Drfg
2007-05-19, 13:44
http://www.developersdevelopersdevelopers.dk/SC2/ där finns lite filmer med gameplay där de visar lite vad en del nya units gör osv.

loztdignity
2007-05-19, 13:53
Ah tack!

tano
2007-05-19, 13:55
Fuck no man, jag är först!!

Det hade skrivits en hel del om det redan i Diablo3 tråden...

On topic: Alltså från ingame screenshots ser det ju nästan exakt ut som starcraft, men med uppiffad grafik? Nog för starcraft var riktigt bra, men vi får väl hoppas det kommit till några nya element iaf (förutom nya units alltså).

PowPow
2007-05-19, 13:57
Det hade skrivits en hel del om det redan i Diablo3 tråden...

Han menade nog att han var först med att starta en tråd om just SC2, inte att han var den första som pratade om det :)

Jag är för övrigt väldigt bitter /=
Orkar SC2 liksom. *grr*

tano
2007-05-19, 14:02
Verkar finnas en del höjdskillnader, hoppas det är ett större element. Man kan ju dra nytta av det nu med 3d grafiken.
Ser väldigt fint ut annars, fast det ska ju varar rejält snyggt med tanke på att det bara är översikt vy man spelar med.

Förövrigt verkar borden nere vara lite stor, kanske bara i min smak.

loztdignity
2007-05-19, 15:41
Han menade nog att han var först med att starta en tråd om just SC2, inte att han var den första som pratade om det :)

Jag är för övrigt väldigt bitter /=
Orkar SC2 liksom. *grr*

Shut up non-believer. Det är ju helt underbart med SC2!

Deceiver85
2007-05-19, 15:46
Major suckage...hade hoppats rejält på DiabloIII

Dav0d
2007-05-19, 15:51
Efter lång väntan är det officielt och kommer inom en snar framtid. Är underbart glad just nu :) Dessutom ser den nya motorn väldigt bra ut och verkar kunna ge charm och möjligheter till spelet. Jag har fullt förtroende för Blizzard (och deras nya enorma ekonomi) att de kommer kunna bidra med ännu ett revulutionerande spel!

PowPow
2007-05-19, 15:59
Shut up non-believer. Det är ju helt underbart med SC2!

*grr*

patanga
2007-05-19, 16:03
MOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOMS, fan vad jag längtar

MilkmaN
2007-05-19, 16:07
Har hoppats sen jag såg den nya framsidan på blizzards hemsida med "?????", och imorse såg jag sidan. Har kollat och läst allting.

*drool* *drool*

STARCRAFT 2!! WOHO!!!

Btw, Whistler, spelar man 1on1 på lite högre nivå i Starcraft så handlar det om SJUK micromanagement, eftersom alla units tål så satans lite. Reaver och tankdrops osv runt hela banan, micra runt sina SCV's, hinna slänga ner lurkern i sista sekund och äga en squad marines osv osv :D

Good times, starcraft är sjukt mycket mer micromanagement än warcraft, men på en sån hög nivå att man måste spela spelet i typ 3 år intensivt för att kunna göra det.

Dav0d
2007-05-19, 16:11
When is the game coming out? At this point, it's too early to provide an initial estimate on the release date. As with all Blizzard games, we will take as much time as needed to ensure the game is as fun, balanced, and polished as possible.


StarCraft II has some big shoes to fill - is there added pressure in developing a follow-up to one of the most beloved games of all time? We recognize that the bar is set pretty high, but this type of pressure is not new to us. Warcraft III had to follow in the footsteps of Warcraft II, and Diablo II had to follow the original Diablo. Creating a StarCraft game that's bigger and better than the original is definitely a big challenge, but it's one that we fully intend to meet and exceed.


They will manage :P

Newi
2007-05-19, 16:17
Hoppas bara att det med den nya grafiken går att styra spelet tillräckligt snabbt. Jag pratar inte om lagg, utan jag tycker i alla fall att en del RTS-spel har satsat för mycket på att gubbarna i spelet ska se verklighetstrogna ut när man ger dom en order som att till exempel att skjuta eller gå någonstans. Exempelvis om man har någon stridsmaskin av något slag som man ger ordern att den ska åka någonstans så tar den onödigt lång tid på sig att vända runt bara för att det ska se verklighetstroget ut. Sådana saker kan bidra till en allmän seghet i spelet. Ett annat exempel kan vara spel där man stup i kvarten måste hålla på att fippla med kameravinkeln när man bara försöker spela helt normalt.

När Starcraft är som bäst går det jävligt fort. Man ska sitta 20 cm från skärmen och kameran ska fort som fan flyga mellan olika platser samtidigt som gubbar flyttas hejvilt och man ska gärna förflytta och klicka med musen minst dubbelt så mycket som egentligen är nödvändigt.

Dav0d
2007-05-19, 16:19
Hoppas bara att det med den nya grafiken går att styra spelet tillräckligt snabbt. Jag pratar inte om lagg, utan jag tycker i alla fall att en del RTS-spel har satsat för mycket på att gubbarna i spelet ska se verklighetstrogna ut när man ger dom en order som att till exempel att skjuta eller gå någonstans. Exempelvis om man har någon stridsmaskin av något slag som man ger ordern att den ska åka någonstans så tar den onödigt lång tid på sig att vända runt bara för att det ska se verklighetstroget ut. Sådana saker kan bidra till en allmän seghet i spelet. Ett annat exempel kan vara spel där man stup i kvarten måste hålla på att fippla med kameravinkeln när man bara försöker spela helt normalt.

När Starcraft är som bäst går det jävligt fort. Man ska sitta 20 cm från skärmen och kameran ska fort som fan flyga mellan olika platser samtidigt som gubbar flyttas hejvilt och man ska gärna förflytta och klicka med musen minst dubbelt så mycket som egentligen är nödvändigt.

Jag tror de är fullt medvetna om det. Jag skulle också anta att de tar hjälp av alla de stora progamers som finns i Korea för att få synpunkter och testning av spelet. Tvivlar att de skulle göra en sådan tabbe att ta bort någonting som gjort 1:an till världsledande.

loztdignity
2007-05-19, 16:39
Dessutom är videorna som visats med gameplay inte på snabbaste hastigheten, därför det ser en aning långsamt ut ibland.

Rahf
2007-05-19, 17:15
Chansen är väl ändå störst att de släpper det under 2008, 10-årsjubileum sen första va?

Absinteh
2007-05-19, 17:22
Hoppas bara att det med den nya grafiken går att styra spelet tillräckligt snabbt. Jag pratar inte om lagg, utan jag tycker i alla fall att en del RTS-spel har satsat för mycket på att gubbarna i spelet ska se verklighetstrogna ut när man ger dom en order som att till exempel att skjuta eller gå någonstans. Exempelvis om man har någon stridsmaskin av något slag som man ger ordern att den ska åka någonstans så tar den onödigt lång tid på sig att vända runt bara för att det ska se verklighetstroget ut. Sådana saker kan bidra till en allmän seghet i spelet. Ett annat exempel kan vara spel där man stup i kvarten måste hålla på att fippla med kameravinkeln när man bara försöker spela helt normalt.

När Starcraft är som bäst går det jävligt fort. Man ska sitta 20 cm från skärmen och kameran ska fort som fan flyga mellan olika platser samtidigt som gubbar flyttas hejvilt och man ska gärna förflytta och klicka med musen minst dubbelt så mycket som egentligen är nödvändigt.



Big word på det. Exakt vad jag fruktar och sett exempel på i andra nya 3D-RTS-spel. Vi får verkligen hoppas på att vi slipper det!

Dav0d
2007-05-19, 17:36
Chansen är väl ändå störst att de släpper det under 2008, 10-årsjubileum sen första va?

De säger väl att betan ska komma i jul. Därför antar jag också att spelet borde släppas 2008 under första eller andra kvartalet.

MilkmaN
2007-05-20, 04:40
Big word på det. Exakt vad jag fruktar och sett exempel på i andra nya 3D-RTS-spel. Vi får verkligen hoppas på att vi slipper det!

Dock är ju responstid och visst snurrande av rörliga delar innan avfärd lite en del av spelet. Det kräver att spelaren tänker till ytterligare, men som det såg ut i WC3 tycker jag fungerar. Andra spel så kan jag absolut hålla med om att det gått för långt och förstör upplevelsen.

FreCKo
2007-05-20, 09:19
STARCRAFT! :hbang:

FreCKo
2007-05-20, 09:24
Jävla edit-funktion *grr*

Hoppas bara att det med den nya grafiken går att styra spelet tillräckligt snabbt. Jag pratar inte om lagg, utan jag tycker i alla fall att en del RTS-spel har satsat för mycket på att gubbarna i spelet ska se verklighetstrogna ut när man ger dom en order som att till exempel att skjuta eller gå någonstans. Exempelvis om man har någon stridsmaskin av något slag som man ger ordern att den ska åka någonstans så tar den onödigt lång tid på sig att vända runt bara för att det ska se verklighetstroget ut. Sådana saker kan bidra till en allmän seghet i spelet. Ett annat exempel kan vara spel där man stup i kvarten måste hålla på att fippla med kameravinkeln när man bara försöker spela helt normalt.

När Starcraft är som bäst går det jävligt fort. Man ska sitta 20 cm från skärmen och kameran ska fort som fan flyga mellan olika platser samtidigt som gubbar flyttas hejvilt och man ska gärna förflytta och klicka med musen minst dubbelt så mycket som egentligen är nödvändigt.

Jag tror inte på det, jag tror att det blir samma som i Starcraft I, mer fokus på spelande och mindre fokus på massa smådetaljer.

Bara de fokuserar lika mycket på singleplayerdelen som MP. Älskade storyn i ettan, och i SP var spelet helt okej. MP handlade dock bara om vem som kunde pumpa ut flest enheter snabbast, var inte ett dugg kul.

"In addition, Battle.net will be overhauled with some new and exciting features to enhance online play and competition, while the story-mode campaign will also offer some unique aspects for players who enjoy single-player content. We'll have more details on all these aspects in the months to come."

Det verkar fan bli en riktigt fet SP-del *cupid*

Jax
2007-05-20, 09:54
Lagom att köpa ny dator och spela för första gången sen hf2 eller om det var wc3 som var senast, dåligt minne.

Jax
2007-05-20, 10:04
Man måste ju bara älska Blizzard:

"As with all of Blizzard's recent releases, StarCraft II will ship on both PC and Mac simultaneously."

Purren
2007-05-20, 10:43
Av att döma från screenshotsen känns det som om de tagit warcraft III och skinnat om det bara.

Absinteh
2007-05-20, 12:08
Nah det är inte sant. Snart borde gameplay trailer vara ute?

Lexidos
2007-05-20, 12:09
Frågan kvarstår, kommer jag kunna spela det? GaaH!

Princy
2007-05-20, 12:26
Jaaaaaaaa!! http://bestsmileys.com/hyper/6.gif

Starcraft in my heart. *cupid*

nutz
2007-05-20, 12:44
PSCHT. You want a piece of me, boy?

Lexidos
2007-05-20, 12:45
Fire it up!

paddanboy
2007-05-20, 12:54
Starcraft : Världens bästa spel som skapats...

Dav0d
2007-05-20, 15:36
Lite Blizzard-folk diskuterade StarCraft 2 på Blizzcon.

Rob Pardo berättar att Starcraft kommer att handla mindre om micro än WarCraft III eftersom karaktärerna inte har lika många specialegenskaper och klarar sig bra utan att man tar hand om dem i minsta detalj.

Pardo säger att WarCraft III hade mindre fokus på att samla resurser och mer fokus på själva striderna. Han säger också att det i WC3 var svårt att spela korta matcher eftersom man knappast kunde utrota fienden i ett tidigt skede, bara störa. "Med StarCraft 2 går vi verkligen tillbaka till rötterna för att göra en sann uppföljare till StarCraft". Resurshanteringen kommer att vara viktigare och det blir mindre micro. Att rusha tidigt kommer att vara betydligt mer möjligt än i WC3. Pardo berättar att det kommer att finnas fler tidiga möjligheter att välja sin väg upp i tech tree-trädet.

