handdator

Visa fullständig version : "strecken" vid magen !?


Del_Piero
2007-05-18, 22:55
Okej nu är det så att jag funderar över en grej här. många som har slimmade magar brukar ha detta:

http://img512.imageshack.us/my.php?image=mustieug4.jpg

jag har märkt att många fotbollsspelare har detta "utseendet" . nu är min fråga . hur tränar man för att få till det så här? eller är det genetiskt?. eller kommer det fram när man uppnåt en viss bf % ? *grr27*

Salus
2007-05-18, 23:00
http://exrx.net/Graphics/ObliqueSide.gif


Obliques

Pepz
2007-05-18, 23:01
Okej nu är det så att jag funderar över en grej här. många som har slimmade magar brukar ha detta:

http://img512.imageshack.us/my.php?image=mustieug4.jpg

jag har märkt att många fotbollsspelare har detta "utseendet" . nu är min fråga . hur tränar man för att få till det så här? eller är det genetiskt?. eller kommer det fram när man uppnåt en viss bf % ? *grr27*



träna http://www.exrx.net/Muscles/Obliques.html

+ lågt BF

Edit: salus hann före

Raggis
2007-05-18, 23:01
Kommer fram när du har en viss fettprocent. Men, linjerna blir ju självklart skarpare och skarpare ju mer du tränar dom.

Del_Piero
2007-05-18, 23:26
e det sneda sit ups , crunches som gäller för att träna upp det ? , någon som vet en killer övning ?:D

Tuniz
2007-05-19, 00:27
Denna maskin tränar väl obliques om jag inte har fel.

http://www.pfc-fitness.com/files/CPB00000/736.jpg

Stabiliserar bålen och tränar bla obliques

Ganymedes
2007-05-19, 07:38
Denna maskin tränar väl obliques om jag inte har fel.

http://www.pfc-fitness.com/files/CPB00000/736.jpg

Stabiliserar bålen och tränar bla obliques

Det är en sån vi har på mitt gym, den heter Torso Twist. Rätt b egentligen, jag maxar den maskinen utan vidare och kan köra långa set dessutom. Och då är jag inte speciellt stark ändå. :( Finns det ingen bättre övning/maskin?

Robbin
2007-05-19, 09:07
Jag får såna fast jag itne tränar dom *cry*

Rahf
2007-05-19, 10:14
Om man gråter för att man har definierade obliques på en hyfsat smal midja så skall man piskas, det är en estetisk fördel i min mening att ha höga sådana.

Jorgen
2007-05-19, 10:16
Jag har knappt tränat magen alls dom senaste tio åren och jag har dom. ;)

Del_Piero
2007-05-19, 10:17
haha xD , så alla har alltså detta? , bara mer eller mindre kroppsfett som avgör om det syns eller inte?.

BigForre
2007-05-19, 10:23
Jag har knappt tränat magen alls dom senaste tio åren och jag har dom. ;)

haha xD , så alla har alltså detta? , bara mer eller mindre kroppsfett som avgör om det syns eller inte?.

Bara för att du inte ska missuppfatta det som sägs. Ja, självklart är det ingen som saknar dessa muskler, men storleken skiljer. Om de kommer att synas eller inte beror på storlek/isolering. Och när Jürgen säger att han inte tränat dem får man läsa lite mellan raderna och förstå att han inte bedriver någon specifik träning för obliques, men det har nog genomförts en och annan böj och mark under dessa år, vilket är exempel på övningar som bygger bra med bål.

Rahf
2007-05-19, 10:23
Alla "har" dem inte. De kan antingen sitta högt eller lite lägre, jag skulle tro att mina egna sitter bara strax över byxlinningen om ens det. Eddie Vedder och Erkan vet jag har relativt höga obliques och de har båda bildbevis på Kolo. "har" man dem så kommer de synas vid en viss BF% även utan träning.

Pink är också ett praktexempel på någon som har riktigt höga obliques.

Jorgen
2007-05-19, 11:23
Och när Jürgen säger att han inte tränat dem får man läsa lite mellan raderna och förstå att han inte bedriver någon specifik träning för obliques, men det har nog genomförts en och annan böj och mark under dessa år, vilket är exempel på övningar som bygger bra med bål.

Jag bedriver ingen specifik träning för magen överhuvudtaget. Vilket naturligtvis är urbota korkat, men tummar måste loss (det är ju så förbaskat tråkigt att träna mage) liksom. Dom sitter rätt hårt. ;)

anders90
2007-05-19, 12:26
e det sneda sit ups , crunches som gäller för att träna upp det ? , någon som vet en killer övning ?:D

Sneda crunches är väl precis som vanliga crunches, fast benen är fastlåsta och man ligger lite nedåtlutande? Jag förstår inte hur det kan ta mer på obliques än vanliga crunches *screwy* Eller är det jag som blandar ihop övningarna? :D

Hur som helst, jag har en fråga angående nedåtlutande crunches. Förut brukade jag köra ett par set med vikt, men slutade då jag tyckte det tog främst på qudriceps. Men häromdagen snackade jag med en kille på gymmet som sa att det bara känns som om det enbart tar på quadriceps, och att det i själva verket tar väldigt bra på magen. Stämmer detta? Är nedåtlutande crunches bra eller anus?

Mvh Anders

Jorgen
2007-05-19, 13:32
anders90: Vill du veta så får du starta en ege tråd om det. Inte kapa denna.

BTC
2007-05-19, 13:54
Finns det då något sätt att bara träna den "nedre" delen av obliquesen?

Tomas W
2007-05-19, 13:58
Får man inte dem av tunga böj o frivändningar osv? Framför allt om man kör utan bälte?

Jorgen
2007-05-19, 14:10
Finns det då något sätt att bara träna den "nedre" delen av obliquesen?

Specifikt? Nej.

Rahf
2007-05-19, 15:10
Får man inte dem av tunga böj o frivändningar osv? Framför allt om man kör utan bälte?

Återigen, man "får" inte obliques i det att de blir högre eller nödändigtvis mycket större, de ser likadana ut och det enda man kan göra rent praktiskt är att sänka sin andel kroppsfett eller träna dem specifikt på magpassen för att på så sätt få lite mer definition. Rent utseende- och placeringsmässigt kan man inte ändra på sina obliques. Missförstå mig rätt.

Tomas W
2007-05-19, 15:17
Återigen, man "får" inte obliques i det att de blir högre eller nödändigtvis mycket större, de ser likadana ut och det enda man kan göra rent praktiskt är att sänka sin andel kroppsfett eller träna dem specifikt på magpassen för att på så sätt få lite mer definition. Rent utseende- och placeringsmässigt kan man inte ändra på sina obliques. Missförstå mig rätt.

Jojo, läst anatomi så förstår det :) Menade mer att man "får fram" dem.