Pardo anser att WC3 var mer förlåtande för nybörjarna eftersom skillnaderna mellan bra och dåliga spelare var mer otydliga. I StarCraft 2 kommer det att märkas betydligt mer vilka spelare som är bra och vilka som är dåliga. Pardo tror att den genomsnittliga Starcraft-matchen kommer att vara 15-20 minuter. Pardo berättar att det kommer att finnas många aspekter i spelet som de bästa spelarna kan lära sig att utnyttja till sin fördel, bland annat kommer marknivå-systemet att ändras lite. I uppföljaren kommer man fortfarande få attackbonus om man står på en klippa eller liknande men man kan fortfarande vara gömd av fog of war. Exakt hur detta kommer att funka återstår att se.

Pardo avslutar med att säga att Blizzard kommer att se till så att Starcraft IIs gameplay ligger originalet nära, men att det också kommer att kännas nytt och fräscht. Starcraft II kommer precis som sin föregångare att handla om att kontra den andres enheter. Sten, sax, påse-systemet är således inte ändrat.

En panel bestående av Rob Pardo, Andy Chambers och Dustin Browder besvarade därefter lite frågor. På frågan angående en beta så sa Pardo att man antagligen kommer att ha en stängd beta precis som vanligt men att man den här gången kommer att ta hjälp av pro-spelare för att få rätt på balansen. Terrans status var också diskuterad och Chambers förklarade att UED-terrans blev ju utrotad av Kerrigans zerg-armeér och att Terrans i StarCraft II mestadels består av det onda terrans-imperiet. Angående Jim Raynor berättar Chambers att eftersom StarCraft II utspelar sig fyra år efter Brood War så har "Raynor varit ute på några äventyr" men mer än så vill han inte säga. Chambers berättar att Xel'Naga som hjälpte både protoss- och zerg-raserna att bli vad de är kommer att figurera i spelet i någon form. Browder berättar att det inte är aktuellt med några sjöstrider i Starcraft".

Källa, www.gamingeye.com

rolf
2007-05-20, 15:38
"Hell, it's about time" :hbang: :hbang: :hbang:

loztdignity
2007-05-20, 16:00
FUCK YEA, detta är fan det bästa som hänt detta året hittills =)

MilkmaN
2007-05-20, 16:11
Kolla starc2play.wmv på http://www.developersdevelopersdevelopers.dk/SC2/

Sjukt coolt. Mothership verkar ju galet. Men jag vill se mer av terran och zerg, verkar fett coolt.

Suset genom publiken är också fantastiskt.

petah
2007-05-20, 16:20
Äntligen!

Dumleman
2007-05-20, 16:35
Kolla starc2play.wmv på http://www.developersdevelopersdevelopers.dk/SC2/

Sjukt coolt. Mothership verkar ju galet. Men jag vill se mer av terran och zerg, verkar fett coolt.

Suset genom publiken är också fantastiskt.
Grymt coolt! En hel del utrymme för strategi!

Rahf
2007-05-20, 17:12
Haha det är lustigt hur det i Kolozzeums forum som har en stor dos styrketränande och enligt fördomarna icke datorintresserade människor, här är folk helt lyriska över nya Starcraft. Medan om man kollar på t.ex PCgamers hemsida så är det mest bara gnäll om hur likt det är föregångaren och Warcraft 3.

HUMOR!

Nithian
2007-05-20, 17:13
Vad är det för slags människor som tycker starcraft 2 är likt Warcraft 3? Har dom ens spelat skiten? Dessa rödningar.....


Att det är likt starcraft ett? no shit.

Nalfaren
2007-05-20, 17:43
Kolla starc2play.wmv på http://www.developersdevelopersdevelopers.dk/SC2/

Sjukt coolt. Mothership verkar ju galet. Men jag vill se mer av terran och zerg, verkar fett coolt.

Suset genom publiken är också fantastiskt.



AHHHH; GE MIG NU.
Så jekla fett allt är...!

Three pigs
2007-05-20, 17:48
Sweet =)

MilkmaN
2007-05-20, 22:03
AHHHH; GE MIG NU.
Så jekla fett allt är...!

Tänk dig spelet i fullspeed och med fullt stöd för DirectX 10 också.

Jelp.

Jag läst att de kommer använda sig av Havoc för fysiken också. Bara börja spara till en ny dator.

Dav0d
2007-05-20, 22:30
Tänk dig spelet i fullspeed och med fullt stöd för DirectX 10 också.

Jelp.

Jag läst att de kommer använda sig av Havoc för fysiken också. Bara börja spara till en ny dator.

Indeed! Men vi har nog ett år på oss :)
Om inte betan lyckas spridas ut på nätet i tidigt stadium. Skulle kunna tänka mig köpa en ny dator för bara betan :D

I och för sig, enda spelet jag kommer spela efter starcraft 2 releasen är starcraft 2 i minst 5 år.

MilkmaN
2007-05-20, 22:54
Indeed! Men vi har nog ett år på oss :)
Om inte betan lyckas spridas ut på nätet i tidigt stadium. Skulle kunna tänka mig köpa en ny dator för bara betan :D

I och för sig, enda spelet jag kommer spela efter starcraft 2 releasen är starcraft 2 i minst 5 år.

Haha, jag kan nog också tänka mig en ny dator för betan.

Besatt någon? :)

Pelle2
2007-05-20, 23:53
Haha det ser ju sjukt roligt ut, inte alls nån tendens till slöhet eller att det skulle vara för segt.. VILL HA NUUU!!*gah!*

Three pigs
2007-05-20, 23:55
Fy faan va jag längtar alltså :D

Nån som är med på o köra starcraft bw nån dag? bara o slänga iväg ett pm ;>

Nalfaren
2007-05-21, 01:40
Körde precis starcraft broodwar mot en protoss cpu... skoj :)
Ägde honom...

Nithian
2007-05-21, 01:48
Håller på att köra igenom hela starcraft 1 + brood, för att vara uptodate när jag börjar med 2an ;D

Litecore
2007-05-21, 02:19
ÅH VILKEN JÄVLA TRAILER ! men det känns lite som blizzard fokuserar
järnet på protoss, lite sådär på terran och fan knappt nåt alls på zerg.
gör mig egentligen inget eftersom de sistnämnda var totalt sämst att
spela med - imho - men det borde ändå vara lite "jämnare" kanske ?

men men, det är som sagt bara en demo så vi får väl hoppas att de
balanserar ut spelet mer till release. solklart inköp när det väl kommer! :D

burre
2007-05-21, 02:46
ÅH VILKEN JÄVLA TRAILER ! men det känns lite som blizzard fokuserar
järnet på protoss, lite sådär på terran och fan knappt nåt alls på zerg.
gör mig egentligen inget eftersom de sistnämnda var totalt sämst att
spela med - imho - men det borde ändå vara lite "jämnare" kanske ?

men men, det är som sagt bara en demo så vi får väl hoppas att de
balanserar ut spelet mer till release. solklart inköp när det väl kommer! :D

Haha zerg va dåliga alltså :D

Det jag störde mig på i trailern var att dom verkade ha överdrivit "stensaxpåse-modellen" med att en gubbe var överdrivet bra mot en gubbe och överdrivet dålig mot nästa. Var ju iofs så dom la upp demon. Gillade bw där man kunde pumpa hydras och dom ägde det mesta*whistle*

Dav0d
2007-05-21, 02:46
ÅH VILKEN JÄVLA TRAILER ! men det känns lite som blizzard fokuserar
järnet på protoss, lite sådär på terran och fan knappt nåt alls på zerg.
gör mig egentligen inget eftersom de sistnämnda var totalt sämst att
spela med - imho - men det borde ändå vara lite "jämnare" kanske ?

men men, det är som sagt bara en demo så vi får väl hoppas att de
balanserar ut spelet mer till release. solklart inköp när det väl kommer! :D

Demo lär inte komma på ett bra tag och inte betan heller.
Dessutom är det gjort att de ska koncentrera sig på protoss i början. För att sakta men säkert släppa information om raserna. De är fortfarande i alpha stadiet. Något alla personer måste förstå är att Blizzard vet vad de gör och de har en baktanke med varenda liten handling. Antar att det är därför de är högt rankade i världen som spel tillverkare, om inte högst :)

Dav0d
2007-05-21, 02:49
Haha zerg va dåliga alltså :D

Det jag störde mig på i trailern var att dom verkade ha överdrivit "stensaxpåse-modellen" med att en gubbe var överdrivet bra mot en gubbe och överdrivet dålig mot nästa. Var ju iofs så dom la upp demon. Gillade bw där man kunde pumpa hydras och dom ägde det mesta*whistle*

Hur äger 100 hydras 10 high templars och 10 dragoons? :D
Kanske första månaderna, men det tar ett tag innan människor lär sig kontra olika kombinationer av enheter. Tills de lär sig brukar de flesta nybörjare klaga över "IMBA!!"...

Litecore
2007-05-21, 03:03
Demo lär inte komma på ett bra tag och inte betan heller.
Dessutom är det gjort att de ska koncentrera sig på protoss i början. För att sakta men säkert släppa information om raserna. De är fortfarande i alpha stadiet. Något alla personer måste förstå är att Blizzard vet vad de gör och de har en baktanke med varenda liten handling. Antar att det är därför de är högt rankade i världen som spel tillverkare, om inte högst :)
släpper man produktionen av starcraft ghost kan man inte räknas som "bäst i världen" i min bok ;)

Dav0d
2007-05-21, 03:11
släpper man produktionen av starcraft ghost kan man inte räknas som "bäst i världen" i min bok ;)

Det är ju det de är. De upptäckte troligtvis att Starcraft Ghost in kan bli det revulutionerande tredje perspektiv skjut spel de trodde. Därför skrotade de spelet, det är dessa typer av strategier att alltid släppa det bästa spel som existerar på marknaden som fått de att alltid producera det bästa och förtjäna sitt rykte.

Blizzard är det enda företaget människor inte klagar på när det gäller släppa spel sent eller missa deadlines, varför? Jo för de har aldrig deadlines.
De skapar de bästa spelen i världen oavsett kostnaden, hur kan man då inte vara bästa tillverkarna i världen?

Föredrar du Sims tillverkarna som gärna pumpar ut allting de börjat på, oavsett kvalite?

Detta är min syn på det hela dock, jag tycker deras strategier från 1994 har varit väldigt givande. Tro inte att Starcraft Ghost är det enda spelet de skrotat :)

Daniiiel
2007-05-21, 03:23
ÅH VILKEN JÄVLA TRAILER ! men det känns lite som blizzard fokuserar
järnet på protoss, lite sådär på terran och fan knappt nåt alls på zerg.
gör mig egentligen inget eftersom de sistnämnda var totalt sämst att
spela med - imho - men det borde ändå vara lite "jämnare" kanske ?

men men, det är som sagt bara en demo så vi får väl hoppas att de
balanserar ut spelet mer till release. solklart inköp när det väl kommer! :D

StarCraft är nog det mest balanserade spelet jag vet. Ingen av raserna är bättre än de andra. Allt handlar om hur man spelar. Jag kan nog utan att överdriva säga att jag har spelat starcraft mest här, mabye någon annan nördade lika mycket men anyway. Hade hade 2700-800 i stats med mitt sista acc innan jag lade av. Innan dess så har jag haft ett acc med 1000 spelade matcher och ett annat med 3-500. Alltså över 5000 spelade matcher på battle.net. Zerg var förövrigt min favorit ras.

Scratch89
2007-05-21, 05:42
Zerg ägde sönder allt. Dock var det lite svårt att micra med hundra hydror, när man mötte protoss med extra sköldar :(

Rahf
2007-05-21, 09:08
Betan kommer väl i slutet av året var det nån som sa va?

Jag anar dock release på 10-årsjubileum, PR är bra grejer.

Trance
2007-05-21, 09:11
ÅH VILKEN JÄVLA TRAILER ! men det känns lite som blizzard fokuserar
järnet på protoss, lite sådär på terran och fan knappt nåt alls på zerg.
gör mig egentligen inget eftersom de sistnämnda var totalt sämst att
spela med - imho - men det borde ändå vara lite "jämnare" kanske ?

men men, det är som sagt bara en demo så vi får väl hoppas att de
balanserar ut spelet mer till release. solklart inköp när det väl kommer! :D

Uhm, det var ju bara en announcement. Man vet ju inte om det finns fler enheter än zerglings klara för zerg t.ex. Förmodligen valde de att köra protoss först eftersom de bäst visar ljuseffekterna i nya motorn känns det som.

MilkmaN
2007-05-21, 09:15
Det är ju det de är. De upptäckte troligtvis att Starcraft Ghost in kan bli det revulutionerande tredje perspektiv skjut spel de trodde. Därför skrotade de spelet, det är dessa typer av strategier att alltid släppa det bästa spel som existerar på marknaden som fått de att alltid producera det bästa och förtjäna sitt rykte.

Blizzard är det enda företaget människor inte klagar på när det gäller släppa spel sent eller missa deadlines, varför? Jo för de har aldrig deadlines.
De skapar de bästa spelen i världen oavsett kostnaden, hur kan man då inte vara bästa tillverkarna i världen?

Föredrar du Sims tillverkarna som gärna pumpar ut allting de börjat på, oavsett kvalite?

Detta är min syn på det hela dock, jag tycker deras strategier från 1994 har varit väldigt givande. Tro inte att Starcraft Ghost är det enda spelet de skrotat :)

Håller helt med.

Jag var dock helt övertygad om att en fjärde ras skulle dyka upp, antingen i form av den mutationen av zerg+protoss som skedde på, var det shakuras? Det är iaf med zeratul man upptäcker det tror jag, om man spöar en viss bana på kort tid, eller om man gör det senare ändå.

Xel'naga lär ju dyka upp igen också. Läste att det utspelas 4 år efter BW också.

Vad gäller sten-sax-påse modellen så tycker jag det är grymt, och lämnar verkligen utrymme för duktiga spelare. Är man monsterskillad ska man kunna döda en dubbelt så stor armé, något som gick i SC1, men inte i Wc3. Tänk 2-3 reavers med dropships, kanske 8 zealots och 4 dragoons och 2-3 high templars, spöandes 8 grupper med hydras tack vare snabbhet och sjukt välplacerade reaverdrops och lightningstorms.

MHHHHMM.

Apropå arméer på 100 hydror så är det nog precis vad de försöker undvika, man måste ha en mixad armé.

Dav0d
2007-05-21, 09:31
StarCraft är nog det mest balanserade spelet jag vet. Ingen av raserna är bättre än de andra. Allt handlar om hur man spelar. Jag kan nog utan att överdriva säga att jag har spelat starcraft mest här, mabye någon annan nördade lika mycket men anyway. Hade hade 2700-800 i stats med mitt sista acc innan jag lade av. Innan dess så har jag haft ett acc med 1000 spelade matcher och ett annat med 3-500. Alltså över 5000 spelade matcher på battle.net. Zerg var förövrigt min favorit ras.

Jag har ungefar 5000+ games spelade sjalv. Borjade spela spelet 99 och korde tills 2005 med vissa uppehall. Tror det finns manga nordar pa detta forum >)

Håller helt med.

Jag var dock helt övertygad om att en fjärde ras skulle dyka upp, antingen i form av den mutationen av zerg+protoss som skedde på, var det shakuras? Det är iaf med zeratul man upptäcker det tror jag, om man spöar en viss bana på kort tid, eller om man gör det senare ändå.

Xel'naga lär ju dyka upp igen också. Läste att det utspelas 4 år efter BW också.

Vad gäller sten-sax-påse modellen så tycker jag det är grymt, och lämnar verkligen utrymme för duktiga spelare. Är man monsterskillad ska man kunna döda en dubbelt så stor armé, något som gick i SC1, men inte i Wc3. Tänk 2-3 reavers med dropships, kanske 8 zealots och 4 dragoons och 2-3 high templars, spöandes 8 grupper med hydras tack vare snabbhet och sjukt välplacerade reaverdrops och lightningstorms.

MHHHHMM.

Apropå arméer på 100 hydror så är det nog precis vad de försöker undvika, man måste ha en mixad armé.

De ville ha lattare att balansera spelet precis lika bra som Starcraft, darfor valde dem att inte lagga in en 4 ras utan uppdatera de 3 som redan finns. Sjalv trodde jag ocksa tidigare pa en fjarde. Tror det ville ha det valet oppet och tankte ha det sa tidigare ocksa. Darfor fanns den dar special banan. Eller sa var det bara Blizzard som ar Blizzard...>)

Xel_Naga kommer finnas med i Starcraft 2 som en karaktar i singel player kampanjen och det med 4 ar stammer bra.

MilkmaN
2007-05-21, 09:48
Uhm, det var ju bara en announcement. Man vet ju inte om det finns fler enheter än zerglings klara för zerg t.ex. Förmodligen valde de att köra protoss först eftersom de bäst visar ljuseffekterna i nya motorn känns det som.

Eller för att de är tuffast :cool:

Man har ju dock fått se både marines, de nya snubbarna med jetpacks och en del battlecrusiers + terran byggnader. Zerg har vi bara sett zerglings + ägg.

MilkmaN
2007-05-21, 09:51
Jag har ungefar 5000+ games spelade sjalv. Borjade spela spelet 99 och korde tills 2005 med vissa uppehall. Tror det finns manga nordar pa detta forum >)



De ville ha lattare att balansera spelet precis lika bra som Starcraft, darfor valde dem att inte lagga in en 4 ras utan uppdatera de 3 som redan finns. Sjalv trodde jag ocksa tidigare pa en fjarde. Tror det ville ha det valet oppet och tankte ha det sa tidigare ocksa. Darfor fanns den dar special banan. Eller sa var det bara Blizzard som ar Blizzard...>)

Xel_Naga kommer finnas med i Starcraft 2 som en karaktar i singel player kampanjen och det med 4 ar stammer bra.

De kanske dyker upp som en extra ras i en expansion?

Starcraft 2: The coming of Xel'naga? :)

Men jag tror du har rätt, det är enklare, och bättre, med tre raser.

Åh! Ska spela hela kampanjen när jag kommer hem. Eller ptja, jag lär ju inte hinna alltihop idag.

Bananen20
2007-05-21, 10:17
Starcraft är sämsta sortens strategispel. Bara pumpa ut enheter och klicka så mycket man orkar. Inget djup. Tacka vet jag Settlers III.

Nalfaren
2007-05-21, 10:29
Nu är en gameplay video online på www.starcraft2.com
Vet inte om det är samma som visades på wwi dock.

Självklart valde de att bara visa Protoss i trailern (mest då).
Hemsidan är ju uppbyggd på samma sätt. Protoss är online, de
släpper en enhet, byggnad då och då. Sedan släpper de förmodligen
Terran och sist Zerg. Allt är PM och kommer bygga spänning och hype.
Jag vill ha demot/betan nu! ;)

Kommmer nog också köra igenom singleplayer igen på sc.

Litecore
2007-05-21, 11:07
hehe, tror blizzards servrar är lite trötta p.g.a alla nedladdningar av gameplay-trailern..
enligt deras downloader är det klart om typ 2-3 timmar, med en 30mbit-lina. wohooo! :D

MilkmaN
2007-05-21, 12:00
Starcraft är sämsta sortens strategispel. Bara pumpa ut enheter och klicka så mycket man orkar. Inget djup. Tacka vet jag Settlers III.

Du har spelat starcraft mycket förstår jag.

Tigerkotten
2007-05-21, 12:31
Tycker nästan det blir för mycket möjligheter i spelet, modership verkar helt fucking sick.


haha GG i slutet av zerglings :D

Bananen20
2007-05-21, 12:33
Du har spelat starcraft mycket förstår jag.

Tillräckligt för att förstå att det inte är lika komplext som t. ex Settlers III, då framförallt vad gäller basbyggandet. I Settlers finns ett 50-tal olika slags naturresurser, vapen, sprit, mat m.m som ska produceras, i starcraft finns det väl typ 3. Det är uppenbart att starcraft mest handlar om att kunna klicka mycket och fort, varför kan man annars inte markera fler än 10 enheter åt gången?

Fultjack
2007-05-21, 12:38
Tillräckligt för att förstå att det inte är lika komplext som t. ex Settlers III, då framförallt vad gäller basbyggandet. I Settlers finns ett 50-tal olika slags naturresurser, vapen, sprit, mat m.m som ska produceras, i starcraft finns det väl typ 3. Det är uppenbart att starcraft mest handlar om att kunna klicka mycket och fort, varför kan man annars inte markera fler än 10 enheter åt gången?

man kan markera 12 units åt gången... så mycket visste du om starcraft

Bananen20
2007-05-21, 12:40
man kan markera 12 units åt gången... så mycket visste du om starcraft

12 enheter istället för 10? Åfan, det gör ju verkligen skillnad. Tar tillbaka allt jag sagt då.

Trance
2007-05-21, 12:45
Tillräckligt för att förstå att det inte är lika komplext som t. ex Settlers III, då framförallt vad gäller basbyggandet. I Settlers finns ett 50-tal olika slags naturresurser, vapen, sprit, mat m.m som ska produceras, i starcraft finns det väl typ 3. Det är uppenbart att starcraft mest handlar om att kunna klicka mycket och fort, varför kan man annars inte markera fler än 10 enheter åt gången?

Komplexitet mäts inte i antal resurser. Det intressantaste vore ju att titta på hur många olika strategier och kontringar som de duktiga spelarna använder. Schack är ju ett spel som faktiskt är relativt komplext på hög nivå trots väldigt begränsad spelplan och pjäser.

Rataxes
2007-05-21, 12:51
Det är väl sant i och för sig att Starcraft mest handlar om motorisk skicklighet och simultanförmåga, ser inte varför det skulle vara något problem eller göra det till ett sämre spel dock.

Dav0d
2007-05-21, 12:55
Tillräckligt för att förstå att det inte är lika komplext som t. ex Settlers III, då framförallt vad gäller basbyggandet. I Settlers finns ett 50-tal olika slags naturresurser, vapen, sprit, mat m.m som ska produceras, i starcraft finns det väl typ 3. Det är uppenbart att starcraft mest handlar om att kunna klicka mycket och fort, varför kan man annars inte markera fler än 10 enheter åt gången?

Jag har spelat Settlers 2-3-4-5 i ganska stora mängder och i början kan man tycka det är mer avancerat än Starcraft. Men att mästra Starcraft kräver extrem dedikation i flera år och ändå kan man bli bättre. I Settlers spelen kan du nästan nå perfektion efter bara 6 månader av intensivt spelande.

Du verkar ha erfarenhet av Settlers men jag tvivlar enormt att du har erfarenhet av Starcraft och Warcraft på högre nivå än nybörjare. Möjligheterna i dessa spel är enorma, och du kan vinna oavsett hur mycket mindre resurser du har. Eftersom mycket är baserat på skicklighet inom micro och macro. Finns en anledning varför de 10 högst betalda prospelarna i världen fortfarande är Starcraft spelare (någon enstaka warcraft).

Det är väl sant i och för sig att Starcraft mest handlar om motorisk skicklighet och simultanförmåga, ser inte varför det skulle vara något problem eller göra det till ett sämre spel dock.

Den taktiska biten och läsandet av motståndaren är enormt stor i Starcraft. Det handlar absolut inte bara om motoriska talanger.

Tigerkotten
2007-05-21, 12:55
Trance: Vettigt sagt.

Bananen: Inte för jag har lirat settlers 3, men du gnäller att det är så "enkelt" att producera och få saker och ting löpande bra på i Starcraft i jämförelse med settlers. Visst det är sant det kan jag hålla med dig om, men då kan man också tänka såhär. Hur är "fighting systemet" i jämförelse? Jag antar Settlers 3 är i stil med Settlers 2, och då handlar det ju om att bygga om torn eller whatever och sedan få sina soldater dit. Samt såklart fixa så coins går dit, så man har starka soldater.

Men sen då? Jo man klickar på anfall och sen anfaller man, sen går det inte göra så mycket. Utan där e det tur om man vinner eller inte, självklart går köra katapult osv. Men min poäng är att det är jäkligt simpelt att slåss i det spelet. Medans i Starcraft så finns det massvis olika strategier man kan köra på, och det gäller verkligen vara på alerten.

Nalfaren
2007-05-21, 13:25
Den taktiska biten och läsandet av motståndaren är enormt stor i Starcraft. Det handlar absolut inte bara om motoriska talanger.

Håller med, finns så mycket olika tekniker att bemästra i Sc.
Protoss med blixtar, sniglar å transporters, teleportering etc.. och mycket
mer och 3 olika raser ;)

Jag har dock alltid varit en fan av protoss. älskar när man slow-spelar för
skojs skull och bara bygger bas efter bas å pumpar ut krigare och byggnader.
och hur micro man måste spela för att klara zerg rushattacker etc ;)

Rataxes
2007-05-21, 13:51
Den taktiska biten och läsandet av motståndaren är enormt stor i Starcraft. Det handlar absolut inte bara om motoriska talanger.I min erfarenhet (nu har jag inte spelat på 5 år) är det i allmänhet inte taktik och förmågan att läsa motståndaren som brukar vara den avgörande skillnaden mellan en bra och en bättre spelare. Att läsa motståndaren är t ex totalt underordnat hur pass bra simultanförmåga man har att hålla ständig koll på vad den andra gör medan man sköter allt annat, men även att komma på finurliga taktiker och motdrag är ju helt avhängigt av ens förmåga att utföra dem smidigt i praktiken.

Absinteh
2007-05-21, 14:41
Är gameplayvideon densamma som finns uppe på någon ftp?

zeven
2007-05-21, 15:56
Det här spelet kommer få mig att överge allt annat.. :D Spelade mycket när jag var liten, vad betyder micro och makro förresten?

Dav0d
2007-05-21, 16:09
Det här spelet kommer få mig att överge allt annat.. :D Spelade mycket när jag var liten, vad betyder micro och makro förresten?

Micro = kontrollen över enheter under en strid eller annat krafs
Macro = kontrollen över basen, byggandet, striden, rörelser av armeer o.s.v. samtidigt.

loztdignity
2007-05-21, 18:11
By the way så hävdar jag att jag äger alla här inne i StarCraft med lätthet :)

PowPow
2007-05-21, 18:12
By the way så hävdar jag att jag äger alla här inne i StarCraft med lätthet :)

Det skrev du i D3-tråden också.
Tomma tunnor skramlar mest, eller vad är det man säger?

loztdignity
2007-05-21, 18:16
Haha det är sant =)

Vill bara skryta lite! :)

PowPow
2007-05-21, 18:41
Haha det är sant =)

Vill bara skryta lite! :)

MIg slår du med hästlängder iaf. Jag spelade det aldrig, men för några veckor sedan testade jag det med några vänner som spelat det mycket förr. Det var första gången och jag tyckte det gick ganska bra för mig. I alla fall i början. Men sen kom det 6 miljarder independenceday-skep. Sen ville jag inte spela mer.

Lexidos
2007-05-21, 18:56
MIg slår du med hästlängder iaf. Jag spelade det aldrig, men för några veckor sedan testade jag det med några vänner som spelat det mycket förr. Det var första gången och jag tyckte det gick ganska bra för mig. I alla fall i början. Men sen kom det 6 miljarder independenceday-skep. Sen ville jag inte spela mer.

Wtf? Varför kallade du inte in Will Smith med nukes? Då hade du aegt :D

Nithian
2007-05-21, 18:57
Jag är bäst på starcraft här...

Pretender
2007-05-21, 19:04
Får hoppas de inte kör med "heroes" som i WC3...

loztdignity
2007-05-21, 19:06
Nithian, jag utmanar dig.

1v1, jag är Terran, 220 + apm.

Du bor i USA va? Där är Broodwar fortfarande relativt stort. Iofs är USA ett stort land också.

PowPow
2007-05-21, 19:09
Wtf? Varför kallade du inte in Will Smith med nukes? Då hade du aegt :D

Hittade inte den knappen /=

Drfg
2007-05-21, 19:33
Tror jag hade varit i toppen här innan jag med :) hade 29-0-0 på laddern iaf och 3000-250-15 typ, mötte och spöade en del bra iaf men spelade mest för skojs skull mot noobs, roligt när man utmanade några på 1v3 och krossade dem totalt :D

Nithian
2007-05-21, 19:43
Nithian, jag utmanar dig.

1v1, jag är Terran, 220 + apm.

Du bor i USA va? Där är Broodwar fortfarande relativt stort. Iofs är USA ett stort land också.



:rolleyes:

loztdignity
2007-05-21, 19:44
Vem fan bryr sig om laddern, den är ju ett skämt. Jag har lirat både WGT och PGT en massa, bland annat mött snubbar som ToT)Midian och ToT)Testie, men satan vad ägd jag blev

Drfg
2007-05-21, 19:51
Hehe jo jag vet att laddern är skämt men ändå :) Kommer inte ihåg namnen på de som var bra jag spela mot så var ju tvungen att komma med något när ni var så självsäkra på att ni skulle krossat alla ;)

Daniiiel
2007-05-21, 19:54
Sen ska man ju skilja på starcraft och broodwar. SC är ett av de bästa spelen som gjorts, expansionen BW är pisstråkigt och obalanserat.

Dajollee
2007-05-21, 20:10
beef här inne :)

Kabuto
2007-05-21, 20:48
Eftersom jag lyckats tappa bort mina gamla SC:BW skivor så kände jag att jag var tvungen att beställa :)

124kr (inräknad frakt) för båda två från spelbutiken.se...

MilkmaN
2007-05-21, 20:53
Nithian, jag utmanar dig.

1v1, jag är Terran, 220 + apm.

Du bor i USA va? Där är Broodwar fortfarande relativt stort. Iofs är USA ett stort land också.

APM is nothing :P, sportar kring 120 i Wc3 och spöade med lätthet alla nissar med 200-300 APM. Mind > mouse :P

(dock får jag nog megapisk av dig i SC ändå :))

Nalfaren
2007-05-21, 23:00
Eftersom jag lyckats tappa bort mina gamla SC:BW skivor så kände jag att jag var tvungen att beställa :)

124kr (inräknad frakt) för båda två från spelbutiken.se...

Jag också nu =)

Litecore
2007-05-21, 23:53
jag har en kopia av SC som ligger och skräpar här hemma..
köpt i malaysia för ett antal år sen men den funkar klockrent
alla gånger jag installerat och spelat - nån som är sugen ?
betala frakt så är den din. skicka ett PM eller nåt. puss :]

MilkmaN
2007-05-22, 00:08
Klar med terrankampanjen i Original nu.

Zerg och toss kvar, sen blir det BW :) Den var tråkigare än jag kom ihåg, kanske för att terran-delen är såpass mycket inlärning och basic saker. Om jag inte kommer ihåg fel så är BW klart svårare.

Dav0d
2007-05-22, 02:32
Här har ni alla filmer i ett, med förklaring i bra upplösning.

http://www.werd-eu.com/sc2/1280_StarCraft2GameplayVideo_EnglishUS.avi


Eye-candy for all! :hbang:

Dav0d
2007-05-22, 02:43
Ligger på 430 mb och rekommenderas starkt!

Litecore
2007-05-22, 02:45
jag vill fortfarande se vad zerg och terrans har i rockärmen ;)

Dav0d
2007-05-22, 02:52
jag vill fortfarande se vad zerg och terrans har i rockärmen ;)

Får ju se 3 units av Zerg och 5 av Terran. Dock deras visningar kommer senare Litecore. Blizzard tänker reta oss en bra bit tills vi bli galet frustrerade. Sedan släpper de spelet :)

Nithian
2007-05-22, 02:52
jag vill fortfarande se vad zerg och terrans har i rockärmen ;)

Soon, young padawan.

Daniiiel
2007-05-22, 03:50
Klar med terrankampanjen i Original nu.

Zerg och toss kvar, sen blir det BW :) Den var tråkigare än jag kom ihåg, kanske för att terran-delen är såpass mycket inlärning och basic saker. Om jag inte kommer ihåg fel så är BW klart svårare.

Terran storyn tycker jag är sämst, zerg och särskilt toss storyn i original är ju godomliga. Har spelat dem säker tiotals gånger bara för att höra när de snackar:D

Pretender
2007-05-22, 18:55
Här har ni alla filmer i ett, med förklaring i bra upplösning.

http://www.werd-eu.com/sc2/1280_StarCraft2GameplayVideo_EnglishUS.avi


Eye-candy for all! :hbang:

Tack! Det var definitivt värt nedladdningen.

/P

loztdignity
2007-05-22, 19:56
Blizzard är onekligen bra på att teasa och bygga upp spänning/förväntningar...

boinnk
2007-05-22, 20:41
Korea är ju onekligen SCs högfäste, vad är det dom tävlar i där?
Är det SC eller SC:BW eller båda, och vilket är störst i så fall?

Ibland sänder dom SC matcher på Voom i HD minsann :D

Litecore
2007-05-22, 20:43
Korea är ju onekligen SCs högfäste, vad är det dom tävlar i där?
Är det SC eller SC:BW eller båda, och vilket är störst i så fall?

Ibland sänder dom SC matcher på Voom i HD minsann :D
VOOM har väl en dedikerad gamingkanal som bara sänder "sånt" i HD?
notera att det inte gäller oss i det långa landet falukorv som bara har
kanalen Voom HD och INTE hela nätverket av kanaler, tyvärr..

EDIT: Gameplay HD heter den :)

Dav0d
2007-05-22, 20:44
VOOM har väl en dedikerad gamingkanal som bara sänder "sånt" i HD?
notera att det inte gäller oss i det långa landet falukorv som bara har
kanalen Voom HD och INTE hela nätverket av kanaler, tyvärr..

De har flertal kanaler enbart dedikerade till Starcraft Broodwar och det är SC/Bw de enbart spelar. BW var verkligen ett stort lyft för orginalet som gjorde spelet till de det är idag.

boinnk
2007-05-22, 20:46
VOOM har väl en dedikerad gamingkanal som bara sänder "sånt" i HD?
notera att det inte gäller oss i det långa landet falukorv som bara har
kanalen Voom HD och INTE hela nätverket av kanaler, tyvärr..

EDIT: Gameplay HD heter den :)

Vafan, nu ringer jag upp canal digital och säger åt dom på skarpen! Jag vill se hetsiga koreaner och taniga pro-gamers!!!1 HELA TIDEN!

Litecore
2007-05-22, 20:53
Vafan, nu ringer jag upp canal digital och säger åt dom på skarpen! Jag vill se hetsiga koreaner och taniga pro-gamers!!!1 HELA TIDEN!
YOU GO I SAY ! skriv här sen och berätta hur det gick ;)

Dav0d
2007-05-22, 21:02
YOU GO I SAY ! skriv här sen och berätta hur det gick ;)

Fungerar det måste man nog börja betala för massa nya kanaler :P

loztdignity
2007-05-22, 21:22
Korea är ju onekligen SCs högfäste, vad är det dom tävlar i där?
Är det SC eller SC:BW eller båda, och vilket är störst i så fall?

Ibland sänder dom SC matcher på Voom i HD minsann :D

Bara Broodwar. Jag har väldigt bra koll på den koreanska scenen och har följt den länge nu genom VOD:s från koreansk TV, typ OGN och MBCGame.

MilkmaN
2007-05-22, 23:37
Oj, jag såg på alltihop i den high-res filen som rekommenderades ovan.

*drool* *drool* *drool*

Så vackert att jag nästan blev ledsen för att det är så långt kvar. Grafiken är ju knappast spektakulär, men det är så... perfekt!

Dav0d
2007-05-23, 22:22
Folk som tvekar, titta på dessa 2 intervjuer.

http://sc.gosugamers.net/news/6336

Där har ni många svar! Varsegod :)

Rahf
2007-05-23, 23:02
Hahaha kolla på han som sitter till höger om vem det nu är som snackar mest.

*Dööööööööööööh* *Tom blick och likgiltigt nickande*

Nalfaren
2007-05-23, 23:39
Tack för intervjun. Gillar att de kommit så pass långt att det är balans
och singleplayer som har fokus. Förhoppningsvis en del texturarbete på
en del enheter också ;)

Dav0d
2007-05-24, 00:24
Lite överraskad att de kommit såpass långt. Verkar som de verkligen höll projektet hemligt så långt det gick. Som jag sagt tidigare, lovar att de tar in "maffia metoder" för att lyckas med denna hemlighet :)

MilkmaN
2007-05-24, 08:18
Tack för intervjun. Gillar att de kommit så pass långt att det är balans
och singleplayer som har fokus. Förhoppningsvis en del texturarbete på
en del enheter också ;)

Haha som på terran reapers. De ser bara ut som en enda stor pixel atm. Marines och bunkrarna ser inte helt 100 ut och Tanken MÅSTE göras om, ser ut, för att citera någon snubbe på ett forum, som en "toystory-tank".

petersson
2007-05-24, 08:48
Hmm måste nog köpa ny dator om ett tag då *drool*

Drfg
2007-05-24, 09:25
Hmm bara jag som inte kan höra vad de säger? skruva upp volymen på max går fan inte höra ändå, sen kom mellanavsnittet och blåse mig ur rummet med musiken :S

AlbNils
2007-05-24, 09:50
Hmm bara jag som inte kan höra vad de säger? skruva upp volymen på max går fan inte höra ändå, sen kom mellanavsnittet och blåse mig ur rummet med musiken :S

Samma här, eller, hör väl lite. Haha, den där musiken skrämde skiten ur mig med!
Är jag ensam om att bara få ljud i högra högtalaren?

I alla fall så verkar det lovande att de kommit så långt. Tycker de har bevarat SC-känslan i spelet väldigt bra.

Dav0d
2007-05-24, 10:04
Ljudet fungerar utmärkt för min del. Skumt problem.

Krabban
2007-05-24, 10:23
Åhhh, då får man köpa ny dator. Det är enda andledingen att man måste skaffa ny för SC 2 skull hehe. Minns tiden då man satt på b.net med modem å allt var frid och fröjd, å man fick lägga pengar i en glasskål för man spela så mycket så morsan blev galen. Haha min förra dator klarade SC den jag har nu klarar inte inte ens SC iofs för nått är fel för den blir överhettad men men, ge mig nu!

Dav0d
2007-05-24, 10:27
Åhhh, då får man köpa ny dator. Det är enda andledingen att man måste skaffa ny för SC 2 skull hehe. Minns tiden då man satt på b.net med modem å allt var frid och fröjd, å man fick lägga pengar i en glasskål för man spela så mycket så morsan blev galen. Haha min förra dator klarade SC den jag har nu klarar inte inte ens SC iofs för nått är fel för den blir överhettad men men, ge mig nu!

Träffade en kille på b.net igår som hade samma typ av problem. :)

Litecore
2007-06-19, 17:19
bumpf!

började fundera lite på när nästa gameplay-trailer skulle
dyka upp så jag loggade in på starcraft2.com (http://www.starcraft2.com/) och blev glatt överaskad !

tyvärr ingen ny insyn i fler raser, men en cinematic teaser för
Marines och en inside interwiev som går igenom nyss sagda film.

MilkmaN
2007-06-19, 18:19
bumpf!

började fundera lite på när nästa gameplay-trailer skulle
dyka upp så jag loggade in på starcraft2.com (http://www.starcraft2.com/) och blev glatt överaskad !

tyvärr ingen ny insyn i fler raser, men en cinematic teaser för
Marines och en inside interwiev som går igenom nyss sagda film.

Det är väl ändå samma teaser som innan?

sleviin
2007-06-19, 19:49
finns en ny film från pcgamer som bland annat visar den nya protoss carriern som nu heter tempest.

http://filer.sc2.se/filmer/StarCraftII-PCGAMER-HD.wmv

Nalfaren
2007-06-19, 23:11
finns en ny film från pcgamer som bland annat visar den nya protoss carriern som nu heter tempest.

http://filer.sc2.se/filmer/StarCraftII-PCGAMER-HD.wmv


Grymt, tack för filmen.
Fick se en del olika världar samt andra enheter. Såg en reaver också och
en massa skoj :) se filmen nu

Wennerberg
2007-06-20, 12:06
Kan Det Komma NÅgon GÅng!?!?!?

stenis
2007-09-20, 21:35
Ryktas det om något release datum, 2008 nån gång?

Kwon
2007-09-20, 23:02
Här kör dom StarCraft direktsänt på TV.

Ganska stort i Korea ;)

0MX3hIcVXn0

En snubbe som härmar alla StarCraft-enheter ...på TV (ist för BingoLotto)
ZAefDb_ScRA

Kwon
2007-09-20, 23:08
En viss StarCraft-påverkan i Korea.

Nuclear Launch Detected/Shield/Burrow
mLtHyV-X2JM

krebbe
2007-09-21, 07:18
Ryktas det om något release datum, 2008 nån gång?

Gänget på Blizzard gillar ju att vara hemliga med release datum ända fram till någon månad innan. Nu hittar jag inte citatet men jag läste någonstans att de sagt "Det kommer INTE 2007 iaf" dock så kanske det inte var speciellt överasskande.

Absinteh
2007-09-21, 19:50
Fin terrantrailer :)

Nalfaren
2007-09-21, 20:32
Fin terrantrailer :)

Ja den är skön.. djungelbanorna ser assnygga ut dessutom.
Gillar hur man känner hur allt flyter samman å hur enheterna kommer
funka mot varandra :)

Absinteh
2007-09-21, 22:26
Kan såklart inte uttala mig innan jag testat det.men det ser rätt trevligt ut, dock kan skönheten i starcraft kan inte greppas från en videotrailer, iom att det var taktiker, flow och balans som gjorde SC1.

krebbe
2007-09-22, 11:46
Kan såklart inte uttala mig innan jag testat det.men det ser rätt trevligt ut, dock kan skönheten i starcraft kan inte greppas från en videotrailer, iom att det var taktiker, flow och balans som gjorde SC1.

True, och spelet kommer säkert lida åtminstånde ett halvår av obalans och småbuggar. Minns nostalgiskt under någon speciell patch i SCatt det enda man man kunde köra var mutalisker för att de fick dubbel avoidbonus(eller något liknande). De var i princip odödliga om jag inte missminner mig.

MilkmaN
2007-09-22, 13:45
True, och spelet kommer säkert lida åtminstånde ett halvår av obalans och småbuggar. Minns nostalgiskt under någon speciell patch i SCatt det enda man man kunde köra var mutalisker för att de fick dubbel avoidbonus(eller något liknande). De var i princip odödliga om jag inte missminner mig.

Eller som i WC3 när alla körde elf och rushade med Ancients of War. Annars dog man :)

Dav0d
2007-09-22, 14:30
Blizzards spel som ligger i Beta stadiet brukar oftast vara det andra bolag släpper ut på marknaden som färdig produkt. Därför gnäller jag sällan över buggar och balans när det gäller deras spel. Men i detta fall kommer det förhoppningsvis vara ännu mindre sådant eftersom de har en oändlig budget och därför kan de dra ut på det ännu mer.

Men det är garanterat att de kommer lyckas med detta spel. Har följt det väldigt noga och det är nästan en omöjlighet att de kan misslyckas. Eftersom kunskapen och resurserna de besitter är väldigt stora.

Jag längtar enormt ^^

Absinteh
2007-09-22, 16:04
Sant. Deras erfarenhet inom branchen är inte liten sas.

Litecore
2007-09-23, 04:52
måste säga att Terran gameplayfilmen inte alls höll samma klass som Protoss tyvärr..

krebbe
2007-09-23, 13:10
måste säga att Terran gameplayfilmen inte alls höll samma klass som Protoss tyvärr..

Jag vet inte om jag kan kommentera vilken "klass" filmen håller, däremot så är ja lite hypad inför alla lurtaktiker som terran verkar kunna få tillgång till. Har alltid gillat den typen av attacker bättre. Tex, höj och sänkbara supply depots, hoppande minkastande små-units, Units som kan röra sig medan de attackerar samt de alternerande air-ground unitsen.

Det lilla jag sett från sc2 verkar det som det kommer utvecklas någonting så här:
Protoss: Tunga få units med specifika abilities.
Terran: Många units som har olika uppgifter i olika situationer(all-round).
Zerg: Om de håller fast vid tidigare spel så en jävla massa units med specifika abilities.

Men antagligen tidig alpha fortfarande, lär ju ändras ett par gånger innan release.

Nalfaren
2007-09-23, 13:57
http://www.starcraft2.com.au/videos.html

En del bra inofficiella videos som ni kanske missat.
Bland annat från Blizzcon där man får se rätt mycket av hur Singleplayer
kommer att vara upplagt. Ser grymt ut :) Samt en visning av en Blizzard anställd
på Gencon som berättar och pratar med en besökare när han spelar.

loztdignity
2007-10-04, 10:48
Bara de inte implementerar jävla MBS (Multiple building selection).

SC ska vara svårt och det ska krävas snabbhet och precision för att bli bra. Jag själv har 300 apm (actions per minute) och det SKA spela roll.

Gör inte spelet för noob-friendly, eftersom detta med stor sannolikhet kommer att förstöra starcraft som competative sport.

Spiffy
2007-10-04, 11:00
Gillar inte alls 3d spelplan. Hålla på och vrida och vända och zooma in och ut. Ofta kan man ju såklart välja ett läge sen klarar man sig på det. Men jag tycker bara det tillför extra mycket kladd, inget possitivt alls.
Får hoppas dom kommer fram till samma och plockar bort det.

Trance
2007-10-04, 11:29
Bara de inte implementerar jävla MBS (Multiple building selection).

SC ska vara svårt och det ska krävas snabbhet och precision för att bli bra. Jag själv har 300 apm (actions per minute) och det SKA spela roll.

Gör inte spelet för noob-friendly, eftersom detta med stor sannolikhet kommer att förstöra starcraft som competative sport.

Det är ett datorspel.

loztdignity
2007-10-04, 12:41
Vad är din poäng Trance? Är du medveten om att en del datorspel betraktas som "e-sports" idag; Starcraft, CS, WC3, etc.

Eller har du levt under en sten de senaste 10 åren?

Dessutom känner vi ju alla till spel-meckat Sydkorea och vilken ofattbar status Starcraft röner där.

Så din kommentar var de facto enbart rent av idiotisk och fick dig att framstå som urbota imbecill när du bara hoppar in i diskussionen och lägger en patetisk one-liner utan den minsta tillstymmelse till insikt om datorspel av idag.

kaer
2007-10-04, 13:59
Lillebrorsan var på blizzcon för ett par månader sen och fick provspela starcraft2, men man kunde bara spela terran.
Han tyckte det kändes väldigt färdigt och att det inte alls kändes 'beta' utan det var fungerande gameplay utan märkbara fel.

Daniiiel
2007-10-04, 14:00
Bara de inte implementerar jävla MBS (Multiple building selection).

SC ska vara svårt och det ska krävas snabbhet och precision för att bli bra. Jag själv har 300 apm (actions per minute) och det SKA spela roll.

Gör inte spelet för noob-friendly, eftersom detta med stor sannolikhet kommer att förstöra starcraft som competative sport.

Fet +1 på den. Fan för blizzard om de förstör starcraft 2 och gör nått jävla piss online spel aka wow/wc3 av det.

XroW
2007-10-04, 14:06
Vad är din poäng Trance? Är du medveten om att en del datorspel betraktas som "e-sports" idag; Starcraft, CS, WC3, etc.

Eller har du levt under en sten de senaste 10 åren?

Dessutom känner vi ju alla till spel-meckat Sydkorea och vilken ofattbar status Starcraft röner där.

Så din kommentar var de facto enbart rent av idiotisk och fick dig att framstå som urbota imbecill när du bara hoppar in i diskussionen och lägger en patetisk one-liner utan den minsta tillstymmelse till insikt om datorspel av idag.

Efter din reaktion förstår jag varför människor svammlar på om "spel missbruk".
och ja, jag har lirat blandannat wc3 tft mycket och vet om att det blir mer som en sport ju bättre man blir :)

Rolig skillnad i starcraft och Wc3 300 apm låter ju jätte mkt, när jag lirade wc3 hade jag ca 110 apm, troligen beror det på skillnaden i mängden units? edit: samt att man spammar units som en galning?

anyways, tyckter SC2 verkar vara bra och tror säkerligen att koreanerna kommer bli galna :D

Trance
2007-10-04, 14:41
Vad är din poäng Trance? Är du medveten om att en del datorspel betraktas som "e-sports" idag; Starcraft, CS, WC3, etc.

Eller har du levt under en sten de senaste 10 åren?

Dessutom känner vi ju alla till spel-meckat Sydkorea och vilken ofattbar status Starcraft röner där.

Så din kommentar var de facto enbart rent av idiotisk och fick dig att framstå som urbota imbecill när du bara hoppar in i diskussionen och lägger en patetisk one-liner utan den minsta tillstymmelse till insikt om datorspel av idag.

Nej, min kommentar var helt underbar och kommer förmodligen citeras i all evighet på the intertubes. Du verkar gilla starcraft, varför inte spela det istället för tvåan om nu tvåan ändrar konceptet. Jag räknar ju med att du är väldigt högt rankad i världen för det kan inte vara så att du spammar helt meningslöst för att få 300apm så du kan skryta på träningsforum hur jäkla bra du är.

Du tycker uppenbart det är viktigt att kunna klicka snabbt som attans på byggnad och cykla igenom dem för att bygga snabbt och det är det som skall skilja dig från "noobs" och inte strategi. Desto fler UI-missar desto bättre, man kanske borde ändra så man bara kan välja en gubbe i taget, då jäklar vad man får klicka. Du skulle säkert vara kung. Just strategibiten är inte det viktigaste.

Jag menar vem hur många "pros" kommer att förlora mot newbies bara för att man skulle kunna välja mer än en byggnad. Hur förändrar det spelet?

Daniiiel
2007-10-04, 14:50
Nej, min kommentar var helt underbar och kommer förmodligen citeras i all evighet på the intertubes. Du verkar gilla starcraft, varför inte spela det istället för tvåan om nu tvåan ändrar konceptet. Jag räknar ju med att du är väldigt högt rankad i världen för det kan inte vara så att du spammar helt meningslöst för att få 300apm så du kan skryta på träningsforum hur jäkla bra du är.

Du tycker uppenbart det är viktigt att kunna klicka snabbt som attans på byggnad och cykla igenom dem för att bygga snabbt och det är det som skall skilja dig från "noobs" och inte strategi. Desto fler UI-missar desto bättre, man kanske borde ändra så man bara kan välja en gubbe i taget, då jäklar vad man får klicka. Du skulle säkert vara kung. Just strategibiten är inte det viktigaste.

Jag menar vem hur många "pros" kommer att förlora mot newbies bara för att man skulle kunna välja mer än en byggnad. Hur förändrar det spelet?

Starcraft fansen är en helt annan genre än blizzards andra spel. Vi vill ha vårt starcraft kallt,rått, snabbt och svårt som fan. Starcraft 2 är någonting vi oldschoolers har suktat efter i många många år. Vi vill inte ha någon fjoll wow stuk eller wc3 spelkoncept på det.

krebbe
2007-10-04, 14:56
Starcraft fansen är en helt annan genre än blizzards andra spel. Vi vill ha vårt starcraft kallt,rått, snabbt och svårt som fan. Starcraft 2 är någonting vi oldschoolers har suktat efter i många många år. Vi vill inte ha någon fjoll wow stuk eller wc3 spelkoncept på det.

Håller med dig, MEN man skall inte förakta WC3. Jävligt bra spel men fokusen ligger kanske lite mer på micringen(svenska?) än vad SC gör. Jag kan ärligt talat inte säga vilket jag tycker bättre om, SC med massa units men lägre HP eller WC3 med färre units med mer abilities och mer micring.

Två riktigt bra strategispel, med fokus på olika saker helt enkelt.

Trance
2007-10-04, 15:01
Starcraft fansen är en helt annan genre än blizzards andra spel. Vi vill ha vårt starcraft kallt,rått, snabbt och svårt som fan. Starcraft 2 är någonting vi oldschoolers har suktat efter i många många år. Vi vill inte ha någon fjoll wow stuk eller wc3 spelkoncept på det.

Bra att du kan tala för alla fans. WoW är inte ens samma typ av genre. WC3 är samma genre men inte samma typ av spel. WC3 fokuserar på micro mer medan sc fokuserar på macro, det är ju inte så att sc-spelare har det så mycket svårare att de går in och totalt äger wc3-spelare mellan varven.

Sedan varför skulle det bli wc3-koncept helt plötsligt. Vad jag vet så kommer inte SC2 ha creeping, upkeep, få-max units, tyngd på item-användande etc så vad gnäller folk för?

Problemet är att folk som spelar är som en del golfare, att slå långt är viktigare än att faktiskt vara duktig. "Jag har sådant jäkla högt apm, så det spelar ingen roll att 95% av mina 5 klick i sekunden är totalt värdelösa".

Att helt plötsligt förbättra UI:t gör inte att spelet måste bli lättare, det tar bort enkla repetetiva delar som är relativt lätt att träna upp och tvingar personer istället att fokusera på....strategi.

Daniiiel
2007-10-04, 15:21
Bra att du kan tala för alla fans. WoW är inte ens samma typ av genre. WC3 är samma genre men inte samma typ av spel. WC3 fokuserar på micro mer medan sc fokuserar på macro, det är ju inte så att sc-spelare har det så mycket svårare att de går in och totalt äger wc3-spelare mellan varven.

Sedan varför skulle det bli wc3-koncept helt plötsligt. Vad jag vet så kommer inte SC2 ha creeping, upkeep, få-max units, tyngd på item-användande etc så vad gnäller folk för?

Problemet är att folk som spelar är som en del golfare, att slå långt är viktigare än att faktiskt vara duktig. "Jag har sådant jäkla högt apm, så det spelar ingen roll att 95% av mina 5 klick i sekunden är totalt värdelösa".

Att helt plötsligt förbättra UI:t gör inte att spelet måste bli lättare, det tar bort enkla repetetiva delar som är relativt lätt att träna upp och tvingar personer istället att fokusera på....strategi.

Är du inte inbiten starcraft fan kommer du aldrig förstå.

Trance
2007-10-04, 15:49
Är du inte inbiten starcraft fan kommer du aldrig förstå.

Hur högt rankad är du?

Spiffy
2007-10-04, 16:00
Trance och Daniiiel, ta en match och få det överstökat :thumbup:

Shajjn
2007-10-04, 16:12
Är du inte inbiten starcraft fan kommer du aldrig förstå.

Nej, precis. Han är inte insnöad i "högst-apm-vinner"-mentaliteten.
Läs vad han skriver.

coxie
2007-10-04, 16:15
Måste hålla med trance, det är väl inte Nyoken, Skew, Hwasin, Stork eller någon spelare av deras kaliber som sitter här? Inbitet fan visst, men att sitta och tjata om APM hit och macro dit känns rätt krystat på ett träningsforum.

Jag hoppas SC2 blir mer micro orienterat som WC3, att sitta och trycka units med hög APM är i mina förlegad. Micro-skill kombinerat med strategi är bra mycket mer skill än hög APM.

Daniiiel
2007-10-04, 16:43
Nej, precis. Han är inte insnöad i "högst-apm-vinner"-mentaliteten.
Läs vad han skriver.

Är jag det? Jag tycker APM snacket är lika jobbigt som alla andra. Har inte en aning hur mycket APM jag har. Men känslan jag får när jag spelar starcraft får jag inte av något annat spel. Jag vill inte att starcraft 2 ska bli något spel där unitsen ser ut att komma direkt från någon japansk anime eller leksaksföretag. Jag vill ha mitt starcraft brutalt med fet survival instinct.

Läs vad jag skriver.

loztdignity
2007-10-04, 18:22
Efter din reaktion förstår jag varför människor svammlar på om "spel missbruk".
och ja, jag har lirat blandannat wc3 tft mycket och vet om att det blir mer som en sport ju bättre man blir :)

Rolig skillnad i starcraft och Wc3 300 apm låter ju jätte mkt, när jag lirade wc3 hade jag ca 110 apm, troligen beror det på skillnaden i mängden units? edit: samt att man spammar units som en galning?

anyways, tyckter SC2 verkar vara bra och tror säkerligen att koreanerna kommer bli galna :D

Haha, nej då så illa är det inte. Jag slutade dessutom spela några veckor sen för skolan och livet tar upp för mycket tid, men jag har spelat SC i typ 6 år nu.
Japp! Och det bästa med SC är ju just att det är så balanserat och har många egenskaper som gör att det fungerar ypperligt att tävla, bland annat väldigt lite tur, dvs spelarna skicklighet avgör, snabba kontroller, etc

Ja många ligger väl kring 100-150 men jag har lirat länge och det är helt enkelt den hastigheten jag trivs med men helt objektivt är det mycket snabbt.
För mig handlar det om att ha kontroll och dessutom spelar jag Terran som kräver mycket både av micro och macro med alla units.

Snittet bland koreanska Terran-spelare är väl typ 300 fastän det finns både de som har 250 och de som har 400 (Lee Yun-Yeol = aka [ReD]NaDa!)

loztdignity
2007-10-04, 18:34
Nej, min kommentar var helt underbar och kommer förmodligen citeras i all evighet på the intertubes. Du verkar gilla starcraft, varför inte spela det istället för tvåan om nu tvåan ändrar konceptet. Jag räknar ju med att du är väldigt högt rankad i världen för det kan inte vara så att du spammar helt meningslöst för att få 300apm så du kan skryta på träningsforum hur jäkla bra du är.

Du tycker uppenbart det är viktigt att kunna klicka snabbt som attans på byggnad och cykla igenom dem för att bygga snabbt och det är det som skall skilja dig från "noobs" och inte strategi. Desto fler UI-missar desto bättre, man kanske borde ändra så man bara kan välja en gubbe i taget, då jäklar vad man får klicka. Du skulle säkert vara kung. Just strategibiten är inte det viktigaste.

Jag menar vem hur många "pros" kommer att förlora mot newbies bara för att man skulle kunna välja mer än en byggnad. Hur förändrar det spelet?

Japp, jag gillar SC som fan och jag har en rätt djup förståelse av spelet efter att ha spelat i åratal och följt de koreanska ligorna MBC, OGN och Proleague genom att ladda ner videos av matcherna.
Grejen med SC är att det har en perfekt balans av det mesta...balansen mellan allt pill med micro, macro och strategi.
Det är helt otroligt att det fortfarande finns så mycket utrymme för nya tricks och strategier i detta spel som är nästan 10 år gammalt.

Haha, skärp dig. Jag spelar med den hastigheten för jag känner att den är optimal för mig och du hittar dessutom inget proffs som har under 250 apm med Terran, förutom iloveoov, han är precis under och han slumpar fett för tillfället anyways.

Alltså, verkar du inte ha så bra koll på Starcraft, men det är lungt. Alla kan ju inte ha det.

Starcraft ska bygga på snabbhet, precision och strategi. Samt "det där" som vissa spelare har, "sense of star" som en koreansk kommentator (ex-progamer) kallade det när han kände igen en spelares spelstil och såg att han var en nivå över alla andra vad gäller intution och strategi.

Aja, jag orkar inte kommentera dina ironiska försök till att göra dig lustig i sista stycket, men det jag skrivit ovan gäller iaf.

Enligt mig är starcraft ett spel som inte bara baseras på "strategi" utan också snabbhet och precision.
Du ska ha skills med musen, grym öga-hand koordination, så snälla Blizzard ändra inte på det.

Dessutom, förstår du inte hur det skulle ändra spelet med MBS borde du nog läsa på lite mer eller till och med spela Starcraft?

Shajjn
2007-10-04, 18:35
Läs vad jag skriver.

Ja, jag läste vad du skrev, men jag läste in att du också var en av apm-tomtarna. Inte så konstigt tycker jag dock, eftersom Trance mestadels behandlade StarCrafts "onödiga moment" efter någon kommentar om att apm "bör spela roll".

loztdignity
2007-10-04, 18:37
Starcraft fansen är en helt annan genre än blizzards andra spel. Vi vill ha vårt starcraft kallt,rått, snabbt och svårt som fan. Starcraft 2 är någonting vi oldschoolers har suktat efter i många många år. Vi vill inte ha någon fjoll wow stuk eller wc3 spelkoncept på det.

word!

loztdignity
2007-10-04, 18:42
Bra att du kan tala för alla fans. WoW är inte ens samma typ av genre. WC3 är samma genre men inte samma typ av spel. WC3 fokuserar på micro mer medan sc fokuserar på macro, det är ju inte så att sc-spelare har det så mycket svårare att de går in och totalt äger wc3-spelare mellan varven.

Sedan varför skulle det bli wc3-koncept helt plötsligt. Vad jag vet så kommer inte SC2 ha creeping, upkeep, få-max units, tyngd på item-användande etc så vad gnäller folk för?

Problemet är att folk som spelar är som en del golfare, att slå långt är viktigare än att faktiskt vara duktig. "Jag har sådant jäkla högt apm, så det spelar ingen roll att 95% av mina 5 klick i sekunden är totalt värdelösa".

Att helt plötsligt förbättra UI:t gör inte att spelet måste bli lättare, det tar bort enkla repetetiva delar som är relativt lätt att träna upp och tvingar personer istället att fokusera på....strategi.


Det folk fruktar är väl att det ska bli MBS i SC2 OCH att hastigheten i spelet som skiljer sig markant från WC3 kommer att försvinna.

Jag vet inte vad du fått för dig men folk resonerar inte så om apm generellt, 90 % skiter i det rätt mycket. Men jag kan säga dig att apm spelar definitivt roll; du kan inte spela t ex Terran optimalt med under 200 apm.
You just can't, du kommer sakna multitasking i hektiska situationer etc.

Dessutom var din analogi rätt idiotisk eftersom det självklart är en stor fördel att kunna slå långt i golf.
Men att kunna slå långt OCH vara "bra" på golf är ju den perfekta kombinationen, precis som snabbhet och strategi är i SC.

Problemet är väl snarare att det blir ett annat spel och inte SC, förstår du?

loztdignity
2007-10-04, 18:44
Det roliga är att de som är bra på Starcraft anser att MBS är skit och att göra SC2 mer noob-friendly bara pajar spelet och skickligheten.

Nybörjarna tycker att MBS är bra och vill att spelet ska bli lättare så de också kan vara bra lättare. Det handlar egentligen om att de inte orkar lägga ner tid på att lära sig spelet.

Trance
2007-10-04, 18:44
Japp, jag gillar SC som fan och jag har en rätt djup förståelse av spelet efter att ha spelat i åratal och följt de koreanska ligorna MBC, OGN och Proleague genom att ladda ner videos av matcherna.
Grejen med SC är att det har en perfekt balans av det mesta...balansen mellan allt pill med micro, macro och strategi.
Det är helt otroligt att det fortfarande finns så mycket utrymme för nya tricks och strategier i detta spel som är nästan 10 år gammalt.

Haha, skärp dig. Jag spelar med den hastigheten för jag känner att den är optimal för mig och du hittar dessutom inget proffs som har under 250 apm med Terran, förutom iloveoov, han är precis under och han slumpar fett för tillfället anyways.

Alltså, verkar du inte ha så bra koll på Starcraft, men det är lungt. Alla kan ju inte ha det.

Starcraft ska bygga på snabbhet, precision och strategi. Samt "det där" som vissa spelare har, "sense of star" som en koreansk kommentator (ex-progamer) kallade det när han kände igen en spelares spelstil och såg att han var en nivå över alla andra vad gäller intution och strategi.

Aja, jag orkar inte kommentera dina ironiska försök till att göra dig lustig i sista stycket, men det jag skrivit ovan gäller iaf.

Enligt mig är starcraft ett spel som inte bara baseras på "strategi" utan också snabbhet och precision.
Du ska ha skills med musen, grym öga-hand koordination, så snälla Blizzard ändra inte på det.

Dessutom, förstår du inte hur det skulle ändra spelet med MBS borde du nog läsa på lite mer eller till och med spela Starcraft?

Läser du vad du skriver? Sc1 är perfekt och om sc2 ändrar på något så suger det. Vet du vad som är bra med det, du har redan sc1 att spela. Gränssnitt har gått framåt på 10 år och att inte ha de förbättringar alla andra spel har skulle göra att starcraft känns gammalt för spelare som är vanare vid modernare spel.

Du har inte en aning hur de förändringarna kommer att påverka sc2 och hur spelet kommer att förändras. Så varför dra på så stora växlar?

loztdignity
2007-10-04, 18:46
Måste hålla med trance, det är väl inte Nyoken, Skew, Hwasin, Stork eller någon spelare av deras kaliber som sitter här? Inbitet fan visst, men att sitta och tjata om APM hit och macro dit känns rätt krystat på ett träningsforum.

Jag hoppas SC2 blir mer micro orienterat som WC3, att sitta och trycka units med hög APM är i mina förlegad. Micro-skill kombinerat med strategi är bra mycket mer skill än hög APM.


Kul att du jämför amerikanska spelare med koreaner som skulle äga dem totalt.
Jag har vunnit mot en del hyffsade spelare och har utan att skryta väldigt bra koll på den internationella och den koreanska scenen.

Nyoken är väl ändå rätt sådär. Säg Idra, inControl eller Artosis istället.

Fine, jag tycker dina åsikter är helt åt helvete, men that's cool.

Jax
2007-10-04, 18:48
Orka utveckla spel för några få elitspelare...

loztdignity
2007-10-04, 18:50
Läser du vad du skriver? Sc1 är perfekt och om sc2 ändrar på något så suger det. Vet du vad som är bra med det, du har redan sc1 att spela. Gränssnitt har gått framåt på 10 år och att inte ha de förbättringar alla andra spel har skulle göra att starcraft känns gammalt för spelare som är vanare vid modernare spel.

Du har inte en aning hur de förändringarna kommer att påverka sc2 och hur spelet kommer att förändras. Så varför dra på så stora växlar?

Nu är det ju så att Starcraft är typ det bästa strategispelet out there, fortfarande. Hur får du ihop det med att modernare spel skulle vara bättre?

Åh, dessutom varför gör man inte schack till ett snyggare spel. Det är ju bara ett tråkigt bräde och träfigurer.

loztdignity
2007-10-04, 18:50
Orka utveckla spel för några få elitspelare...

Några få..?

Du verkar inte ha riktigt koll på hur många som spelar starcraft genom åren och älskar det.

Jax
2007-10-04, 18:53
Några få..?

Du verkar inte ha riktigt koll på hur många som spelar starcraft genom åren och älskar det.
Jag tillhör en av dem som spelade väldigt mycket när StarCraft var nytt, både on- och offline. Min poäng var den att om Blizzard utvecklar spelet så att det bara passar elitspelare så har de inte tänkt till riktigt.

Men jag är inte ett dugg orolig. I mina ögon har Blizzard alltid levererat. Om några få elitspelare kommer att gråta över att det var bättre förr så får de gärna fortsätta att spela version no1.

Trance
2007-10-04, 18:55
Nu är det ju så att Starcraft är typ det bästa strategispelet out there, fortfarande. Hur får du ihop det med att modernare spel skulle vara bättre?

Åh, dessutom varför gör man inte schack till ett snyggare spel. Det är ju bara ett tråkigt bräde och träfigurer.

Bättre gränssnitt. Starcraft behöver inte vara det bästa RTS för competetive gaming, däremot passar det självklart väldigt bra men det som gör det möjligt är dess enorma populäritet. Utan fanboys så skulle inte alla dessa proffs existera och Blizzard bör ju göra en värdig uppföljare, inte en som vissa hardcore supermegaolschool vill ha.

Men de kunde ju göra det ännu mer hardcore. T.ex. bara välja en gubbe åt gången! Workers går inte automatiskt mellan crystals och basen! Jäklar vad hardcore och jäklar vad man skulle behöva klicka.

Starcraft ändras och ärligt talat, om de skulle införa MBS i sc1 skulle du helt plötsligt inte ha något att göra när du spelar?

loztdignity
2007-10-04, 18:57
Jag tillhör en av dem som spelade väldigt mycket när StarCraft var nytt, både on- och offline. Min poäng var den att om Blizzard utvecklar spelet så att det bara passar elitspelare så har de inte tänkt till riktigt.

Men jag är inte ett dugg orolig. I mina ögon har Blizzard alltid levererat. Om några få elitspelare kommer att gråta över att det var bättre förr så får de gärna fortsätta att spela version no1.

Ah okej.

Mm, de vill ju göra ett spel som både eliten och nybörjaren ska gilla vilket ju måste vara ett jävla svårt jobb alltså.

Ja, de levererar ta mig fan alltid! Men vi ska nog inte ropa hej förräns det är klart still...

loztdignity
2007-10-04, 19:01
Bättre gränssnitt. Starcraft behöver inte vara det bästa RTS för competetive gaming, däremot passar det självklart väldigt bra men det som gör det möjligt är dess enorma populäritet. Utan fanboys så skulle inte alla dessa proffs existera och Blizzard bör ju göra en värdig uppföljare, inte en som vissa hardcore supermegaolschool vill ha.

Men de kunde ju göra det ännu mer hardcore. T.ex. bara välja en gubbe åt gången! Workers går inte automatiskt mellan crystals och basen! Jäklar vad hardcore och jäklar vad man skulle behöva klicka.

Starcraft ändras och ärligt talat, om de skulle införa MBS i sc1 skulle du helt plötsligt inte ha något att göra när du spelar?


Men nu råkar det vara det. Och faktum är att utan att folk skulle älska Starcraft skulle inte proffsen finnas. De är inte där pga fans, utan på grund av att fansen själva älskar starcraft.

En värdig uppföljare är ett starcraft som är väldigt likt ettan förutom kanske nya units och snyggare interface. That's it enligt mig

Du försöker hela tiden plocka idiotiska poänger med ironi men även du måste ju också förstå att det finns en balans mellan micro, macro och strategi.
Ingen skulle tycka det var särskilt kul om man var tvungen att styra varenda gubbe för sig.

Nej, man skulle ju bara behöva sitta där och markera sina 10 factories och trycka på "v" så har du 10 vultures på gång. Löjligt

Trance
2007-10-04, 19:04
Nej, man skulle ju bara behöva sitta där och markera sina 10 factories och trycka på "v" så har du 10 vultures på gång. Löjligt

Hur ofta är det du bygger 10 av samma typ på en gång och när du väl gör det så lär du ju ha spelat ett tag och har andra saker att göra samtidigt. Sedan så betyder det att du sparat upp till 750 crystal om min info är rätt, hur ofta är det du har det?

loztdignity
2007-10-04, 19:06
det är inte alls ovanligt.
T ex late game på klassikern Luna där du har typ ena sidan av mapen men det är dåligt med gas där så det blir mycket vultures.
Jag har haft uppåt 15 factories i vissa games, TvP

Det händer titt som tätt om du har en massa expos och har koll på dina pengar...väntar tills du har exakt vad 10 vults kostar.

Fultjack
2007-10-04, 19:15
det är inte alls ovanligt.
T ex late game på klassikern Luna där du har typ ena sidan av mapen men det är dåligt med gas där så det blir mycket vultures.
Jag har haft uppåt 15 factories i vissa games, TvP

Det händer titt som tätt om du har en massa expos och har koll på dina pengar...väntar tills du har exakt vad 10 vults kostar.

nu jiddrar du rätt mycket, vad nickar du på bnet?

PopEye2
2007-10-04, 19:48
hoppas sc2 blir bra sen hoppas man ju på diablo 3 cheeesus christos

loztdignity
2007-10-04, 20:00
nu jiddrar du rätt mycket, vad nickar du på bnet?

Gör jag?

Lite olika, JensOfSweden/Strat0varius. typ. Lirat mest ladders dock

När jag lirade mot Testie var rätt kul....den snubben kan spela kan man säga.

Chris
2007-10-04, 20:11
Haha, när jag läste de senaste messen så ser jag bara:

"jag e bäzt på starcraft lol"

"näääe jag e bäzzzt!!"

Lugna er tills spelet faktiskt kommit. Blizzards kommer inte göra en kopia av det gamla spelet utan antagligen prova på lite nytt. Det är bara att sluta gråta, det kommer bli ett bra spel.

MilkmaN
2007-10-04, 21:13
Alltså, att jiddra om att det är dåligt att man kan välja flera byggnader åt gången känns bara korkat. Bli inte arga nu utan låt mig förklara hur jag menar.

När SC gjordes så fanns det en hel del tekniska begränsningar, alltså blev en del bitar av spelet lite svårare. Typ som att macra 15 factories, se till att man hade 2.5 arbetare per kristall (eller vad det nu var) och konstant byggde arbetare.

Du säger att du vill att sc2 skall vara samma tävlings-spel som sc1 var, och jag håller med. Men vet du vad, i en tävling så tävlar man mot sina motståndare, inte mot gränssnittet.

Att man tycker att uppföljaren till ett spel bara skall vara nya units och ett snyggare interface känns ju också dumt. Som du redan märkt om du kollat på gameplayvidsen så är det bara att glömma det, med tanke på att man nu kan hoppa/gå upp och ner för klippor, bara till att börja med.

Jag älskade starcraft för vad det var, och jag spelade det nästan varje dag i 5 års tid. Jag älskar också warcraft för vad det är, och spelar det än. Förhoppningsvis kommer jag också älska starcraft 2 för vad det är, och det är ett fantastiskt spel från blizzard som säkerligen kommer fungera utmärkt att tävla i.

Kwon
2007-10-04, 21:42
Orka utveckla spel för några få elitspelare...

Starcraft är faktiskt ett "stort" spel med många spelare. Ej endast ett fåtal elitspelare är roade av detta spel.

Det är faktiskt fortfarande populärt, speciellt i Korea. Där görs det även musikvideos och leksaker i Starcraft-anda.

Mycket populärt spel med en stor fanbase, Blizzard kan spel dom! :thumbup:

Det är en och annan runt om i världen som nog ser fram emot SC2.

Nalfaren
2008-03-12, 13:12
ZERG is ALiiiiiiiiVEEEEEEEEEEEEEEEE :)
http://www.starcraft2.com/features/zerg/main.xml

http://www.gametrailers.com/player/31706.html?type=

Pelle2
2008-03-12, 14:16
Coooolt, fan vad sugen jag vart nu! *cupid*

Dav0d
2008-03-12, 14:58
Följer detta regelbundet, för det är absolut nästa generations pro-gaming spel och finns det något roligare än det? Nej :devil:

Absinteh
2008-04-07, 15:31
Ny trailer uppe för zerg nu.

www.starcraft2.com

Kwon
2008-10-13, 13:19
SC 2 kommer bli trilogi.

http://www.joystiq.com/2008/10/10/starcraft-2-to-be-released-as-a-trilogy/

Update: Yes, you'll have to buy separate discs. According to Pardo, "It's a separate product. Look at the next two as expansion packs, but will have the feel of stand alone products." Meaning yes, we'll be charging you more money.

tuben
2008-10-13, 13:27
Påverkar väl dom som spelar spelet för single player negativt.
För en annan spelar det ju ingen roll.

Såg är dom spelade på blizzcon och vissa grejer var ju störiga, som watch towers.
Men är ju en alpha så.

Det positiva är att spelet ser ut att ha ett snabbt tempo, det gillar jag verkligen.

Kabuto
2008-12-21, 19:26
StarCraft 2 battle report
http://www.starcraft2.com/features/battlereports/1.xml

Wille005
2008-12-21, 21:01
För er som inte följer e-sport världen har SC:Legacy anordnat en Macro Contest där man kan slänga in sina bidrag på hur man ska lösa macro delen i spelet. Dvs mbs automine osv. osv. http://www.sclegacy.com/showthread.php?t=242

Btw. nån som lirar broodwar? Msg för 1vs1. ;)

Godfella
2008-12-21, 21:04
Wille, du har ingen chans :) Så jag sparar dig förödmjukelsen.

Wille005
2008-12-21, 22:51
Wille, du har ingen chans :) Så jag sparar dig förödmjukelsen.
Haha, right right right. Dodge kk!

Godfella
2008-12-22, 00:19
Haha, right right right. Dodge kk!

*host*... jag har SCV rushat Boxer. Lyckades också.

Kwon
2008-12-22, 00:36
StarCraft 2 battle report
http://www.starcraft2.com/features/battlereports/1.xml

Tack Kabbe!

Wille005
2008-12-22, 00:37
*host*... jag har SCV rushat Boxer. Lyckades också.
*host* Jag har kramat Lim Yo-Hwan. Han kramade tillbaka också.


Men vad nickar du?

Nalfaren
2008-12-22, 01:58
StarCraft 2 battle report
http://www.starcraft2.com/features/battlereports/1.xml

Tack tack, saknade lite nytt för Starcraft 2 :)

Chris
2008-12-22, 03:10
*host*... jag har SCV rushat Boxer. Lyckades också.

Wow din E-penis är enorm. :laugh:

strimman
2009-03-07, 19:07
Hur är det på gamla trevliga Broodwarfronten nu för tiden? Spelas det bara av Koreaner som är världsmästare, eller törs man tanka ner och ge sig in i matchen igen efter fleeera års uppehåll. :n00b

Dav0d
2009-03-07, 19:14
Genomsnittliga skillen är mycket högre än för flera år sedan, vilket är självklart. Koreanerna är fortfarande bäst, vilket också är självklart :D

Men det är bara att köra ! :)

ceejay
2009-03-07, 19:15
det var jättelänge sen jag spelade starcraft..... jag saknar det lite faktiskt. Spelade mest custom games, fast det var så jävla roligt ju

Wille005
2009-03-07, 19:19
Installera och regga dig på www.iccup.com och lägg dig i D- ranken och öka!

strimman
2009-03-07, 19:28
Genomsnittliga skillen är mycket högre än för flera år sedan, vilket är självklart. Koreanerna är fortfarande bäst, vilket också är självklart :D

Men det är bara att köra ! :)

mja, låter skrämmande.. men jag tar nog o gör det. :)

strimman
2009-03-07, 19:30
Installera och regga dig på www.iccup.com och lägg dig i D- ranken och öka!

haha, sakta i backarna nu! ;)

Kabuto
2009-03-22, 19:02
Lite sent nu men ;)


http://www.starcraft2.com/images/wallpapers/wall8/wall8-1280x1024.jpg
http://www.starcraft2.com/images/wallpapers/wall7/wall7-1280x1024.jpg
http://www.starcraft2.com/images/wallpapers/wall6/wall6-1280x1024.jpg

ceejay
2009-03-22, 19:03
haha

mulliy
2009-03-22, 20:28
När släpps starcraft 2?, jag är inte så med.

petah
2009-03-22, 20:43
Det enda datumet som är släppt är 09 tror jag.

Dav0d
2009-03-22, 20:45
De har meddelat att beta test ska påbörjas "snart".

petah
2009-03-26, 10:21
Nyhet för mig: 2008-10-13: Blizzard har annonserat att Starcraft II kommer att släppas i tre delar. Först ut är denna, Terrans: Wings of Liberty. Därefter kommer Zerg: Heart of the Swarm och slutligen Protoss: Legacy of the Void. Inget datum har satts för dessa titlar.

Vad tycker vi om detta?

Personligen tycker jag om lite att de drar ut på det när det är så efterlängtat. Dock det blir ju lite dyrare också om alla delar kostar tex som sidan jag kollade på, 429:- styck.

henk4n
2009-03-26, 10:27
Kommer ihåg när morsan hade köpt starcraft 1 o jag gick fortfarande i lågstadiet haha fan vad jag älskade de spelet. Jag hade protoss på framsidan..
Nu är jag 21 och spel nummer två har inte kommit ut :( Men kommer köpa 2:an direkt när de kommer ut.

Chris
2009-03-26, 11:01
Nyhet för mig: 2008-10-13: Blizzard har annonserat att Starcraft II kommer att släppas i tre delar. Först ut är denna, Terrans: Wings of Liberty. Därefter kommer Zerg: Heart of the Swarm och slutligen Protoss: Legacy of the Void. Inget datum har satts för dessa titlar.

Vad tycker vi om detta?

Personligen tycker jag om lite att de drar ut på det när det är så efterlängtat. Dock det blir ju lite dyrare också om alla delar kostar tex som sidan jag kollade på, 429:- styck.

Tycker det låter som en grymt bra idé. Har du läst varför de tänker göra det? Eller såg du bara 3x429krs prislappen?

petah
2009-03-26, 11:43
Tycker det låter som en grymt bra idé. Har du läst varför de tänker göra det? Eller såg du bara 3x429krs prislappen?

Jag har bara settt att första delen kostar 429:-, Det står inget om vad resterande delar kommer kosta.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=75587&traff=1

ewho
2009-03-26, 14:10
Jag hoppas inte att multiplayerdelen blir lidande av att de släpper spelet i tre delar. En expansion måste ge tillgång till alla raser! :P

Durante
2009-03-26, 14:55
Hur är det på gamla trevliga Broodwarfronten nu för tiden? Spelas det bara av Koreaner som är världsmästare, eller törs man tanka ner och ge sig in i matchen igen efter fleeera års uppehåll. :n00b

Ja dom flesta är bättre men inte jäkla stor skillnad. På europe är det en del polacker, ungrare, tyskar å spanjorer men rätt många svenskar också.
Tanka ner o kör!

petah
2009-03-26, 14:56
Jag hoppas inte att multiplayerdelen blir lidande av att de släpper spelet i tre delar. En expansion måste ge tillgång till alla raser! :P

Det var ju nå annat spel där det släpptes i tre delar också och då så kunde man lira alla raser/klasser/whatever direkt i multiplayer. Medans det i singleplayer fanns bara en att välja på. Skulle tro att det blir nått sånt.

Richard85
2009-04-12, 19:53
Ingen som sitter med en Starcraft key, till det första spelet då som fungerar på internet och inte använder? vore evigt tacksam..

Lelle Pelle
2009-04-12, 20:06
Ingen som sitter med en Starcraft key, till det första spelet då som fungerar på internet och inte använder? vore evigt tacksam..
http://www.icyhell.net/random-starcraft-cd-keys/

Richard85
2009-04-12, 20:10
Tack

King Grub
2009-06-29, 14:58
Inget LAN i Starcraft II.

http://starcraft.incgamers.com/blog/comments/no-lan-in-starcraft-ii-confirmed/

Snobbe
2009-06-29, 15:00
Inget LAN i Starcraft II.

http://starcraft.incgamers.com/blog/comments/no-lan-in-starcraft-ii-confirmed/

Nice då har dom pajjat all framtid för SC2 som esport spel. Hur säker är den där sidan? för hänger på rätt mycket esport sidor som inte skrivit något om det och känns som en sån sak som skulle komma fram rätt fort där.